Dames startersmotor rijbewijs A

Annemieke_vb

MF'er
9 jun 2020
32
52
Hee allemaal,

Natuurlijk zijn er al duizenden topics voorbijgekomen over adviezen betreft welke motor je nu het beste mee kan starten. Heb er ook zeker al een aantal door zitten lezen aan tips en adviezen. Toch zie ik inmiddels door de bomen het bos niet meer zo en was ik benieuwd wat jullie denken.
Ik ben zelf dus een dame, 27 jaar, 1,66m, normaal gewicht en bezig met lessen voor rijbewijs A. Ondertussen natuurlijk al flink rond aan het kijken wat ik ga kopen zodra ik het rijbewijs haal. Ik les nu op een Honda CB650F, die ik prima vind rijden.

Ik wil de motor niet per se gebruiken voor woon-werk verkeer (lease auto regelt dat wel). Vooral lekker rond touren in de avonden/weekend. Vind het wel prettig om niet al te plat op de motor te liggen, maar een meer comfy rechtop houding te hebben. Dacht zelf aan een 600 cc model om een beetje rij ervaring op te doen. Vind naked bikes wel het mooist, maar een beetje 'ingepakt' kan ook zeker wel. Budget heb ik zelf op max 2000,- liggen.
Nu gaat mijn voorkeur uit naar de volgende twee modellen op dit moment: Yamaha XJ 600 Diversion of de Yamaha fzs 600 Fazer.

Zijn deze 2 modellen geschikt als startersmotor? En welke is beter? Wat is een beetje de maximum aan kilometers dat je die modellen nog 2e hands zou moeten aanschaffen? De fazer lijkt over het algemeen iets prijziger, maar ziet er ook wel vetter uit vind ik zelf. Of mis ik nu een motor die ik echt niet zomaar over het hoofd zou moeten zien?

Hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen!
 
Mijns inziens zijn dat twee prima motoren. Typisch van die "well-rounded" 13-in-een-dozijn motoren. 13-in-een-dozijn in a good way. Betaalbaar in aanschaf en onderhoud, ruim voldoende power voor normaal gebruik, niet heel diefstalgevoelig, ook geen enorme ramp als je ze een keertje onverhoopt zou laten stuiteren, etc..

Maar goed, eigenlijk kun je met al die 500cc-750cc Japanners prima aan de slag. Ze ontlopen elkaar uiteindelijk niet veel.

Punt is dat max €2000 natuurlijk een relatief laag budget is. Je kunt er een prima motor voor krijgen hoor, maar het gaat sowieso een oude tweedehands worden, en je moet wel goed opletten. Kijk je dan ook vooral niet blind op de kilometers - op dat budget is het véél belangrijker wat de staat van onderhoud is.

En, zoals bij alle soortgelijke topics, het sleutelwoord is proefrijden. Zo veel mogelijk. Ook op modellen waar je jezelf eigenlijk helemaal niet op ziet zitten.
 
De XJ600 is de tammere van de 2,de Fazer de sportievere met een beter motorblok wat minder trillingen produceert,de remmen
en rijwielgedeelte zijn ook beter.Maar ook de Honda CB600f is een goede motor,zo ook de CB500 ,dat is een prima fiets,gewoon tzt eens gaan proefrijden.
 
Als ik lees "Vrouw", "Naked", "Beetje toeren", "650cc", dan denk ik: Gladius!

https://www.marktplaats.nl/a/motore...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
$_86.jpg
 
Ben toch benieuwd wat ze er van vind.

Soms wordt je ineens verliefd op een bepaald model, en dan is die meerprijs opeens geen punt meer.
 
Zie 'onlangs reeds besproken' bij 'Reizen en toeren' onder 'zak op de mat'
Dames motor topic #3807: damesmotor


Yamaha XJ 600 Diversion of de Yamaha fzs 600 Fazer.

Wat is een beetje de maximum aan kilometers dat je die modellen nog 2e hands zou moeten aanschaffen?
KM's is niet altijd een maatstaf. Goed onderhouden kunnen ze HEEL lang mee.

Belangrijk is de staat waarin de motor verkeert.
Mijn FZ750, dat is de opa van de Fazer, staat op bijna 2 ton. Loopt nog steeds prima.
Is de laatste jaren alleen maar beter (na het nodige sleutelwerk) gaan lopen.
 
afgelopen weekend is de bandit verkocht, van mijn vrouw, naar een nieuwe beginnend rijdende dame, uitermate geschikt apparaat schijnbaar voor beginnende dames :)
 
Nee ,maar is wel wat de TS zoekt.
De SV650 zou wel kunnen.

Het moet ook niet per se onder de 2000,- liggen. Iets erboven is niet zo'n probleem, maar omdat ik straks net begin met rijden, vind ik het ook zonde om gelijk schade te maken aan een te dure motor. Tuurlijk zie ik veel moois boven die prijs, maar om juist een beetje ervaring op te doen dacht k zelf aan een wat goedkoper model om te beginnen, zodat het niet dramatisch is als je eens even een evenwichtsprobleempje hebt :)
 
Ben toch benieuwd wat ze er van vind.

Soms wordt je ineens verliefd op een bepaald model, en dan is die meerprijs opeens geen punt meer.

Inderdaad ook een mooie fiets! Maar wel iets boven m'n budget alleen.. Ligt het ook aan mij of valt het op dat bepaalde types geen brandstofmeter hebben? Lijkt me persoonlijk vrij irritant om op gevoel maar bij te houden hoe vol de tank nog is?
 
Elke motor heeft een kilometer tripmeter. Na het tanken zet je deze op nul.
Zo rond de 400km weet ik dan dat het weer tijd is voor een bakkie.

Maar een brandstofmeter werkt iets trefzekerder.
 
Zeker de wat oudere motoren hebben lang niet allemaal een brandstof meter. Zo ook mijn motor, maar de dagteller voldoet prima. Elke 320km tanken in mijn geval.
 
Brandstofmeters hebben hun eigen karakter: de ene zeg: bijna leeg, en dan kan je nog een heel eind. De ander stelt je gerust en dan zit je al in de blessuretijd. Dus de kilometerteller blijft belangrijk!
 
Brandstofmeters hebben hun eigen karakter: de ene zeg: bijna leeg, en dan kan je nog een heel eind. De ander stelt je gerust en dan zit je al in de blessuretijd. Dus de kilometerteller blijft belangrijk!


Hm, oké. Ja ik ben altijd gewoon vanuit de auto gewend dat dat lampje gaat branden en dan ga ik wel een keer tanken... Let nooit zo op de kilometers, maar dat wordt dan een leuk leerpuntje :)
 
Op het lampje zou ik zeker niet gaan wachten met de motor - de range van de reservestand op de motor is over het algemeen een stuk minder dan in de auto.

Tripteller werkt inderdaad prima. Maar je moet er wel aan denken. Vergeet je dat, dan heb je over het algemeen ook nog de RES-ervestand van de benzineschakelaar onder je zadel, die eigenlijk hetzelfde doel dient, maar dan via een soort mechanisch lik-op-stukbeleid :) Pruttelpruttelvrotvrot -> schakel -> VROEM en linea recta naar de pomp. Alleen dan moet je er wel aan denken om de schakelaar weer op ON te zetten na het tanken, anders heb je de volgende keer een probleem :) (Been there, done that.) Maar ik houd er helemáál niet van om daarop te wachten dus ik gebruik ook de tripteller. Zowel voor motor als auto ga ik al tanken als ik minder dan 25% benzine heb. Liever honderd keer iets te vroeg dan één keer iets te laat :)
 
Zeker de wat oudere motoren hebben lang niet allemaal een brandstof meter. Zo ook mijn motor, maar de dagteller voldoet prima.
Elke 320km tanken in mijn geval.
Wat ik altijd bij een motor mis, dat is een kraantje met 'reserve-stand'.
Net als bij m'n brommertje. Heeft geen benzine-meter en ook geen dagteller.
Als ie naar 'reserve' gedraaid wordt, dan heb je nog 15KM.

BTW Mijn FZ heeft wel een reserve-stand.
Alleen doet ie het niet bij mij. Niet alleen bij mij dat ie 't niet doet.
In alle jaren FZ ben ik er maar 1 tegengekomen waarbij de reserve-knop wel werkte.
 
Het moet ook niet per se onder de 2000,- liggen. Iets erboven is niet zo'n probleem, maar omdat ik straks net begin met rijden, vind ik het ook zonde om gelijk schade te maken aan een te dure motor. Tuurlijk zie ik veel moois boven die prijs, maar om juist een beetje ervaring op te doen dacht k zelf aan een wat goedkoper model om te beginnen, zodat het niet dramatisch is als je eens even een evenwichtsprobleempje hebt :)
Tja,ik heb al vele misstapjes begaan in mijn lange motorcarrière 😱🤫 ,belangrijker is een goede verzekering.:Y
Je kan beter iets goeds kopen wat je leuk vind dan die budget motoren waar je met een beetje pech onkosten aan krijgt,
zeker als je alles moet laten doen,of als je die nog niet heb een technische vriend zoeken. ;)
Als je hier op het forum de woorden vrouw zoekt technische vriend schrijft verzeker ik je dat ze over elkaar heen springen
om zich vrijwillig aan te bieden :+
 
Laatst bewerkt:
Tja,ik heb al vele misstapjes begaan in mijn lange motorcarrière 😱🤫 ,belangrijker is een goede verzekering.:Y
Je kan beter iets goeds kopen wat je leuk vind dan die budget motoren waar je met een beetje pech onkosten aan krijgt,
zeker als je alles moet laten doen,of als je die nog niet heb een technische vriend zoeken. ;)
Als je hier op het forum de woorden vrouw zoekt technische vriend schrijft verzeker ik je dat ze over elkaar heen springen
om zich vrijwillig aan te bieden :+

Hahaha, thanks voor de tip.
Maar ik heb al een technische vriend die zelf ook motor rijdt. Hij heeft destijd een zzr600 gekocht voor 600 euries en hoefde er eigenlijk maar weinig aan te doen, maar dan heeft ie misschien ook wel geluk gehad en wat hij zelf moet doen vindt hij niet erg.. Maar daar kan ik dan hopelijk ook gebruik van maken :)
 
Hahaha, thanks voor de tip.
Maar ik heb al een technische vriend die zelf ook motor rijdt. Hij heeft destijd een zzr600 gekocht voor 600 euries en hoefde er eigenlijk maar weinig aan te doen, maar dan heeft ie misschien ook wel geluk gehad en wat hij zelf moet doen vindt hij niet erg.. Maar daar kan ik dan hopelijk ook gebruik van maken :)
Ook goed,kan je hem aan het werk zetten ;),scheelt weer in de kosten.
 
Zelf rij ik onderhand alweer 5 jaar rond op een 600cc Ducati Monster, lekker licht en handelbaar.
Voor zo”n €2.500 is er wel een goed exemplaar te vinden.
Met 48 hele pk”s trekt het de straatklinkers niet los maar het stuurt als het spreekwoordelijke scheermes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan