Dame in dubio

Huh :? :? waar haal je die onzin nou vandaan?? Een 2-cilinder kun je JUIST in lage toeren rijden! Ik ben nogal lui van aard :P en trek die V-twin van mij in zn 3 nog de bochten door. En afslaan hebben al mijn 2-cilinders al ook nooit last van gehad!

Ik denk dat je een fout maakt als je die motoren puur om hun looks zou uitkiezen.
Wees verstandig en ga eerst leren rijden en een rijstijl ontwikkelen op een niet al te duur toerfietsje. Denk es aan een Honda CB500 of een Soes GS500. Die kun je overal volop voor een zacht prijsje op de kop tikken en daar kan je lekker op leren rijden. Na een jaartje sturen weet je dan zo ongeveer wat je wil en kun je ze op de rij-eigenschappen selecteren.

Ik merk het ook aan mezelf: ben een echte stoere V-twin sjopper liefhebber maar mijn rijstijl is er veel te sportief voor en heb nu dus een dilemma: ga ik voor de looks of de rij-eigenschappen? Met 20.000 km per jaar weet ik heus wel wat ik moet doen maar ik vind het wel jammer.
Vmax?
 
Ik zeg, ga voor een Monster 600 of 900. Lekker sportief en je kunt er lekker op rijden. Koppel genoeg en je kunt hem zoveel opshowen als je wilt.

*D
 
Hoe bedoel je, leren rijden op een tweecilinder? Dat heb ik echt nog nooit gehoord. :?
Maar goed, ik heb het niet zo op Ducati's. Ik heb een een testverslag gemaakt over de 750SS en ik wist bij god niet wat voor goeds ik daarover moest verzinnen. Afwerking was goedkoop, remmen ook, alles was gewoon klote. Brr, nog de kriebels ervan. O ja, een nare zithouding (ik denk dat ik er een beetje te groot voor was). Maar het belangrijkste en ergste was nog wel het stuurgedrag. Zo stabiel, geen bocht door te krijgen. Het geluid was wel ok. Mijn voorkeur gaat dan driedubbel uit naar de R6. Die Monsters schijnen wel beter te rijden geloof ik. Maar ja, het zijn gewoon totaal verschillende motoren.
Gewoon lekker proefrijden is het beste. Maar vraagje: als je er niet zoveel over weet, waarom dan de keuze tussen deze twee? Ik weet veel leukere fietsen om mee te beginnen. Als beginner moet je toch lekkere schuivertjes kunnen maken? Opstaan, even eraan schudden: alles zit nog vast, remmen doet ie en de benzine loopt er niet uit? ;) Mooi, dan kunnen we weer verder.

Nou, leren rijden op een tweecilinder? Daar heb ik cht nog nooit van gehoord. Afslaan als probleem zien :?

Wat bedoel ik met leren rijden :?

Nou probeer jij es met een monster een bocht te nemen of een rotonde in een hoge versnelling en in lage toeren :X :X :+
Dan voel je je motor wel "stotteren" terwijl een 4cil gewoon blijft rijden en merk je niks ;)
 
Tja. het zijn beide fijne motoren. als je je graag wat meer sportiever wil gaan ontwikkelen zou ik voor de R6 gaan. is gewoon een heel fijn ding.

als je gewoon rustig wil rondtouren dan zou ik serieus kijken naar fiets waar je wat minder 'voorover' op zit. dit omdat ik op mijn R6 merk dat het pas echt lekker wordt als je harder dan 80km/h rijdt. onder die snelheid leun je op je polsen en dat is toch wel wat vermoeiend (je went er wel aan. dus de eerste paar weken lijkt het verschrikkelijk. maar het wordt later alleen maar lastig en je hoopt dat je snel weer gas kan geven) boven de 80km/h wordt door de wind de druk van je polsen gehaald.

ook hebben sommige (korte) dames een probleem dat ze op bijvoorbeeld een R6 niet met hun voeten bij de grond kunnen. een monster is wat lager, dus kun je beter bij de grond.

als ik jou was zou ik beide motoren een dagje huren (als dat mogelijk is). dat geeft toch een beter beeld dan een proefritje van een uurtje. hey. na een uurtje heb je nog geen pijn in je polsen op de R6 en heb je nog geen slapende handen op de (trillende) ducati (bij wijze van spreke dan)
Rij nu bijna 3 jaar R6, daarvoor een ZX6R en daarvoor als beginners motor een ER5.
Dit alles in 4 jaar tijd,was dus ook min of meer zoekende ;)
Ben er dus inmiddels wel achter dat een motor met een iets hoger stuur mij niet bevalt, vind de rijwind lastig op je bovenlichaam en krijg een paar lamme armen. Wat Fragdaddy zegt over je polsen is het nadeel van een laag stuur weer, maar dat vind ik minder erg. Vind het wel grappig dat je de keus geeft tussen een R6 en een monster. Ik rij dus R6 en dacht dat ik een monster wilde. Maar na een proefrit hierop was het voor mij zeer duidelijk. Nooit een monster, ik vond de zithoogte een crime, ik voelde me net een reuzin op een kaboutermotortje. :+
Ik vond hem enorm lawaaierig en vond hem gevoelsmatig absoluut niet bij mij passen. Heb het niet als een enorm verschil ervaren in negatieve zin dat het een twin was. En wat toeren betreft, dat gaat ook heel goed op een R6.
Maak iig proefritjes, succes met kiezen *D
 
Wat bedoel ik met leren rijden :?

Nou probeer jij es met een monster een bocht te nemen of een rotonde in een hoge versnelling en in lage toeren :X :X :+
Dan voel je je motor wel "stotteren" terwijl een 4cil gewoon blijft rijden en merk je niks ;)

Dat gebeurt alleen als je te lui bent om te schakelen. Die 4-pitter stottert niet, maar trekt ook voor geen meter op dat moment. Gewoon terugschakelen en genieten van het koppel van die 2-pitter. En als je dacht dat een 2-pitter kan bokken... moet je een éénpitter proberen }) :+
 
Ben ook begonnen op een R6, heeft wel veel vermogen als je net je rijbewijs hebt merk ik. Maar gewoon geen gekke dingen doen. Rijdt echt super!
 
Ik ben zelf begonnen op een gsxr600srad, maar nou ben ik zelf
ook best groot (1.96) Denk dat dan een grote motor beter "in
de hand"te houden is. Maar voordat ik die keuze heb gemaakt,
heb ik gewoon eerst een paar keer een motor gehuurd, begonnen
op een fazer600, en toen steeds wat sneller. De laatste paar
keren heb ik een ducati 900ss gehuurd, heerlijke fiets niet veel
vermogen maar wel enorm veel trekkracht onderin, die je zeker
als beginnend motorrijder kan laten verrassen. Vroeg of laat krijg
je een keer een situatie waarin je um ff niet meer onder controle
hebt en das ff schrikken B| Als je een wat makkelijkere motor hebt
wil die je het nog wel vergeven......

Ik draai weer eens ff door met mn gelul |( , als ik jouw was zou ik
dus absoluut geen duc 900 kopen, die 600 is trouwens prima te doen.
Die R6 is ook aan de grote kant maar ik denk persoonlijk dat je
die beter zou kunnen nemen in vergelijking met die 900. Het zijn
trouwens wel twee totaal verschillende motoren.



Succes d'r mee :)





Motor :9 Drop............
 
Wat bedoel ik met leren rijden :?

Nou probeer jij es met een monster een bocht te nemen of een rotonde in een hoge versnelling en in lage toeren :X :X :+
Dan voel je je motor wel "stotteren" terwijl een 4cil gewoon blijft rijden en merk je niks ;)

Dus op een 4 pitter leer je niet rijden.

Echt motorgevoel krijg je pas op een 1 pitter.
 
Wat bedoel ik met leren rijden :?

Nou probeer jij es met een monster een bocht te nemen of een rotonde in een hoge versnelling en in lage toeren :X :X :+
Dan voel je je motor wel "stotteren" terwijl een 4cil gewoon blijft rijden en merk je niks ;)

Tja, ik weet niet. Ik had er nog nooit van gehoord dat dat laag toerig rijden voor iemand een probleem zou kunnen zijn. Een cultuurverschil bijna. En erop letten dat je niet te laag in toeren komt :? . Ik weet eigenlijk geen ruk van motortechniek hoor, maar voor ik op een motor stap, werp ik altijd even een blik op blok en remmen. En vanaf het moment dat ie start, stelt hij zichzelf voor met zijn motorgeluid: "Ok, dat ben jij dus", denk ik dan. En dat gaan de rest gaat vanuit mijn onbewuste logica en automatisme. Ik vind het daarom trouwens heel moeilijk om met anderen te praten over 'motorrijden' en wat je daarbij doet. Ik weet het eigenlijk niet. Wat is dat eigenlijk motorrijden?
 
Tja, ik weet niet. Ik had er nog nooit van gehoord dat dat laag toerig rijden voor iemand een probleem zou kunnen zijn. Een cultuurverschil bijna. En erop letten dat je niet te laag in toeren komt :? . Ik weet eigenlijk geen ruk van motortechniek hoor, maar voor ik op een motor stap, werp ik altijd even een blik op blok en remmen. En vanaf het moment dat ie start, stelt hij zichzelf voor met zijn motorgeluid: "Ok, dat ben jij dus", denk ik dan. En dat gaan de rest gaat vanuit mijn onbewuste logica en automatisme. Ik vind het daarom trouwens heel moeilijk om met anderen te praten over 'motorrijden' en wat je daarbij doet. Ik weet het eigenlijk niet. Wat is dat eigenlijk motorrijden?

Jij hebt op een 1 pitter leren rijden wijf, dus dan voel je dat.

Dikke zoen.
 
Wat bedoel ik met leren rijden :?

Nou probeer jij es met een monster een bocht te nemen of een rotonde in een hoge versnelling en in lage toeren :X :X :+
Dan voel je je motor wel "stotteren" terwijl een 4cil gewoon blijft rijden en merk je niks ;)
Leren rijden + bocht of rotonde nemen in hoge versnelling en in lage toeren.....
Dat verband snap ik niet :?
 
>>R6<<.....al is het alleen maar omdat die niet zo idioot hard afremt op de motor als je perongeluk een keertje een te lage versnelling kiest en de koppeling loslaat in een bocht :X

R6 is gewoon een lichtere handelbaardere fiets als een monster maar wel met een veradelijke lading POWER :9 die je nooit mag onderschatten.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ze lopen ver uiteen dat wel *D
Tuurlijk ga ik eerst proefrijden maar wil natuurlijk wel een beetje gericht gaan zoeken. Op de rijschool hebben we Fazers gehad en hebben nu nieuwe Honda CBF's. De honda rijdt 100 x beter (tijdens de les) als de fazer. Stel ik zou iets zoeken vergelijkbaar met de Honda om eerst eens wat kilometers te maken en ervaring op te doen. Wat komt dan het beste in de buurt (niet nieuw)? Graag wel een beetje sportief
 
Leren rijden + bocht of rotonde nemen in hoge versnelling en in lage toeren.....
Dat verband snap ik niet :?

Hij probeert te zeggen dat als je een te hoge versnelling pakt (en dus lager in toeren zit) dat ie dan begint te bokken.
Tja, dan kan je gewoon niet motorrijden lijkt mij. Terugschakelen en weer gasgeven... wat een gejank hier toch in dit topic. Als een 2 cilinder geen beginners motortype is, waarom hebben rijscholen ze dan ? Zeker om zo min mogelijk mensen te laten slagen, omdat de motor zovaak uit zou vallen :X
 
:+
Hij probeert te zeggen dat als je een te hoge versnelling pakt (en dus lager in toeren zit) dat ie dan begint te bokken.
Tja, dan kan je gewoon niet motorrijden lijkt mij. Terugschakelen en weer gasgeven... wat een gejank hier toch in dit topic. Als een 2 cilinder geen beginners motortype is, waarom hebben rijscholen ze dan ? Zeker om zo min mogelijk mensen te laten slagen, omdat de motor zovaak uit zou vallen :X
 
Hij probeert te zeggen dat als je een te hoge versnelling pakt (en dus lager in toeren zit) dat ie dan begint te bokken.
Tja, dan kan je gewoon niet motorrijden lijkt mij. Terugschakelen en weer gasgeven... wat een gejank hier toch in dit topic. Als een 2 cilinder geen beginners motortype is, waarom hebben rijscholen ze dan ? Zeker om zo min mogelijk mensen te laten slagen, omdat de motor zovaak uit zou vallen :X
:^
Wat is dat nou voor onzin? Wie neemt er in godsnaam een rotonde in z'n 6 ofzo? Motorrijden is 'werken': schakelen met die hap! Als je 'lui' wilt rijden moet je een tourbuffel kopen. Inderdaad slap geouwehoer hiero.
@topicstarter: Koop nou maar gewoon een R6 en knallen met die ballen! uhhhh, borsten :P
 
En al zou je een motor hebben die betrekkelijk snel afslaat. 100 km rijden en daar ben je echt wel aan gewend... zal geen reden zijn om een motor niet te nemen. Kijk liever naar de praktische zaken die je dagelijks zal tegenkomen en het vereiste onderhoud.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ze lopen ver uiteen dat wel *D
Tuurlijk ga ik eerst proefrijden maar wil natuurlijk wel een beetje gericht gaan zoeken. Op de rijschool hebben we Fazers gehad en hebben nu nieuwe Honda CBF's. De honda rijdt 100 x beter (tijdens de les) als de fazer. Stel ik zou iets zoeken vergelijkbaar met de Honda om eerst eens wat kilometers te maken en ervaring op te doen. Wat komt dan het beste in de buurt (niet nieuw)? Graag wel een beetje sportief

Je wil sportief, niet nieuw, niet te duur, dan zou ik zeggen
Suzuki sv650s, sportieve zithouding, 2 cylinder dus ook wat trekkracht onderin tov de pks op top, goed beheersbaar als beginner, en als je de S pakt heb je een sportieve zithouding erbij.

Mooi compromis? 8-)
 
Bedankt voor jullie reacties. Ze lopen ver uiteen dat wel *D
Tuurlijk ga ik eerst proefrijden maar wil natuurlijk wel een beetje gericht gaan zoeken. Op de rijschool hebben we Fazers gehad en hebben nu nieuwe Honda CBF's. De honda rijdt 100 x beter (tijdens de les) als de fazer. Stel ik zou iets zoeken vergelijkbaar met de Honda om eerst eens wat kilometers te maken en ervaring op te doen. Wat komt dan het beste in de buurt (niet nieuw)? Graag wel een beetje sportief

Dit lijkt mij al een mooi uitgangspunt. Wat vind je dan eigenlijk 100x beter aan de honda? zijn toch wel redelijk vergelijkbare motoren dacht ik, zo'n fazer en cbf. Een verschil is dat de fazer net wat meer vermogen heeft (dus iets sportiever is :? ). Dus als je mij zou vragen (niet doen :+ ) om iets te bedenken dat in de buurt van de honda komt maar wel wat sportiever is, dan staat de fazer hoog in het lijstje hoor :]
Wat bedoel je precies met sportief?
 
Hij probeert te zeggen dat als je een te hoge versnelling pakt (en dus lager in toeren zit) dat ie dan begint te bokken.
Tja, dan kan je gewoon niet motorrijden lijkt mij. Terugschakelen en weer gasgeven... wat een gejank hier toch in dit topic. Als een 2 cilinder geen beginners motortype is, waarom hebben rijscholen ze dan ? Zeker om zo min mogelijk mensen te laten slagen, omdat de motor zovaak uit zou vallen :X

Zeker nog nooit op een echte twin gereden.... Als je met b.v mijn motor, een TL1000r ik denk wel een beetje vergelijkbaar met de Duc 900, niet bij de les bent en een "beginners" fout maakt dan kan je dit nog wel eens duur komen te staan. Fout terug schakelen in b.v. de regen en het achter wiel staat stil :o En toen IK net mijn rbw had ging niet alles even vlekkeloos..........
Ik zou voor de R6 gaan, al vind ik hem om te beginnen wel wat aan de "zware" kant
 
Zeker nog nooit op een echte twin gereden.... Als je met b.v mijn motor, een TL1000r ik denk wel een beetje vergelijkbaar met de Duc 900, niet bij de les bent en een "beginners" fout maakt dan kan je dit nog wel eens duur komen te staan. Fout terug schakelen in b.v. de regen en het achter wiel staat stil :o En toen IK net mijn rbw had ging niet alles even vlekkeloos..........
Ik zou voor de R6 gaan, al vind ik hem om te beginnen wel wat aan de "zware" kant
Heeft dat niet meer met de cardan te maken?
 
Als ik nu weer zou moeten beginnen zou ik het niet anders doen dan toen ik begon, lekker een oudje kopen en veeeeel kilometertjes erop zetten. Tijdens die tijd (heb ik wel 4 jaar over gedaan) kan je mooi uitkijken naar je nieuwe bike en regelmatig proefritjes maken op verschillende motoren zodat je uiteindelijk precies weet wat je wilt.

Succes ermee, Gerald
 
Heeft dat niet meer met de cardan te maken?

Nee, de ketting of de kardan verzorgt de overbrenging van de motorblok naar je achterwiel. Deze geeft als het ware de krachte "door" zo ook de "eigenschappen" of het "karakter" van het motorblok van je motor. Wel is het zo dat een kardan voornamelijk op tour motoren wordt toegepast (en alle daar aan grenzende typen als choppers e.d.)

Damn! Dat wist je wel................ gezien de boerderij.... B|
 
Bijna in bezit van mijn rijbewijs ben ik opzoek naar een motor. Ik hou van sportief maar welke van de twee motoren zouden jullie adviseren
* Ducati monster 600/900
* R6
Het wordt puur voor lekker rond rijden
Waar moet ik op letten als ik ze ga bekijken ik ben helaas de enige motorrijder in de familie en heb geen zin om een kat in de zak te kopen.
Alvast bedankt


ga voor een blauwe SV650s oud model, heb je 't blauw v/d R6, de 'motor' van een monster, maar dan met meeer koppel en vermogen...
Zoiets:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan