Dashbord lampje vervangen...

Joep04

Rookie
30 dec 2020
3
1
Ik heb een mooie Suzuki Gladius uit 2009 met oranje dasbord verlichting, het leek me leuk om blauwe verlichting te hebben.
Ik heb bij LedPerf.com een blauw led lampje gekocht plat met vijf zeg maar vierkantjes.
Is dat klusje makkelijk te doen? Graag hoor ik hints en tips.
Alvast bedankt. Joep.
 
Ik denk dat je je skills verder aan moet spreken. Het is dacht ik zo dat er geen lampjes in de cockpit zitten maar dat er leds in gesokldeerd zitten. Non repairable. Dat betekent dat je die leds er uit moet gaan solderen als je een andere kleur backlight wil hebben
 

Dat bevestig ik een beetje ik op het fet dat er helemaal geen vervangingslampjes in de onderdelen lijst staan

1609361323048.png
 

Dat bevestig ik een beetje ik op het fet dat er helemaal geen vervangingslampjes in de onderdelen lijst staan

Bekijk bijlage 1579052
Dat dus ... en naar aanleiding daarvan heb ik even de kabelboom opgezocht, want soms komt het voor dat ze daarbij op staan ipv bij het dashboard zelf. Maar ook daar vind ik er niets van terug:

Het verbaast me wel een beetje, in 2009 al ingewerkte LED verlichting voor het dashboard, maar het zou zomaar kunnen.

Dan hangt het ervan af hoe het verder allemaal gemaakt is. Zijn het ook oranje LED's? Dan valt er niets te veranderen. Zijn het witte LED's, dan hangt het er ook weer van af hoe de oranje kleur verkregen wordt, dmv een oranje gekleurde achterkant van de wijzerplaat? Ook dan valt er niets te veranderen. Is het een oranje folie of plaat die je kan wegnemen (zou ook kunnen dat die niet schadevrij te verwijderen is), dan kan je het dmv een zelfgemaakte blauwe folie of plaat wel bewerken. Maar hoe meer je moet demonteren, hoe "gevaarlijker" het wordt, en je moet wel weten, zo een binnenkant van een teller heeft twee heel belangrijke eigenschappen;
- fragiel
- en ... heel duur ...

Het is natuurlijk wel beter vóór je een "vervanglampje" aanschaft, na te gaan of er wel vervangbare lampjes in zitten, en zo ja, de welke.
Je zegt "zo van die platte", ik vermoed t5 fitting, zowat de meest gebruikte type in dashboards.

Als het alleen maar vervangen van de lampjes is, heb je bij een Gladius weinig werk, is een naked bike. De teller is er zo afgehaald, en dan openmaken, lampjes vervangen, effe testen (LED's zijn meestal polaritair gevoelig), degene die niet werken omdraaien, weer testen, werkt alles, terug dicht en weer plaatsen.

Ik heb een GSX 750 F 2004, de teller moet open om aan de 4 dashboardlampjes en drie verklikkerlampjes te kunnen, dat is het werk niet, maar ik moet mijn motor er helemaal voor ontkuipen ...

Bij mij zijn het 4 stuks t5 lampjes, die ik ook vervangen heb door t5 LED's in het blauw, en ik wil niet anders meer
(Geen foto daarvan op mijn tablet, maar kan ik later vanaf de laptop wel toevoegen moest je willen).
 
Goede avond,
Beste mensen die hebben gereageerd op mijn vraag dashboard lampje vervangen...bedankt!
Ik heb in een enthousiate bui bij LedPerf.com ledlampjes besteld voor mijn Gladius 2009.
Voor mijn dashboard blauwe led rechthoekig plaatje met 5 kleine vlakjes.
zoals ik al las zal het zo aan solderen komen...zal eerst goed kijken of mij dat lukt..
Verder had ik voor mijn nr.plaat ook een led lampje besteld maar die was te lang/groot en past dus niet..
Verder heb ik voor mijn richting aanwijzers ook 4 lampjes besteld.
Die heb ik
geplaatst maar....als de motor alleen op het contact staat knipperen ze heel snel, zet ik het alarm aan
dan gaan de lampen na paar keer knipperen uit.
Start ik de motor dan doen de lampen het wel soms ook eff niet direct. Moet ik soms een andere relais plaatsen??
Het licht is super feller dan die gewone lampjes die er eerst inzaten.
Dus ik zal de volgende keer niet zo snel div.ledlampjes bestellen....
Wie geeft mij raad over de knipperlichten..
Al vast bedankt..Joep04
 
Het komt allemaal goed en je gaat er ook nog achter komet dat niet iedere led een led is, alhoewel ik denk dat het TTH is kunnen er ook wel SMD leds in zitten. Kunnen zelfs nog filamentjes zijn
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan