Das BMW Sportboxer-topic ; teil 14

Status
Niet open voor verdere reacties.

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
30.919
1.523
Facebook
.

:W :W


c0e3267a.jpg


deel 1 | deel 2 | deel 3 | deel 4 | deel 5 | deel 6 | deel 7 | deel 8 | deel 9 | http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/228243// (deel 10) | http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/245236// (deel 11) |
deel 12 | deel 13

MF_banner_Welkom.png

Dit topic is opgezet door enthousiasme dat bestaat voor de BMW boxer-motor. En dan met name voor de sportievere versies vanaf de R 1100 S tot en met de HP2 Sport.

Er zijn enorm veel accessoires en aanpassingen mogelijk om je motor te personaliseren en te optimaliseren. We hebben geprobeerd om dit enigszins in kaart te brengen in deze startpost. Daarnaast kunnen we hier van elkaar leren. Plaats je bevindingen, accessoires, je stoerste sport-boxer foto's en links.

Heb je een sport-boxer en ben je nog niet opgenomen in de lijst of diashow?
Post het even (incl. bouwjaar, kleur & foto), dan voegen we je toe! Ben je niet (meer) in het bezit van een sportboxer? Ook dan ben je hier van harte welkom!

MF_banner_Activiteiten.png

MFMM 2011: 8 mei (Veenendaal / Amersfoort)
Deelnemers: veel


Benidorm-expres / Oudemannenrit / Eifeltoer: 13, 14, 15 en 16 mei.
Deelnemers: Mr_Sloo, d'Ouwe, S'je, Kato, Lichthuis



MF_banner_Modellen.png


R 1100 S
De R1100S was voor zijn tijd een nogal eigenzinnige sportieve motor. Met zijn 100 PK aan de krukas helemaal geen PK pakhuis, maar door het in een breed toerengebied inzetbare koppel van om en nabij de 100Nm is het toch een prettige krachtpatser die het menig ultra-sportmachine knap lastig kan maken. Vooral op bochtige wegen. Het boxerblok geeft de motor karakter. Dat is niet te beschrijven, dat moet je proberen.

Er is gekozen voor een aparte voorwielophanging. De BMW Telelever. Deze voorwielophanging werkt aan de onderzijde met een fusee, is afgeveerd door een apart veerelement, de telescopen worden enkel gebruikt voor de geleiding. Hierdoor stuurt de motor messcherp, comfortabel, zeer stabiel en duikt ze nauwelijks tijdens het remmen.
De motor is dan ook volledig in zijn element in snelle bochten.

De aandrijving wordt verzorgd door een 6-bak met relatief lange overbrengingen. De 6 wordt ingelegd op illegale snelheden. De achterwielaandrijving wordt verzorgd door een cardanas van het type "Paralever". Deze cardan heeft een reactiestang waardoor er geen hinderlijke gas- en rem reakties in de achterwielophanging ontstaan. Met minder dan 225 kilo op de weegschaal is het een van de lichtste BMW's.

De zit op de motor houdt het midden tussen sport en tour, afhankelijk van de uitvoering en samenstelling. Zowel lange als korte mensen zitten lekker op de S. Af fabriek kan er voor 2 stuurvarianten gekozen worden. De comfort-optie is 4 centimeter hoger en heeft een iets boller ruitje voor de windbescherming.

Optioneel is een sportpakket welke je kunt herkennen aan de gele schroefveren in de demperunits, de stuurdemper en de iets hoger staande achterkant (kortere reaktiestang cardan). De motor is te voorzien van BMW touring koffers. De brede koffers zijn kleiner te maken met smallere (city)deksels. Natuurlijk zijn ook verwarmde handvatten leverbaar, van het type vingerroosters (stand 2) ;)

Optioneel is de motor uit te rusten met ABS. Vanaf modeljaar 2003 is de 3e generatie gekomen. Een deelintegraalsysteem dat met de voorrem ook deels de achterrem bedient. Een zeer nuttige en goed werkende accessoire.

Aankoop en aandachtspunten
De R1100S is een redelijk storingsvrije machine. De cilinders en zuigers zijn in hoge mate slijtvast. Er is een geval bekend waarbij de "Big-ends" waren uitgelopen (krukas lagers), maar dat was een machine die op het circuit gebruikt werd en redelijk aangepast was. Problemen die ond bekend zijn geworden van de S op kilometers:

De gasklephuizen slijten rond de gasklep-stang. Hierdoor trekt de motor "valse lucht" en raakt de injectie in de war. Horten en stoten is het gevolg van het wisselende en niet optimale mengsel van benzine en lucht. De motor loopt te arm.

Van de koppeling kunnen de spiebanen uitbreken bij S-jes tot 2000. Rond die tijd is daar een modificatie op gekomen met een koppelingsplaat met sintermetalen slijtvlakken. Deze zou sterker zijn en dit probleem niet meer hebben.

Van diezelfde modellen gaat de oliekeerring van de versnellingsbak en krukaskeerring nog wel eens een beetje lekken. Inspecteer je S dus aan de onderzijde op olielekkage: olie tussen blok en versnellingsbak (naadovergang aan RECHTERzijde achter gasklephuis).

Een lekkende cardan bij het wiel kan duiden op een versleten "aandrijfklok".

Er zijn mensen die de versnellingsbak kapot hebben gekregen. Lomp schakelen ligt BMW niet zo.

Verder kan het overkoken van de accu leiden tot een beschadigde kabelboom.

Leesvoer en handige links

R 1200 S
De R1200S is de opvolger van de R1100S. Maar daarbij zijn wel enkele consessie's gedaan. Als we de R1100S naast de R1200S zetten valt ons het volgende op: de R1200S heeft het nieuwere krachtigere en smallere blok. Deze levert 20% meer prestaties tegen een 10% geringer gewicht. De voorwielophanging is zo goed als gelijk gebleven, de achterwielophanging is veranderd en is nu van hetzelfde type als de R1200GS en K1200S. De motor oogt fors sportiever, maar de zit is comfortabel. De motor is vrij kort waardoor je niet overdreven rechtop zit. De R1200S heeft ook (af-fabriek) mogelijkheden voor een kofferset. Het ABS systeem is uitschakelbaar en het remsysteem onbekrachtigd.

Al met al een sportievere, krachtigere, lichtere motor waar onderhand ook al wat aftermarkt spullen voor verkrijgbaar zijn.

De R1200S had zijn marktintroductie in mei 2006, en de eerste fietsen zijn zo'n beetje juni/juli van dat jaar op kenteken gezet (demo's uitgezonderd natuurlijk).

In de loop van de jaren heeft de R1200S zich eigenlijk bijzonder onopvallend gedragen. Veel zijn er in Nederland (wereldwijd eigenlijk) niet van verkocht, en echte stucturele probleem dingetjes zijn bij R1200S niet boven water gekomen.

Ben je een liefhebber van een sportieve rijstijl (of van circuitdagen) dan schiet vooral de voorvering van de R1200S te kort. Vooral bij de optionele Öhlins is de achterdemper multi-instelbaar, maar helaas zit aan de voorkant maar 1 stelknopje, en die beïnvloedt dan gelijk de in- en uitgaande demping. In de af-fabriek setting is vooral de Öhlins afgeveerde fiets veel te soepel om snel bochtjes mee te kunnen ronden. Menig R1200S eigenaar heeft daarom al wijzigingen aan de vering laten uitvoering.
De Öhlins veren zijn trouwens aan te passen aan de wensen van de klant ; dus je hoeft niet automatisch naar een ander merk over te stappen.

Ook een punt van veel discussies is het stationair lopen van de (standaard) R1200S. Af en toe voelt het alsof er op anderhalve cilinder stationair gedraaid wordt. Erg bonkerig, en niet regelmatig. De oorzaak ligt in het zeldzaam arm lopen van de motor, in combinatie met een (voor een boxer) vrij hoge compressie. Dat arm lopen is bewust gedaan om maar te kunnen voldoen aan allerlei Euronormen op emissiegebied. Datzelfde arm lopen beinvloedt eigenlijk het hele motorkarakter door de toeren heen. De montage van bijvoorbeeld een http://www.tovami.com/tekst.asp?id=19 (RapidBike module) brengt een totaal ander motorkarakter aan het licht. En het eventuele fine-tunen van deze RapidBike (bijvoorbeeld via Ruud Frederiks geeft je een motor terug zoals het had moeten zijn. De investering is ongeveer 550 euro, maar het rijplezier daarna onbetaalbaar. (filmpje).

Verwijdering van de katalysator bij de R1200S geeft nog meer bonuspunten. Dat laten vervallen van de katalysator kan eenvoudig door het kopen van een set andere uitlaatbochten (bijvoorbeeld van Laser, Bos, of Akrapovic), maar het is ook heel goed te doen om de katalysator te verwijderen uit de standaard bochten. Zonder die kat. win je enorm aan koppel in het midden toerengebied ; dus net dat gebied waar je eigenlijk op straat vrij veel rijdt, en waar nou net de standaard arm afgestelde boxer niet helemaal 'fris en fruitig' op het gas reageert.

Zoals gezegd ; eigenlijk doet een R1200S dat wat hij moet doen, zonder model specifieke gebreken.

Leesvoer en handige links
  • R1200S introductiefilm
  • http://www.motocare.be/pvdk/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=371&Itemid=9 (Met een R1200S de Dolomieten in.)
  • http://www.motocare.be/pvdk/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=372&Itemid=87 (Memjet module voor uw 1200 boxer.)
  • http://www.motocare.be/pvdk/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=370&Itemid=40 (Superbike stuurombouw voor de R1200S.)
  • http://www.helibars.com/product/r1200s (Helibars stuurverhoging R1200S)
  • R1200S folder

HP2 Sport
BMW haar (vooralsnog) laatste wapenfeit op sportief boxergebied. Het frame heeft als basis het R1200S frame, echter zonder dat in het oog springende (aluminium) achterframe. Het carbon zitgedeelte, incl. ophanging van de uitlaat is nagenoeg zelfdragend ; evenals het kuipwerk rondom de koplamp. Daar waar de R1200S nog een compleet 'kuipframe' heeft, is het bij de HP2Sport dus zelfdragend. Vanwege dus dat zelfdragende 'achterdeel' ; is het meenemen van een duo op een HP2 Sport derhalve ook niet mogelijk. De vraag rijst ook gelijk: wil je wel een duo mee op een HP... :N (en dat rijmt ook nog...)

Op motorisch vlak verslaat de HP2Sport de R1200S met nog eens (nominaal) 11 PK meer. Honderddrieendertig dus, i.p.v. 122. Waar de R1200S pas leuk begint te lopen vanaf zo'n 6500 toeren, zit het koppel van de HP2 Sport al op zijn maximum bij een lager toerental, dan bij de R12S. En dat is best (ook weer) verrassend, gezien de hard-core sportmotor die het toch eigenlijk moet zijn. Het blok is tevens minder breed dan bij de andere 1200 boxer-modellen, en de grote verrassing zit 'm eigenlijk aan de binnenkant. Compactere verbrandingskamers, hogere compressie, terug naar 1 bougie per cylinder, en als allergrootste verrassing : dubbel bovenliggende nokkenassen! Een unicum bij de BMW-boxermotor.

Uiteraard is er t.o.v. de 'gewone' R1200S veel meer aangepast. De gasklephuizen zijn bijvoorbeeld anders van vorm, de aanzuigbuizen naar het luchtfilter toe zijn een maatje groter, het uitlaatsysteem is anders vormgegeven, en hoewel het basisblok (bij een vierpitter zou je spreken van het onderblok...) van de HP hetzelfde lijkt als bij de R12S, is ook dat niet gelijk !

Het complete kuipwerk is van carbon, de velgen zijn de gesmede, lichtgewicht exemplaren uit de HP-serie, en het zichtbare aluminium van voetsteunen en kroonplaat, is fraai freeswerk. Zelfs de kleppendeksels zijn gemaakt van het ultralichte carbon !

Al met al een behoorlijk exclusieve boxer, met een al even exclusief prijskaartje.
De levertijden waren & zijn enorm lang, en de enig geleverde af-fabriekskleur was/is blauw in combinatie met wit.

BMW-traditie-getrouw is de HP2 Sport ook leverbaar met (uitschakelbaar) ABS, en zgn. quickshiftschakeling (opschakelen bij hoge toeren, zonder de noodzaak zelf de koppeling te hoeven bedienen, en zonder zelf gas terug nemen!) Ten opzichte van de R1100S en de R1200S heeft de HP2 Sport als eerste sportboxer standaard een compleet digitaal dashboard.

Voor het modeljaar 2010 werd er een gelimiteerde uitvoering 'op poten' gezet. Tien stuks komen er via het BMW-kanaal naar Nederland, en in totaal zijn er voor de hele motorrijdende wereld 400 stuks beschikbaar. De kleuren komen overeen met die van de LeMans racer. Technisch veranderde er niets t.o.v. de 'gewone' HP2 Sport.

Leesvoer en handige links

MF_banner_TechnischeInformatie.png

R 1100 S
  • cilinderinhoud : 1085 CC
  • boring x slag : 99 x 70,5 mm.
  • vermogen : 98 PK bij 7500 toeren per minuut
  • koppel : 97 Nm bij 5.750 toeren per minuut
  • gewicht : 208 kilo droog
  • gewicht : 229 kilo rijklaar

R 1200 S
  • cilinderinhoud : 1170 CC
  • boring x slag : 101 x 73 mm.
  • vermogen : 122 PK bij 8250 toeren per minuut
  • koppel : 112 Nm bij 6800 toeren per minuut (fors hoger toerental dan bij de R1100S)
  • gewicht : 190 kilo droog (18 kilo lichter dan de R1100S)
  • gewicht : 213 kilo rijklaar

HP2 Sport
  • cilinderinhoud : 1170 CC
  • boring x slag : 101 x 73 mm.
  • vermogen : 133 PK bij 8.750 toeren per minuut
  • koppel : 115 Nm bij 6000 toeren per minuut (fors lager (!) toerental dan bij de R1200S)
  • gewicht : 178 kilo droog (12 kilo lichter dan de R1200S, en 30 verschil met de R1100S)
  • gewicht : 199 kilo rijklaar

Onderdelenlijsten & explosietekeningen

MF_banner_Accessoires.png

De leveranciers bieden meestal spullen aan voor diverse BMW modellen, dus de links zullen voor de meeste sport-boxer rijders bruikbaar zijn.

MF_banner_AccessoiresFotos.png



Uitlaten

Vering en demping

Banden, accu's en onderhoud
  • Accuhandel Utrecht
  • http://www.mamut.com/AFS_Motorparts (AFS Motorparts)
  • http://www.reifenversand.com/shop_eng/query.php?cp_sid=496808013481&cp_pid=39706&cp_cat=5&cp_tpl=mr_detail.html (Reifenversand (DE))
  • SaBra Geldermalsen

Tuning

Navigatie en communicatie
  • https://www.aspidshop.com/export/store/default.php (Aspid Shop)
  • Baehr
  • http://www.dirtbike.at/bmw/r1100s/r1100s_gps.html (Dirtbike)
  • Expansys
  • http://www.globalpositioningsystems.co.uk/ (Global Positioning Systems (UK))
  • GPS.tv
  • http://www.mo2bike.nl (Mo2bike)
  • Sportextreme
  • Waypoint (GPS.nl)

Race & circuit

Diversen
  • Xenon op een R1100S
  • Onderstel:
    Neem als je een normaal onderstel hebt de reactiestang van een R 1100 GS i.p.v. een alu-reactiestang. Deze is dezelfde lengte (365mm i.p.v. 385mm) als die van het sportonderstel maar veel goedkoper. Voor minder dan 40 euro moet je kunnen slagen.
  • http://users.pandora.be/bockie/ (Bockie's S site)
  • http://www.cfranz.it/ (Cfranz)
  • Micapeak
  • Einbeck (DE)
  • S-Boxer (DE)
  • http://www.s-boxer.lu/ (S-Boxer (LU))
  • http://www.zeggel.de/seite1.htm (Zeggel (DE))

MF_banner_EigenarenR1100S.png


  1. afterburn
  2. ArjanC
  3. Arrewald
  4. bjlevi
  5. bmwfan
  6. bokkepruik
  7. Bomberman
  8. Bor "S"
  9. BosB
  10. Boxer-twin~
  11. Bugboy
  12. Braam
  13. C-Bass
  14. Daniell1987
  15. -Dennis-
  16. De Stuurman
  17. DirkB
  18. d'Ouwe
  19. Dropje73 (R1100S met zijspan !)
  20. Duke_of_biohazard
  21. fakkeltje
  22. Fluitketel
  23. Frankietaz
  24. Freeez
  25. Hugo75
  26. jifu-dax
  27. joopvfr
  28. JS & JH BIKE DRIVER
  29. Koentjuh
  30. lichthuis
  31. lodinho
  32. Luna85
  33. marc lenssen
  34. MarcoR1100
  35. Markvb
  36. MaT-IcE
  37. Max_adrenaline
  38. PatBack
  39. paultje89
  40. Peer1963
  41. Péétje Brik
  42. RikV
  43. RobTWo
  44. ~rookie_rm~
  45. S je
  46. S muis
  47. sembo
  48. sjnaak62
  49. sjool
  50. Smarkie68
  51. SR_1100S
  52. SQR on
  53. thaMini
  54. TheChief
  55. Thundercatter
  56. Toolman
  57. vaertlander
  58. Wobbert (Hartenjager 1)
  59. Zjimmie



MF_banner_EigenarenR1200S.png

  1. Beemer
  2. Brabants
  3. dabber
  4. Daytona-Bart
  5. glk
  6. gpz_decoy
  7. Gvdp
  8. Joost2
  9. Karoshi
  10. markkbm
  11. Mr_Sloo
  12. Musfed
  13. RoLoo
  14. S-Bimmer
  15. SPietW
  16. toot
  17. tuony
  18. bmwokkie
  19. waxy
  20. Lexr


MF_banner_EigenarenHP2Sport.png


  1. frake
  2. Mr_Sloo
  3. Stampertje_35


MF_banner_VasteMeelezers.png


  1. AdventureGirl (R 1200 GS Adventure)
  2. damted (R 1200 R)
  3. El-Barro (R 1150 R Rockster)
  4. Enjoy-Rider (F800GS Special)
  5. Kato (R 1200 GS Adventure)
  6. lampje (F 650 GS Dakar)
  7. macroenie (HP2 Megamoto)
  8. ®win (K 1600 GTL)
  9. Senior46 (S 1000 RR / F800GS / 2x Duc) <-- is ook stiekum een poster hier, dus niet alleen lezer !
  10. SV-Mille(R 1200 R)
  11. minics(R1200GSA)
  12. john-john(R1200GSA)
  13. FastFreddie(R 1200 RT)

SLIDESHOW
 
Laatst bewerkt:
...en bij deze geopend !.... :W

...ik zal de banner bovenaan van deel 13, zsm veranderen naar die van deel 14 (die ligt al klaar, tis dus alleen maar een kwestie van ophangen)...
 
...zo..., weer achter de eigen PC...

...banner naar deel 14 gewijzigd...
...deel 13 toegevoegd in de overzichten...



...pfhoe ; ben er nu al druk mee... ;)
 
Roloo wil je mijn gegevens wijzigen in de OP, afdeling meelezers, zoals je weet heeft de K1300S plaats gemaakt voor een F800 GS.

Bij deze mijn dank.
 
Ik ben er ook weer bij in deel 14. Post niet zoveel maar lees wel lekker mee.
Morgen lekker even op en neer naar Nijmegen en op zondag, RVO met de R12...... Spannend!!
 
...wie heeft dat eigenlijk bedacht van dat noemen van de meelezers... :/
...als we nog even doorgaan hebben we meer meelezers, dan Sportboxerrijders...


...en straks komt er iemand met het onzalige idee om de NIET-meelezers te noemen... :$



...maar goed ; minisc is aangepast naar minics, en SnelleFreddie zit er ook bij... :W
 
Hai Ron :W

Sta nog niet in de OP bij owners R12S *O*

Zal eerdaags eens een mooi piccie plaatsen :Y
 
Oh, dat bedoelde ik niet met meelezen...
Ik ben wel degelijk R12 rijder (>2k dit jaar op de teller) maar post niet zoveel als de "veelposters" (ook een mooie term).
Even een topic uit #13 meenemen: Ben er nog steeds niet achter hoeveel R1200s'n BMW gemaakt heeft.
 
:] Hallo doe en lees ook weer gezellig mee, sta er van te kijken hoe snel
en enthousiast er het op dit SBoxerforem toe gaat.

Thanks en ga zo door :W
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan