Database: Welke motor kan 25kw en hoe?

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
full

In dit topic kan je alle info vinden voor 25KW motoren. Motoren die standart 25KW of minder hebben, maar vooral ook info over hou je motoren die een hoger vermogen hebben terug kan voeren. In theorie kan je elke motor terugvoeren die je maar wilt, maar er zitten wel flink wat addertjes onder het gras. Ben je een beginnende motorrijder en ben je op zoek naar je eerste 25kw motor is het raadzaam dit topic eens goed door te lezen. Ook kan je hier juist info posten zodat je daar weer andere mensen mee kan helpen.

Wat is de ideale 25KW motor?
Dat is voor idereen anders. De ene zweerd bij een snerpende aprilia RS 125cc 2tact die ogineel slechts 22KW heeft, De ander gaat voor een teruggevoerde 600cc Bandit. (lees de meningen van meerdere mensen in dit topic) Wat je wel zou kunnen zegen is dat het raadzaam is geen zware sportmotoren van 750cc of meer te gaan terugvoeren, omdat ze dan simpelweg niet goed meer rijden. Alles tot 600cc is goed terug te voeren mits het legaal is bij die motor.
Je zou in principe de volgende mogenlijkheden hebben:

[*]125cc 2tact, Meestal erg ligte motoren die zelden meer dan 25kw produceren en dus zonder probleem bereden morgen worden met een licht rijbewijs
[*]250cc 2tact, Lichte motoren die rond de 45KW zitten. deze moeten dus worden teruggevoerd, Alleen 2tact terugvoeren kan slechte infloet op de betrouwbaarheid van de motor hebben
[*]125cc 4tact, lichte motoren die niet boven de 25kw presteren en dus zonder probleem bereden kunne worden.
[*]250cc tact, Motoren die zo tegen de 25kw liggen. sommige er net overheen, andere er net onder. Goed opletten of hij teruggevoerd moet worden
[*]400cc 4tact, Leuke "echte" motore met tegen de 48KW. Ze moeten dus wel worden teruggevoerd.
[*]600cc 4tact, Volwassen motoren met een aardig vermogen van rond de 80KW die absoluut moeten worden teruggevoerd

(ik ben hier uigegaan van sportmotoren, voor schoppers, crossers en brikken ligt het weer iets anders)

Wanneer is een motor legaal 25kw
Om legaal op een motor te mogen rijden moe er op het kentekenbewijs vermeld staan dat de motor "geschikt is voor een licht rijbewijs" Dat betekend dus ook dat de motor niet meer dan 25KW heeft, en niet meer dan 0,16KW per KG. Maar dat je motor hier aan verdoet betekend het dus niet dat je motor ook legaal 25kw is! Als je namenlijk een motor terugvoerd naar 25KW moet ook het kenteken aangepast worden. Echter dit kan niet altijd. Stel ik zou een ZXR400 willen terugvoeren is dat fisiek geen enkel probleem. Een 25kw kitje er in en klaar! Echter is er voor de ZXR400 geen "2e typegoedkeuring" uitgegeven. Dat betekend dat de RWD niet je kenteken kan aanpassen en je motor dus niet legaal 25kw is. De gevolgen zijn dus dat je daarvoor een flinke boete kan krijgen, maar nog veeeeeel belangrijker, Als je een ongeluk krijgt en jouw verzekering komt er achter dat hij niet officieel 25kw is, zullen ze je waarschijnlijk niet uitbetalen. Dat is erg vervelend als je net iemand kreupel hebt gereden, dan kan je daar namenlijk de rest van je leven voor betalen!!! (Meer info in Dit topic)

Toch terugvoeren zonder 2e typegoedkeuring
Maar geen nood, ondanks wat hier boven staat kan je elke motor toch terugvoeren. Bijvoorbeeld door hem te verzekeren met een testbank uitdraai, hem opnieuw te importeren, ect. In dit topic kan je daar alles over lezen. Tevens staat hier nog veel meer nuttige info.


De database:

Database
Hier staat een lijst van motoren die aan de 25kw regeling voldoen, maar vooral ook motoren die aangepast kunne worden. Hier vind je onder andere de info over of jouw droommotor wel of niet officieel 25kw gemaakt kan worden, hoe dat gedaan moet worden, wat de motor kost, ect. Deze database is nog veel te klein, maar hij is groeiende! Daarom hebben we dus ook graag info van jou! lees hieronder hoe je een motor kan toevoegen!

De motoren in de database:

Ducati Monster 600
Aprilia RS125
Aprilia RS250
Honda CB-1
Honda CBF 250
Honda CBR 125
Honda CBR 600 F
Kawasaki ER-5
Kawasaki ER-6(F)
Kawasaki LTD 454
Kawasaki ZX6R
Kawasaki ZXR400
Kawasaki ZXR750
Kawasaki ZX7R
Kawasaki ZZR 250
Suzuki Salvage
Suzuki Bandit 600 N
Suzuki Bandit 600 S
Suzuki DL 650 V-storm
Suziki SV 650
Suzuki GS 500
Suzuki GSX600F
Yamaha R6
Yamaha Diversion XJ600 (S/N)
Yamaha Thundercat


Voeg ook ene motor toe aan deze database!
Laten we hier een kloppende database maken van motoren die 25KW kunnen gemaakt worden. officieel of niet offieel. wellicht als er genoeg input komt maak ik er een compleet tabel van + zoekfunctie dus een webpaginaatje ofzo. De bedoeling is dus dat wel een compleet en zo waterdicht mogenlijk 25kw info database maken.

Post hier GEEN vragen alleen maar info! Van elke motor die je toe wilt voegen aan de database moet je een apparte post maken met de volgende info daar in:

1) Kan officieel door de RWD op 25kw gezet worden ja/nee
2) Model motor
3) voor welke bouwjaren geld deze info
4) Hoe wordt de motor tergugevoerd (alleen fysiek en zo compleet mogenlijke info)
5) Korte beschrijfing van motor, gewicht/vol vermogen/rijeigenschappen.
6) Gemiddelde prijs 2e hands model
7) foto

op het posten wat gemakkenlijker te maken, copy/paste deze text en vul maar in :)
Code:
[*][b]officieel 25kw:[/b] [hier ja/nee]
[*][b]merk/Model:[/b] [hier merk + model]
[*][b]Bouwjaar:[/b] [Hier het bouwjaar]
[*][b]Terugvoermethode:[/b] [Geef hier de terugvoer methode]
[*][b]eigenschappen motor:[/b] [geef hier de eigenschappen van de motor]
[*][b]Prijs:[/b] [ze hier de prijs neer]

*foto*

Let er wel op dat je geen fouten maakt met bouwjaren enzo want dat kan veel verschil hebben met de mogenlijheden van wel of niet 25kw.

Ik heb hieronder alvast een voorbeeld gepost van hoe het moet.

Heb je nog verder opmerkingen tips ben je ook welkom die te posten.
@ de zeikets, ik weet dat deze post vol met taalfouten zit, die haat ik er morgen wel uit.. ga nu pitten :z
 
Laatst bewerkt:
[*]officieel 25kw: nee, wel vanaf bouwjaar '99
[*]merk/Model: Kawasaki ZXR400 (l-model)
[*]Bouwjaar: 91-2003
[*]Terugvoermethode: 4 ringetjes met een kleinere doorlaat in de rubbers van de carb's
[*]eigenschappen motor: Gewicht 159kg, vol vermogen 65PK, De zxr400 is een erg leuke lich stuurende en zeer sportieve motor. ideeal voor de beginner, maar ook zeer geschikt voor het betere bochtenwerk!
[*]Prijs: 2500-5000 euro. een wat oudere met wat meer KMertjes 2500, tegen de 5000 of zelf 6000 voor een wat jongere

full
 
Laatst bewerkt:
http://www.motoren-toerisme.be/catalogus.asp (www.motoren-toerisme.be/catalogus.asp)

Hier staan alle beschikbare motoren, met nieuwprijzen, en er is een vermelding of deze al dan niet op 25 kW kunnen...
 
http://www.motoren-toerisme.be/catalogus.asp (www.motoren-toerisme.be/catalogus.asp)

Hier staan alle beschikbare motoren, met nieuwprijzen, en er is een vermelding of deze al dan niet op 25 kW kunnen...

Bedankt voor de tip, maar zoals ik in de openingspost zei, wil ik een duidelijke en overcomplere database hebben. dus geen info als deze :) (info van derden)
 
Laatst bewerkt:
[*]officieel 25kw: ja (9,7 standard)[/b]
[*]merk/Model: Honda CBR 125(l-model)
[*]Bouwjaar: 2004-heden
[*]Terugvoermethode: geen, is standard minder dan 25kw
[*]eigenschappen motor: Zeer licht zowel qua gewicht als vermogen. gewicht 115KG, vermogen 13PK (9,7kw) Dit is een goedkope motor die ideaal is voor in de stad. vanwegen het lage gewicht is op de snelweg rijden wel een beetje afzien. tis ook een erg kleine motor.
[*]Prijs: nieuwprijs: 2650,-

full
 
CBR 600F
officieel vanaf 1995, dmv rubber in de inlaat vd carburateurs,
zeer fijne en toch snelle motor
Bouwjaar 1991 t-m 2000 correct me if im wrong
Eigenschappen, onbegrenst toch een hele aardige motor die met de fietsen van nu nog goed meekomt, met een vermogen van 100pk- 75kw is het nog een zeer rappe en fijne fiets
Prijs: tussen de 2000 en 6500











full
 
[*]officieel 25kw: ja (9,7 standard)[/b]
[*]merk/Model: Honda CBR 125(l-model)
[*]Bouwjaar: 2004-heden
[*]Terugvoermethode: geen, is standard minder dan 25kw
[*]eigenschappen motor: Zeer licht zowel qua gewicht als vermogen. gewicht 115KG, vermogen 13PK (9,7kw) Dit is een goedkope motor die ideaal is voor in de stad. vanwegen het lage gewicht is op de snelweg rijden wel een beetje afzien. tis ook een erg kleine motor.
[*]Prijs: nieuwprijs: 2650,-

(Afbeelding)
ey jonge die wouw ik doen
:+

heb er zelf een :9
 
[*]officieel 25kw: Ja
[*]merk/Model: Kawasaki er-5
[*]Bouwjaar: 1996-2003
[*]Terugvoermethode:Sproeiers worden vervangen ( iemand moet me verbeteren als ik het fout heb , want ben niet zo'n technic )
[*]eigenschappen motor: 498 cc, standaard 50pk (37kw) en droog gewicht 174 kg.Pluspunten speels stuurgedrag, zuinig in verbruik zowel olie als benzine, en niet al te duur in aanschaf.
Een paar min punten zijn onderandere, achterveering te slap en voorvork te zwak.
En flauwe sponzige voorrem en een zwake trommel rem achter
[*]Prijs: rond de 3000 euro, en de modellen van '97 en '98 net iets onder de 3000 euro. Dit zijn de tweedehandsrichtprijzen een beetje.

full
 
Laatst bewerkt:
Mischien erbij vermelden dat je een duitse kan importeren met 25kw op kenteken?
 
Moet zeggen wel een goed plan SuperKris, om een database aan te leggen, heb nog wel meer machines hier in een boekje staan maar daar weet ik niet alles van.
Allen dat ze 25kw kunnen.Dus die vul ik maar niet in denk ik
 
[*]officieel 25kw: Ja
[*]merk/Model: Suzuki Bandit 600 (S)
[*]Bouwjaar: 1995 t/m heden
[*]Terugvoermethode: Ringen in spruitstuk of aanpassing gasnaalden
[*]eigenschappen motor: betrouwbare motor, simpele- en sterke techniek (door reeds bewezen techniek stammende vanaf de GSXR-reeks), olie/luchtgekoeld, redelijk goedkoop in onderhoud, voldoende onderdelen, voldoende koppel (ook 25kw) zeer goed meekomen op de snelweg (120+) stuurt als de nete alleen de voorvering is wat slapjes en niet instelbaar.
Bijzonderheden: Mag wat olie verbruiken (100cc op 6000KM), 78pk onbegrensd bij +-200kg, boven de 10000rpm janken. :)
[*]Prijs: €2500 - €7000 (nieuw)

2000 model N
full


2000 model S
full
 
Laatst bewerkt:
[*]officieel 25kw: Ja
[*]merk/Model: Suzuki Bandit 600 (S)
[*]Bouwjaar: 1995 t/m heden
[*]Terugvoermethode: Ringen in spruitstuk of aanpassing gasnaalden
[*]eigenschappen motor: betrouwbare motor, simpele en sterke techniek, redelijk goedkoop in onderhoud, voldoende onderdelen, voldoende koppel (ook 25kw) zeer goed meekomen op de snelweg (120+) stuurt als de nete alleen de voorvering is wat slapjes en niet instelbaar.
[*]Prijs: €2500 - €7000 (nieuw)

(Afbeelding)

zou iemand er nog eentje van de n kunnen maken? :)
 
:]

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/139095/9af9898bfdb0981ad1b0ab8b5ad4eaac (index3.jpg)​
 
:]

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/139100/ea544d9052b020d15e0b3b1ad1059c43 (index.jpg)​
 
[*]officieel 25kw: Ja
[*]merk/Model: Suzuki GS500E Slingshot
[*]Bouwjaar: 1989 - heden
[*]Terugvoermethode: aangepaste gasnaalden, sproeiers en afstandhouders in de carbs zodat de gasschuif niet volledig open kan
[*]eigenschappen motor: Goede degelijke motor die niet voor niets vaak als lesmotor gebruikt word. hij kan met 25kw behoorlijk met het verkeer meekomen en stuurt erg goed. Ook benzine verbruik is gunstig. word vaak een beetje onterecht als saaie lesmotor gezien.....
[*]Prijs:2e hands prijzen €800 tot €3500 nieuw prijs ligt rond de €5000,-

M4100050.jpg
 
Laatst bewerkt:
[*]officieel 25kw: Ja
[*]merk/Model: Suzuki GS 500 E
[*]Bouwjaar: 1989 t/m heden
[*]Terugvoermethode: Ringen in spruitstuk icm. aangepaste gasschuiven & sproeiers
[*]eigenschappen motor: Veel motor voor weinig geld. 2-cilinder met bijbehored geluid wat zeker niet gek klinkt. Goed doorontwikkelde techniek bestaande uit, luchtgekoeld blok (latere modellen hebben hierbij ook olie koeling) opgetrokken frame. Kunnen veel km's maken, onderdelen ruimschoots beschikbaar, goedkoop te onderhouden.
Veel aanbod in 25kw modellen.
T/m bouwjaar +-1997 voorzien van clip-on stuur latere modellen met recht stuur.
Vanaf 2004 leverbaar met volledige kuip, eerdere modellen zijn sporadisch voorzien van kuipwerk.
Goed meekomen ook op de snelweg.
[*]Prijs: €750 - €6000 (nieuw 2004 model)

full
 
Laatst bewerkt:
[*]officieel 25kw: Ja
[*]merk/Model: Suzuki GS 500 E
[*]Bouwjaar: 1989 t/m heden
[*]Terugvoermethode: Ringen in spruitstuk icm. aangepaste gasschuiven & sproeiers
[*]eigenschappen motor: Veel motor voor weinig geld. 2-cilinder met bijbehored geluid wat zeker niet gek klinkt. Goed doorontwikkelde techniek bestaande uit, luchtgekoeld blok (latere modellen hebben hierbij ook olie koeling) opgetrokken frame. Kunnen veel km's maken, onderdelen ruimschoots beschikbaar, goedkoop te onderhouden.
Veel aanbod in 25kw modellen.
T/m bouwjaar +-1997 voorzien van clip-on stuur latere modellen met recht stuur.
Vanaf 2004 leverbaar met volledige kuip, eerdere modellen zijn sporadisch voorzien van kuipwerk.
Goed meekomen ook op de snelweg.
[*]Prijs: €750 - €6000 (nieuw 2004 model)

(Afbeelding)

zeker weten dat elk bouwjaar officieel 25kw kan
 
[*]officieel 25kw: Ja
[*]merk/Model: Kawasaki er-5
[*]Bouwjaar: 1996-2003
[*]Terugvoermethode:Sproeiers worden vervangen ( iemand moet me verbeteren als ik het fout heb , want ben niet zo'n technic )
[*]eigenschappen motor: 498 cc, standaard 50pk (37kw) en droog gewicht 174 kg.Pluspunten speels stuurgedrag, zuinig in verbruik zowel olie als benzine, en niet al te duur in aanschaf.
Een paar min punten zijn onderandere, achterveering te slap en voorvork te zwak.
En flauwe sponzige voorrem en een zwake trommel rem achter
[*]Prijs: rond de 3000 euro, en de modellen van '97 en '98 net iets onder de 3000 euro. Dit zijn de tweedehandsrichtprijzen een beetje.

(Afbeelding)

Nee dat weet ik, jij was geloof ik ook degene die zei dat er in een ZZR-250 hetzelfde blok zat als in de ER-5. :+ (no offence)

Moet ik toch ff op reageren, volgens mij wordt ie teruggevoerd door een diafragma (vernauwing) in de inlaat, en niet de sproeiers.

Laag olie-verbruik? ja dat mag ik toch wel hopen, 't is geen 2-takt |(
Olie-verversen: Ja, olie-bijvullen: nee, of je moet wel een heel erg gare ER-5 hebben.

Remmen ben ik het mee eens, remmen blinken zeker niet uit in overtuiging. voorvering had inderdaad iets strakker (instelbaar) mogen zijn, maar de achtervering??? denk dat je ze eens moet gaan afstellen? je kan ze toch keihard afveren hoor.

Prijs: met een beetje pingelen 4600 nieuw, begrensd, gratis slot, goedkope verzekering, geen aflever-kosten, 1e beurt gratis, korting op kleding....
 
[*]officieel 25kw: Ja
[*]merk/Model: Suzuki Gsx1300r Hayabusa
[*]Bouwjaar: ? - heden
[*]Terugvoermethode: 3 bougies verwijderen
[*]eigenschappen motor: Zeer vlot sturende en ogende bromfiets voor de net beginnende motorrijder. eventueel leverbaar met dummy NOS fles voor de echte blaffende honden.
[*]Prijs: inruil op scooter altijd mogelijk

drag01.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan