DB Controle?

EdEx

Rookie
23 sep 2021
1
0
Hoi allemaal,

Ik heb mij een jaar geleden een Suzuki GSX650F gekocht met een IXIL Hyperlow sport uitlaat deze is E-goedgekeurd en er zitten DB killers in.
Ik zou zelf niet snel geld uitgeven voor een sport uitlaat maar vindt met de klank niets mis, en wil hem daarom ook niet meteen gaan vervangen.
Toch zou ik graag willen weten of ik met deze uitlaat met name in Duitsland door een DB controle kom? Voor mij is het onduidelijk waar de politie op controleert ik heb hier dan ook verschillende dingen over gelezen( E-keur, DB's, Originele uitlaat???). Heeft iemand al eens een DB controle gehad, en kun je me laten weten waarop er gecontroleerd wordt?
 
Voor zover ik gezien heb bij controles wordt er niet naar E-keuring gekeken maar starten ze altijd met de geluidsmeting en wanneer die goed is heb je als Nederlander in Duitsland geen probleem.

Voor de Duitsers zelf is het anders met die tuv keuring en goedkeuringsdocumenten.
Wij moeten gewoon zorgen dat het geluid ok is.

In Nederland wordt ook alleen naar het geluid gekeken, de meting telt: wel of niet fout.

edit: oh ja welkom op MF
 
Voor zover ik gezien heb bij controles wordt er niet naar E-keuring gekeken maar starten ze altijd met de geluidsmeting en wanneer die goed is heb je als Nederlander in Duitsland geen probleem.

Voor de Duitsers zelf is het anders met die tuv keuring en goedkeuringsdocumenten.
Wij moeten gewoon zorgen dat het geluid ok is.

In Nederland wordt ook alleen naar het geluid gekeken, de meting telt: wel of niet fout.

edit: oh ja welkom op MF
Je zit in beide gevallen mis,zowel in Duitsland als Nederland word er naar een E keur gekeken en of er een DB killer in zit.
 
En wil je er heel zwart-wit naar kijken (en ja dat kan dat je in Duitsland de verkeerde treft)

E-Keur is wel verplicht in Duitsland, maar dan moet je ook een document er bij hebben dat die betreffende uitlaat ook is goedgekeurd op jou type/merk motor, anders heb je er nog niets aan.
Verder moet hij bij de meting uiteraard binnen de limiet blijven.

Praktijk: wanneer je uitlaat stil is zul je als buitenlander niet snel een probleem hebben. (helaas geen garantie)
Wanneer TS bij die IXIL Hyperlow sport een verklaring heeft dat E-keur geldig is bij de Suzuki GSX650F is er sowieso geen probleem
 
E keur boeit niet in NL, als je geluid niet over de vastgestelde norm gaat is het goed of er nu wel of niet een Ekeur op zit.
Nou een collega van je zei het toch anders,bij controle werd er op e keur gelet en of er een db killer in zat.
 
Op papier ongetwijfeld, in de praktijk nog niet meegemaakt.
Ik heb dit wel in de praktijk mee gemaakt. Orgineel of vervanging met E-keur en db killer is akkoord voor Duitsland.

Als de dB killer eruit is volgt een boete, kan je de motor laten staan en moet je lopend verder.

Heb de killer bij je, kan je hem monteren en mag je verder rijden, Maar dan wordt de boete wel verdubbelt, ze zeggen dan dat je dit bewust gedaan hebt......
 
Hoe zit het dan als de motor in kwestie nog van pre het e-keurmerktijdperk is? Moet er dan evengoed een e-keur op staan? (los van geluid of db-killer natuurlijk)
 
Het dB-killerverhaal is uiteraard alleen van toepassing bij uitlaten waar een losse dB-killer in zit (of kan zitten). Er zijn ook zat uitlaten die dat niet (nodig) hebben.
 
Zou me er niet te veel zorg over maken.
Ik heb al heel wat km's in Duitsland gereden en nog nooit een dB-controle gehad.
Nee, veel zorg zal ik dan niet hebben want de uitlaten van mijn beide motoren zijn "stil".

De enige plek waar altijd wordt gesproken over geluids-controle in Dld is hier op MF.
Wrs vooral gasten met een heel klein pikkie die zich moeten laten gelden door veel uitlaat-kabaal.
Wat mij betreft: Flink aanpakken die herrie-schoppers. Die verpesten 't voor ons allemaal!
 
E keur boeit niet in NL, als je geluid niet over de vastgestelde norm gaat is het goed of er nu wel of niet een Ekeur op zit.
Hangt dat niet af van degene die je staande houdt, of is dit in het hele land zo geregeld/afgestemd/afgesproken door de bromsnorren?
 
Het dB-killerverhaal is uiteraard alleen van toepassing bij uitlaten waar een losse dB-killer in zit (of kan zitten). Er zijn ook zat uitlaten die dat niet (nodig) hebben.
Vanaf Euro-5 mag de db killer niet meer uitneembaar zijn. Zit dus ergens in de uitlaat vast.
 
Een dB-killer is in mijn optiek zo’n los buisje wat je achterin (of soms voorin?) je demper schroeft om het geluid wat beter te dempen. Als het integraal onderdeel uitmaakt van de demper is het geen dB-killer meer.
 
Een dB-killer is in mijn optiek zo’n los buisje wat je achterin (of soms voorin?) je demper schroeft om het geluid wat beter te dempen. Als het integraal onderdeel uitmaakt van de demper is het geen dB-killer meer.
Dat is een definitiekwestie, bij mijn ‘oude’ ZX10R (model 2016) zat in de Akra-demper (met E-keur) vóórin een vaste (niet uitneembare) db-killer. Bij mijn huidige S1000RR (model 2021) zit in de Akra-demper (af fabriek, met E-keur) geen waarneembare db-killer meer.
 
Een vriend heeft in de eiffel zijn motor weleens achter moeten laten. Het gemeten geluidsniveau was niet eens te hoog. Het “not for road use” op de rand van de uitlaat.was doorslag gevend.

Met e keur en db killer zou ik me geen zorgen maken.
 
Geluidflitspaal camera`s hangen er al in Nederland .
Zal me niets verbazen dat in 2022 op vele meerdere plekken dit gaat gebeuren.
 
kun je niet ergens vrijwillig een db meting laten doen .....dan weet je meteen of wat jij mooi vind aan geluid een ander ook kan waarderen
 
Ik kom toch best op veel plekken in NL.
Maar ik ben de geluids-flitser ook nog niet tegen gekomen.

De vraag is ook hoe overmatige herrie technisch (en daarna juridisch) allemaal kan worden beoordeeld.
Op termijn kan dat mss werkelijkheid worden, maar nu denk ik nog even van niet.
Overigens zou het wel een goede zaak zijn, als dit kan meehelpen de herrie-pijpen van de weg te krijgen.

Als er werkelijk ergens zo'n paal staat, dan zou ik wel willen weten waar. Ga ik er zeker naar kijken.
 
Hangt dat niet af van degene die je staande houdt, of is dit in het hele land zo geregeld/afgestemd/afgesproken door de bromsnorren?

Er is veel wetgeving en iedere agent kan in die wetgeving gaan zoeken naar uitersten en beslissen dat hij die uitersten gaan gebruiken tijdens controles.


Maar in Nederland is het, zover ik heb meegemaakt er alleen met een officiële meting op geluid word gecontroleerd.
Die officiële meting moet met een aangewezen en geijkte maatinstallatie gedaan worden en daar zitten best veel voorwaarden aan vast. Het is geen klein apparaatje dat je in de hand vast houd bv. En de gebruiker moet ook een opleiding hebben gevolgd om de meting te kunnen doen.
En t apparaat is duur. Gemiddeld heeft iedere politieregio maar 1 apparaat.
De kans dat je zo'n controle tegen komt is dus vrij laag, tenzij je naar de TT gaat bv ;)


Wel is er nog een mogelijkheid voor politieagenten om een motorvoertuig 'uit het verkeer' te nemen voor een technisch onderzoek.
Je motor komt dan aan het buro te staan en men laat de specialisten met het apparaat komen om de meting te doen.

En er is een mogelijkheid om te schrijven voor het rijden terwijl er een killer in je uitlaat hoort te zitten maar die is verwijderd.
Dat laatste is eigenlijk ook niet zo heel raar natuurlijk, de enige reden om die te verwijderen is tenslotte ook om meer geluid te maken.

Nieuwe motoren die nu geleverd worden die een killer hebben, hebben een vaste killer die niet meer verwijderbaar is. Zonder zagen en boren althans.
 
kun je niet ergens vrijwillig een db meting laten doen .....dan weet je meteen of wat jij mooi vind aan geluid een ander ook kan
Vast wel, maar het zal dan niet met hetzelfde apparaat gebeuren waarmee de politie meet en gezien de opstelling en de voorwaarden daaraan ook niet onder dezelfde voorwaarden. De uitkomst kan dus heel erg afwijken van de meting die de politie zou doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan