dashcam op hol

  • Onderwerp starter Anoniempje552
  • Startdatum
A

Anoniempje552

Guest
Ik had een dashcam waarvan de voedingsdraden in een kabelboom zaten van 7 draden. Deze draden liepen van gestabiliseerde voeding( ong 12 naar exact 5 volt) onder buddyseat onder de tank door naar voren.
Onder de tank zitten de elektronische ontsteking en twee bobines.
Camera deed het perfect.
Ik moest noodgedwongen de kabelboom vervangen en nu liggen er losse 0.75 draden.
Dat is het enige dat veranderd is, maar de camera slaat op hol zogauw de motor loopt. (gaat aan...gaat uit...gaat aan...gaat uit....enz) :(

Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste kan oplossen. Het zit 'm dus in de voedingsdraden kan ik wel aannemen.

iemand enig idee of tips? :?
 
Meet eens hoeveel volt er op die draden staat als de motor loopt. Klinkt als of dat er geen 4,75V gehaald wordt óf dat er meer dan 5,25V over komt (USB is 5V met een marge van 0,25V en is daar vrij precies in/mee).

In het eerste geval wordt er ook te weinig ampère geleverd waardoor je dit soort gedrag eigenlijk kunt verwachten.
 
Laatst bewerkt:
Had de originele kabelboom toevallig een metalen afschermIng ?

Als dat zo was, kan het zijn, dat de bobines storen op de niet afgeschermde kabels.
 
Laatst bewerkt:
wimmel_1 en vroembert ( die 1 %v aso negeren we hier)

Het is een dure gestab voeding en die houdt zich keurig aan die vrijwel 5 volt, ook al zit voltage op ong 14 omdat er geladen wordt. (digitaal gemeten)

vorige kabel had geen metalen afscherming, maar de draden waren wel twisted.

ok, als ik ga voor metalen afscherming, doe ik het dan goed om de afscherming gewoon aan beide zijden aan massa te leggen of is dat niet goed/voldoende?

dank voor jullie snelle reacties :)
 
Marc, dat gaat me te hoog en een scoop heb ik niet. Maar om ff een beeld te vormen en te fantaseren v oor zover ik dat kan..\
de voedingsspanning moet toch een platte lijn gevn ( gelijkstroom) dus elke sinusvorming is falikant fout, dat bedoel je?\
dus invloed van..........
bobines wellicht, want elektr ontsteking zit in metalen kast.
 
Twisted is ook een vorm van afscherming. Als je er een afscherming omheen maakt, aan beide zijden aarden.


:^

Kijk voor de gein maar eens naar UTP bekabeling (Universal Twisted Pair) bij data verbindingen. Het verschil tussen CAT5/5E/6/7 is enorm terwijl 't allemaal de zelfde aders in een "simpel" kabeltje zijn voor 't oog.

En dan gaan we 't hier maar niet hebben over de gebruikte materiaalsoorten voor de "koper" paren ;)
 
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb geen zin om meerdere keren de tank en vacuumslangen en benzineslangen los te halen enz enz, dus, ik ga op zoek naar een vorm van afscherming die om utp kabel past.
Als meerdere draadjes voor de + zijn en meerdere voor de -, dan moet er 2 A door heen kunnen en is hopelijk de afscherming voldoende en functioneert de camera weer normaal.
 
afscherming om utp heen, dan heet het dus stp (shielded twisted pair), maar die twisted pairs gaan je niet helpen bij gelijkspanning. Het afschermende effect van twisted pair werkt alleen maar voor wisselspanningen.

Voor gelijkspanning moet je gewoon afgeschermde kabel kopen bij de betere electronicazaak. de mantel hoeft niet geaard te worden (zelfs beter van niet).
 
?????

tja, nooit aan gedacht, maar is logisch ja, diem opm over twisted pair en gelijkstroom.
heb vanmorgen in de electronicazaak 4-aderig afgeschermd kabel gekocht.
De + en de - lopen allebei dan via 2 draden.
Afscherming NIET aan massa?
Ik geloof je graag, maar ik snap het niet.
Is het voor mij uit te leggen waarom je juist niet moet verbinden met massa.
Als ik (terug)denk aan verbinding van tulpstekkers van draaitafel met versterker, moet de afscherming juist wel verbonden worden. Of zit het m daar in het feit dat het twee verschillende apparaten zijn?

Ik leer graag van zo iets
 
Het lijkt me dus alvast duidelijk dat het aan de kabels (kabelboom) ligt?

In dat geval denk ik persoonlijk: Is het niet beter gewoon zo een nieuwe pasklare kabel(boom) die bij het toestel hoort te bestellen? Kost je uiteraard een paar tientjes meer, en nog één keer de tank enzovoort eraf, kabel(boom) plaatsen, en je bent van je probleem verlost.

Goed kijken dat je kabel nergens tegen schuurt of zo. Is hij daardoor misschien kapot gegaan?

Het type kabel is namelijk van groot belang. Zoals hier al meer aangehaald (door betere kenners dan ik), de wijze waarop getwist, type koper, alsook type coating over de geleiders zelf, en eventueel een soort van ontstoringsisolatie, verwerkt in de gewone isolatie, of tussen geleider en isolatie, en dus niet altijd zichtbaar. Is dus heel moeilijk (lees: bijna onmogelijk) een self-made kabel te creëren die aan de eisen van het toestel voldoet.

Edit: Dat is dus het moeilijke aan elektronica vrs elektriciteit (die twee woorden hebben dus een groot verschil in betekenis). Voor elektriciteit is het gewoon een geleider met isolatie, die moet de elektriciteit doorsturen. Bij elektronica komen een heleboel andere factoren kijken, waar ikzelf dus geen snars van snap, en dat vereist voor elk ding een specifiek type kabel of wat dan ook ... zelfs de lengte van de kabel is bij elektronica dikwijls van belang ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bij audio sluit je 1 kant normaal aan aan de aarde. (dit om aardlussen en een brom te voorkomen). op een motor heb je geen aarde maar massa en die wordt gebruikt voor stroom voeren. sluit je nu de mantel aan op massa dan gaat alle storing nog steeds de stroomkring in en kan dus nog steeds storing veroorzaken. echte je schermt niet de 12V af maar een separate voeding en dan kan je de mantel wel weer aan massa aansluiten want dat zal nooit invloed hebben op de 5V omdat daar een gestabiliseerde voeding tussen zit.
ik hoop wel dat je een HF shield hebt genomen en geen LF shield. een HF shield is een soort van aluminium folie een LF shield is meestal een geweven draad omhulsel. HF shield houdt heel goed de steile hoogfrequente verontreiniging van een ontsteking tegen LF heeft daar veel meer moeite mee.
als je het scherm aan massa aansluit doe dit dan aan 1 kant van de kabel. anders kan er stroom gaan lopen van het 12V gedeelte door het scherm en die kan weer verontreinigd zijn waardoor het probleem alleen maar kan terugkeren. sluit je het aan 1 kant aan vloeit verontreiniging af maar loopt er nooit stroom.
 
Laatst bewerkt:
....

Afscherming NIET aan massa?
Ik geloof je graag, maar ik snap het niet.

....

Inderdaad, niet aan massa, maar zoals bij audio aan aarde. Dat kan op een motor niet, dus gewoon niet aansluiten. De afscherming zorgt voor een kooi van Faraday.

Je moet het zo zien: Wikkel je mobiel maar eens in aluminiumfolie en probeer er mee te bellen. Dat zal niet meevallen omdat die folie alle straling afschermt. Hetzelfde principe zorgt ervoor dat bijvoorbeeld telefoons niet werken in (sommige) liften etc.
 
Laatst bewerkt:
bij audio sluit je 1 kant normaal aan aan de aarde. (dit om aardlussen en een brom te voorkomen). op een motor heb je geen aarde maar massa en die wordt gebruikt voor stroom voeren. sluit je nu de mantel aan op massa dan gaat alle storing nog steeds de stroomkring in en kan dus nog steeds storing veroorzaken. echte je schermt niet de 12V af maar een separate voeding en dan kan je de mantel wel weer aan massa aansluiten want dat zal nooit invloed hebben op de 5V omdat daar een gestabiliseerde voeding tussen zit.
ik hoop wel dat je een HF shield hebt genomen en geen LF shield. een HF shield is een soort van aluminium folie een LF shield is meestal een geweven draad omhulsel. HF shield houdt heel goed de steile hoogfrequente verontreiniging van een ontsteking tegen LF heeft daar veel meer moeite mee.
als je het scherm aan massa aansluit doe dit dan aan 1 kant van de kabel. anders kan er stroom gaan lopen van het 12V gedeelte door het scherm en die kan weer verontreinigd zijn waardoor het probleem alleen maar kan terugkeren. sluit je het aan 1 kant aan vloeit verontreiniging af maar loopt er nooit stroom.

:^

Maar waarschijnlijk heb je niet een dusdanig gestabiliseerde voeding, maar een (eenvoudige) buck step-down converter. Die zorgt voor een constante 5V op de + TEN OPZICHTE VAN DE -, ofwel zodra er storing op de ingaande - komt wordt die storing gewoon gekopieerd op de uitgaande + en blijft het verschil mooi 5 V. Je moet er voor zorgen dat er geen extra storing bijkomt en dat doe je met die HF afscherming.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al eens een kabel omwikkeld met allu tape omdat die ook last had van efi, in mijn geval een draad tbv rpm meten voor de schakellamp.
Wel er aan denken dat zo'n soort tape geleid |(
Ik had dus mooie vonkjes daardoor...

Nu is mijn oplossing wel redelijk beun maar om even aan te geven dat dit al voldoende was voor een sensor zelfs, denk dat het ook zou werken voor een voeding draad
 
Inderdaad, niet aan massa, maar zoals bij audio aan aarde. Dat kan op een motor niet, dus gewoon niet aansluiten. De afscherming zorgt voor een kooi van Faraday.

Je moet het zo zien: Wikkel je mobiel maar eens in aluminiumfolie en probeer er mee te bellen. Dat zal niet meevallen omdat die folie alle straling afschermt. Hetzelfde principe zorgt ervoor dat bijvoorbeeld telefoons niet werken in (sommige) liften etc.

Iets volledig omwikkelen is toch geen kooi :?
Het resultaat is het zelfde natuurlijk :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan