Dashboard met toerenteller voor m'n Monster 600

Rawer

Rookie
26 nov 2008
11
0
Utrecht
Olah,

Ik heb een Monster 600 uit 2001 en het is voor mij geheel onduidelijk waarom hier alleen een km teller en functie-lampen-blok opzit. Onduidelijk en vooral niet mooi vind ik.
Nou zijn er nieuwere monsters met een dashboard die ik graag zou willen.
Op de foto het type die ik graag zou willen, maar dan met witte wijzerplaten.
Ik kan er 1 kopen voor 150 Eurie, maar deze is zonder draden.
Ik neem aan dat ik de huidige draden kan gebruiken en een nieuw draad moet kopen voor de toerenteller.

Ik heb al contact gehad met ene Et en schreef mij het volgende:

Het aansluiten vd toerenteller is niet veel werk als je de standaard ducati toerenteller-kabel hebt.
Ik zou die anders gewoon even bij biggelaar of zaltbommel bestellen. Ik heb 2 foto's toegevoegd waarop vaag de toerenteller-kabel te zien is en een foto met omcirkeld waar je de kabel op moet aansluiten.
Dus gewoon die kabel eruit trekken en vervolgens kan je de originele connector weer in de toerenteller-plug stoppen.
De rest van de indicator lichtjes op je dashboard is gewoon simpel overzetten, niet echt heel spannend.
Ik zou zeggen, gewoon voorzichtig open schroeven en je zal zien dat het voorzich spreekt.

De foto die hij stuurde met de plek op de bobines waarop ik het moet aansluiten is vrij onduidelijk, dus als iemand mij dit beter kan aangeven, graag.

Ik heb dit nog nooit gedaan, heb geen 2 linkerhanden (gewoon links en rechts) maar wil dit graag onderzoeken/duidelijk hebben voordat ik de huidige km teller eraf haal.

Opties voor andere types (of heb je een complete liggen) waar ik minder moeilijk voor moet doen hoor ik graag. Digitaal vind ik geen optie (want vaak lelijk).

Alvast erg bedankt voor de reacties.

Grt
N1ls

full
 
Laatst bewerkt:
Dit is de foto van Et met de aansluitpunten op de bobines

thumb


Niet echt duidelijk toch?
Maar ik zal van 't weekend de tank eens omhoog halen.

Ps. Ik ben als het goed is van 't weekend (zondag) op de Italdag in Tiel. Als live uitleggen je beter ligt dan kunnen we daar afspreken.
 
ik neem aan dat je de puls voor de toerentellen aftapt aan de 12v zijde van je bobine...

ofwel het DUNNE draadje vanuit de CDI/kabelboom.

voor de rest heb ik geen flauw idee wat er in die tellerbakjes van je zit....

ik heb zelf ooit een koso op een bestaande kabelboom gemaakt. en het kan ff puzzelen zijn soms.....
;)
 
Dat bedoel ik dus met leek :?
12v zijde???

Voor alle duidelijkheid: Ik heb dus geen kabelboom jammer genoeg, alleen de huidige op mijn motor met alleen aansluiting voor km teller en lampies....
Dat draadje moet ik waarschijnlijk bestellen als ik met deze toerenteller verder ga.
Anders wordt het een complete als iemand die heeft.
 
Dat bedoel ik dus met leek :?
12v zijde???

Voor alle duidelijkheid: Ik heb dus geen kabelboom jammer genoeg, alleen de huidige op mijn motor met alleen aansluiting voor km teller en lampies....
Dat draadje moet ik waarschijnlijk bestellen als ik met deze toerenteller verder ga.
Anders wordt het een complete als iemand die heeft.

Dit lijkt me een teller die met pulsen werkt (digitaal), werkt jouw monster niet analoog met een ronddraaiende kabel vanaf je voorwiel?
 
ben bang dat een dashconversie nogal een uitdaging gaat worden als je de basis-electrokennis al niet hebt...

je zult moeten achterhalen wat voor signaaltjes je motor afgeeft, en wat voor signaaltjes je nieuwe dash verwacht... dat zul je kloppend aan elkaar moeten knopen....

en daar is NIKS voor te bestellen, aangezien het niet origineel is....
je zult dan heel goed moeten weten wat je wil bereiken, en hoe je het moet bereiken.

gezien je reacties weet ik niet of het voor jou een haalbare kaart is.

wat voor aansturing heeft de nieuwe tellerbak? en wat voor aansteuring heeft je huidige tellerbak?

dat is je basisuitgangspunt. daar moet je je als eerste in verdiepen.
 
Dat bedoel ik dus met leek :?
12v zijde???
|(

weet je dat je je motor kan affakkelen als je heel erg foute dingen met je bekabeling doet?
of informeer eens voor de grap wat een cdi unit voor je motor kost. O-)

m.a.w. onderzoek eens ff wat je nu feitelijk moet doen...


Voor alle duidelijkheid: Ik heb dus geen kabelboom jammer genoeg, alleen de huidige op mijn motor met alleen aansluiting voor km teller en lampies....
Dat draadje moet ik waarschijnlijk bestellen als ik met deze toerenteller verder ga.
Anders wordt het een complete als iemand die heeft.

lees mijn vorige post.

je hebt het steeds over een "draadje" maar je heb volgens mij geen flauw idee wat je nu nodig hebt...

als je zelf niet goed kunt aangeven wat je nodig hebt, kan ik je ook niet echt goed helpen...
 
