Dame in dubio

Snowgirl

MF'er
30 jun 2004
87
0
Ergens
Bijna in bezit van mijn rijbewijs ben ik opzoek naar een motor. Ik hou van sportief maar welke van de twee motoren zouden jullie adviseren
* Ducati monster 600/900
* R6
Het wordt puur voor lekker rond rijden
Waar moet ik op letten als ik ze ga bekijken ik ben helaas de enige motorrijder in de familie en heb geen zin om een kat in de zak te kopen.
Alvast bedankt
 
Ken de fietsen allebei (nog) niet, maar ze zullen beide lekker zijn om mee te toeren. Wellicht is de ducati wat duurder in onderhoud, maar dat ligt er maar aan hoeveel kilometers je gaat maken.
 
Bij een Ducati ben je meer afhankelijk van de kundigheid van onderhoud. Zo te lezen wil je met een 2e hands beginnen.

Beginnen op een R6? Daar zal je de nodige negatieve adviezen krijgen, maar ik ken wel mensen die begonnen zijn op een R6. Maar een Ducati 900 lijkt me echt te veel van het goede... vooral het koppel/trekkracht is groot en kan je verrassen.

Ik zou zeggen: haal eerst je rbw en ga dan uitgebreid proefrijden. Wellicht dat je na een proefrit heel anders denkt over een fiets.
 
Wat de Duc aan onderhoudt kost wil je niet weten, die vallen haast vanzelf uit elkaar als ze een paar jaar oud zijn, de Duc is mooi, maar nieuw kopen en volgend jaar weer trappen.
 
Maak in ieder geval een proefrit, want je kiest tussen 2 totaal verschillende motoren: 2 cilinder en 4 cilinder.
:^

Lekker lang proefrijden en als je er 1 gaat kopen neem iemand mee met verstand van zaken. Via de ANWB kun je voor een geldbedrag iemand inhuren die de motor beoordeeld voor dat je hem koopt. Dit zal je zeker een kat in de zak besparen.

Succes :]
 
Maak in ieder geval een proefrit, want je kiest tussen 2 totaal verschillende motoren: 2 cilinder en 4 cilinder.
Ik sluit mij hier bij aan.
Misschien zijn beide motoren niet dat wat bij jou past en kom je uit op een geheel ander merk.
Succes met afrijden en veel plezier met uitzoeken!
 
Ik sluit mij hier bij aan.
Misschien zijn beide motoren niet dat wat bij jou past en kom je uit op een geheel ander merk.
Succes met afrijden en veel plezier met uitzoeken!

:^

Een 4 cil rijdt altijd wel en slaat niet zo snel af, maar een 2cil moet je echt leren rijden en letten dat je niet te laag in je toeren komt...
Guls rijdt op een 600F en ook wel es op een monster 600 ;)

Meid gewoon lekker veel proefrijden als je je papiertje hebt...
Ik kan niet zo snel achterhalen of je een 25kW rijbewijs krijgt, maar ik hoop het niet voor je,want dan wordt het errug lastig als je wilt proefrijden :X :X
 
begin maar op een monster of andere naked, al is het maar budget-gewijs als je het ding es uit je poten laat flikkeren als je te hard je voorrem innijpt bij stapvoets manoevreren ofzo :X
Als je dat ding wat beheerst, ga dan es kijken voor 120 pk ;)
 
Wat ook kan is:koop een oud barrel wat nog goed rijdt doe wat ervaring op ga je onderuit is er weinig aan de hand(hoop ik)ondertussen kijk je lekker rond voor je droombike.tevens kom je mensen tegen als rijdt die hier en daar ook wel wat weten en je willen helpen bij je keuze.
Zelf ooit zo begonnen.

Suc6 met je keuze.
 
begin maar op een monster of andere naked, al is het maar budget-gewijs als je het ding es uit je poten laat flikkeren als je te hard je voorrem innijpt bij stapvoets manoevreren ofzo :X
Als je dat ding wat beheerst, ga dan es kijken voor 120 pk ;)

Jups, een monster heeft maar iets van 60pk en een r6 al veel meer!
Dat wil nie gelijk zeggen dat je met een monster veel langzamer optrekt vergeleken met een R6... want (zover ik het weet) krijgt een monster al in lage toeren het "power" en een R6 bij hogere toeren, enne wheelys/stoppies gaan ook hoor met een monstertje alleen dan wel ff uitkijken dat er geen accuzuur over je frame wordt geknoeid :X ;)

Owja nog iets... mocht je het aantal pk's later toch te weinig vinden, kan je het altijd nog flink laten tunen bij de Biggelaar :X O-)
 
Enig advies dat ik je als volledig onbevooroordeeld persoon :X kan geven is: maak een proefrit! De 2 motoren die je noemt zijn compleet verschillende machines. Ze hebben beiden iig wel de goeie looks! ;)

Mij lijkt dat je op een monster 600 het meeste plezier hebt als eerste motor. Een 900 lijkt me echt teveel van het goede (met het oog op het koppel dat het ding heeft, m.a.w. hij trekt wel erg snel op).

De Monster 600 echt een perfecte beginner, ikzelf ben erop begonnen en mijn vriendin ook...

[me]Ronster S4 heeft 3 motoren gereden: een Monster 600, 900 en S4 en is dus niet geheel als zijnde neutraal te beschouwen.[/me]
 
Proefritjes!! Het zijn 2 heel verschillende motoren (dat heb ik hier al eerder gehoord geloof ik ;) ) dus lekker gaan rijden en kijken wat jij lekker vindt sturen, zitten en rijden!
 
Tja. het zijn beide fijne motoren. als je je graag wat meer sportiever wil gaan ontwikkelen zou ik voor de R6 gaan. is gewoon een heel fijn ding.

als je gewoon rustig wil rondtouren dan zou ik serieus kijken naar fiets waar je wat minder 'voorover' op zit. dit omdat ik op mijn R6 merk dat het pas echt lekker wordt als je harder dan 80km/h rijdt. onder die snelheid leun je op je polsen en dat is toch wel wat vermoeiend (je went er wel aan. dus de eerste paar weken lijkt het verschrikkelijk. maar het wordt later alleen maar lastig en je hoopt dat je snel weer gas kan geven) boven de 80km/h wordt door de wind de druk van je polsen gehaald.

ook hebben sommige (korte) dames een probleem dat ze op bijvoorbeeld een R6 niet met hun voeten bij de grond kunnen. een monster is wat lager, dus kun je beter bij de grond.

als ik jou was zou ik beide motoren een dagje huren (als dat mogelijk is). dat geeft toch een beter beeld dan een proefritje van een uurtje. hey. na een uurtje heb je nog geen pijn in je polsen op de R6 en heb je nog geen slapende handen op de (trillende) ducati (bij wijze van spreke dan)
 
Grappig... mijn vrouw ging voor haar motorrijbewijs, maar wist nog niet wat ze wilde kopen. Dus ze vertelt haar instructeur dat ze eerst wel wat proefritjes gaat maken op verschillende motoren. De instructeur wijst haar erop dat dealers niet echt scheutig zijn met proefritjes aan mensen waarvan de inkt nog nat is op het rijbewijs. Mijn vrouw zegt dat haar man gewoon een zaak inloopt, vraagt of hij een motor mee mag nemen voor een proefrit, en alles meekrijgt wat hij wil. Reed koud een week na het behalen van zijn rijbewijs op een Guzzi California 75th anniversary edition. Instructeur gelooft er geen bal van. Totdat ik haar kom afhalen... :)

Mocht je proefritten maken, zorg ervoor dat je niet vraagt of je misschien een proefrit mag maken, maar zeg dat je een motor wilt kopen en een proefrit wilt maken. Meestal moet je een kopie van je rijbewijs achterlaten en een 'eigen risico' formulier invullen, waarop ook op staat van hoe laat tot hoe laat je de motor hebt gebruikt. LET HIER GOED OP! Die tijden worden gebruikt om een eventuele snelheidsboete naar jou door te sluizen, dus zorg dat er een correcte begin en eindtijd op het formulier staat!

Mocht je trouwens in de omgeving van Amsterdam willen proefrijden, dan kan ik desnoods wel met je meegaan. Dan krijg je zeker de motor mee... :P
 
:^

Een 4 cil rijdt altijd wel en slaat niet zo snel af, maar een 2cil moet je echt leren rijden en letten dat je niet te laag in je toeren komt...
Guls rijdt op een 600F en ook wel es op een monster 600 ;)

Meid gewoon lekker veel proefrijden als je je papiertje hebt...
Ik kan niet zo snel achterhalen of je een 25kW rijbewijs krijgt, maar ik hoop het niet voor je,want dan wordt het errug lastig als je wilt proefrijden :X :X

Volgens mij gaat ze meteen zwaar rijden aangezien de R6 niet geaccepteerd wordt als 25 kW (anders is de keus nog makkelijker).

Zou niet voor een R6 gaan. Als beginner is de motor te onrustig en heeft te veel vermogen.
En rustig toeren wordt het een aanslag op je polsen. Zeker als je klein bent.

Ik heb zelf eerst een jaartje op een honda CBR600f gereden. Betere zithouding en genoeg vermogen om veel plezier mee te maken en ervaring opdoen.
 
wat wil je spelen of sporten, heb nu zelf een soort sportfiets de laatste hiervoor was een Z1000 is meer een speelfiets. De vraag is hoe hard wil je gaan en hoe extreem moet de fiets zijn. Ik heb vorig jaar nog proef gereden op een monster 620 dark om deze evt voor mijn duifje te kopen maar het is toch een ZX6R geworden. Dat Monstertje vond ze niet vooruit gaan. Verder is het gras altijd groener bij de buren.
 
Tja, wat noem jij lekker rondrijden? Met je knie aan de grond of iets rechterop zitten en het langer kunnen volhouden zonder pijn in je polsen na een tijd ?

Ik denk dat je nog iets verder moet kijken dan Monster 600 of R6. Maar als je een Monster neemt, neem dan in elk geval een 900 of 1000, op een 600 ben je snel uitgekeken of je moet snel tevreden zijn. Er zitten nog veel meer leuke motoren tussen Monster & R6, dus kijk een beetje rond en inderdaad wat proefritten maken.

Toch zou ik zelf als eerste motor niet meteen een vrij nieuwe / dure nemen, maar beginnen op een iets oudere betrouwbare motor, daar een paar keer mee vallen of gek doen en als je denkt redelijk goed te kunnen rijden, dan pas een nieuwe of vrij nieuwe kopen. Maargoed, zo denk ik er over.
 
:^

Een 4 cil rijdt altijd wel en slaat niet zo snel af, maar een 2cil moet je echt leren rijden en letten dat je niet te laag in je toeren komt...
Guls rijdt op een 600F en ook wel es op een monster 600 ;)

Meid gewoon lekker veel proefrijden als je je papiertje hebt...
Ik kan niet zo snel achterhalen of je een 25kW rijbewijs krijgt, maar ik hoop het niet voor je,want dan wordt het errug lastig als je wilt proefrijden :X :X
Hoe bedoel je, leren rijden op een tweecilinder? Dat heb ik echt nog nooit gehoord. :?
Maar goed, ik heb het niet zo op Ducati's. Ik heb een een testverslag gemaakt over de 750SS en ik wist bij god niet wat voor goeds ik daarover moest verzinnen. Afwerking was goedkoop, remmen ook, alles was gewoon klote. Brr, nog de kriebels ervan. O ja, een nare zithouding (ik denk dat ik er een beetje te groot voor was). Maar het belangrijkste en ergste was nog wel het stuurgedrag. Zo stabiel, geen bocht door te krijgen. Het geluid was wel ok. Mijn voorkeur gaat dan driedubbel uit naar de R6. Die Monsters schijnen wel beter te rijden geloof ik. Maar ja, het zijn gewoon totaal verschillende motoren.
Gewoon lekker proefrijden is het beste. Maar vraagje: als je er niet zoveel over weet, waarom dan de keuze tussen deze twee? Ik weet veel leukere fietsen om mee te beginnen. Als beginner moet je toch lekkere schuivertjes kunnen maken? Opstaan, even eraan schudden: alles zit nog vast, remmen doet ie en de benzine loopt er niet uit? ;) Mooi, dan kunnen we weer verder.

Nou, leren rijden op een tweecilinder? Daar heb ik cht nog nooit van gehoord. Afslaan als probleem zien :?
 
Laatst bewerkt:
Een 4 cil rijdt altijd wel en slaat niet zo snel af, maar een 2cil moet je echt leren rijden en letten dat je niet te laag in je toeren komt...X :X
Huh :? :? waar haal je die onzin nou vandaan?? Een 2-cilinder kun je JUIST in lage toeren rijden! Ik ben nogal lui van aard :P en trek die V-twin van mij in zn 3 nog de bochten door. En afslaan hebben al mijn 2-cilinders al ook nooit last van gehad!

Ik denk dat je een fout maakt als je die motoren puur om hun looks zou uitkiezen.
Wees verstandig en ga eerst leren rijden en een rijstijl ontwikkelen op een niet al te duur toerfietsje. Denk es aan een Honda CB500 of een Soes GS500. Die kun je overal volop voor een zacht prijsje op de kop tikken en daar kan je lekker op leren rijden. Na een jaartje sturen weet je dan zo ongeveer wat je wil en kun je ze op de rij-eigenschappen selecteren.

Ik merk het ook aan mezelf: ben een echte stoere V-twin sjopper liefhebber maar mijn rijstijl is er veel te sportief voor en heb nu dus een dilemma: ga ik voor de looks of de rij-eigenschappen? Met 20.000 km per jaar weet ik heus wel wat ik moet doen maar ik vind het wel jammer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan