Da's pech, lak weg?

Tuckson

Kawasaki VN900 Custom Special
5 okt 2004
2.227
80
Woudenberg
:( :( :(
Jawel, vandaag mijn vers gekochte Div900 ('95) opgehaald.

Da's geen reden om boos te zijn, reed lekker.
Maar ik had ook een nieuwe tankpad meegekregen omdat die oude zo versleten was.
Dochterlief wilde pa vast helpen en begon die oude tankpad los te peuteren.

"Kijk pa, het gaat heel makkelijk" zei ze en hield een heel stuk omhoog.
MET DE LAK ER NOG AAN VAST ;( ;(
Zit ik me daar tegen een lap bruin metaal aan te kijken.


Mijn vraag, is dat normaal? Is de lijm van die tankpads zó sterk dat de lak er makkelijk afgetrokken wordt of is hier iets anders aan de hand?
 
Gaan we dan ook ff kijken naar de soorten lak ;)
Vroeger had je goede harde lakken.
Tegenwoordig is alles op water- of HS-basis en zijn de lakken gewoon zachter/zwakker/minder dik.

Zijn genoeg topics hier van motors van een jaar oud met matte/kale plekken op het frame/tank terhoogte van de knieën.
Dat had je vroeger ook niet (of minder).

Denk idd dat er een beschadiging heeft gezeten waar de tankpad over heen is geplakt om het te verstoppen.
Indien de verkoper een bedrijf is kan je altijd de gok wagen door terug te gaan.


Nee heb je, ja kan je krijgen

Als ik dit zo lees wek je de indruk dat tegenwoordig alles gespoten wordt met HS en watergedragen lak, wat, zoals je ongetwijfeld weet,zeker niet zo is. En HS lakken zijn ook niet dunner en zwakker, wel taaier. Daar hou je rekening mee als je motordelen spuit.
Als een tankpad ooit op een goed schone ondergrond is geplakt waar na verloop van tijd roestvorming onder is gekomen, dan is het logisch dat je de lak eraf trekt met de pad als je dat niet heel voorzichtig of zonder fohn doet. Ongeacht het soort lak. Primer erop , lak op de plek en een iets grotere pad plakken is de goedkoopste oplossing.
 
Die motor is ooit nieuw verkocht zonder tankpad.

Door beschadiging van de rits op de tank is daar lakschade ontstaan.
Om dit te camoufleren is er een tankpad opgeplakt.
Die lakschade is lekker doorgegaan en er is roest onstaan die de lak heeft losgewerkt.
Door de pad er af te trekken, is er dus een hele plakaat roest mee gekomen.

De motor dealer/handelaar trekt echt niet de pads van alle inruilers er af om de kijken of er mogelijk wel of geen roest zit.

Zit er geen roest of beschadiging komt de pad er gewoon af zonder lak mee te nemen.

De boosdoener is dus de vorige of eigenlijk de eerste eigenaar.


Weer een reply in je eigen stijl...


Hoe weet je al dat soort dingen toch... komt dat ding bij jouw vandaan ??
 
Iemand suggereerde dat het rbuine ook wel de oorspronkelijke grondlaag zou kunnen zijn.
Vond ik wel een fijne gedachte :Y .
Als je op de foto kijkt zie je ook dat de lakscheurrand (2x woordwaarde) redelijk goed de rand van de tankpad volgt. Dus de theorie dat de lijm de boel wat heeft verziekt klinkt me aannemelijk in de oren.
 
Als ik dit zo lees wek je de indruk dat tegenwoordig alles gespoten wordt met HS en watergedragen lak, wat, zoals je ongetwijfeld weet,zeker niet zo is. En HS lakken zijn ook niet dunner en zwakker, wel taaier. Daar hou je rekening mee als je motordelen spuit.
Vanaf dit jaar (1 Januari) mag je in Nederland alleen nog maar spuiten met verf op waterbasis of HS basis met een lage VOS uitstoot.(uitgezonderd overheid, oldtimers, design werk en nog wat uitzonderingen).
Het is gewoon zo dat deze lakken minder kunnen hebben.
De meeste grote fabrikanten spuiten ook al op de basis.

Mijn reactie was op de post van Cadcatz, ik zeg niet dat een eventuele slechte lak hier de oorzaak was.
 
Wat ik me na dat pixxie zat te bedenken.

Moderne lakken op waterbasis. Hmm....

Kleefstoffen "Lijm " bezitten weekmakers. Mischien lossen deze wel de lak op.

Trek je de pad eraf. Das pech, lak weg.
de metalic kleurlaag is op waterbasis.
De blanke(afdek)laag is op HS basis.

Maar denk niet dat op deze motor dat het geval is(tenzij de tank tussentijds een keer is vervangen of gespoten)
 
Gaan we dan ook ff kijken naar de soorten lak ;)
Vroeger had je goede harde lakken.
Tegenwoordig is alles op water- of HS-basis en zijn de lakken gewoon zachter/zwakker/minder dik.


Zijn genoeg topics hier van motors van een jaar oud met matte/kale plekken op het frame/tank terhoogte van de knieën.
Dat had je vroeger ook niet (of minder).

Denk idd dat er een beschadiging heeft gezeten waar de tankpad over heen is geplakt om het te verstoppen.
Indien de verkoper een bedrijf is kan je altijd de gok wagen door terug te gaan.
Nee heb je, ja kan je krijgen
Vroegurrrrrrrrrrrrrr toen.............
De schepen nog door de waal stoomde,toen sex nog vies was,toen je poep met een lange oe schreef,toen sinterklaas nog stoppels had,toen de knaaken nog van hout waren
Toen de vogels nog achteruit vlogen............vroegurrrrrrrrrrrr 8-)

De lakken van tegenwoordig zijn ook super goed zolang je maar aan de voorschriften houd :Y

Dat watergedragen en vos houdende blanken lakken zwakker zijn is klare onzin :W
 
Mwa, lakken van tegewoordig zijn toch echt wel een stuk zwakker dan vroeger...ik zeg niet dat ze slap en slecht zijn, maar van dergelijke kwaliteit als toen alles nog mocht, nee dat zeker niet :) Of zoals mijn collega altijd zegt: Hoe slechter t voor je is, des te beter de kwaliteit is O-) ( onzin natuurlijk, maar in grove lijnen vaak wel waar -O- ) Maar over die tank, heb je een duidelijkere foto? als ik het zo zie lijkt t geen kaal metaal, maar dat kan aan mij liggen :+ Vooral een foto van dichtbij, met name de lakrand, zou hulpvol zijn :)
 
Vroegurrrrrrrrrrrrrr toen.............
De schepen nog door de waal stoomde,toen sex nog vies was,toen je poep met een lange oe schreef,toen sinterklaas nog stoppels had,toen de knaaken nog van hout waren
Toen de vogels nog achteruit vlogen............vroegurrrrrrrrrrrr 8-)

De lakken van tegenwoordig zijn ook super goed zolang je maar aan de voorschriften houd :Y

Dat watergedragen en vos houdende blanken lakken zwakker zijn is klare onzin :W
verklaar dan eens de toename van steenslag etc.
zeg niet dat ze slecht zijn(bedoelde het zo niet) maar de conventionele lakken waren gewoon beter.
Is natuurlijk mijn mening en jij mag anders denken ;)
(alle lakken zijn trouwens VOS houdend ;) )
 
Mwa, lakken van tegewoordig zijn toch echt wel een stuk zwakker dan vroeger...ik zeg niet dat ze slap en slecht zijn, maar van dergelijke kwaliteit als toen alles nog mocht, nee dat zeker niet :) Of zoals mijn collega altijd zegt: Hoe slechter t voor je is, des te beter de kwaliteit is O-) ( onzin natuurlijk, maar in grove lijnen vaak wel waar -O- ) Maar over die tank, heb je een duidelijkere foto? als ik het zo zie lijkt t geen kaal metaal, maar dat kan aan mij liggen :+ Vooral een foto van dichtbij, met name de lakrand, zou hulpvol zijn :)
Ga ik morgen overdag even proberen.
Foto was met mobiel, dus kon hem gisteren niet duidelijker krijgen
 
verklaar dan eens de toename van steenslag etc.
zeg niet dat ze slecht zijn(bedoelde het zo niet) maar de conventionele lakken waren gewoon beter.
Is natuurlijk mijn mening en jij mag anders denken ;)
(alle lakken zijn trouwens VOS houdend ;) )
Jij zegt dat de lakken van vroeger harder zijn :? Hoe harder de lak hoe meer steenslag :Y Hoe zachter de lak hoe minder steenslag :Y

Dus jij zegt dat de lakken van nu minder hard zijn dus minder steenslag :Y :W

Ik moet zeggen spuit nu al 14 jaar,ook met conventioneel gewerkt maar daarmee had je veel mee problemen met randaftekeningen en opbrandingen heb je met watergedragenlakken helemaal geen last van :N

k vind het er alleen maar op vooruit gegaan


En wat betreft he loslaten van de lak in dit topic kan allerlei oorzaken hebben :Y
 
Mwa, lakken van tegewoordig zijn toch echt wel een stuk zwakker dan vroeger...ik zeg niet dat ze slap en slecht zijn, maar van dergelijke kwaliteit als toen alles nog mocht, nee dat zeker niet :) Of zoals mijn collega altijd zegt: Hoe slechter t voor je is, des te beter de kwaliteit is O-) ( onzin natuurlijk, maar in grove lijnen vaak wel waar -O- ) Maar over die tank, heb je een duidelijkere foto? als ik het zo zie lijkt t geen kaal metaal, maar dat kan aan mij liggen :+ Vooral een foto van dichtbij, met name de lakrand, zou hulpvol zijn :)
Lees ik he goed AUTOSPUITER IN OPLEIDING :? :?

En dan praat jij over vroeger :? :?

Volgens mij was jij toen nog aan het knikkeren O-)
 
Jij zegt dat de lakken van vroeger harder zijn :? Hoe harder de lak hoe meer steenslag :Y Hoe zachter de lak hoe minder steenslag :Y

Dus jij zegt dat de lakken van nu minder hard zijn dus minder steenslag :Y :W

Ik moet zeggen spuit nu al 14 jaar,ook met conventioneel gewerkt maar daarmee had je veel mee problemen met randaftekeningen en opbrandingen heb je met watergedragenlakken helemaal geen last van :N

k vind het er alleen maar op vooruit gegaan


En wat betreft he loslaten van de lak in dit topic kan allerlei oorzaken hebben :Y
Wat zijn wij spuiters toch lekker eigenwijs _O- (incl. mezelf ;) )
Ik bedoel dat ze minder kunnen hebben tegenwoordig.(denk dat dat we het eens worden :+ )
inderdaad dat is Waterbasis wel wat vriendelijker
 
Wat zijn wij spuiters toch lekker eigenwijs _O- (incl. mezelf ;) )
Ik bedoel dat ze minder kunnen hebben tegenwoordig.(denk dat dat we het eens worden :+ )
inderdaad dat is Waterbasis wel wat vriendelijker
Als ik het goed lees vindt je dat ze "wat minder kunnen hebben" , dus waterbasis en HS t.o.v conventioneel . Wat kunnen ze minder hebben dan?
 
Helaas staat de XJ900 er bekend om. ;(

Dit is het bewijs, kan je dochter weinig aan doen.
Onbehandeld was het corrosiespookje toch wel doorgegaan. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan