Daijiro Katoh

SportsPhotography

MF veteraan
30 apr 2008
3.336
0
Heerenveen
Ondanks topics van grootheden of favoriete rijders die er zijn, zijn er helaas ook rijders welke nu hoog in de hemel hun rondjes mogen rijden op de circuits waar uiteindelijk alle grootheden terecht komen.
Aangezien er nog geen topic van Daijiro san was bij deze.
Ondanks dat hij veels te vroeg heen gegaan is liet deze kleine verlegen en ingetogen Japanner zien dat size doesn't matter.


Daijiro Katoh


Aangezien er nog geen topic is over deze helaas veels te vroeg overleden coureur bij deze een topic welke hopelijk waardig genoeg is om dienst te doen als een Katoh topic .

daijiro-katoh.jpg



carriëre

Daijiro werd op 4 juli 1976 geboren in Saitama, Japan en begon zijn race carriëre op slechts 3 jarige leeftijd op een pocket bike welke hij kreeg als verjaardag cadeau.
Op zijn 5e maakte hij zijn race debuut en op zijn 11e maakte hij de overstap naar de mini bikes, alwaar hij op 15 jarige leeftijd de titel pakte.
Op zijn 16e besloot hij zijn rijbewijs te halen alsmede zijn race licentie om vervolgens serieuzer te gaan racen.


katoh.jpg



erelijst


Ondanks dat Katoh op zeer jonge leeftijd begon met racen was hij vanaf 1993 zeer competitief bezig.

-1993 Plaatselijke kampioenschap Kyushu

-kampioen SP250

-kampioen GP 125

-kampioen GP 250

-1994 Japans kampioenschap GP 250

-eindklassering 7e

-eerste overwinning op R9 in TI Aida.

-1995 Japans kampioenschap GP250

-eindklassering 5e

-1996 Japans kampioenschap GP250

-eindklassering 3e

-wilcard GP Suzuka eindigde als 3e


-1997 Japans kampioenschap GP250

-kampioen 250cc

-wildcard GP Suzuka eindigde als 1e

-deelname 8 uren Suzuka eindigde op de 9e plaats


-1998 Japans kampioenschap GP250

-eindklassering 8e

- Wildcard GP Suzuka eindigde als 1e


-1999 Japans kampioenschap GP250

-eindklassering 2e


-2000 Wereldkampioenschap GP250

-eindklassering 3e

-rookie of the year

-Deelname 8 uren Suzuka eindigde op de 1e plaats


-2001 Wereldkampioenschap GP250

-eindklassering 1e

-meeste overwinningen in 1 seizoen ( 11 stuks )


-2002 Wereldkampioenschap MotoGP

-eindklassering 7e

-Deelname 8 uren Suzuka eindigde op de 1e plaats


-2003 Wereldkampioenschap MotoGP

-overleed aan de gevolgen van zijn crash op Suzuka


Ondanks dat hij opzien baarde door met een wildcard deel te nemen aan de 250cc tijdens de races op Suzuka in 1996, 1997 en 1998 en bij 2 optredens wist te winnen, blijkt de sleutel tot succes voor Katoh helaas ook een keerzijde te hebben. Tijdens de Grand Prix van Suzuka op 6 april 2003 zou deze race de geschiedenis in gaan als de laatste wedstrijd van Daijiro Katoh en een zwarte dag zijn in het wereldkampioenschap wegracen.


Kato_Oz_LHF_1024.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi initiatief Sports! :}

Ik heb erg van hem genoten. Hij had een prachtige rijstijl en heeft hele mooie gevechten op zijn naam staan. Respect.
 
Laatst bewerkt:
Deze Japanner wordt gemist, evenals zijn gewaardeerde landgenoot in de vorm van Norick Abe. Eeuwig zonde dat deze twee veelste vroeg gestorven helden zo moesten gaan.

Beiden gestorven in het harnas, al dan niet op het circuit. Dat dan weer wel...
 
Dit is een mooie video over Katoh. Ook andere coureurs geven hier een reactie.

 
Laatst bewerkt:
Imo een zinloos topic,wat kun je er over zeggen over de dode niets dan goeds?
Wordt al snel niveautje condeleance register. -O-
Maar goed,zo denk ik er over.
 
Imo een zinloos topic,wat kun je er over zeggen over de dode niets dan goeds?
Wordt al snel niveautje condeleance register. -O-
Maar goed,zo denk ik er over.
Leuk om even bij stil te staan, even terug te mijmeren, foto's kijken... Denk niet dat het topic een lang leven beschoren is. (De hele trend van "iedere coureur een eigen topic" is volgens mij een reflectie van het feit dat bijna ieder kampioenschap ondertussen afgelopen is; verveling slaat toe op MF!)
 
hm die 1e rcv's.. wat een motoren.. die had honda uit moeten brengen :}


mja katoh!.. erg vervelend
 
Imo een zinloos topic,wat kun je er over zeggen over de dode niets dan goeds?
Wordt al snel niveautje condeleance register. -O-
Maar goed,zo denk ik er over.

Zeg dan niets
Volgens mij volg jij de racesport nog maar net .
Maarja jij mijmert toch alleen maar over Lorenzo .
Vrij respectloos wat je hier doet
 
Laatst bewerkt:
Nog steeds erg jammer dat hij niet meer onder ons is. ;(

Gellukig heb ik nog steeds 2 Replica's van zijn helm. ( Jammer dat Shoei ze nu niet meer maakt ) '(
 
Nog steeds erg jammer dat hij niet meer onder ons is. ;(

Gellukig heb ik nog steeds 2 Replica's van zijn helm. ( Jammer dat Shoei ze nu niet meer maakt ) '(

De helm die hij droeg met die stoere samoerai achterop was zeer tegenstrijdig het was echt een verlegen en schuw kereltje.
Zat toen hij op de 990 zat soms ook met verbazing te kijken, was ook zeer benieuwd of het weer iemand zou zijn die de eer voor de Jappen hoog kon houden ( Haga, Harada, Aoki's,Abe,Okada,Tamada etc,etc waren het net niet )
 
Terug
Bovenaan Onderaan