Data Logger Project

bcans

Die hard MF'er
13 nov 2002
805
0
antwerpen
Ik ben al een tijdje aan't sukkelen om mijn carburatie van mijn V-max goed te krijgen.
Nu heb ik een data logger gemaakt die het toerental en de lambda sonde opslaagd in een geheugen.
Ik kan 10 run's maken van 16 sec.
Als basis is een BX24 gebruikt zie www.basicx.com
De bedoeling is dat je de motor laat rijden zonder gas te geven, dan het loggen activeerd, gas open draaien tot het max toerental bereikt is en je hebt één run.

Ik heb nu K&N luchtfilters en 175 sproeiers.
De uitlaat heb ik zelf gemaakt.

Dit is mijn eerste run:
doel02.jpg


Het mengsel is dus veel te arm wat ik al wist.
Momenteel is het sputter sputter tijdens het rijden en een top van 180km/h :+
Nu kan het echte werk beginnen :)
 
Bij de montage moet je er letten dat de sensor 'afhangend' gemonteerd is. Hiermee bedoel ik de sensor zelf schuin (of verticaal) naar beneden gericht. Horizontaal is dus ook niet goed (genoeg). De kabels aan de buitenzijde van de uitlaat gaan dan schuin omhoog.
Dit is belangrijk omdat waterdruppels op het sensorelement naar benden moeten kunnen lopen. De waterdruppel(s) moeten dus aan het puntje komen hangen. Als de sensor nat is en je schakelt het verwarmingselement is, scheurt het sensorelement ;(

Ook van belang is om het verwarmingselement altijd ingeschakeld te hebben als je rijdt, dus ook als je jouw hele meetsysteem niet gebruikt. Dit voorkomt aanzetting van aanslag op het sensorelement. Een niet ingeschakeld verwarmingselement geeft een ernstige levensduurverkorting.....

Ik heb een 3-draads sensor en die is rechtop in de uitlaat gemonteerd (vlak voor de demper). 99% van de tijd gebruik ik hem niet en staat de verwarming uit maar na 2 jaar en iets van 25000km werkt hij nog prima (ook in de regen).
Zou het verstandig zijn om hem te isoleren tegen kou en weersinvloeden?
 
mijn sensor ligt gewoon in de kast, als ik hem nodig heb draai ik hem er even in :)
dat komt omdat ik anders geen scherpe bochten mag nemen, anders ben ik hem kwijt :+
Voorlopig rij ik zo,ik heb mijn naalden nog een beetje armer gezet en haal nu een mooie 160km met 12L, dat is nog niet zo slecht met een 1300cc V-max...
natuurlijk zitten de kleine sproeiers (142) en de slechte veel te kleine HighwayHawk luchtfilters daar voor iets tussen.
Al bij al draait hij nu niet slecht, powerwheely door heel de eerste versnelling en ook nog door zijn tweede })
Ik heb in putte mee gedaan aan de dragrace, heb 8 keer gereden en ook 8 keer gewonnen :p spijtig genoeg zijn er altijd mensen die net een paar tienen sneller zijn, maar ik vertrok wel altijd netjes bij groen !!!
Vanaf het vertrek mijn voorwiel 10cm van de grond, bij het schakelen even raken en daarna weer een paar cm van de grond tot ik uiteindelijk over de streep ging.
Mooi zicht hoor :)
wheelyPutte02sm.jpg


Nu wacht ik gewoon tot ik weer wat geld heb, dan maak ik een afspraak met Paul om hem nog eens op de testbank te gooien, één keer de huidige staat en daarna weer spelen met de K&N's
Ik heb nu de orginele naalden en veren van de stage 7, naalden zitten er al in, veren doe ik pas na de eerste run.
Dit zal iets worden voor oktober of zo...

Spijtig waren er mensen die een snellere tijd hadden
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan