Wolfman
MF veteraan
Ik snap het.ik wilde het niet zeggen omdat ik dan een bepaald beeld schep...maar ik doe het toch.
aangezien ik zelf VRO-instructeur voor alle opleidingen (weg en circuit) kan ik jou vertellen dat de Y-proef want zo heet het officieel, je niet kan REMMEN en UITWIJKEN tegelijk...
als je namelijk vol remt, heeft je band alle grip nodig om de vertraging te halen, als je dan een bepaalde verkanting creeerd (door te sturen) kan jou band NOOIT en rechtdoor grip bieden en zijwaartse grip...dus vallen.
ik heb het namelijk meerdere malen gezien dat mannen (vrouwen hebben daar niet zo n last van) maar 1 ding tegelijk kunnen ...of ze remmen vol en kunnen of niet meer sturen/ of vergeten te sturen, of ze drukken die motor met man en macht een richting op en vallen...en ja ik heb ze voorbij zien schuiven....
ik ga niet de hele oefening uitschrijven, maar het komt er op neer dat je rem volledig moet lossen om je motor te sturen (een heel klein pisbeetje mag ook nog wel maar zo hoort het officieel niet),...
en of iemand 22 jaar motorrijdt of 2 jaar motor rijdt dat zegt niks over de techniek en kunde van een motor rijder...
want je kan in wel in die 22jr 2500km p.j rijden, en diegene die al 2 jr rijdt 30.000km per jaar...en dan heb ik toch liever iemand die maar 2jr motorrijdt...snappie?
Maar ben het niet met je eens eenvoudig omdat ik het al meerdere malen gedaan heb.
Ik rij 22 jaar en denk zon 25.000 tot 30.000 km per jaar. Dus ook in de winter onder ALLE omstandigheden ja ook met ijzel. Eenvoudig weg omdat ik geen ander voertuig tot mijn beschikking heb. Ik wil hiermee niet zeggen dat ik perfect rij. En ook niet dat ik enorm hard kan/durf en niks meer kan leren. Maar wel de nodige ervaring heb en ook het nodige heb meegemaakt. Al heel wat keer te hard een bocht in en dan goed remmen en blijven sturen te gelijk. Een paar maanden terug een meeuw op mijn helm terwijl ik ongeveer met 150 km/u een bocht nam. Van schrik rechtop op de vangrail aan en vol in de remmen en sturen, alweer tegelijk. Ik wil het niet nog ongeloviger maken maar het asvalt was nog nat ook. Dit lijkt mij dus een bewijs dat je wel degelijk hard, ok niet vol, kan remmen en sturen.
Het probleem is dat je moet blijven denken. En niet verstijven.