Db killer knelt, boren voor betere flow

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
270
0
Ik heb onlangs een db killer gekocht voor mijn uitlaat. Deze zijn van eenzelfde fabrikant.

De db killer is na 100km erg zwart. Volgens de dyno bank staat hij op top iets te rijk. ...

Ik wil de db killer beter laten flowen door extra gaten erin te boren.
Zitten hier nog bepaalde voorwaarden aan? Waar boren, hoeveel gaten en hoe groot.

Het probleem is dat de motor nu net op de grens van acceptabel geluid zit. Het mag wel iets harder maar niet heel veel.


Daarbij is de demper tot 2x toe van de link pijp geschoten, terwijl alles goed vast zat. Teveel druk in de demper?

En als laatste heb ik minder pk en koppel met deze demper dat origineel. Dat lijkt me ook niet in orde toch?
Tips zijn zeer welkom!
full

 
Laatst bewerkt:
een audiophiel kan onder ideale omstandigheden 1dB verschil horen.
onder normale omstandigheden is 2db wel hoorbaar,
3db is voor de normale mens "ja nu is het wat harder" 3db is 2x zo hard!!!

(hard=luid)
Je kon niet meer fout zijn.
3dB wordt gezien als de grens waarbij een verschil in geluidssterkte net hoorbaar is voor de gemiddelde persoon.
"Audiofielen" zeggen dat misschien wel, maar ze kunnen het echt niet.
2dB is mogelijk hoorbaar voor sommigen, maar zo goed als niemand.
Het verschil tussen 2 en 3 dB is groot verschil.
Dubbel zo loud is een verschil van ongeveer 10dB, zeker niet 3 of 6 zoals sommigen denken.
 
Idd.

Meten is weten in dit geval.
Zowel voor de luidheid in dBA als de afstelling A/F.

Misschien ook eens verdiepen in de werking van een demper. (Reflectie Absorptie) Met bijbehorende techniek van schotten geperforeerde buisjes en dempingsmateriaal.
 
Je kon niet meer fout zijn.
3dB wordt gezien als de grens waarbij een verschil in geluidssterkte net hoorbaar is voor de gemiddelde persoon.
"Audiofielen" zeggen dat misschien wel, maar ze kunnen het echt niet.
2dB is mogelijk hoorbaar voor sommigen, maar zo goed als niemand.
Het verschil tussen 2 en 3 dB is groot verschil.
Dubbel zo loud is een verschil van ongeveer 10dB, zeker niet 3 of 6 zoals de rest van de wereld denkt.

Je bent...lief
 
Laatst bewerkt:
Dat is en mooie lijn!

Als 12.7 de ideale verhouding is, dan staat mijn motor vanaf 4k toeren toch perfect? Heb gelezen dat 14.7 de ideale verhouding is, maar dit is dus te arm?

Het klopt dat hij begind te meten vanaf 4k toeren. Er was iets mis met de zonde.... achteraf en beetje suf want je mist en belendingen deel aan info.

Volgens mij kan je vast stellen dat hij voor de 4k toeren te arm staat, maar daarna toch goed?

Even voor de duidelijkheid
10.00 delen lucht met één deel benzine is te rijk,
17.00 delen lucht met één deel benzine is te arm

14.7 zou het theoretische perfecte mengsel moeten aangeven.

Dit betekent echter niet dat dit perfect is voor de motor. Wat ik er van begrijp is dat je dit getal nooit hebt wanneer je een goede vermogenskromme wilt en daar is het volgens mij vooral om te doen.
 
Dat is niet goed te zien omdat zijn uitdraai pas begint bij 4000 rpm.

Daarna lijkt het mengels prima.

Aan de db killer ligt het niet zoals andere al aangeven. Die zorgt voor minder geluid en dat lijkt die te doen geeft de TS aan.

De TS lijkt echter hetgeen omtrent de a\f ratio niet te begrijpen waardoor hij verkeerde conclusies trekt en verkeerde dingen wilt gaan aanpassen.

Volgens mij is die theorie dus nuttig voor hem.
 
Laatst bewerkt:
Je kon niet meer fout zijn.
3dB wordt gezien als de grens waarbij een verschil in geluidssterkte net hoorbaar is voor de gemiddelde persoon.
"Audiofielen" zeggen dat misschien wel, maar ze kunnen het echt niet.
2dB is mogelijk hoorbaar voor sommigen, maar zo goed als niemand.
Het verschil tussen 2 en 3 dB is groot verschil.
Dubbel zo loud is een verschil van ongeveer 10dB, zeker niet 3 of 6 zoals sommigen denken.
3db is een verdubbeling van de geluidsdruk. Voor ons gehoor is 10db een verdubbeling.
heb je een versterker van 100 watt en je wilt de geluidsdruk verdubbelen dan heb je 200 watt nodig.
Wil je de geluidsterkte verdubbelen heb je 1000 watt nodig.
1 db verschil is net hoorbaar. Als je 2db verschil niet kan horen moet je naar je oren laten kijken.
 
3db is een verdubbeling van de geluidsdruk. Voor ons gehoor is 10db een verdubbeling.
heb je een versterker van 100 watt en je wilt de geluidsdruk verdubbelen dan heb je 200 watt nodig.
Wil je de geluidsterkte verdubbelen heb je 1000 watt nodig.
1 db verschil is net hoorbaar. Als je 2db verschil niet kan horen moet je naar je oren laten kijken.

Exact! En dat is inderdaad heel iets anders dan dubbel zo hard.
 
Ik heb onlangs mij dB killers ook gemodificeerd voor mijn 2 cilinder Tuono. Het lange standaard pijpje was bij mij 10-15cm lang, van onderen "open" en er zaten geen gaten in. (Akra dB killer)
Wat ik gedaan heb:
- pijpje afgezaagd tot 2cm (dus 10cm afgezaagd)
- in de verjonging " (het stuk dat de openingensdiameter reduceert), rondom in axiale richting allemaal gaatjes van 3mm geboort.
Resultaat: hij klinkt slechts een beetje luider dan zonder modificaties en hij kan zijn lucht weer wat beter kwijt. En... je kunt de killers beter kwijt achter het duo zitje.

Na deze modificatie vraag ik me af wat het nut is van allemaal die lange pijpjes e.d. Volgens mij is alleen een reductie van de uitlaatdiameter voldoende. Dat lange pijpje met gaatjes doet bijna niks voor het geluid. (wellicht alleen de hitte beter verdelen ter plekken van de vernauwing zodat de wol niet verbrand ??)

:^

Dit is mijn db-killer, en die brengt het geluid van acceptabel hard, naar snorscooter.


En dan even de marketing tekst erbij:

Deze P1-X PowerTip™ dbkiller vermindert het geluid van de uitlaat met 7-8 dB zonder merkbaar vermogensverlies.

Ik zal er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat ie na een dagje Spa-franco en Nurburgring een beetje vervormd was :X


trb-p1-x-005-p1x-powertips-db-killers.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook zo iets!

Een vriend van mij heeft deze gemaakt. Het deel welke in de demper zit is iets langer. Ook zonder gaten er in en de demper (carbon Leo Vince) is dan net zo stil als de standaard demper.

Het "tuutje" aan het uiteinde maakte bij mij een wereld van verschil. Die zat er eerst niet op en toen kwamen er plofjes uit en toch nog een te diepe roffel (dit kan ook komen omdat de killer nu iets meer naar binnen zit vergeleken met de eerste keer).

Ik gebruik deze enkel voor de circuitdagen. Verder heb ik de a\f ratio e.d. niet gecontroleerd, omdat het ding er nooit 1 hele dag in zit.

Dit wil ik nog wel doen, maar dat is voor mij een project op zich omdat ik het allemaal zelf wil doen :)

Of ik minder vermogen heb kan ik niet beoordelen. Als dat er dus is dan zal het om enkele pk's gaan welke ik niet kan opmerken.
 
Laatst bewerkt:
Het interwebs vertelt:

A 'Stoichiometric' AFR has the correct amount of air and fuel to produce a chemically complete combustion event. For gasoline engines, the stoichiometric, A/F ratio is 14.7:1, which means 14.7 parts of air to one part of fuel. The stoichiometric AFR depends on fuel type-- for alcohol it is 6.4:1 and 14.5:1 for diesel.

So what is meant by a rich or lean AFR? A lower AFR number contains less air than the 14.7:1 stoichiometric AFR, therefore it is a richer mixture. Conversely, a higher AFR number contains more air and therefore it is a leaner mixture.

For Example:
15.0:1 = Lean
14.7:1 = Stoichiometric
13.0:1 = Rich

Leaner AFR results in higher temperatures as the mixture is combusted. Generally, normally-aspirated spark-ignition (SI) gasoline engines produce maximum power just slightly rich of stoichiometric. However, in practice it is kept between 12:1 and 13:1 in order to keep exhaust gas temperatures in check and to account for variances in fuel quality. This is a realistic full-load AFR on a normally-aspirated engine but can be dangerously lean with a highly-boosted engine.
 
Wel goed om te vermelden dat 14.7 de "theoretische" stoichiometrische verhouding is, maar in de praktijk is dat veel te arm, omdat je onder (hoge) belasting nooit een volledige verbranding hebt, waarna je dus op de 12.7 wil uitkomen met afstellen ;)
Onder volgas wil je er zelfs onder zitten (±11) omdat de benzine ook een koelende werking geeft in de cilinder.
 
Laatst bewerkt:
Wel goed om te vermelden dat 14.7 de "theoretische" stoichiometrische verhouding is, maar in de praktijk is dat veel te arm, omdat je onder (hoge) belasting nooit een volledige verbranding hebt, waarna je dus op de 12.7 wil uitkomen met afstellen ;)
Onder volgas wil je er zelfs onder zitten (±11) omdat de benzine ook een koelende werking geeft in de cilinder.

Dat staat idd in dat hele technische Engelse verhaal :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan