dansend achterwiel

Nicks4Nix

MF veteraan
26 nov 2002
2.046
92
Eindhoven (Noord Brabant)
Facebook
als ik op mn GSX-R 750 uit 2000 (is wel handig om te weten) hard van een kleine 200 naar zeg 90 terugval dan wil mn achterwiel een beetje gaan dansen (heen en weer wiebelen). op zich niet heeeel erg extreem, maar net genoeg om er mee bezig te zijn. ik probeer al zo veel mogelijk mn knieen om mn tank te houden om m daarmee stabiel te houden, maar dat lukt dus maar gedeeltelijk.

nou vraag ik me af of dat met vering instellingen verminderd kan worden, en zo ja, in welke richting moet ik dan gaan experimenteren ?

ik heb nu zowel voor als achter de meeste sportieve instellingen volgens het boekje staan. voor zelfs nog iets meer compressie om het duiken wat minder te krijgen.
 
Als je met hoge snelheid hard gaat remmen en je gebruikt je achterrem niet dan wil het achterwiel met dezelfde snelheid rechtdoor. Aangezien dit niet kan gaat-ie een andere weg proberen te zoeken, vandaar het 'stuiteren' naar links en rechts. Makkelijkste oplossing hiervoor is even je achterrem aantikken om de grootste snelheid eruit te halen. Daardoor blijft de motor voor het ingaan van een bocht stabieler en kun je vloeiender gaan rijden. Anders ben je zo bezig met de onstabiliteit van je fiets voor de bocht dat je je aandacht pas (te)laat bij het rijden van de bocht zelf hebt. Succes!
 
Als je met hoge snelheid hard gaat remmen en je gebruikt je achterrem niet dan wil het achterwiel met dezelfde snelheid rechtdoor. Aangezien dit niet kan gaat-ie een andere weg proberen te zoeken, vandaar het 'stuiteren' naar links en rechts. Makkelijkste oplossing hiervoor is even je achterrem aantikken om de grootste snelheid eruit te halen. Daardoor blijft de motor voor het ingaan van een bocht stabieler en kun je vloeiender gaan rijden. Anders ben je zo bezig met de onstabiliteit van je fiets voor de bocht dat je je aandacht pas (te)laat bij het rijden van de bocht zelf hebt. Succes!


ik gebruik idd mn achterrem in zn geheel niet en geef tussengas bij het terugschakelen. hier heb ik dus iets aan ! jammer dat het niet meer het weer is om het uit te testen maar zodra het weer kan zal ik het eens gaan uitproberen !
2 dingen dan ...
- op welk moment gebruik je je achterrem dan, en hoe lang ? en heb je zo niet meer kans dat ie achter juist gaat glijden of stempelen ?
- het heeft niets met vering instellingen te doen ?
 
Achterrem hoef je slechts aan te tikken zodat het achterwiel iets sneller vertraagd. Daardoor is het snelheidsverschil met de voorkant niet zo groot en zal hij juist niet gaan stuiteren of glijden. Trap je te hard dan heb je natuurlijk wel kans op blokkeren. Toch blijft het doseren van zo'n achterrem altijd lastig. Bij de ene fiets doet-ie niets en bij de andere blokkeert het achterwiel bij de minste beroering. Blijft gewoon uitproberen. Timing trouwens ook. In principe tik je de achterrem een fractie na de grote remactie voor aan.
 
zou het nog helpen harder met de compressie voor te gaan ? om wat minder gewicht verschuiving te hebben ?

maat van me op een R1 heeft er trouwens veeel minder last van, en hij remt ook alleen met voor ....
 
Héééé, Woetertje je hebt het mis!!! Als je iemand wilt terechtwijzen moet je het wel goed doen! Je mag in Nederland best 200 km/h rijden. Mag alleen officieel niet op de openbare weg! Zou wat zijn zeg, de TT in Assen en iedereen mag maximaal maar 120 km/h!! :9
 
Een gedeelte kan zeker met vering te maken hebben en is hier dan ook mee op te lossen, maar het snelheidsverschil van de voor en de achterkant is maar op één manier snel en effectief te verkleinen en dat is de achterrem gebruiken! Sleutelen aan de vering is echter een aardig complexe materie waar je echt wel wat verstand van mag hebben! Iedereen kan wel ergens aan gaan draaien (stelschroeven bedoel ik dan! :) ), maar weten met welke veringsaanpassingen je welke problemen oplost is toch wel aan de experts voorbehouden.
 
Een gedeelte kan zeker met vering te maken hebben en is hier dan ook mee op te lossen, maar het snelheidsverschil van de voor en de achterkant is maar op één manier snel en effectief te verkleinen en dat is de achterrem gebruiken! Sleutelen aan de vering is echter een aardig complexe materie waar je echt wel wat verstand van mag hebben! Iedereen kan wel ergens aan gaan draaien (stelschroeven bedoel ik dan! :) ), maar weten met welke veringsaanpassingen je welke problemen oplost is toch wel aan de experts voorbehouden.
als het dan toch met veringinstellingen te verminderen is dan wil ik het toch wel even in de groep 'vering-experts' hier op MF gooien. is toch makkelijker dan mn rijstijl aanpassen denk ik.

wie-o-wie kan er dus iets zinnigs over vertellen ? meer compressie ? meer rebound ? zwaardere veren ? ..... ???
 
Probeer dit eens:

-Voor 2mm meer voorspanning (pre-load)
-Achter 2mm minder voorspanning


Compressie heeft hier weinig mee te maken, het kan ook zijn dat je achter te weinig uitgaande demping hebt. Maar ik zou eerst even de voorspanning proberen.
 
komt uit WP veringtechniek boekje :

full



heb dus al meer opties ...
- achterrem gebruiken
- voor meer, achter minder veervoorspanning
- achter minder compressie, eventueel minder rebound

dat wordt dus experimenteren ... pfff ... eindeloos rondjes rijden, rijden rijden rijden ... weet niet of ik het allemaal leuk ga vinden, dat experimenteren ... })
 
Terug
Bovenaan Onderaan