Daytona laarzen onder water

gvy

Die hard MF'er
6 mrt 2020
471
887
Ik heb vandaag mijn motorlaarzen opgevuld met water 8)7
20221228_121540.jpg

Ik kocht die laarzen tweedehands een hele tijd geleden voor een prikje op duitse ebay en ze waren in goede staat. Ze zijn niet van de jongste want de Road Star/Touring Star hebben al vele jaren een lipje over de buitenrits en deze hebben dat nog niet. Ik heb er al heel wat km's plezier aan beleefd, dus ik heb ze vandaag eens grondig in de watten gelegd, voor nog minstens 5 jaar erbij....
De buitenzijde is behandeld met Belpolon ledervet ( alleen het beste is goed genoeg
thumbsup.gif
). Ik gebruikte een warmeluchtblazer om de wax vloeibaar te maken en diep in het leder te laten absorberen.
Daarna heb ik , na het verwijderen van het zooltje, 2 liter lauwwarm water/azijn/drupje afwasmiddel (recept cambreur speciaal schoenmakerij) in elke laars gegoten. En dat heb ik zo'n 10 minuutjes tot een kwartiertje laten staan. Jawel de laars was bijna tot boven gevuld.
Alles bleef overigens gewoon droog dus ze zijn nog altijd heel erg waterdicht.
De bedoeling is om het GORE-TEX membraan goed door te reinigen , tegen eventuele verstoppingen veroorzaakt door zoutkristallen van transpiratievocht . Daarna nog eens doorspoelen met lauw water en laten drogen. NIET OP DE CHAUFFAGE. Eerst opgevuld met papier en omgekeerd gezet, Na 10 minuutjes, papier er uit en nu kan het rustig aan de lucht drogen (omgekeerd)
Ik heb een nieuw binnenzooltje van daytona gekocht, dat er nadien ingaat.
Ze zijn bijna als nieuw. Ik overweeg ze later nog eens naar daytona te sturen voor een nieuwe zool, maar de huidige kan nog wel een tijdje mee
 
Laatst bewerkt:
Is het niet de bedoeling dat die dingen waterdicht zijn van buiten naar binnen ipv andersom? 🤔


Ik vind het ook fijne laarzen, maar bij mij zijn ze niet zo slijtvast helaas... Ik loop ook veel naast de motor, en bij mijn eerste paar zat ik na 3 jaar door de zool...
Meteen nieuwe gekocht, en die heb na één jaar in gebruik moeten terugsturen naar Daytona wegens niet meer waterdicht.

Ze hebben er nieuwe zolen onder gezet en voorlopig ben ik weer gesteld. Netjes opgelost, maar wel 8 weken kwijt.
 
ik zette ze onder water (water azijn mengsel) om de GORE-TEX te reinigen, niet om de waterdichtheid te testen. De bedoeling van laarzen is uiteraard dat ze van buiten naar binnen waterdicht zijn. t'is te zeggen , dat de buitenkant waterafstotend is en de GORE TEX water niet doorlaat maar wel waterdamp. op die manier kunnen ze ventileren, maar toch water buitenhouden. En sowieso doet GORE TEX dat in twee richtingen. dus als ze opgevuld met water niet lekken, dan is de goretex kous niet geperforeerd en zijn de laarzen nog waterdicht.
Als GORE TEX laarzen gaan lekken, dan is het membraan beschadigd. Dat kan door scherpe steentjes die in de laars zitten frotten, teennagels die duwen op een plaats, of een naad die gescheurd is geraakt.

Uit nieuwsgierigheid : Hoeveel betaalde je voor de herzoling of was het garantie
 
Laatst bewerkt:
Leuk topic. Waarom meng je er azijn in en hoeveel azijn meng je er in?
 
Is het niet de bedoeling dat die dingen waterdicht zijn van buiten naar binnen ipv andersom? 🤔

Goretex is waterdicht van de koude kant naar de warme kant. Dat is normaal gesproken dus van buiten naar binnen. Maar als je koud water in je laarzen zet moet dat er dus in blijven staan.
 
Ik volgde een aanbeveling die ik las op de website van Cambreur : GORE TEX onderhoud Dat moet je zeker eens lezen, het bevat interessante info en ik kan het hier niet beter uitleggen.
Deze mensen hebben, denk ik, toch heel wat ervaring met herstellen en onderhoud van specifiek bergschoenen en het artikel lijkt me geen verkooppraatje, waar ze een of ander produkt aan de man willen brengen.
Ik las het gebruik van water en azijn overigens ook nog op andere plaatsen.
Qua hoeveelheid : tja, Ik deed ongeveer 2 liter in totaal in elke laars en ik gebruikte een flinke scheut (150ml ???) azijn en een paar drupje afwasmiddel.
Uit ervaring weet ik dat azijn door zijn lichte zuurtegraad, naast de reinigende werking ook perfect geschikt is om schimmels te doden en zo allerlei "geurtjes" volledig te elimineren eens de schoenen droog zijn
 
Vieze ouwe stinklaarzen gooi ik gewoon weg, en dan koop ik nieuwe en geen ouwe stinkzooi van iemand anders.
 
Interessante info,
Laat ons een geurkontest organiseren.
We laten iedereen in jouw en mijn laarzen ruiken en punten geven . _O-
 
Mijn Roadstar GTX hebben er inmiddels 60,000km+ inclusief 1 crash opzitten. Kunnen nog wel ee jaartje woonwerk mee. :t
 
Vieze ouwe stinklaarzen gooi ik gewoon weg, en dan koop ik nieuwe en geen ouwe stinkzooi van iemand anders.
We hebben het hier over Daytona laarzen, hè? Die gooi je niet zo gauw weg, hoor. Die moeten toch wel een jaar of tien mee gaan. Wellicht moet er na een paar jaar een binnen- of buitenzool vervangen worden, en dan stuur je ze op.
 
Mijn Alpinestars hebben meer dan 80.000 km meegemaakt en zien er nog heel goed uit. Misschien zet ik ze wel op marktplaats, of zijn ze met 100.000 km meer waard?:+
 
Mijn Alpinestars hebben meer dan 80.000 km meegemaakt
Hoog tijd om ze ook eens onder water te zetten. Die gaan niet fris meer zijn
Maar je kan deze beter niet laten herzolen : Vietnam is een beetje ver om op te sturen. Je kan deze inderdaad beter weggooien
8-)
Ok, Ok,
Te kort door de bocht ,( je was ook niet bepaald subtiel ;) ) Alpinestars heeft goed materiaal. Ik heb handschoenen van hen en ben er tevreden over.
Maar Daytona laarzen zijn het dubbel en dik waard om heel goed te verzorgen en als de tijd daar is , in de fabriek in Duitsland te laten herzolen. Die bouwkwaliteit is redelijk next level te noemen.

afin, Zet ze misschien toch maar eens onder water, Je membraan gaat er deugd van hebben
 
Laatst bewerkt:
Worden Daytonas na verloop van tijd soepel, en zo ja hoelang duurt dat dan?
De mijne (jawel, ik heb ook Daytona's, "Shorties" O-) ) hebben staal in de zolen. Die blijven dus aanvoelen als de schoenen van het monster van Frankenstein.
 
Moeilijk te antwoorden hoelang het duurt, vermits mijn Road Stars al waren ingestapt en voor mij zaten ze instant comfortabel. Het leder was reeds soepel . Ze hebben een anatomisch goed gevormd voetbed en iets bredere tippen (voorkant) dan voorbeeld mijn TCX boots voordien. Ik had ze 7 dagen op rij de ganse dag aan tijdens mijn trip door de pyreneeen met geen ander schoeisel, dan pantoffels voor s'avonds. En ik heb daar absoluut geen last van gehad.
Er zit inderdaad een 15mm brede dunne staalstrook in de zool verwerkt, om de stijfheid en veiligheid te garanderen. Ze torsen dan ook niet zo gemakkelijk, het zijn tenslotte motor veiligheids laarzen , maar ze rollen met een buigpunt op ongeveer 13cm van de tip vrij soepel af. Stappen is dus geen probleem.
Hoelang het duurt om een nieuwe set in te lopen ben ik nu ook aan het testen, want ik kocht me deze week een nieuwe set Daytona AC-classics GTX , hun meer casual boots voor meer dagelijks gebruik op het werk. Stappen zit instant goed, maar ze zijn nog wat stijf achteraan aan de bovenzijde, dus dat moet nog soepeler worden :
20221227_155752.jpg


Nu zijn laarzen/schoenen iets zeer persoonlijk en motorschoeisel is daar geen uitzondering op. Wat de ene persoon als gegoten zit, vindt iemand anders minder comfortabel.
Maar als je kijkt naar mijn toch inmiddels erg oude Road Stars, op de foto in de eerste post, dan vind je daar geen enkele losse naad of los stukje stiksel aan , het leder is na al die jaren nog steeds in perfecte conditie. De verbinding met de zolen is nergens gecompromiteerd. De gore-tex binnenzijde (die trouwens tot helemaal bovenin komt, wat niet in alle laarzen zo is) is nog steeds in perfecte conditie en waterdicht. De ritsen gaan nog even soepel als die op mijn nieuwe AC Classics en ook aan die ritsen zijn alle stiksels nog perfect. Er zijn nergens gerafelde lederrandjes. De velcro onderdelen doen nog allemaal hun werk, de suede stof die voor het comfort bovenaan rondom de schacht is verwerkt en waartegen je benen continu wrijven is nergens versleten en ziet er nog nieuw uit....ik kan doorgaan....je kan ze binnenste buiten keren, je vindt daar niets versleten aan en dan vind ik dat behoorlijk knap.
En dat is exact de reden dat ik zonder verpinken de hoofdprijs heb neergeteld deze week, voor de nieuwe casual boots, voor erbij. Ze vervangen mijn versleten Gianni Falco Ranger boots
Let wel : Ik onderhoud mijn materiaal heel regelmatig, dat helpt ook natuurlijk om ze heel te houden.
 
Laatst bewerkt:
Worden Daytonas na verloop van tijd soepel, en zo ja hoelang duurt dat dan?
Bij mij na 5.000 km soepel, voor een motorlaars.

Het blijven stevige laarzen. M'n vriendin woont in een flat 4 hoog, en ze doet de deur alvast voor me open wanneer ik de Daytona's draag. Ze hoort me aan komen stampen dwars door het trappenhuis heen...
 
Daytona GTX hier. mn 2e paar.

Tevreden!
Zeer Tevreden zelfs, want zo ongeveer alles wat ik hiervoor had was minder watervast.

wel wat voorzichtige kritiek...

Direct bij aanvang: ze zijn niet 100% waterdicht, na een aantal uur in echte regen heb je wel natte sokken, maar niet soppig niet volgelopen.
Na pakweg 3 jaar rijden (150K km) waren bij mij de zolen doorgesleten.
Die zolen kan je laten vervangen, plus een soort onderhoudsbeurt vd laarzen (RAD.eu stuurt ze "gratis" op, maar het werk kost je ongeveer 70E)
Na de verzoling: nog steeds niet 100% watervast, iets minder zelfs, maar de zool ging weer 2jr mee. Toen begonnen de laarzen zelf (stiksel) uit elkaar te vallen. (zat dan ook >200K km op) Dus dat paar is nu "reserve".

Het 2e paar, gekocht 2019, is afgelopen zomer verzoold. zelfde watervastheid (acceptabel, maar niet 100%), en zelfde zool-slijtage.
ik verwacht omstreeks 2024 weer een paar te kopen. Wellicht eens iets zwaarders proberen. Maar ze moeten bij voorkeur ook op kantoor, en enige tijd lopend te dragen zijn, dus die GTXen zijn wel het model dat ik zoek.

Al met al Goed Spul, niet goedkoop en toch niet 100% watervast.
 
Ik heb vandaag mijn motorlaarzen opgevuld met water 8)7
Bekijk bijlage 1834412
Ik kocht die laarzen tweedehands een hele tijd geleden voor een prikje op duitse ebay en ze waren in goede staat. Ze zijn niet van de jongste want de Road Star/Touring Star hebben al vele jaren een lipje over de buitenrits en deze hebben dat nog niet. Ik heb er al heel wat km's plezier aan beleefd, dus ik heb ze vandaag eens grondig in de watten gelegd, voor nog minstens 5 jaar erbij....
De buitenzijde is behandeld met Belpolon ledervet ( alleen het beste is goed genoeg
thumbsup.gif
). Ik gebruikte een warmeluchtblazer om de wax vloeibaar te maken en diep in het leder te laten absorberen.
Daarna heb ik , na het verwijderen van het zooltje, 2 liter lauwwarm water/azijn/drupje afwasmiddel (recept cambreur speciaal schoenmakerij) in elke laars gegoten. En dat heb ik zo'n 10 minuutjes tot een kwartiertje laten staan. Jawel de laars was bijna tot boven gevuld.
Alles bleef overigens gewoon droog dus ze zijn nog altijd heel erg waterdicht.
De bedoeling is om het GORE-TEX membraan goed door te reinigen , tegen eventuele verstoppingen veroorzaakt door zoutkristallen van transpiratievocht . Daarna nog eens doorspoelen met lauw water en laten drogen. NIET OP DE CHAUFFAGE. Eerst opgevuld met papier en omgekeerd gezet, Na 10 minuutjes, papier er uit en nu kan het rustig aan de lucht drogen (omgekeerd)
Ik heb een nieuw binnenzooltje van daytona gekocht, dat er nadien ingaat.
Ze zijn bijna als nieuw. Ik overweeg ze later nog eens naar daytona te sturen voor een nieuwe zool, maar de huidige kan nog wel een tijdje mee

Ik kende ze wel en vond ze nooit mooi (racelaarzen gewend) maar ik heb ze nu al jaren wat een geweldige laars.
Altijd waterdicht en lopen ook super fijn heel makkelijk in en uit. en de goedkoopste laars die ik ooit gekocht heb.
 
@gvy werkt dat vet niet juist de ademende werking tegen? Ik gebruik altijd de ledercrème van Daytona zelf, die is vrij vloeibaar en dus mooi dun op te brengen.

@pdv_moto als mijn Daytona laarzen niet 100% waterdicht waren, zou ik absoluut teruggaan. Goretex hoort gewoon waterdicht te zijn. Wel ff checken of het niet per ongeluk langs je enkels naar binnenloopt, natuurlijk...
 
Hier zeker niet tevreden. Mijn eerste paar, Road Star gtx, heeft het prima volgehouden. Hierna de Strive gtx aangeschaft, die zijn aanzienlijk minder. Klittenband over de rits begaf het al na twee jaar en na vier jaar zijn ze niet meer waterdicht. Dat terwijl ik met het eerste paar zeker 100k km heb gereden en met het tweede paar nog geen 30k. Erg jammer, want ze zitten als gegoten en met het eerste paar heb ik nooit problemen gehad.
 
In mijn ervaring is goretex alleen waterdicht icm behandeld leer/buitenlaag. Het leer/buitenlaag maken ze waterdicht en het blijft toch ademen als je het op de juiste manier verzorgd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan