Data Logger Project

bcans

Die hard MF'er
13 nov 2002
805
0
antwerpen
Ik ben al een tijdje aan't sukkelen om mijn carburatie van mijn V-max goed te krijgen.
Nu heb ik een data logger gemaakt die het toerental en de lambda sonde opslaagd in een geheugen.
Ik kan 10 run's maken van 16 sec.
Als basis is een BX24 gebruikt zie http://www.basicx.com (www.basicx.com)
De bedoeling is dat je de motor laat rijden zonder gas te geven, dan het loggen activeerd, gas open draaien tot het max toerental bereikt is en je hebt één run.

Ik heb nu K&N luchtfilters en 175 sproeiers.
De uitlaat heb ik zelf gemaakt.

Dit is mijn eerste run:
doel02.jpg


Het mengsel is dus veel te arm wat ik al wist.
Momenteel is het sputter sputter tijdens het rijden en een top van 180km/h :+
Nu kan het echte werk beginnen :)
 
Yes Berry, EXCELent hé...gewoon logging binnen nemen en grafiekje ervan maken.
Volg maar Dr.@ binnen een paar maanden hebben vast en zeker iets bij geleerd :)

DrValerossi, klopt, zou ergens rond de 13 moeten zitten.
Even het verhaal schetsen van mijn carburators.

Ik ben van 1200 naar 1300 cc gegaan.
Ik heb zelf een uitlaat gemaakt waarvan we niets weten.
Ik had luchtfilters erop van HighwayHawk.
Orineel zatten er 152 sproeiers in, met de "open" luchtfilters ben ik groter gegaan tot 180 in stappen van 10, maar de motor bleef maar sputteren.
Bij de testbank van Paul bleek alles veel te rijk te staan.
We zijn tot 144 gezakt maar het bleef maar te rijk :(
Die luchtfilters waren dus :r
Ik heb er toen K&N's op gezet van paul en alles bleek weer veel te arm.
Uiteindelijk heb ik 's avond op de parking van Paul nog 175 sproeiers geinstalleerd maar zelfs die zijn nog te klein.
Dus die K&N's laten ZEER veel lucht door wat niet slecht kan zijn :)
Dus nu met dit meetsysteem kan ik telkens een aanpassing doen en het verschil meten tijdens het echte rijden.
Eerst volgende stap is verkleinen van luchtsproeier van 92 naar 62 en veranderen van de naalden.
Normaal mag je maar één ding per keer veranderen maar als start is dit niet erg. Eerst zien dat we die lijn binnen het meetbereik van de Lambda sonde krijgen en dan zien we wel verder.
 
Mooi Bcans :} , hoeveel opslaggeheugen kun je hiervoor gebruiken en wat is je samplefrequentie?

Zal deze week ook even een topicje lostrekken over de MAP logging, ziet er ook al erg interessant uit :9 .

(ik Excell er ook behoorlijk op los ;) )
 
Laatst bewerkt:
Hallo Peter,

hoeveel lambda sondes gebruik je? Het lijkt mij dat je met één sonde en 4 carburateurs lastig kan meten welke carburateur bijgesteld moet worden. Als je er bijv. twee te rijk hebt staan en twee te arm dan kan ik me voorstellen dat het eindresultaat van de meting is dat alles goed staat, terwijl dat niet zo is. Of zie ik iets over het hoofd?

groeten,

martijn
 
Mooi Bcans :} , hoeveel opslaggeheugen kun je hiervoor gebruiken en wat is je samplefrequentie?

Zal deze week ook even een topicje lostrekken over de MAP logging, ziet er ook al erg interessant uit :9 .

(ik Excell er ook behoorlijk op los ;) )


Ik slaag nu twee integers op per meting, dus 32 bits en ik gebruik 2K per 16sec
Ik heb totaal 30K overschot dus zonder problemen een hoop run's
Deze grafieken zijn 31 samples per seconde, beetje trager dan ik had verwacht.
het trage van het hele gebeuren is het opslagen in het geheugen.
Het is een SPI EEprom geheugen dat 100.000 writes kan doorstaan, dus volgens mij genoeg voor deze toepassing.


Hallo Peter,

hoeveel lambda sondes gebruik je? Het lijkt mij dat je met één sonde en 4 carburateurs lastig kan meten welke carburateur bijgesteld moet worden. Als je er bijv. twee te rijk hebt staan en twee te arm dan kan ik me voorstellen dat het eindresultaat van de meting is dat alles goed staat, terwijl dat niet zo is. Of zie ik iets over het hoofd?

groeten,

martijn

Hoi Marijn,

Ik heb één Lambda sonde op het centrale gedeelte van de uitlaat.
Hiermee meet ik het mengsel van alle carburators.
Dit doet men het zelfde op elke dyna bank.
Dus hiermee kies je sproeiers, naalden, naald positie.
De 4 co2 vijsjes op je carburators regel je af op het gehoor of je hangt er een 4 kanaals co2 meter aan.
 
vandaag weer een nieuwe run kunnen maken.
De eerste keer dat het gestopt is met regenen maar morgen helaas weer regen regen en nog eens regen.

doel03.jpg



spreekt voor zich denk ik


dit is de vorige run

doel02.jpg
 
Ik heb nu de orginele lucht sproeiers er weer in zitten met de dunnere naalden.

vergelijk%20run%203%20en%20run%204.jpg


Duidelijk is al te zien dat mijn vermogen en koppel toegenomen zijn
Samen vertrekken ze op het zelfde punt maar de ene curve loopt stijler dan de andere curve.
Hij is echter nog steeds veel te arm, ik ga nu mijn hoofd sproeiers eens naar 185 brengen en proberen weer een run te maken vandaag als het dan nog niet regent

Wil iemand de originele excel bestanden hebben om zelf mee te spelen?
 
Ik moet zeggen dat het er leuk uitziet die opzet! :}

Ik snap alleen nog niet hoe je nu precies een run maakt, vanaf 40km/uur in zijn 4 en dan volgas tot het maximale toerental?

Volgens mij komt hij dan inderdaad niet aan zijn maximale toerental omdat hij dan op lagere toeren verzuipt. Zou je niet iets met de naaldbuizen moeten rommelen? Die kunnen nl het mengsel verarmen op hogere toerentallen (mogelijk bij jou het geval).
Een lucht regel schroef doet volgens mij alleen maar mee bij 1/4 gasstand, daarboven loopt hij nog in verhouding met de hoofd sproeier nog maar minimaal mee.

Tja met injectie is het iets makkelijker, kun je per gasstand en toerental ideaal afstellen, zonder dat de ideale afstelling voor volgas op hoge toeren de afstelling bij halfgas beinvloed.

Post voor de gein eens het diagrammetje als je die hebt van de carburateur en de overlappingen van de sproeiers etc. als je die hebt.

Groeten
Fabulous
 
Ik ben aan't zoeken geweest maar die gegevens kan ik niet vinden.
Als ik op mijn gevoel afga staat hij te rijk.
Volgas blijven hangen in toeren en bij het minste dat ik mijn gas verminder mindert hij ook.
Normaal is bij een te arm mengsel inhouden maar indien je een beetje gas mindert kom je iets meer op toeren.
Ik heb nu grote twijfels over de werking van mijn Lambda sonde???
Als ik ergens valse lucht trek is de meting dus waardeloos :(
 
Je hebt hele mooie getallen in je grafiek staan voor de brandstofverhouding, maar waar baseer je die op? Ik neem aan dat je een huis tuin en keuken sensor hebt? eigenlijk geeft die alleen betrouwbaar aan of 't arm of rijk is. Hoe arm is, das nie betrouwbaar. Hoe rijk een heeeeel klein beetje, maar das erg temperateurafhankelijk.

Wat je verder nog ff in je achterhoofd moet hebben: als je 'm zo rijk maakt dat ie een beetje begint te misfire'n, dan geeft de sonde weer arm aan.

Wat je wel ff kan doen om wat inzicht te verkrijgen in de betrouwbaarheid van je sonde is met de choke spelen. Dan moet je die sonde wel rijk aan kunnen laten geven. zo niet, lekkage, dode sonde, of je meting klopt elektrisch gezien niet.
 
Dan denk ik wel dat hij aan't misfirere was door het gepruttel tijdens het rijden.
Je ziet ook aan de laatste toerental curve dat hij zeer onregelmatig draaide.
Mijn Lambda sonde is een verwarmde 4 draads bosch met een meet bereik van
0.8 tot 1.25 Lambda
Ik denk dat ik gewoon dan nog maar eens moet spelen met één 185 sproeier ipv de 195 die er nu inzit.
Ik ben van 175 naar 195 gegaan, ik denk dat die stap te groot was.
De eerste dagen kan ik nu niets doen omdat ik in bed lig met een hersenschudding, gebroken neus en wat gekneusde ribben.
Ik had een aanvaring met de vuist van een ontevreden klant :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan