dB bij RDW keuring?

17 nov 2002
198
0
Hilversum
Mijn maat heeft een zzr 600 gekocht die achterover is gegaan na een wheelie |(

Nu is het kenteken geschorst omdat het frame gescheurd was.
Alles is opgeknapt e.d. en moet de fiets gekeurd worden. Alleen zit er een zelfbouw uitlaat onder.

Weet iemand of de dB's gemeten worden en zo ja wat de max waarde is?

Bvd Arthur
 
80 Db

en yes, ze kunnen het checken..........
:Z :Z
ja natuurlijk!!! Waar haal je deze wijsheid vandaan???????? want er klopt namelijk geen z.. van. Een beetje scheet maakt al meer dan 80Dba.
Geluidniveau is afhankelijk van de typegoedkeuring. Daarin staat precies hoeveel Dba. er geproduceerd mag worden.
Als er een zelfbouw demper op zit zou ik ´m maar effe vervangen want ik weet zeker dat ze ´m anders meten.

Groeten Ruud
 
Ben er eens bijgeweest bij de keuring van de fiets van een maat. Die werd afgekeurd omdat de claxon niet hard genoeg klonk, gingen ze op een bepaalde afstand in een hokje meten. Na wat zeuren en het stelschroefje wat losser gedraaid te hebben klok hij net wat harder en was het goed. Ik denk dat ze uitlaatherrie ook zo meten.
 
:Z :Z
ja natuurlijk!!! Waar haal je deze wijsheid vandaan???????? want er klopt namelijk geen z.. van. Een beetje scheet maakt al meer dan 80Dba.
Geluidniveau is afhankelijk van de typegoedkeuring. Daarin staat precies hoeveel Dba. er geproduceerd mag worden.
Als er een zelfbouw demper op zit zou ik ´m maar effe vervangen want ik weet zeker dat ze ´m anders meten.

Groeten Ruud


is volgens mij de eis van eigenbouw.....word langs rijdend gemeten (ik meet 50km/h), ook nog in verschillende versnellingen.

ik zou hem gewoon naar de keuring brengen met een orgineel pijpje. hij moet aan de type goedkeuring voldoen.........
 
Een laser Duo-tech komt er ook doorheen, dus als je die ergens kan krijgen is het ook goed. :)

Het meten doen ze altijd.
Ze meten op een open terrein en dan iets van 2 meter achter de motor.
Dus niet direct in de uitlaat.

Tenminste... zo deden ze dat bij mij. ;)
 
is volgens mij de eis van eigenbouw.....word langs rijdend gemeten (ik meet 50km/h), ook nog in verschillende versnellingen.

ik zou hem gewoon naar de keuring brengen met een orgineel pijpje. hij moet aan de type goedkeuring voldoen.........

Wat jij hier bedoeld is de dynamische geluidstest. En die wordt bij eigenbouw altijd gedaan én wordt uitgevoerd op de testbaan van de RDW in Lelystad. Echter hier gaat het om de controle van de permanente eisen en wordt er alleen een statische meting uitgevoerd. De meting moet dan op een afstand van 50 cm.en een hoek van 50° achter de uitmonding van de uitlaat plaatsvinden! :Y
En idd. lijkt het mij het beste een org. dempertje te monteren.

Gr. Ruud :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan