Dat minuutje wachten voor je gaat rijden.

pls

Die hard MF'er
7 mrt 2006
460
0
Rotterdam
(motortechnische NOOB hier met vraag :) )

Dat effe wachten he voordat je met je motor gaat
rijden wat iedereen me adviseert en ik braaf iedere morgen/
middag doe...waar is dat eigenlijk voor ?

Er staat me iets bij van 'olie rondpompen' ofzo, maar
waarom hoeft dat in een koekblik dan niet ? En kun je
in een blik zo starten en wegrijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er bij een grote beurt altijd meteen een scheut reiniger/powerbooster in de tank zal gaan en daar verwacht ik wel wat temperatuurverhoging uit.

AHA ! Thanks :)

Ik zat al te denken aan iets van pakking-randjes ofzo die zouden
verbranden en dat soort vreemde gedachten :) :)
Maar die scheut reiniger klinkt een stuk zinniger ! Thanks...
 
Er zijn 2 redenen waarom meteen rustig wegrijden beter is.
  1. Vaak laten mensen die minuut ook de motor op de jiffy (zijstandaard) staan waardoor er aan 1 kant niet voldoende olie komt en dus verhoogde slijtage.
  2. Door de rijwind komt het blok geleiderlijker op temperatuur waardoor de aluminium buitenkant niet te hard uitzet ten opzichte van de minder uitzettingsgevoelige onderdelen binnenin het blok.
 
Ik doe altijd:

Motor starten, slot erafhalen en opbergen, helm op, handschoenen aantrekken en dan rustig wegrijden. :)

ik heb al drie keer gedaan; motor starten, helm op, handschoenen aan, wegrijden, op m'n bek flikkeren, slot eraf halen....

overigens, stationair draaien, en zeker koud, is niet goed, omdat je krukas tamelijk zwaar op z'n flikker krijgt, door de klappen van BDP en ODP. bij een belaste motor is dit stukken minder.
 
even een reactie op screaming als je met een motor rijdt wordt hij zeker niet vlugger warm, maar als je een motor stationair laat draaien verbruikt hij veel benzine zonder ook maar een meter dichter bij je doel te komen, ik persoonlijk rijdt meer dan 15 km voor ik eens flink aan het gas kom.
het verhaal van de toleranties klopt ook maar wat ook meespeelt is dat je olie nog niet viscoos genoeg is om overal goed te smeren (voornamelijk bovenliggende nokkenassen krijgen dan te weinig olie) en dat je zuigers nog enigzins ovaal zijn waardoor ze gaan kantelen en daardoor overmatig slijten op de verkeerde plekken. Wat je vaak hoort/ziet is dat men een motor met de choke vol open een minuutje warm laat draaien met als gevolg dat het toerental veel te hoog is en de motor meer slijtage oploopt als misschien wel 5000 km op bedrijfstemperatuur.

Greetzzz
 
aankleden, opstappen, starten, rijden.

pff wat een geneuzel, het is maar een motor hoor, die zijn gemaakt om te rijden.

het is geen vrouw, die moet je eerst opwarmen voor een leuk ritje, motor moet gewoon rijden.
 
Kijk! Zo leer ik nog es wat :) Wederom thanks iedereen !

Nu we het toch over dat temperatuurmetertje op het dashboard
voor je koelvloeistof hebben..........dat doet bij mij BIJNA niets !

(Alleen na een beurt zie je hem 2 of 3 dagen boven de 70 gradeb
uitkomen, maar daarna staat 'ie weer als altijd onder het allereerste
streepje. (of bij HELE hete dagen zie je hem wel es een beetje
omhoogkruipen). Is dit wel goed eigenlijk ?

En hoe komt het dat 'ie na een grote beurt ineens een
paar dagen lijkt te leven ??

Misschien is het een nieuw soort type Transformer. Je hebt toch niet stiekem "the cube" in je kamer liggen he! :+
 
Zoals Vlugge Japie zegt, zolang je motor draait bij stilstand krijg je nul kilometer per liter.
Het is zo langzamerhand bekend, ( en ik moet zelfs die zeurpieten van de ANWB gelijk geven) dat het warmdraaien van een motor (auto of motorfiets) zinloos is. Starten en rustig wegrijden, en een paar minuten rustig aan doen, is het beste, zowel op luchtgekoeld als vloeistofgekoeld. Bij vloeistofgekoelde motoren zal sowieso de koeling niet werken tot het blok op temperatuur is, daarvoor zit er een thermostaat tussen. En luchtgekoelde motoren hebben sowieso een wat onregelmatiger koelgedrag ( rijwind, buitentemperatuur) maar zijn daar vast wel op geconstrueerd. ( Om een idee te geven, ik ben eens midden in de winter, bij een buitentemperatuur van onder nul, met de luchtgekoelde MZ ,van Gileppe in Belgie naar Maastricht gereden, redelijk aan het gas gehangen, en thuis kon ik m'n handen op de cylinder leggen zonder me te branden).
Een probleem met al die moderne Jappen is dat choke open meteen je toeren op 3000 of meer zet, daar wordt je niet blij van. En zoals ergens hierboven staat, dat schakelt ook niet fijn.
Dus eerst aankleden, dan starten met de choke, en zo snel mogelijk die choke terug zover dat hij nog blijft draaien, en wegrijden.
Kom op mensen, even nadenken, probeer het anders eens uit voor jezelf.
Groeten,
Eduard.
 
~
Er zijn 2 redenen waarom meteen rustig wegrijden beter is.
~
  1. Vaak laten mensen die minuut ook de motor op de jiffy (zijstandaard) staan waardoor er aan 1 kant niet voldoende olie komt en dus verhoogde slijtage.

    Wat een onzin. |(

    Oliepomp bouwt genoeg druk op om overal te komen, zowel koud als warm.
    en dat maakt heus niet uit dat de motor een beetje scheef staat
 
\
Er zijn 2 redenen waarom meteen rustig wegrijden beter is.
\
  1. Vaak laten mensen die minuut ook de motor op de jiffy (zijstandaard) staan waardoor er aan 1 kant niet voldoende olie komt en dus verhoogde slijtage.

    Wat een onzin. |(

    Oliepomp bouwt genoeg druk op om overal te komen, zowel koud als warm.
    en dat maakt heus niet uit dat de motor een beetje scheef staat

  1. Klopt.... mits je een dry-sumpsysteem hebt, zo niet moeten de bewegende delen in het blok en voornamelijk de krukas(sen) de olie overal naartoe slingeren.
    Vooral met lage toerentallen schiet die methode nog wel eens tekort en is dus bij de koudere (dus dikkere) olie een knelpunt.
 
Na 3 km zit ik altijd al op de snelweg met mn lease-diesel. Snelheid gaat direct naar 140 km/h, motor doet dan 2300 tpm. Kortom --> met de diesel let ik hier helemaal niet op, met de motor rij ik braaf de eerste 10 km onder de 4 a 5 duizend tpm, daarna rustig opbouwen en na 15 km vol gas erop :)

duidelijk dus geen eigen wagen. wat slurpt ie?? 1 ltr olie op 2000km ofzo??? Echt..bij diesels is het funest om koud weg te knallen. Mijn buum heeft er ook zo'n handje van om smorgens vroeg gelijk vol door te trekken in z'n 1 met die VW-diesel van 'm. En echt raar vinden dat ie al 2x bijna heeft droog gestaan "wat een k*t leasebak zeg, hij zuipt olie bij het leven.."goh...wat een verassing

Maar met de motor doe je het in iedergeval goed. Ook ik woon echt 1 minuut van de snelweg af en kom zeker smoprgens vroeg (ik rijd om 6 uur weg) niet boven de 4000 toeren. je moet wat natuurlijk, je kunt niet lachend met je open pijp de halve buurt wakker maken. Ja, dat kan wel maar ik wil ooit ook wel eens uitslapen hahaha
:+
 
Klopt.... mits je een dry-sumpsysteem hebt, zo niet moeten de bewegende delen in het blok en voornamelijk de krukas(sen) de olie overal naartoe slingeren.
Vooral met lage toerentallen schiet die methode nog wel eens tekort en is dus bij de koudere (dus dikkere) olie een knelpunt.

:?

Neemt niet weg dat er gewoon oliedruk is hoor.
Dry sump is niets anders dan dat er geen carterpan onder het blok hangt, maar dat de olie in een aparte tank zit. dit wordt meestal met behulp van 2 pompjes rondgepompt.
1 voor naar en terug naar het tankje en 1 voor de oliedruk.
Voordeel van dit systeem is dat je vrijwel nooit zonder oliedruk komt te zitten omdat de pomp vrijwel onder elke hoek olie krijgt .
Dus als je het zo bekijkt is het nog veel beter dan een wet-sumpsystem. ;)
 
Wet-sump heeft ook gewoon een oliepomp. Of je moet een of andere enduro-exoot (Husaberg dacht ik) hebben met spat smering.

Klopt.... mits je een dry-sumpsysteem hebt, zo niet moeten de bewegende delen in het blok en voornamelijk de krukas(sen) de olie overal naartoe slingeren.
Vooral met lage toerentallen schiet die methode nog wel eens tekort en is dus bij de koudere (dus dikkere) olie een knelpunt.
 
Wet sump of dry sump...
Gewoon starten, rustig wegrijden, en pas na een paar minuten ('s winters wat meer minuten) het gas er wat meer op.
Mijn CX 500 ( vloeistofgekoeld) deed er in de winter vaak een kwartiertje over om op temperatuur te komen. Ook een heel goede reden om, vooral 's winters, voor afstanden onder de 10 à 15 km de fiets te pakken, jij bent vlugger op temperatuur dan je motor of je koekblik.. En als je de motor afzet voor hij, (of zij, dat weet ik niet) op temperatuur is betekent vooral bij de 4-takt dat de kwaliteit van de olie snel achteruit gaat, omdat er condens gevormd wordt die pas verdwijnt als de olie op temperatuur is.
Bij de twee-takt heb je hier veel minder last van....!
Groeten,
Eduard.
 
olie is er echt wel binnen een paar seconden. En dan schoon spoelen klopt niet, want dan zou je fiets verzuipen. De choke is er omdat bij een koude motor de benzine dampen condenseren in het inlaattraject. Hierdoor wordt het mengsel te schraal om te ontbranden. Met de choke compenseer je die condensatie.

Jah, dat mega-rijke mengsel slaat dus ook gewoon neer op je ''koude'' cilinder wanden, waar het vervolgens het flinterdunne oliefilmpje weg spoelt.
Ruik maar eens een keer aan de olie van een koekblik wat alleen maar wordt gebruikt voor de 200m. naar de supermarkt en trug -> je ruikt ws. meer benzine als olie.
Waar komt die benzine vandaan als er alleen maar benzine neer slaat int inlaattraject?
Ik ken helaas mn boeken dr niet bij pakken hier, anders zou ik ff wat stukjes voor je qouten.

Ennem, haal maar eens je distributie deksel dr af, en kijk hoe lang het duurt voor de olie er is als je motor een behoorlijk tijdje heeft stil gestaan, dr zijn vast motoren waarbij het er snel is, maar dr zijn er ook bij waar het wel ff kan duren.

Groeten
 
Wet sump of dry sump...
Gewoon starten, rustig wegrijden, en pas na een paar minuten ('s winters wat meer minuten) het gas er wat meer op.
Mijn CX 500 ( vloeistofgekoeld) deed er in de winter vaak een kwartiertje over om op temperatuur te komen. Ook een heel goede reden om, vooral 's winters, voor afstanden onder de 10 à 15 km de fiets te pakken, jij bent vlugger op temperatuur dan je motor of je koekblik.. En als je de motor afzet voor hij, (of zij, dat weet ik niet) op temperatuur is betekent vooral bij de 4-takt dat de kwaliteit van de olie snel achteruit gaat, omdat er condens gevormd wordt die pas verdwijnt als de olie op temperatuur is.
Bij de twee-takt heb je hier veel minder last van....!
Groeten,
Eduard.
Ook bij tweetakt komt er wel condens in de olie maar dat is minder snel hinderlijk/schadelijk dan bij viertakt, omdat er bij tweetakt alleen maar de tandwielen mee worden gesmeerd en geen hete onderdelen.
 
Ja, en daarom hoef je bij de tweetakt maar 1 maal per jaar de olie te verversen, bij mij zo'n 800 cc. En dan heb ik minerale olie van 5 euro per liter. Weer een goede reden om twee-takt te rijden!
Wel stook ik een litertje TTS, van ongeveer 10 euro per liter op de 1000 km. Maar dit terzijde.... :(
Ik snap niet dat er uberhaupt nog 4-takten worden gekocht....! :)
Groeten,
Eduard.
 
Laatst bewerkt:
Ja, en daarom hoef je bij de tweetakt maar 1 maal per jaar de olie te verversen, bij mij zo'n 800 cc. En dan heb ik minerale olie van 5 euro per liter. Weer een goede reden om twee-takt te rijden!
Wel stook ik een litertje TTS, van ongeveer 10 euro per liter op de 1000 km. Maar dit terzijde.... :(
Ik snap niet dat er uberhaupt nog 4-takten worden gekocht....! :)
Groeten,
Eduard.
Nou, vooral voor zwaardere motoren wel belangrijk: per pk per uur verbruikt een tweetakt tamelijk nauwkeurig het dubbele van een viertakt aan brandstof en dat verschil verdwijnt via de knalpijp je portemonnaie uit en het milieu in (viertakt 4 pk uit een liter per uur en kleppenloze aanzuig-tweetakt 2 pk uit een liter per uur).

Van de nieuwe zuinige inspuit-tweetakt Ditech hoor ik al veel te lang niets meer na berichten over kinderziekten en onwennige dealers/monteurs (alles inregelen met een computer).

Ook de herleving van de "Ladepumpe" (1 extra cilinder die niet aan de verbranding meedoet maar als ideaalvullende turbo voor 1 of 2 andere werkt) lijkt niet op te schieten; dat laatste idee van de Duitser Kottmann spreekt mij het meest aan, want zou zonder kleppen en al dat extra ijzerwerk nog pakweg 25% zuiniger lopen dan een gewone viertakt .... kijk maar eens op zijn nieuwe site die ik net heb opgespoord en bij mijn favorieten ingedeeld:
http://www.6-stroke-engine.com/D/technik.html
 
Laatst bewerkt:
Nou, vooral voor zwaardere motoren wel belangrijk: per pk per uur verbruikt een tweetakt tamelijk nauwkeurig het dubbele van een viertakt aan brandstof en dat verschil verdwijnt via de knalpijp je portemonnaie uit en het milieu in (viertakt 4 pk uit een liter per uur en kleppenloze aanzuig-tweetakt 2 pk uit een liter per uur).


OK, mijn 2takt rijdt ca 1:10. Als ik aan het gassen ga krijg ik ook 1:8 wel voor elkaar. Nu is het liter vermogen erg hoog (ca 260 PK), dus ik zit daar niet echt mee.
Ik vindt 1:1000 olie erg zuinig. Ik verstook ongeveer 1 liter olie per 25-30 liter benzine. Ik sprak met Ruud Dynojet hierover. Hij vertelde me dat ze in de race soms teruggingen naar 1:15 of nog hoger!
 
Laatst bewerkt:
Er zijn motoren waarbij het een paar minuten duurt voordat de kop gesmeerd is. Heb ik het bijv. over een blackbomber (oldtimer). Rij je gelijk weg dan vraag je op langere termijn om problemen. Tegenwoordig denk ik dat de meeste met 20 seconden wel zijn voorzien.

Tevens is het gebrek aan rijwind ook niet prettig als je cilinderkop luchtgekoeld is, en het draaien van de versnellingsbak versneld het opwarmingsproces.
 
Laatst bewerkt:
Hartstikke mooi, Willem.
Misschien ken je dat oude boekje over tweetakten van H.A. de Beaufort, de gekste dingen staan daar in. En recentelijk, allerlei ontwerpen die dan b.v. 3 takt of 6 takt of zo genoemd worden. Met hulpzuigers in de kop enzo.
Als je dat boekje van de Beaufort niet kent, stuur me dan een mailtje naar sieboes@home.nl, dan stuur ik je een kopietje.
Groeten,
Eduard.
 
OK, mijn 2takt rijdt ca 1:10. Als ik aan het gassen ga krijg ik ook 1:8 wel voor elkaar. Nu is het liter vermogen erg hoog (ca 260 PK), dus ik zit daar niet echt mee.
Ik vindt 1:1000 olie erg zuinig. Ik verstook ongeveer 1 liter olie per 25-30 liter benzine. Ik sprak met Ruud Dynojet hierover. Hij vertelde me dat ze in de race soms teruggingen naar 1:15 of nog hoger!
We bedoelen niet hetzelfde. Met een niet-ingespoten normale kleppenloze aanzuig-tweetakt van 260 pk is het technisch mogelijk om 130 liter brandstof per uur weg te werken en met een gewone viertakt van 260pk krijg je er niet meer dan 65 doorheengejaagd in een uur.

2T-olie: straatbrommertjes/scootertjes 49cc van Honda met het eigen fris-mengpompje en tankje mengen inderdaad ook ongeveer 1:30 weg, heb ik gecheckt aan kilometerstanden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan