Daytona 600 loopt niet goed

SpecialVeloce

Rookie
7 sep 2016
27
9
Rotterdam
Vraagje wie kan mij helpen.

Mijn ketting van mijn Triumph Daytona 600 is opgerekt. De motor loopt maar niet meer lekker.
Stationair gaat het wel maar met rijden.

Nu het ik de timings gecontroleerd en de pijlen wijken iets aff en de spanning slijtage en alles ziet er goed uit.

Nu heb ik de ketting bekeken en het is een DID SCR ketting met 126 links

Kan ik dan gewoon de ketting opmeten volgens het specblad en deze plaatsen?

Ik moet hem nog opmeten maar ik verwacht dat het de DID SCR-0412 SV 126 links

Uit de onderdelen links kom ik hier en daar ook op een Daytona 675 die heeft met bepaalde motorblokken het zelfde type nummer als de 600


De Daytona 675 heeft 2 verschillende type nummers met het zelfde motorblok. Ketting zou het zelfde zijn.

Wellicht zou een tweede handse goede ketting ook een mogelijkheid zijn van een respectabele onderdelen handelaar. Het scheelt met OEM en aftermarket al snel 50 euro.
 
Ik neem aan dat het over de distributie ketting gaat.

Zo ja gewoon nieuw en OEM kopen dan gaat het ook weer een lange tijd mee. Als je bezig bent ook de spanner en geleidingen controleren en zo nodig vervangen.
 
Tweedehands zou ik niet overwegen. Als er iets mis mee zou zijn en je kunt je blok weer opentrekken heb je heel veel spijt. Die 50 euro is mijns inziens een uitstekende investering voor een stukje zekerheid op dat punt.

En dat terwijl ik graag bespaar op onderdelen.
 
Bedankt voor de reacties,

Ik wil het allemaal graag goed onderhouden en dat geld niet alleen voor de motor. Dus de reden dat ik naar een tweede handse ketting kijk van bijv een 675 is dat van Moto Shop Wellenbrock er goede goeiekope onderdelen worden verkocht. 3000km gelopen bijv.

De Daytona 600 heeft als type nummer T1140765
De Daytona 675 Triple en R T1140765
De Daytona 675 Triple en R vanaf motorblok
Eng No 383918 T1140768

Ze hebben allemaal 126 links
De nokken tandwielen zijn 34T en bij de triple van af motorblok 614197 een andere montage patroon. Dus mij lijkt die ketting het zelfde.
Maar dat terzijde.

@HCx ik geef je helemaal gelijk. Het ging mij ook eventueel ook gewoon een DID op type nummer te bestellen. Maar ja kleppendeksel pakking moet ook wellicht nieuw want die lekte iets bij cilinder 3 (bougie schacht)

@Speed2Win

Bedankt voor de link.
Ketting is opzich niet zo'n punt je hoeft m niet te klinken als bij de aandrijving. Gewoon spanning eraf ketting wisselen. Vanaf de uitlaat nok moet de ketting strak staan tot de kruk tandwiel dan moeten de markeringen allemaal kloppen ketting spannen en klaar. (Duurt natuurlijk wat langer dan een adem _O-

@bananeman1001
Compressie meten heeft niet veel zin als de timing niet klopt.
De motor verbruikt nul olie en liep laatst goed. Hij gaat opzich nog steeds wel aardig.
Via de plaatjes. Die uitlaat staat zoals die hoort op het hart van de kop pijl naar de inlaat toe gericht en de inlaat staat iets te vroeg.
Als de uitlaat nok goed staat staat de kruk ongeveer 5 of 10 graden na TDC (de pijl moet horizontaal staan naar rechts) dus ik kan wel vrijwel zeker zeggen dat de ketting gerekt is.

Kleppen deksel kan er niet zomaar af.. het blok moet gekanteld worden. Bummer.

20200609_233816.jpg
20200609_233927.jpg
20200609_233943.jpg
 
dat de ketting gerekt is betwist ik ook helemaal niet en ik heb het ook niet over compressie meten.
dat de motor daar merkbaar slecht van gaat lopen wel, of de ketting moet extreem ver uitgerekt zijn.
overigens zit deze ketting niet in een daytona 675.
die komt alleen voor in de daytona 600/650, speed four, een paar vroege modellen street triple en TT600.
en de gangbare methode om de merktekens/ketting te controleren is de krukas op het merkteken en dan kijken hoeveel de merktekens op de kettingtandwielen verlopen zijn.
over het algemeen word de ketting vervangen als deze meer dan een halve tand later staat dan origineel.
en een gebruikte ketting is verkeerde zuinigheid.
 
@basman
50k en rammelt niet. De ketting zit gewoon strak. Maar er zit ook een automatische tensioner op.

Ik had wel het idee dat de motor iets minder vermogen had. Niet significant vorig jaar heb ik een nieuwe aandrijf ketting gemonteerd met een tand kleiner voor ik dacht ook een beetje gewend te zijn aan de power. En hij ging echt af. Laatst nog de gaskleppen gesynchroniseerd toen liep die ook weer wat beter kwa power wat soepeler op de gas reactie.

Twee weken geleden ongeveer het ik een ritje naar werk gereden. Alles helemaal prima.

Van de week heb ik de motor gestart. Dat ging niet helemaal lekker langzaam. (had ik wel eens) dus aanduwen en lopen. En toen merkte ik dat ie iets anders klonk niet onrond alsof je ontsteking mist maar klinkt als een 2 of 3 cilinder. Stationair niet heel veel verschil.

Vervolgens tank gevuld met BP Ultimate nog steeds een beetje raar lopen. Daarna gewoon weg gereden hij mist vermogen maar komt redelijk goed vooruit. Op snelheid Ontsteking uitgezet motor klonk het zelfde dus puur een compressie timing verhaal m.i.

Het enigste wat een probleem zou kunnen veroorzaken is de olie bij de bougie in de schacht van nr 3. Maar als dat het een probleem was dan zou de motor normaal moeten klinken bij het uitlopen.

Ik zal straks nog eens de timing controleren adhv de bdp waar de nokken op staan het was met kleppendeksel erop zo makkelijker te zien in de krappe schuur.

Heb vanavond ook pas net de tool gemaakt om de moeren te kunnen lossen van de motor
 
Gaskleppen gesynchroniseerd dus carbs? Denk toch echt een brandstofprobleem. Vuil in een of twee van de hoofdsproeiers o.i.d.

Of is het injectie? dan wellicht daar een probleem. Afijn, het klepdeksel ligt nu toch los dus tank e.d. demonteren vanwege straks weer oliedicht monteren (beetje kit bij de oren) en wellicht toch maar de ketting vervangen als de markings niet oplijnen, maar denk niet dat daar het probleem ligt idd. En je pakking van het zijdeksel mag ook vervangen worden zag ik.
 
hoe je deze conclusie trekt is mij een raadsel.
nokkenastiming of ketting of compressie verandert niet ineens.
als de motor kort daarvoor goed gelopen heeft, moet het iets anders zijn.

Door het profiel van de nokken met opening en sluitings tijden veranderd het karakter van de motor en zo ook hoe een motor klinkt. Als de motor in bdp staat staan de nokken bijna een volle tand van de timing af. en met het opmeten van een schakel die mooi recht stond kom ik om en na bij (geen accurate meting) 0,10 mm verschil in te lange lengte volgens de spec 6,40 mm ipv 6.30 mm

Om te verifiëren of het probleem van de rare loop van de motor door komt mechanisch of ontsteking (electrisch / brandstof toevoer gerelateerd) komt kan je op de loop letten met ontsteking of zon of je een elektronische bij werking hebt. Ik weet niet wat jou kennis met EFI is maar mijn ervaring zegt dat het lang goed kan gaan en op een gegeven moment is het klaar. Dan valt de timing buiten de map en dan is het klaar tot het weer goed zit.

@Speed2Win ik heb alleen vacuum van de gaskleppen gesynchroniseerd. Het is Injectie, bij de 675 kan je het digitaal uitlezen. dit is gedaan om alles te tweaken niet voor slechte loop

De olie bij de boegie zou een probleem kunnen vormen naar mate de spanning hoger wordt en de isolatie weerstand inzakt op doorslag. Maar dit lijkt voorals nog op alle boegies niet het geval (normale kleur)

Bdp sensor gemeten (weerstand) normale waarde. Spanning niet gemeten omdat ik hem nu niet wil cranken.

Brandstofdruk adapter heb even gemaakt, die kan ik even meten hoewel de boegies normaal gekleurd zijn en niet te arm maar om het in ieder geval uit te sluiten je weet maar nooit natuurlijk.

@sammie wisselend, in ultimate zit volgens mij ook al lange tijd bio, geen slechte ervaring mee gehad.
 
Door het profiel van de nokken met opening en sluitings tijden veranderd het karakter van de motor en zo ook hoe een motor klinkt. Als de motor in bdp staat staan de nokken bijna een volle tand van de timing af. en met het opmeten van een schakel die mooi recht stond kom ik om en na bij (geen accurate meting) 0,10 mm verschil in te lange lengte volgens de spec 6,40 mm ipv 6.30 mm

Om te verifiëren of het probleem van de rare loop van de motor door komt mechanisch of ontsteking (electrisch / brandstof toevoer gerelateerd) komt kan je op de loop letten met ontsteking of zon of je een elektronische bij werking hebt. Ik weet niet wat jou kennis met EFI is maar mijn ervaring zegt dat het lang goed kan gaan en op een gegeven moment is het klaar. Dan valt de timing buiten de map en dan is het klaar tot het weer goed zit.

wat een gedachtengang |(
slijtage ketting valt niet te meten over 1 schakel.
en niet twijfelen aan de kennis van bananeman, twijfel eerder aan de jouwe en neem goed advies ter harte.
 
als de timing bijna een hele tand verlopen is, dan word het tijd om de ketting te vervangen.
om te controleren of dit slijtage is of een tand versprongen, moet je naar de kettingspanner kijken.
als deze bijna helemaal uit staat, dan is het slijtage.
 
@bananeman1001
Bedankt voor je tips. Ik check het even en nog een paar mechanische dingen zoals kleppen stellen dat stond ook al even op het lijstje.

@Speed2Win
Ik denk niet dat ie is versprongen. Door de plaatjes van de nokken en gezien dat de ketting niet rammelt of los ligt. Dus er gaat zowieso een nieuwe ketting op.

De vraag begon eigenlijk of dat er ervaring was met de type's uit de aftermarket catalogus die je kan bestellen omdat het scheelt geld dat er geen Triumph sticker op de doos staat. Er staat een type op en volgens de maat en links kom je bij de lengte. OEM type nummers zeggen ook niet altijd alles of het het zelfde is. Vaak heeft 1 onderdeel 5 verschillende type nummers.

Dus er zal nu wel een paar weken overheen gaan voor ik alles binnen heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan