Daily driver/ woon-werk verkeer motor

1 apr 2022
17
27
Hoi Allemaal!

Ben nieuw op dit forum, een om kennis op te doen en twee om jullie advies te vragen rondom het aankopen van mijn daily driver. Ik heb een tijdje terug een Honda VFR 800 Vtec gehad, maar deze door last aan mn polsen bij lange stukken weggedaan. Nu ik van baan veranderd ben en toch weer dagelijks motor wil gaan rijden, kom ik er niet uit. Zal met 1 á 2 maanden, ongeveer 3-5 dagen in de week 100km per dag gaan rijden naar mn werk.

Heb een budget van €5.000 +-, zit nog een beetje speling in. Ik wil het liefst een tour/ allroad motor die wendbaar is (denk aan door de file manoeuvreren, maar ook vakanties met bergpassen enz). Heb nu 1x op een vstrom 650 gereden en dit reed prima, maar kan mij zo voorstellen dat er nog meer kanshebbers zijn die goed als daily driver kunnen fungeren. Mocht ik nog dingen gemist hebben qua info, dan hoor ik het graag!

Ik ben zelf trouwens 181cm lang.
 
Vstrom 650 goeie keuze!

Alternatieven:
Versys 650
NC750X
CB500X
Tracer 700
Tenere 700
Tiger 660
F750GS
KTM 790
Tuono 660
Tuareg 660

Oh, budget 5000. Dan worden de laatste 7 een beetje moeilijk.
Bedankt voor je reactie. Wil het liefst nog wel een beetje vermogen hebben en boven de 600cc blijven. Aan de andere kant kijk ik ook naar bv een Honda cbf 600 of 1000. Ben nog heel erg zoekende en daarom benieuwd naar ervaringen van mensen. Ook ivm onderhoud en dergelijke. Wil veel ook proberen zelf te gaan doen.
 
Je gaat 300-500km/ wk woon-werk rijden. Plus natuurlijk nog ander km's?
Met de huidige brandstofprijzen zou ik vooral voor een zuinige motor gaan. Straks is prijs €2.50-€5.00/ liter???
Een motor die dan 1:25-30 loopt verzacht dan iets de pijn. Als je er dan ook nog goed op kan zitten dan ben je helemaal klaar.

Dan denk ik nu aan het lijstje in Motoplus 2022-nr 6-p74
Of deze motoren lekker voor jou zitten moet je zelf maar uitvinden.

Honda NC750 1 op 29.4
Yamaha MT07 1 op 27
Royal Enfield Interceptor 1 op 26.3
Kawasaki Z650 1 op 25.6

Mss niet de meest spannende motoren, maar wel superzuinig.
Er staat nog wat (nog zuiniger) scooter-spul bij, maar of je daarmee iedere week zoveel km's wil maken..........................?
Dan zal je nu mss zeggen dat mijn motoren (FZ en BB) niet eens 1 op 20 halen.
Verre van...................als ik de Blackbird echt los trek is 1 op 12-13 wel te halen............:X
Deze motoren heb ik enkel voor fun. Als 't te gek wordt, kan ik ze gewoon helemaal stil laten staan.
Natuurlijk toch nog wel rijden, maar dagritjes van soms 500-600km nu maar effe niet.:9
 
Je gaat 300-500km/ wk woon-werk rijden. Plus natuurlijk nog ander km's?
Met de huidige brandstofprijzen zou ik vooral voor een zuinige motor gaan. Straks is prijs €2.50-€5.00/ liter???
Een motor die dan 1:25-30 loopt verzacht dan iets de pijn. Als je er dan ook nog goed op kan zitten dan ben je helemaal klaar.

Dan denk ik nu aan het lijstje in Motoplus 2022-nr 6-p74
Of deze motoren lekker voor jou zitten moet je zelf maar uitvinden.

Honda NC750 1 op 29.4
Yamaha MT07 1 op 27
Royal Enfield Interceptor 1 op 26.3
Kawasaki Z650 1 op 25.6

Mss niet de meest spannende motoren, maar wel superzuinig.
Er staat nog wat (nog zuiniger) scooter-spul bij, maar of je daarmee iedere week zoveel km's wil maken..........................?
Dan zal je nu mss zeggen dat mijn motoren (FZ en BB) niet eens 1 op 20 halen.
Verre van...................als ik de Blackbird echt los trek is 1 op 12-13 wel te halen............:X
Deze motoren heb ik enkel voor fun. Als 't te gek wordt, kan ik ze gewoon helemaal stil laten staan.
Natuurlijk toch nog wel rijden, maar dagritjes van soms 500-600km nu maar effe niet.:9
Ja zullen nog wel extra km’s per week bij komen. Zal dat lijstje is opzoeken, kijken of ik daar achter kan komen. Ben met een nc750s met 54pk wel bang dat ie niet heel erg lekker mee kan met het verkeer. Andere 3 zijn wel tof, maar denk minder geschikt voor alle weersomstandigheden?🤔
 
Ja zullen nog wel extra km’s per week bij komen. Zal dat lijstje is opzoeken, kijken of ik daar achter kan komen. Ben met een nc750s met 54pk wel bang dat ie niet heel erg lekker mee kan met het verkeer. Andere 3 zijn wel tof, maar denk minder geschikt voor alle weersomstandigheden?🤔
Ik denk dat zo'n Honda NC750 er voor gemaakt is. Zonder de automatische transmissie nieuw nog net geen € 9.000,- en dan krijg je er 5 jaar garantie op. Dan moet je voor iets minder toch ook wel een hele goede tweede hands voor kunnen vinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben met een nc750s met 54pk wel bang dat ie niet heel erg lekker mee kan met het verkeer. Andere 3 zijn wel tof, maar denk minder geschikt voor alle weersomstandigheden?🤔
Hij doet van 0 naar 100 in 5 secondes (ruim 1.5 seconde sneller dan een spiksplinternieuwe golf gti) en van 0 naar 140 in 10. Ik weet niet over welk verkeer jij het hier precies hebt.
 
In 2 tellen gevonden...............
Bijv. bij Motoport Uithoorn staat een NC uit 2014 met maar 25k op de teller. Vrpr €5500
Het is een Honda, dus die kan wel een paar keer de klok rond. Deze kan je zelfs nog inrijden.:9
 
In 2 tellen gevonden...............
Bijv. bij Motoport Uithoorn staat een NC uit 2014 met maar 25k op de teller. Vrpr €5500
Het is een Honda, dus die kan wel een paar keer de klok rond. Deze kan je zelfs nog inrijden.:9

Wat is dat toch met die vraagprijzen tegenwoordig..

Ok, het is een Honda, en ok, die kan nog heel wat kilometers aan...
Maar vraag me wel af waarom die nog zoveel geld moet kosten, uiteindelijk is die motor al 8 jaar oud straks.

Als een nieuwe minder dan 9000€ kost inclusief 5 jaar garantie dan snap ik het toch allemaal niet meer...



Los daarvan, die motor lijkt mij idd een geschikte keuze. 👍
 
Ja, dat is idd veel geld voor een 8 jaar motor.
Helaas, de prijzen gaan op dit moment door het dak!

Deze had ik gevonden na een paar tellen.
Maar ik ben bang dat overal veel gevraagd wordt voor een nette 2e hands.
Voordeel is wel dat als de koop rond komt, dat je dan ook heel snel de weg op kan.

Als je nu een nieuwe koopt, wanneer heb je 'm dan?
Ik hoor verhalen van nieuwe auto's (motoren?) die pas in het najaar geleverd kunnen worden. <mag je hopen>
Vorig jaar chips-tekort en nu problemen met dure/ niet-verkrijgbare grondstoffen.......................??
 
Ja zullen nog wel extra km’s per week bij komen. Zal dat lijstje is opzoeken, kijken of ik daar achter kan komen. Ben met een nc750s met 54pk wel bang dat ie niet heel erg lekker mee kan met het verkeer. Andere 3 zijn wel tof, maar denk minder geschikt voor alle weersomstandigheden?🤔
“Horsepower sells, but torque keeps you going” (Jay Leno). De NC 750 heeft 68 Nm bij 4750 tpm. De prestaties zijn al genoemd en hij loopt vrij gemakkelijk 160, mocht je dat willen. Op de snelweg draait hij een rustgevende 3000 a 4000 tpm (100 a 130). Lijken me belangrijk gegevens als je daar veel vertoeft. De mijne verbruikt onder die omstandigheden ca 1:29. Nadelen zijn er ook: het kantelpunt is ca 5000 tpm, veel meer heeft weinig zin. Daardoor lijkt het niet zo hard te gaan en hij daagt je niet uit. Als je dat wilt, moet je verder zoeken. Andere nadelen: je moet geluk hebben met de opties of daarin zelf investeren, zoals een toerscherm, handkappen en spatbordaanvulling voor en achter (om de techniek beter te beschermen tegen straatvuil).

Alternatieven die volgens mij nog niet zijn genoemd:
Deauville en Transalp 700, F 800 ST
 
Laatst bewerkt:
Weet je dat zeker ? Dan is het bij Honda anders dan bij veel andere

Volgens mijn dealer (Yamaha-Honda) levert Honda makkelijker dan Yamaha.
Het is wel even geleden dat ik daar nog was, maar bij een andere Yamaha dealer staan verschillende motoren in de showroom, klaar om mee weg te rijden.

Het zal niet voor elk model zo zijn, maar het is lang nog niet zo dat je niets meer kan krijgen..
 
“Horsepower sells, but torque keeps you going” (Jay Leno). De NC 750 heeft 68 Nm bij 4750 tpm. De prestaties zijn al genoemd en hij loopt vrij gemakkelijk 160, mocht je dat willen. Op de snelweg draait hij een rustgevende 3000 a 4000 tpm (100 a 130). Lijken me belangrijk gegevens als je daar veel vertoeft. De mijne verbruikt onder die omstandigheden ca 1:29. Nadelen zijn er ook: het kantelpunt is ca 5000 tpm, veel meer heeft weinig zin. Daardoor lijkt het niet zo hard te gaan en hij daagt je niet uit. Als je dat wilt, moet je verder zoeken. Andere nadelen: je moet geluk hebben met de opties of daarin zelf investeren, zoals een toerscherm, handkappen en spatbordaanvulling voor en achter (om de techniek beter te beschermen tegen straatvuil).

Alternatieven die volgens mij nog niet zijn genoemd:
Deauville en Transalp 700, F 800 ST
Zijn nog best leuke cijfers inderdaad qua koppel. Maar wil er inderdaad nog wel een beetje uitdaging in hebben. Anders ben je hem in de weekendritjes of ritten binnendoor ook snel zat.. Maar ben wel van plan om hem in ieder geval een keer proef te rijden. Weet ik in ieder geval of het iets is. Thanks!
 
En om het over een andere boeg te gooien? Iets als een BMW R 1150 GS uit 2002-2004? Vind ik persoonlijk mooie motoren om te zien en schijnen degelijk te zijn, mits goed onderhouden en de cardan is enigszins een plus, vind smeren niet erg. Hoe denken jullie daarover? Of toch beter naar een jongere motor kijken?
 
En om het over een andere boeg te gooien? Iets als een BMW R 1150 GS uit 2002-2004? Vind ik persoonlijk mooie motoren om te zien en schijnen degelijk te zijn, mits goed onderhouden en de cardan is enigszins een plus, vind smeren niet erg. Hoe denken jullie daarover? Of toch beter naar een jongere motor kijken?
Ga dan voor een R 1200 GS. De 1150 is veel te zwaar.
 
Nc750 dct jaren als ww motor gehad, nooit spijt van gehad behalve de dag dat ik hem weg deed.

Makkelijk 1:30 bij kalm/noormaal aan, super rap met accelereren en veilig in verkeer, extra frunk voor tas of kleine helm.
Heb wel de vering aangepast en remleidingen, deze vond ik niet super.
 
En om het over een andere boeg te gooien? Iets als een BMW R 1150 GS uit 2002-2004? Vind ik persoonlijk mooie motoren om te zien en schijnen degelijk te zijn, mits goed onderhouden en de cardan is enigszins een plus, vind smeren niet erg. Hoe denken jullie daarover? Of toch beter naar een jongere motor kijken?
In het openingsbericht schrijf je - als ik het goed begrijp - dat je tussen de 30 en 50 duizend km per jaar gaat rijden, woon-werk, en iets verderop schrijf je ernaast ook nog wat recreatieve km’s te willen rijden.

Met een budget van 5k€ zou ik persoonlijk ver weg blijven van oude BMW’s. Voordat die motor weer zo goed rijdt zoals de fabrikant bedoelde kun je zomaar een paar duizend € kwijt zijn aan het verhelpen van achterstallig onderhoud en/of vergevorderde slijtage, vooropgesteld dat er geen defecten zijn. En als je dat verhelpt rij je nog steeds op een oude motor, met aannemelijk circa 150k km historie, en die sowieso niet het eeuwige leven heeft. En dat geldt niet alleen voor BMW, maar voor elke motor die nieuw (naar hedendaags prijspeil) 30k€ kostte, en na 20 jaar voor een fractie daarvan te koop is: dat is meestal niet voor niets.

Alleen al gelet op het voorgenomen grote kilometrage zou ik beslist voor een jongere motor gaan, alleen al omwille van bedrijfszekerheid, maar ook omdat de techniek niet stilstond in de afgelopen 20 jaar. Overigens is zoveel km’s rijden ook niet gratis: reken op 6 tot 8 €cent/km voor regulier onderhoud en bandjes, tenzij je zelf gaat sleutelen en daar goed in bent (maar met dat kilometrage is jouw leven dan nog uitsluitend gevuld met werken, motortje rijden en motortje rijdend houden, en daar moet je ook maar net zin in hebben).
 
Terug
Bovenaan Onderaan