Damnit,weer een R1 minder...:(

ik wilde het niet zeggen omdat ik dan een bepaald beeld schep...maar ik doe het toch.

aangezien ik zelf VRO-instructeur voor alle opleidingen (weg en circuit) kan ik jou vertellen dat de Y-proef want zo heet het officieel, je niet kan REMMEN en UITWIJKEN tegelijk...

als je namelijk vol remt, heeft je band alle grip nodig om de vertraging te halen, als je dan een bepaalde verkanting creeerd (door te sturen) kan jou band NOOIT en rechtdoor grip bieden en zijwaartse grip...dus vallen.

ik heb het namelijk meerdere malen gezien dat mannen (vrouwen hebben daar niet zo n last van) maar 1 ding tegelijk kunnen ...of ze remmen vol en kunnen of niet meer sturen/ of vergeten te sturen, of ze drukken die motor met man en macht een richting op en vallen...en ja ik heb ze voorbij zien schuiven....

ik ga niet de hele oefening uitschrijven, maar het komt er op neer dat je rem volledig moet lossen om je motor te sturen (een heel klein pisbeetje mag ook nog wel maar zo hoort het officieel niet),...

en of iemand 22 jaar motorrijdt of 2 jaar motor rijdt dat zegt niks over de techniek en kunde van een motor rijder...

want je kan in wel in die 22jr 2500km p.j rijden, en diegene die al 2 jr rijdt 30.000km per jaar...en dan heb ik toch liever iemand die maar 2jr motorrijdt...snappie? :)
Ik snap het.
Maar ben het niet met je eens eenvoudig omdat ik het al meerdere malen gedaan heb.
Ik rij 22 jaar en denk zon 25.000 tot 30.000 km per jaar. Dus ook in de winter onder ALLE omstandigheden ja ook met ijzel. Eenvoudig weg omdat ik geen ander voertuig tot mijn beschikking heb. Ik wil hiermee niet zeggen dat ik perfect rij. En ook niet dat ik enorm hard kan/durf en niks meer kan leren. Maar wel de nodige ervaring heb en ook het nodige heb meegemaakt. Al heel wat keer te hard een bocht in en dan goed remmen en blijven sturen te gelijk. Een paar maanden terug een meeuw op mijn helm terwijl ik ongeveer met 150 km/u een bocht nam. Van schrik rechtop op de vangrail aan en vol in de remmen en sturen, alweer tegelijk. Ik wil het niet nog ongeloviger maken maar het asvalt was nog nat ook. Dit lijkt mij dus een bewijs dat je wel degelijk hard, ok niet vol, kan remmen en sturen.

Het probleem is dat je moet blijven denken. En niet verstijven.
 
nee dat klopt...maar t geeft aan wat iemand doet in een paniek reactie. op het moment van paniek trap je vol je achterrem in ...en vergeten een hoop mensen dat je maximaal remvermogen uit je voorrem haalt.

en als achter blokkeert, slipt ie...das niet erg, maar t geeft wel onstabiliteit in de motor met als gevolg dat je alles weer loslaat om opnieuw te gaan remmen...en dat betekend dat je dus kostbare meters verliest...


Zeg NapO wat leer je nou precies bij een vro1?
Ik heb me ervoor op gegeven, en site doorgelezen en ga 22mei em doen.
Ik meen het volgende te weten:
- stuur/kijk technieken
- bochtentechniek
- remvervogen optimaal benutten
- uitwijken??? inc rem uitwijk rem ??
- ook uitwijken in bochten ??

Ik vind vooral dat uitwijken erg belangrijk (jah ok, moet eerst fatsoenlijk lere remmen, maargoed)

@wolf, wat het niet dat je automatisch remde, toen ff losser hield en stuurde en toen weer bijremde ?? Laatst dacht ik er nog aan, met die meeuw (ivm dat eend tegen helm ongeluk)...dat jij je wel wist te redden :?
 
Zeg NapO wat leer je nou precies bij een vro1?
Ik heb me ervoor op gegeven, en site doorgelezen en ga 22mei em doen.
Ik meen het volgende te weten:
- stuur/kijk technieken
- bochtentechniek
- remvervogen optimaal benutten
- uitwijken??? inc rem uitwijk rem ??
- ook uitwijken in bochten ??

Ik vind vooral dat uitwijken erg belangrijk (jah ok, moet eerst fatsoenlijk lere remmen, maargoed)

@wolf, wat het niet dat je automatisch remde, toen ff losser hield en stuurde en toen weer bijremde ?? Laatst dacht ik er nog aan, met die meeuw (ivm dat eend tegen helm ongeluk)...dat jij je wel wist te redden :?
Zoals ik al zei blijven denken.
Toen ik die meeuw op mijn kop kreeg ging ik richting vangrail uit reactie rem je maar toch niet helemaal vol omdat het nat is.(weer blijven denken) Op de streep van de pechbaan zelf rem helemaal los ondanks dat je nog steeds hard richtig vangrail gaat.(weer blijven denken) En dan weer stevig remmen en sturen.
Natuurlijk komt er heel veel geluk bij. Maar vooral niet in paniek reageren.
 
Voor de minder snelle rekenaars onder ons en de niet 'Beta'-ingewijden:

Open deze "link" eens. (Zij wordt gehost door de politie zelf, dus moet kloppen)

De remweg (zwarte streep) was 32 meter. Politie denkt dat de gereden snelheid ruim 90 km/u was (bijvoorbeeld 91,79 km/u. De remvertraging van deze motor bedraagt wel 50.0 m/sec (bestaat wel niet want alleen André Kuijpers gaat dat straks realiseren bij het terugkeren in de dampkring, maar goed). Dan is de remweg inderdaad zeker 32 meter lang.

Maar het is anders. Normale remvertraging op een motor is ongeveer 8.0 m/sec. "Klopper-die-klop" in het progje van de politie en wat zien we: beginsnelheid 57,6 km/u. Wie vertelt de waarheid?????? Gut,de motorrijders staan voor een keer eens niet te liegen over hun snelheid en hebben echt 60 km/u gereden zoals ze zelf al aangaven!!!!!!

Mijn conclusie: medewerkers van de verkeerstechnische dienst Amsterdam hebben te dikke vingers om de fijne toetsjes van hun zakjapanner te bedienen.


Volgens mij kunnen ze niet goed rekenen bij de politie.

beginsnelheid 57.6 km/u = 57.6 / 3.6 = 16 m/s
remvertraging 8 m/s^2
tijd van beginsnelheid tot stilstand = 16 / 8 = 2 sec
in die 2 seconden is de gemiddelde snelheid 16 / 2 = 8 m/s
dus wordt remweg = 8 * 2 = 16 m, en geen 32 !

beginsnelheid 80 km/u = 22.2 m/s
benodigde tijd tot stilstand = 2.8 sec
remweg = 2.8 * 22.2/2 = 31 m


Blijft nog even een vraag voor mij dat waneer je zo'n duidelijk spoor trekt met je banden, dus je wiel(en) blokkeert of je dan wel aan een remvertraging van 8 m/s^2 komt? In mijn beleving is de vertraging bij blokkerende wielen vele malen lager, zo niet bijna nul. Dus is een calculatie van de gereden snelheid onmogelijk?
 
Volgens mij kunnen ze niet goed rekenen bij de politie.

beginsnelheid 57.6 km/u = 57.6 / 3.6 = 16 m/s
remvertraging 8 m/s^2
tijd van beginsnelheid tot stilstand = 16 / 8 = 2 sec
in die 2 seconden is de gemiddelde snelheid 16 / 2 = 8 m/s
dus wordt remweg = 8 * 2 = 16 m, en geen 32 !

beginsnelheid 80 km/u = 22.2 m/s
benodigde tijd tot stilstand = 2.8 sec
remweg = 2.8 * 22.2/2 = 31 m


Blijft nog even een vraag voor mij dat waneer je zo'n duidelijk spoor trekt met je banden, dus je wiel(en) blokkeert of je dan wel aan een remvertraging van 8 m/s^2 komt? In mijn beleving is de vertraging bij blokkerende wielen vele malen lager, zo niet bijna nul. Dus is een calculatie van de gereden snelheid onmogelijk?
je MOET je schrik seconde meerekenen...
zoals ik al eerder zij..je stopafstand= reactietijd + fysiek knijpen in je remhendel. daarbij krijg jij het NOOIT voor mekaar om meteen al 8m2 psec te kunnen remmen..dit gebeurt vaak in de laatste fase van de eenparige remming
 
Zeg NapO wat leer je nou precies bij een vro1?
Ik heb me ervoor op gegeven, en site doorgelezen en ga 22mei em doen.
Ik meen het volgende te weten:
- stuur/kijk technieken
- bochtentechniek
- remvervogen optimaal benutten
- uitwijken??? inc rem uitwijk rem ??
- ook uitwijken in bochten ??
Ik vind vooral dat uitwijken erg belangrijk (jah ok, moet eerst fatsoenlijk lere remmen, maargoed)
vro1 nemen ze wel het hele genre wat motorrijden-beheersing betreft.
je lijstje klopt...ik kan daar weinig aan toevoegen...

je kan remmen in de bocht op verschillende manieren doen. waarvan remmen uitwijken in de bocht ook tot de mogelijkheden behoort ...
soms behandelen ze ook nog wat motorbalans oefeningen ...(met losse handen, met losse voeten, gecombineerd losse handen, losse voeten. staan op de motor. over een motorband heen rijden (30 tot 50 per u.) met losse handen....oja..die vind ik wel leuk...met je rechtervoet op je linkerstepje...leuk hoor :)

maar je moet eerst goed leren remmen voordat je die uitwijk oefening gaat doen. 1 tip. je doet het echt in 3 fases remmen, remmen los/sturen, remmen
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het.
Maar ben het niet met je eens eenvoudig omdat ik het al meerdere malen gedaan heb.
Ik rij 22 jaar en denk zon 25.000 tot 30.000 km per jaar. Dus ook in de winter onder ALLE omstandigheden ja ook met ijzel. Eenvoudig weg omdat ik geen ander voertuig tot mijn beschikking heb. Ik wil hiermee niet zeggen dat ik perfect rij. En ook niet dat ik enorm hard kan/durf en niks meer kan leren. Maar wel de nodige ervaring heb en ook het nodige heb meegemaakt. Al heel wat keer te hard een bocht in en dan goed remmen en blijven sturen te gelijk. Een paar maanden terug een meeuw op mijn helm terwijl ik ongeveer met 150 km/u een bocht nam. Van schrik rechtop op de vangrail aan en vol in de remmen en sturen, alweer tegelijk. Ik wil het niet nog ongeloviger maken maar het asvalt was nog nat ook. Dit lijkt mij dus een bewijs dat je wel degelijk hard, ok niet vol, kan remmen en sturen.

Het probleem is dat je moet blijven denken. En niet verstijven.
ik geloof je ...
maar weet je wat ik nou zo mooi vind...is rij je zolang en zoveel km's en dan vergeet je het allerbelangerijkste te melden.....

kijk techniek

je bent nooit te oud om te leren...zelfs ik niet... :)
vorige week training mee gedraaid off the road rijden...geloof me..alles wat je op de weg geleerd heb kan in het terrein over je schouder gooien :)
(er zijn wel een aantal groot gemene delers...) maar je voorrem gebruiken in het terrein (lossig zand) weet ik zeker dat jij niet de gepoetste kant gaat boven houden :)
 
je MOET je schrik seconde meerekenen...
zoals ik al eerder zij..je stopafstand= reactietijd + fysiek knijpen in je remhendel. daarbij krijg jij het NOOIT voor mekaar om meteen al 8m2 psec te kunnen remmen..dit gebeurt vaak in de laatste fase van de eenparige remming

Ah, kijk die zit ook in de berekening. Ik was gelijk naar het invuldingetje gevlogen zonder de tekst te lezen. Excuses.

Geeft me gelijk gelegenheid om m'n steun te betuigen aan TuneBoy, was'k nog vergeten ook in alle opwinding.
 
Er was helaas geen uitwijkmogelijkheid daar.

Links +/- 20 cm met een verhoogde trambaan en rechts +/- 20 cm met parkeervakken en auto's...

;(

Dat is de hele Klote in Amsterdam, dan doen ze overal in de stad. Ik vind het echt gevaarlijk. Ze houden geen rekening met motorrijders binnen deze constuctie. Ik bedoel, even die verhoging op klimmen met een R1 terwijl je remt, schrikt etc... Tja, veel kans maak je dan niet denk ik..
 
he peejay...rond die 9.80665 nou is af naar 2 cijfers achter de komma?
dan krijg je nog steeds 9.81 dus ik had wel gelijk :)

1g negatief is dat je lichaamsgewicht 1x tegen je aandrukt...
dus ipv dat je hoofd 5kg weegt weegt je hoofd dan bij die vertraging 10kg.
overigens negatieve G's kan je veel slechter uithouden dan positieve G's en (hoe heet dat ook alweer laterale G's? oftewel van de zijwaartse G's zeg maar)

bij formule 1 is dat helemaal extreem...
daar kunnen ze wel tot 3g negatief vertragen...

ik geloof op 250 of 300 per uur hebben ze een neerwaartse druk van 3000kg per viekante cm ofzoiets? oftewel zoveel downforce dat ze onderste boven in een tunnen kunnen rijden zonder dat ze van het plafond afvallen...maar nu gaan we wel heel erg offtopic...
 
Laatst bewerkt:
he peejay...rond die 9.80665 nou is af naar 2 cijfers achter de komma?
dan krijg je nog steeds 9.81 dus ik had wel gelijk :)

1g negatief is dat je lichaamsgewicht 1x tegen je aandrukt...
dus ipv dat je hoofd 5kg weegt weegt je hoofd dan bij die vertraging 10kg.
overigens negatieve G's kan je veel slechter uithouden dan positieve G's en (hoe heet dat ook alweer laterale G's? oftewel van de zijwaartse G's zeg maar)

bij formule 1 is dat helemaal extreem...
daar kunnen ze wel tot 3g negatief vertragen...

ik geloof op 250 of 300 per uur hebben ze een neerwaartse druk van 3000kg per viekante cm ofzoiets? oftewel zoveel downforce dat ze onderste boven in een tunnen kunnen rijden zonder dat ze van het plafond afvallen...maar nu gaan we wel heel erg offtopic...

Lees jou post eens waar ik op gereageerd heb :P

En een formule 1 wagen gaat tot 4G negatief ;)
 
waren jullie die drie jongens die naast die kapper stonden op de witte de with?
erg man, ik keek toevallig net en zag dat je het erover had dat je vanuit de witte de with bent vertrokken>>>ik stond daar toevallig ook meyt mijn motor en zwaaide nog naar jullie. Dit is echt kut man!!!!

veel beterschap en hoop die R1 weer snel in zijn ``geheel'' te zien op de witte de with>>natuurlijk met de berijder :)
 
waren jullie die drie jongens die naast die kapper stonden op de witte de with?
erg man, ik keek toevallig net en zag dat je het erover had dat je vanuit de witte de with bent vertrokken>>>ik stond daar toevallig ook meyt mijn motor en zwaaide nog naar jullie. Dit is echt kut man!!!!

veel beterschap en hoop die R1 weer snel in zijn ``geheel'' te zien op de witte de with>>natuurlijk met de berijder :)
Yups,de rood/witte R1 is niet meer.. ;(

Btw Blade of ..?
 
Terug
Bovenaan Onderaan