Laatst bewerkt:
@ Quark: Wat je aangeeft is ook de reden dat ik dit topic heb gemaakt.
Ik kan er vrijwel tot niets over vinden, of iemand met ervaring hiermee.
Maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die de unit op een oudere Monster niet mooi vindt.

Met de vragen die je stelt kom ik al een stuk verder (mijn dank daarvoor), ik moet het eea uitzoeken en hoop via dit topic op de ervaring van andere motor rijders.

Met 'draadje' bedoel ik de draad die van de bobine naar de toerenteller moet.
Op mijn unit zit geen toerenteller dus deze moet ik bestellen (zit dus niet in mijn huidige draadboom).

Hieronder het schema van mijn huidig dashboard.

full
 
nee dat is dan ook mn insteek...

maar die draad die je zou willen bestellen... dat zie ik niet gebeuren....
die zal je zelf moeten maken/toevoegen aan je bestaande kabelboom.....

als de nieuwe unit zijn signaal bij de bobine vandaan pakt, zul je dat op jouw monster ook moeten toevoegen...

het beste kun je de kabelschema`s van zowel de oude en de nieuwe daarvoor naast elkaar leggen...
dan zie je ook stukken beter wat voor aanpassingen je moet maken...
 
Je wilt een snelheidsmeter die een digitaal signaal nodig heeft om te functioneren op een analoog iets aansluiten....

Dat gaat niet lukken!

Ga op zoek naar een RoadRacing cockpit!

geen idee... als dat werkelijk zo is zal dat een behoorlijke uitdaging blijken...

dan zal je ook de digitale opnemer ergens vandaan moeten halen, en hopen dat je die kwijt kan... dat laatste is overigens vaak niet het geval..
 
Waarom zoek je niet een mooie toerenteller erbij die gewoon op pulsen werkt, scheelt je een heleboel gezoek, gepuzzel en geld
even gegoegeld

If your motor has the mechanical tach drive you can run any of the old gauges like 900SS etc. Look on the right side top of the horizontal cylinder just behind the oil cooler. If you have a tach drive it looks just like the threaded section of the speedo drive on the front wheel. It may be blocked off or have a cover plate. Then you will need to run the electric tach as Pedro suggested.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn zoals diegene op mijn foto ook analoge toerenteller, ik had me niet gerealiseerd dat deze foto een digitale weergaf.
De oudere hebben links een reset knop voor de dagteller (redelijk analoog dacht ik).
En daar ben ik dus naar op zoek.
Ik ga me geen dingen op de hals halen die boven mijn kunnen zijn.
Dus niets ombouwen van digitaal naar analoog, sorry voor die vergissing.

Ik ben er nu uit dat ik de cockpit/dashboard, die ik voor weinig kan kopen, niet kan gebruiken en dus op zoek moet naar een ander.
 
volgens mij is het probleem nu als volgt, als ik het nu goed begrijp:

oude situatie:
analoge mechanische snelheidmeter en géén toerenteller.

nieuw dashboard:
electronische snelheidsopnemer?
toerenteller op bobine laagspanningzijde...

de toerenteller zal dan geen isseu zijn...

wellicht is het mogelijk de sneleheidmeter over te zetten naar de nieuwe unit?
 
Laatst bewerkt:
Er zijn zoals diegene op mijn foto ook analoge toerenteller, ik had me niet gerealiseerd dat deze foto een digitale weergaf.
De oudere hebben links een reset knop voor de dagteller (redelijk analoog dacht ik).
En daar ben ik dus naar op zoek.
Ik ga me geen dingen op de hals halen die boven mijn kunnen zijn.
Dus niets ombouwen van digitaal naar analoog, sorry voor die vergissing.
nee, maar dat moet idd wel erg duidelijk zijn, van anaoloog naar digitaal is mogelijk, maar het is wel een behoorlijke lastige klus, zeker voor een leek. het maakt nogal een verschil wat er nodig is, dat verschil tussen mechanisch en electronisch.
Ik ben er nu uit dat ik de cockpit/dashboard, die ik voor weinig kan kopen, niet kan gebruiken en dus op zoek moet naar een ander.

nee? kun je ook vertellen waarom je deze niet kan gebruiken? als je dat correct weet, weet je óók wat je Wél nodig hebt ;)
 
Laatst bewerkt:
@Quark: Zoals je het hierboven uitzet klopt het aardig, zoals ik al schreef in mijn 1e post ;)

nee? kun je ook vertellen waarom je deze niet kan gebruiken? als je dat correct weet, weet je óók wat je Wél nodig hebt ;)
Omdat ik met deze versie (zoals op de foto) niet verder kan zonder te gaan knutselen van digitaal naar analoog (deze vraag loopt nog bij de aanbieder van het dashboard). Dus als deze unit digitaal is valt het al af en moet ik verder zoeken.
Maar misschien kan ik de snelheidsmeter overzetten en dan gaat het wel.
Maar dan moet ik even bij de aanbieder langs om dit te controleren.
 
idd, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden..

je bent desondanks toch aardig op weg. als enkel en alleen de toerenteller aansluiten een probleem gaat vormen, krijgen we je dat wel uitgelegd via dit topic denk ik...

(daarbij ga ik er wel van uit dat het een type is wat op de bobine aangesloten wordt, er bestaan ook andere types.)

probeer wel een schema van de oude en eventuele nieuwe tellerbak/motor te bemachtigen. dat scheelt zo veel ellende als je simpelweg vantevoren al kan uitvogelen wel draadje je kan aftappen...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan