Daredevil's Yamaha YZF-R1 project


Mod: LED stadslichten (verbeterde versie)

Waarom deze mod:
Ik kwam in mijn zoektocht naar andere onderdelen voor de Yamaha YZF-R1 LED stadslichten tegen welke vele malen beter zijn als degene die bij mijn xenon set zaten en voor de kosten hoefde ik het niet te laten


De aankoop:
De LED stadslichten van de xenon set waren 1,5 watt. De nieuwe LED stadslichten zijn 7,5 watt. Ook stralen de nieuwe LED lampjes behalve recht vooruit ook rondom licht uit.
full

full



De installatie:
De is in principe hetzelfde als bij de oude LED stadslichten. Het enige verschil is dat het iets meer moeite kost om de nieuwe LED stadslichten in de behuizing te krijgen omdat ze iets langer zijn.


Het resultaat:
Hier zie je de oude en de nieuwe LED stadslichten naast elkaar. Zoals je kunt zien mag het verschil er wezen.
full
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te lezen hoe je zo stukje bij beetje de motor helemaal naar je zin maakt.
Alleen gezien je vorige motoren, zou je niet eens wat investeren in een goed slot of verankering in je schuur?
 

Mod: Spy 5000m Two Way 2013 model alarm

Waarom deze mod:
In 1,5 jaar tijd ben ik een Yamaha YZF-R6 2000 en een Yamaha YZF-R1 2003 kwijt geraakt aan diefstal. Omdat het spyball alarm destijds niet het afschrik effect heeft gehad en ik het alarm niet gehoord heb was de wens om iets te hebben wat ook mij alarmeert.


De aankoop:
Na wat zoekwerk kwam ik uit bij het Spy 5000m Two Way 2013 model alarm.
full

full

full


Het voordeel van dit alarm is dat de afstandsbedieningen werken op basis van FM. Van de afstandsbediening naar de motor is het bereik gewoon zoals bij de meeste motor alarmen, maar de status melding vanaf het alarm naar de afstandsbediening heeft een zeer groot bereik. Dit bereik wordt gerealiseerd door een extra antenne welke op het alarm aangesloten zit.

Daar naast heeft het model wat ik gekocht heb een microwave sensor. De microwave sensor voor het monitoren van de directe omgeving rond het voertuig. Deze microwave sensor werkt met geluidsgolven, de zogenaamde Doppler Radar. Deze produceert geluidsgolven die van grote objecten terugkaatsen. Valse alarmmeldingen ten gevolge van blaadjes, insecten enz. zijn hierdoor uitgesloten. De sensor heeft een potmeter waarmee deze zeer nauwkeurig afstelbaar is. Ook is deze met de afstandsbediening in en uit te schakelen.
full


Om het alarm goed aan te kunnen sluiten en de kans op storingen te verkleinen heb ik bij een auto tuning dealer goede bekabeling gehaald.
full



De afweging voor welke opties wel en niet:
Dit alarm heeft behoorlijk wat functies en mogelijkheden. Mijn wens is wel om de kans op storingen zo klein mogelijk te houden en om functies welke al standaard op de motor zitten te blijven gebruiken.

Als eerste heeft het alarm een startonderbreker en hier aan gekoppeld een hijack alarm functie. De Yamaha YZF-R1 2004 heeft zelf ook al een startonderbreker vanuit de fabriek. Ik heb er daarom voor gekozen om de startonderbreker van de motor zelf te blijven gebruiken. Enige nadeel hiervan is dat de hijack alarm functie dan ook niet beschikbaar is. Het grote voordeel is dat ik geen aanpassingen hoef te maken tussen het contact en de bobine.
Ook krijg ik door het niet aansluiten van deze optie geen melding wanneer de sleutel omgedraaid wordt in het contact. Indien de schoksensor of de microwave sensor ingeschakeld zijn dan krijg ik daar een melding van dus geen probleem.

Een andere optie van het alarm is om vanaf afstand de motor te kunnen starten en uit te kunnen zetten. Ik zie hier zelf niet het nut van in, dus de keuze om deze optie niet aan te sluiten was snel gemaakt. Hierdoor hoef ik ook geen aanpassingen te maken in de bekabeling tussen het contact en de startmotor. Tevens is deze functie alleen beschikbaar wanneer je ook de startonderbreker van het alarm aansluit.


De installatie:
Zoals jullie vast wel kunnen begrijpen ga ik hier niet alle details rondom de installatie van mijn alarm neerzetten.

Als eerste heb ik vanaf de richtingaanwijzers een aftakking gemaakt voor het aansluiten van het alarm op de richtingaanwijzers. Deze bekabeling heb ik afgewerkt met connectoren zodat indien nodig alles makkelijk losgekoppeld kan worden.
full


Vervolgens heb ik de bekabeling welke nodig is voor de functies elke ik niet ga gebruiken netjes afgewerkt door de draadeinden te vertinnen en te voorzien van een krimpkous.
full


Daarna heb ik ergens in het achterste gedeelte van de motor de microwave sensor geplaatst. Deze zit zo weggewerkt dat je echt moet weten hoe deze er uit ziet en waar deze ongeveer geplaatst is wil je hem terug kunnen vinden.

De 130dB sirene is op zo'n plek weggewerkt dat je het geluid goed kan horen maar dat je er niet makkelijk bij kan komen.

Vervolgens is de FM antenne voor de communicatie met de afstandsbediening buiten het zicht weggewerkt.

De bekabeling vanaf het alarm naar de accu is zo weggewerkt dat je niet aan de bekabeling kan zien welke er naar het alarm loopt Ook heb ik ergens een connector in de bekabeling gemaakt tussen het alarm en de aansluiting op de accu zodat ik het geval dat het alarm moeilijk loopt te doen of wanneer de motor voor lange tijd niet gebruikt wordt het alarm makkelijk losgekoppeld kan worden. Dit zal niet zo heel snel hoeven te gebeuren aangezien het alarm <8mA verbruikt.

Daarna heb ik het LED indicatie lampje van het alarm voor in de motor verwerkt. Gelukkig zat hier standaard een vrij lange kabel aan waardoor ik deze niet hoefde te verlengen.
full


Als laatste is de centrale unit van het alarm weggewerkt in de motor. Deze zit zo weggewerkt dat je deze niet kan zien zonder de motor uit elkaar te moeten halen. En ook al weet ik waar de centrale unit zit zonder de motor uit elkaar te halen kun je er eigenlijk niet bij komen.


Het afstellen:
De schoksensor heb ik 1 stapje naar beneden gezet. Op de hoogste stand was deze net iets te gevoelig naar mijn smaak.

Met het afstellen van de microwave sensor ben ik iets langer bezig geweest. Deze kan in gevoeligheid ingesteld worden met een bereik van dat hij pas wat merkt wanneer je op de motor zit tot een bereik van ongeveer 3-4 meter. De eerste paar dagen gaf deze sensor ook geregeld meldingen. Na een paar dagen van steeds iets verder finetunen heb ik uiteindelijk een stand gevonden welke prettig is voor de locaties waar ik mijn motor normaal plaats. Mijn collega's zijn deze eerste paar dagen dan ook een aantal keren opgeschrikt :P


Het resultaat:
Het eind resultaat is dat ik nu over een alarm beschik welke naar mij melding kan maken wanneer er iets met de motor gebeurd.
Zoals ik het alarm aangesloten heb krijg je een melding wanneer de schok sensor iets registreert (goed instelbaar), wanneer iemand langer dan een x aantal seconden in de buurt van de motor staat of wanneer er iemand aan het alarm zit te rotzooien.

Ik kwam ook een nadeel tegen van het niet aansluiten op het contact van deze alarm unit. Doordat de startonderbreker van het alarm niet gebruikt wordt maar die van de motor zelf kan het alarm niet constateren of de sleutel in het contact gestoken is. Hierdoor sprong na het uitschakelen van het alarm na 30 seconden deze automatisch weer aan. Hier blijk je omheen te kunnen door het alarm uit te schakelen en binnen 1 seconde nogmaals op de knop voor het uitschakelen van het alarm te drukken.

Het bereik van het alarm naar de afstandsbediening is zeker geen 5000m maar afhankelijk van waar je de motor hebt staan toch wel richting 1000m. Al met al ben ik dan ook erg tevreden over dit alarm.
 
Laatst bewerkt:

Mod: Dynojet mappen van de Powercommander V en het maken van een Dynojet test run

Waarom deze mod:
De Yamaha YZF-R1 liep niet helemaal lekker. Bij de vorige R1 had ik het mappen al eens laten doen en dat was erg goed bevallen. De motor ging er toen op allerlei vlakken op vooruit.

Een groot voordeel van het mappen van de Powercommander V is dat je niets veranderd aan de ECU van de motor zelf. Wil je bij bijvoorbeeld een verkoop van je motor deze weer origineel maken dan is het gewoon een kwestie van de Powercommander er tussenuit halen.


De keuzen voor deze tuner:
Ik had de vorige R1 laten tunen bij www.power-point.nl (https://www.facebook.com/Powercommander.nl) en ik was daar toen zeer tevreden over. Ze zijn daar erg vriendelijk en nemen alle tijd voor je. Tijdens het testen kreeg ik overal netjes uitleg over.
De passie voor het vak straalt er vanaf. Bij de vorige R1 vond de tuner dat er bij 1 gasklepstand niet de juiste waarden door de computer neergezet werden. Hij heeft deze stand toen 6-7 keer opnieuw gedaan net zo lang totdat het naar zijn zin was.


Het maken van de mapping:
Als eerste wordt de motor goed strak vastgezet op de testbank. Vervolgens worden er een aantal sensoren van de motor buiten werking gesteld zodat de ECU niet het mappen in de weg zit. Daarna wordt er een sensor in de uitlaat gehangen. Als laatste voorbereiding wordt de afzuiging achter de uitlaten gezet en wordt de koeling op de voorkant van de motor gericht omdat deze nu geen koeling krijgt van de rijwind.

Voordat er begonnen wordt aan het maken van een mapping wordt als eerste de Powercommander V geleegd zodat er een schoon begin is. Tevens wordt de stapgrote direct van 500 naar 250 gezet. Dit betekent tijdens het mappen wat meer werkt voor de tuner maar dit geeft dan ook een veel preciezer resultaat.

Nu kan er worden gestart met het maken van de mapping. Hiervoor worden rustig alle gasklepstanden over het gehele RPM gebied afgegaan.

Na alle posities met waardes gevuld te hebben wordt er begonnen met de finetuning.

Wanneer de finetuning voltooid is staat er bij iedere gasklepstand per 250 RPM nu een waarde. Deze waarde geeft aan of mapping de afstelling iets rijker maakt of juist iets armer.
full

full



Vreemde waardes tijdens het mappen:
Tijdens het mappen kwamen er vreemde waardes naar voren. Normaal wordt in de mapping op het ene punt de motor wat rijker gezet en op een ander punt juist armer. Mijn Yamaha YZF-R1 bleek bij alle gasklepstanden en bijna alle toeren zonder de mapping veel te rijk te lopen. En dan niet een klein beetje maar echt flink te rijk. De tuner had het nog nooit zo extreem gezien en twijfelde in het begin of er niet iets met de apparatuur aan de hand was omdat het wel heel vreemd is.

Het lijkt er op dat de vorige eigenaar wat aan de motor heeft aan laten passen. Dit kan een aanpassing aan de ECU, een andere ontsteking of een verandering aan de injectors zijn.

Nu dit aan het licht gekomen was heb ik ook wel een idee waarom de R1 zo slecht liep wanneer deze koud is. Deze had namelijk het probleem dat wanneer de koude motor nog op verhoogd gas liep dat ik na het schakelen van de eerste naar de tweede versnelling amper voorbij de 4.000 RPM kon komen en als je dan gas bij gaf dan begon de motor te stotteren. Ne het verhoogde gas was het dan weer weg. Nu het veel te rijk lopen van de motor bekend is kan ik ook wel verklaren waarom dit probleem zich voor deed. De motor loopt door het verhoogde gas namelijk nog rijker dan wat hij al deed. Als je dan ook nog eens gas geeft om op te trekken dan verzuip je de motor daardoor.
In dit filmpje zie je het inhouden een beetje en zie je duidelijk dat wanneer het verhoogde gas er vanaf springt dat de R1 er direct vandoor gaat:


De Dynojet test run:
Nadat het mappen van de Powercommander V voltooid is wordt de Dynojet test run gemaakt. Tijdens deze run worden er meerdere dingen door het Dynojet systeem getest/gemeten.

Dit is het filmpje van de Dynojet test run van mijn R1:

Vanwege die toch wel vreemde waardes tijdens het mappen heb ik op verzoek van de tuner de motor buiten even goed uitgeprobeerd om zeker te zijn dat deze helemaal goed afgesteld is. De proefrit beviel behoorlijk. Net als bij mijn vorige R1 had de tuner ook deze keer weer perfect werk afgeleverd.


Het resultaat:
Nadat de Dynojet test run goed verlopen is wordt er een uitdraai gemaakt van alle test resultaten.

Dit is de eerste uitdraai van de resultaten van mijn Yamaha YZF-R1 2004. De bovenste lijn is het koppel. De lijn er onder is die van de opbouw van het vermogen. De lijnen in het onderste blok geven de brandstof en zuurstof verhouding aan. Onderaan de pagina staan de gemeten waarden:
full

Ik heb dus een koppel van 102,47 nm en 158,36 pk aan vermogen. De overige tekst op de pagina betreft de condities waar onder is getest en welk type meting er gebruikt is. De waarden van deze Dynojet run betreffen de waarden direct op het achterwiel.

Op de tweede uitdraai is de opbouw van de versnellingen te zien. Ook kun je de maximale snelheid hier op aflezen. De top van mijn Yamaha YZF-R1 is volgens de Dynojet testbank 304 km/h:
full



Power-Point.nl heeft weer een mooi staaltje vakmanschap laten zien. Zoals gewoonlijk was hij weer zeer vriendelijk en hebben we gezellig een paar bakken koffie gedronken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan