Dat soepele gedoe, wil jij dat??!!

Soepelheid (in alles)

  • vind ik prima!

    Stemmen: 88 39,3%
  • Is voor watjes, ik wil karakter!

    Stemmen: 136 60,7%

  • Totaal aantal stemmers
    224

Smit

MF veteraan
23 apr 2003
11.860
8
Hardinxveld
Wat nou soepele gelul? waar heeeft die gozert het over?

Ik bedoel dat vrijwel elke nieuwe motorfiets (ook de afgelopen 4/5 jaren) alleen maar soepeler wordt, makkelijker te berijden, vriendelijker in gasreactie etc etc.
Remember de eerste TL'97, of wat te denken van de eerste R1'98 of de oudere typen milles :} :} (misschien ook wel de eerste typen fireblades?)
DAT waren gewoon beesten, lekker ruig }) , een motor die je stevig met 2 handen aan moest pakken, waar je met je verstand erbij moet zijn... 8-)
De nieuwere 600 ss'en, allemaal enorm soepel, de nieuwe R1 zelfde verhaal maar wel een enorme hoeveelheid power, stuurt enorm makkelijk/soepel. How about het echte gooi en smijt werk ('gedoemd' naar SM?), dat je je best nog wel eens mag doen, dat je moet werken op een motor lijkt wel een nadeel te worden! :? :N Haalt men hier een uitdaging van het motorrijden weg? of juist niet?

Aan de ene kant kan ik het allemaal wel goed begrijpen, een 160+ pk kanon moet niet zoals de eerste TL'97 rijden, moet niet te lomp zijn op het gas, daar komen ongelukken van :X . Maar zijn er nou hier niet een hoop mensen (vooral V-twin rijders gok ik?) die houden van een beetje motor met Karakter :Y

Karakter, ja niet een allemansvriend maar een motor die met een bepaald kenmerkt 'eruit springt'. Kawa doet/deed dat nog redelijk, door extreme motorfietsen te maken. Maar al die compromissen van honda, yamaha (uitzondering nieuwe R6 denk ik) etc om zo'n motor rijdbaar te maken...Wie zit daar nu werkelijk op te wachten :?
Zelfs de nieuwe RSV-mille 2004/2005 omschrijft men als soepeler, en dat als pluspunt in de test '( Maar wie vindt dat ook werkelijk een pluspunt :? :Z

EDIT: Het gaat er natuurlijk ook om met welk DOEL de motor wordt gebruikt...
Maar uitgaande van een motor voor fun kilomoters
 
Laatst bewerkt:
Ach, ik rij liever op een 'soepele'motor als op een motor waarbij ik mijn broek volscheit. Best wel veel werk nl om een leren pak weer schoon te maken.
 
tsja hangt er ook vanaf hoe je rijdt hoor

ze worden mss gebruiksvriendelijker maar als je de gas opdendraait moet je toch ook je verstand erbij houden? Of doe ik iets verkeerd dan?
 
Kleine edit erbij gezet, het gaat ook om het DOEL natuurlijk waarmee je je bike gebruikt. Maar al die nieuwere motoren die NOG kleiner, en NOG meer vermogen hebben... ? moet dat ?
Ik pas er niet meer op, zoals meerdere mensen, en ik heb er geen problemen mee als de motor wat groter is 10kg meer weegt en/of 10 pk minder heeft, het gaat om de lol die je erop beleeft...En of je nou meer lol hebt op een machine waarbij ALLES 'voorspelbaar' en/of soepel gaat :?


Verstandige praat Smitje.

Een motor is voor mannen niet voor kneusjes.

;)

:^ haha, precies...nu kan bijna iedereen beginnen op een 'hayabusa' :+
 
back on topic: eens! 't Is allemaal zo emotieloos tegenwoordig, haalt ook nog eens wat van de snelheidsbeleving weg.

Geef mij maar een fiets met karakter en als we dan toch bezig zijn: wat groter mag ook wel idd, als ik met mijn 2 meter op een R6 ga zitten wortd ik voortdurend aangehouden omdat de politie denkt dat ik mijn pocketbike mee de openbare weg op heb genomen.
 
Alles moet tegenwoordig maar soepel, auto's moeten je op de wenken bedienen, je moet vooral niet te moe worden van je werk en er ook maar vooral niet al te moeilijkl doen, de vrouwen moet je maar soepel en gemakkelijk in bed zien te praten, de motors moeten zich gedragen als een goed afgerichte poedel... alles moet soepeler en soepeler, word het leven daar leuker van ? totaal niet voor menig van ons, behalve voor de luie verwende medemens.. ;)

Dus wat doe je, je gaat op zoek naar een auto/motor/vrouw/baan/baas/hond met karakter..
 
Aan de ene kant houd ik wel van dat rouwe, ongecompliceerde. Brute techniek zonder computerboel ertussen, gewoon gaan!

Maar aan de andere kant vind ik toch wel dat de techniek mij moet dienen. Het is toch heerlijk om te zien hoe mooi het loopt, hoe makkelijk het gaat allemaal. Die dingen botsen dus. Aan de ene kant wel, aan de andere kant dus liever niet dat soepele gedoe.

Mijn huidige motor staat er om bekend dat hij een allemansvriend is. Als eerste motor wel ideaal, maar misschien dat ik hierna wel iets zoek waarmee ik meer beleving heb van het rijden.
 
Lekker werken hoor,


zo'n TLS uit 97 :] })


PA250014s.jpg
 
De laatste Tuono actie waarbij je werd uitgenodigd om een lange rit te maken met deze naked, ze werden ook massaal platgereden door onkundigen. Toen ik een rondje wilde waren er geen hele meer over.

Dat was geen allemansvriend, een motor met widowmaker als bijnaam zou geen enkele fabrikant gemaakt willen hebben denk ik.

Zie daar je antwoord.
 
Tsja..... de fabrikanten maken motoren om te verkopen. Hoe meer een bepaalde motor verkoopt, hoe meer de anderen hun best zullen doen om hetzelfde "karakter" (of gebrek daaraan, net zoals je het bekijkt) in te bouwen.
Honda, dat bekend staat als makkelijk te rijden, is altijd een van de bestverkochte fietsen geweest. De trend is nu dat de andere fabrikanten soortgelijke motoren bouwen. De TL is al lang van het toneel verdwenen, maar een motor als de ZX10 heeft dit jaar ook een "vriendelijk" karakter gekregen.

Veel van dat "karakter" had/heeft overigens meer te maken met het platlullen van constructiefouten of andere technische problemen..... Voor een kleine groep motorrijders maakt dat een motor nu juist interessant, maar of dat nu vanwege de "poserfactor" is of omdat mensen het leuk vinden dat hun motor weer eens niet start????
Het is net als destijds met het houden van pitbulls. Er waren mensen die het écht de mooiste/liefste/beste hond ter wereld vonden, maar dat was een kleine groep. De rest.... vond het gewoon stoer dat andere mensen zagen dat ze met een "moordenaar" liepen.....

Laten we wel wezen, die TL was gewoon een fiets met problemen....., die bovendien geen verkoopsucces was. Fabrikanten willen nu eenmaal geld verdienen, dus bouwen ze wat het publiek wil.
 
als ik soepel in mijn kledij geraak
als ik soepel mijn schoeisel kan aantrekken
als mijn moto soepel uit de garage rolt
als ik mijn rechterbeen soepel over het zitje kan gooien en
mijn gespierde kont kontact maakt met mijn soepel zadel.

Dan ben ik al héél tevreden.
 
Nou, ik heb een heuse karakterfiets! Daar zie je er niet veel van. En groot en zwaar is ie ook. Een echte bruut. Maar soepeltjes dat zo'n zes-cilinder draait...!! :}

*O* *O* *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan