Datalogging systemen (Ervaringen, informatie en tips)

Dimi

MF veteraan
13 jul 2008
1.236
0
Tilburg
Dames en heren racers,

Volgend jaar ben ik van plan te gaan starten met datalogging. Het lijkt me ideaal om achteraf op basis van je data te bepalen wat goed/slecht gaat en data te vergelijken met collega's. Volgens mij is dit een goede manier om jezelf te verbeteren.

Dus op zoek naar een systeem. Er is genoeg te koop, enorm variërend in prijs en functies uiteraard. Volgens mij was er nog geen algemeen topic over datalogging, dus bij deze 8-)

Enkele vragen aan de bestaande dataloggers:
- Wie heeft welk systeem in gebruik?
- Wat zijn je ervaringen met het systeem?
- Welke tips heb je voor andere gebruikers?
- Hoe bruikbaar is je data? Wat heb je ermee kunnen verbeteren?

Zelf heeft het systeem van Racetechnology mijn aandacht. Lijkt me een complete oplossing voor een vriendelijke prijs...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen! :]
 
Dimi, ik kan je wel wat data geven voor de dl1. De software staat gratis op de site van race tech. Kan je er even mee spelen ;)
 
Ben ook heel benieuwd! Ben zelf druk op zoek naar zoiets of goeie laptimer.
Zal dit optic eens afwachten naar mooie verhalen over systemen.
 
Ik heb dit jaar van een Mfer een race technology DL1 gekocht in combinatie met een Dash 2. Deze heb ik op een SV650 gemonteerd en 3 circuitdagen mee gedaan. Op dit moment krijg ik de snelheid via GPS, de RPM en gasstand via de motorsensoren en de gekozen versnelling (Gear) wordt berekend. Meer dan genoeg informatie om te beginnen. Ik heb nog een druksensor voor de voorrem die ik volgend jaar wil gebruiken.
Toen ik nog racete, heb ik altijd van zo'n ding gedroomd. Nu dat ik deze kans kreeg heb ik het gedaan maar eerlijk gezegd heb ik tot nu toe te weinig tijd gehad om veel mee bezig te zijn.
Aansluiten is goed te doen en de software is ook vrij makkelijk te gebruiken. Ik heb een paar beginnersfouten gemaakt maar in het algemeen ben ik tevreden.
Ik krijg ook graag data van anderen om te zien waar ik kan verbeteren. Ik heb dit jaar op Zolder en en Assen gereden maar na 4 jaren niet gereden te hebben zijn de tijden niet indrukwekkend geweest...
Ik ben wel blij met dit topic en hopelijk kunnen we van elkaar leren.
 
Ik had op de R6 een volledig systeem van AIM. Op mijn R1 ook weer incl smarty cam.
Het meten is zich geen probleem maar het analyseren is al lastiger en het doorvoeren van wijzigingen is echt lastig. Want daarna weer meten en analyseren en dan vergelijken.
Ik heb een intro cursus gevolgd bij Roteg. verder vele uren proberen en vergelijken op de pc.
Heeft het me geholpen? Ja om te zien waar ik het liet liggen tov ONK jongens (ik had wat vergelijkings materiaal). Het analyseren van bv mijn vering vind ik nog steeds heel lastig.
 
Je moet je eerst afvragen wat je precies wilt winnen en daar je systeem op aanpassen (en budget ;) )

De mogelijkheden zijn haast onbeperkt, je budget vaak niet :+ :+

Heb zelf op beide motoren een AIM systeem (toeren/snelheid/gasstand/remdruk/veerweg voor en achter/gyro) en op de KTM hebben we 2D.

Voor beide is iets te zeggen (voor en tegen). Heb zelf liever de AIM. Wil je fatsoenlijk wat kunnen loggen moet je minimaal een Mychron3 gold hebben of een MXL Pista. De software is gratis te downloaden, kun je eens kijken naar wat demo's.

Waar ik zelf veel naar kijk zijn de rijhoogtes van de vering, gearing/toerental, remdruk en gasstand vaak in vergelijk tot voorgaande (snellere) ronden/sessies.

Voor een circuit waar je nooit gereden hebt is het helemaal super, voor Assen zijn er na een paar dagen al geen geheimen meer op ons nivo :)

Punt 2 is zelfs belangrijker dan wat hierboven staat.. Je hebt wat gegevens en dan? Ben je in staat dit te vertalen naar een technische oplossing en heb je hier ook de tools en onderdelen voor? Ben je opzoek naar een tiende winst of naar 10 seconden winst? Dat laatste zul je namelijk niet met data alleen voor elkaar krijgen :P

Met data kun je alles verbeteren, mits je technisch nivo en rijvaardigheidsnivo dit toelaat.

Met de huidige simpele loggers op basis van gps zijn al heel wat zaken uit te halen zonder al te veel externe sensoren. Begin met een goede basis setting voor rijhoogte en veerwaarde, ben je niet perse een data systeem voor nodig.
 
Ik zeg 2D all the way zonder aarzelen,heb met AIM ,MoTec ,2D alsook de losse GPS loggers gewerkt. 2D heeft toch duidelijk mijn voorkeur.
 
ik gebruik de GPS 3 van starlane, kan je vanalles op aansluiten, maar ik gebruik het meer voor de fun en vergelijken van snellere tijden online van andere rijders tov mijn verliespunten
 
Je moet je eerst afvragen wat je precies wilt winnen en daar je systeem op aanpassen (en budget ;) )

De mogelijkheden zijn haast onbeperkt, je budget vaak niet :+ :+

Heb zelf op beide motoren een AIM systeem (toeren/snelheid/gasstand/remdruk/veerweg voor en achter/gyro) en op de KTM hebben we 2D.

Voor beide is iets te zeggen (voor en tegen). Heb zelf liever de AIM. Wil je fatsoenlijk wat kunnen loggen moet je minimaal een Mychron3 gold hebben of een MXL Pista. De software is gratis te downloaden, kun je eens kijken naar wat demo's.

Waar ik zelf veel naar kijk zijn de rijhoogtes van de vering, gearing/toerental, remdruk en gasstand vaak in vergelijk tot voorgaande (snellere) ronden/sessies.

Voor een circuit waar je nooit gereden hebt is het helemaal super, voor Assen zijn er na een paar dagen al geen geheimen meer op ons nivo :)

Punt 2 is zelfs belangrijker dan wat hierboven staat.. Je hebt wat gegevens en dan? Ben je in staat dit te vertalen naar een technische oplossing en heb je hier ook de tools en onderdelen voor? Ben je opzoek naar een tiende winst of naar 10 seconden winst? Dat laatste zul je namelijk niet met data alleen voor elkaar krijgen :P

Met data kun je alles verbeteren, mits je technisch nivo en rijvaardigheidsnivo dit toelaat.

Met de huidige simpele loggers op basis van gps zijn al heel wat zaken uit te halen zonder al te veel externe sensoren. Begin met een goede basis setting voor rijhoogte en veerwaarde, ben je niet perse een data systeem voor nodig.

Je moet de data wel kunnen interpreteren inderdaad en vervolgens omzetten naar aanpassingen... Denk dat het bij mij op het laatste deel fout zal gaan...
 
Terug
Bovenaan Onderaan