DB Controle?

Aha ik ga aan de correctie :+ :Y
Bijna goed, maar ze kijken daar niet naar, rdw is altijd leidend.
Wanneer daar "niet geregistreerd" staat bij geluidsniveau stationair ( = stilstaand hier) geld inderdaad die tabel.

aanvulling: dat is bij een bepaald toerental
Dan correct ik nog even door :+; ik mag toch hopen dat de gegevens bij de RDW overeenstemmen met hetgeen op je frameplaatje staat. Bij de typegoedkeuring wordt gecontroleerd of de - door de fabrikant verstrekte - informatie klopt. Dat is ook de informatie die de RDW vastlegt. Dus als het db niveau op je frameplaatje afwijkt van de RDW-data is dat heel vreemd.
 
Wat dacht je van geïmporteerde motoren waarvan het model een EU-goedkeuring heeft? Het kan best zijn dat er dan op het plaatje niets staat (of een andere waarde die geldt voor het land van herkomst!), maar bij het RDW wel.
 
Wat dacht je van geïmporteerde motoren waarvan het model een EU-goedkeuring heeft?
Alle motoren van +/- de laatste 15-20 jaar hebben een EU goedkeuring,die zijn dan ook allemaal gelijk,anders zouden ze geen EU goedkeuring hebben.
Er zit geen verschil in geluidseisen in de EU landen,daarom zijn er ook de Euronorm voor o.a. uitstoot en geluid en EU goedkeuring.
 
Wat dacht je van een gewild modelletje wat niet meer nieuw verkocht wordt, maar in Amerika nog ruim voorhanden? Die hebben geen plaatje met de EU-eisen.
 
Wat dacht je van een gewild modelletje wat niet meer nieuw verkocht wordt, maar in Amerika nog ruim voorhanden? Die hebben geen plaatje met de EU-eisen.
Maar die hebben dan ook geen EU goedkeuring,en die zullen zeker ook een andere code in het framenummer hebben die dit duidelijk maakt.
Je gaat daar dus ook nooit een CVO of COC voor krijgen,en er gaat dan ook geen EU goedkeuringsnummer op het kenteken staan,als je dat al kan krijgen.
 
Wat dacht je van geïmporteerde motoren waarvan het model een EU-goedkeuring heeft? Het kan best zijn dat er dan op het plaatje niets staat (of een andere waarde die geldt voor het land van herkomst!), maar bij het RDW wel.

Het heet niet voor niets EU goedkeuring; dat is dan ook de informatie die de RDW opslaat.
 
Wat dacht je van een gewild modelletje wat niet meer nieuw verkocht wordt, maar in Amerika nog ruim voorhanden? Die hebben geen plaatje met de EU-eisen.
Nee, dus dan geldt de tabel die ik noemde. Dan klopt alles wat ik schreef toch :Y.
 
Hoe dan ook, er zijn nog genoeg motoren met een uitlaat zonder E-keur, hetzij vanwege de leeftijd of omdat hij van buiten de EU komt. Daarnaast zijn er genoeg motoren waar geen dB-killer in de uitlaat is ingebouwd of in gemonteerd kan/hoeft te worden. Het grootste deel daarvan zal gewoon aan de geluidseisen voldoen; onderstaande stelling is gewoon niet juist.
motoragent zei dat ze controleerden op de aanwezigheid van een DB killer en E keur,indien niet aanwezig was het motor inbeslagname en hoge boete van ik dacht 385,-,
 
Hoe dan ook, er zijn nog genoeg motoren met een uitlaat zonder E-keur, hetzij vanwege de leeftijd of omdat hij van buiten de EU komt. Daarnaast zijn er genoeg motoren waar geen dB-killer in de uitlaat is ingebouwd of in gemonteerd kan/hoeft te worden. Het grootste deel daarvan zal gewoon aan de geluidseisen voldoen; onderstaande stelling is gewoon niet juist.
Jij wilt het echt niet begrijpen; succes ermee :W
 
Jij wilt het echt niet begrijpen; succes ermee :W
Volgens mij zit die motoragent ook gewoon fout.

Hij heeft uiteraard gelijk wanneer hij ziet dat de db-killer eruit gehaald is, dat is vrij makkelijk te constateren en dan is de uitlaat met of zonder e-keur sowieso niet ok.

Maar een e-keur verplichting kan ik echt niet vinden in de wet en die moet hij toch echt toepassen.
Agenten zitten er echt wel eens naast, zeker in details.

Ik snap de geluidsmeting, want een e-keur is ook niet te controleren. Wanneer ik een e-keur uitlaat van een CBR300R onder een 1000RR zet zal het geluidsniveau vast niet ok zijn, hoe moet een agent dat controleren? Of iemand die een e-keur uitlaat modificeerd?
Geluidsmeting is altijd correct, mits goed uitgevoerd.
 
De vraag van de TS was waar het om gaat:
E-keur, DB's, Originele uitlaat???
(dB-killer werd ook nog genoemd)
Iemand meldde dat E-keur en dB-killer aanwezig moet zijn, maar dat is dus niet zo. Het gaat enkel om de hoeveelheid dB's die geproduceerd worden, en die hoeveelheid is in veel gevallen vastgelegd. Als het niet vastgelegd is er een tabelletje voor gemaakt.
De discussie of het balhoofdplaatje overeenkomt met de gegevens in het kentekenregister is niet relevant voor de vraag van de TS (er is overigens wel vastgelegd in de regelgeving dat de tweede leidend is!).
 
De vraag van de TS was waar het om gaat:

(dB-killer werd ook nog genoemd)
Iemand meldde dat E-keur en dB-killer aanwezig moet zijn, maar dat is dus niet zo. Het gaat enkel om de hoeveelheid dB's die geproduceerd worden, en die hoeveelheid is in veel gevallen vastgelegd. Als het niet vastgelegd is er een tabelletje voor gemaakt.
De discussie of het balhoofdplaatje overeenkomt met de gegevens in het kentekenregister is niet relevant voor de vraag van de TS (er is overigens wel vastgelegd in de regelgeving dat de tweede leidend is!).
Fijn zo
 
Terug
Bovenaan Onderaan