DB-killer of standaard uitlaat

space-emilio

Rookie
7 mrt 2021
13
4
Dag allen,

De uitlaat van mijn Triumph Daytona t595 1997 maakt nogal veel lawaai. Ik wil eigenlijk wel terug naar de standaard uitlaat, maar ik ben wel fan van deze high mount die er nu op zit. Is het de moeite waard om een DB-killer in deze uitlaat te hangen? Uitlaat heeft geen keurmerk en komt nu tot ongeveer 118 DB... Veel te luid dus, wil dit graag verminderen.

Is een DB-killer iets wat echt veel nut heeft? Of is de standaard uitlaat er op gooien de enige optie voor een aanzienlijke vermindering?

Ik hoor graag van jullie,

Gr. Emilio
0.jpg
 
De dB reductie van een killer is afhankelijk van het type dat je erin schroeft.
In principe is het niet meer dan een pijp met een kleinere diamater dan de opening van de demper. Om dat pijpje zit een flens, sommige flenzen zijn open, andere dicht. Ik heb er zelf een aantal liggen en gemodificeerd en zo wat geprobeerd. Mijn ervaring:
Dichte flens = stiller dan open flens
Hoe langer het pijpje.....hoe stiller.

En 118dB gemeten. Hoe dan??? Met welk apparaat en heb je gemeten ? Juiste settings van de dB meter (filtersetting etc...) ?
Identiek gemeten als de RDW / politie ? (x cm achter de demper onder een bepaalde hoek...... etc..)

Aangezien die krengen veel te duur zijn om er zomaar een paar te kopen en te proberen, kun je het beste een type nemen met dichte flens en een zo lang mogelijk pijpje. (eerst de maten checken !!) en dat ga je naar wens aanpassen. Je kunt het pijpje in stapjes van 1cm inkorten. Dan merk je al dat de demper weer luider wordt. Verder kun je in een dichte flens kleine gaatjes boren zodat daar ook weer lucht door kan ontsnappen.

En het dempingsmateriaal vervangen wil ook helpen.... tenminste als het een absorptie demper is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Uitlaat heeft geen keurmerk en komt nu tot ongeveer 118 DB... Veel te luid dus, wil dit graag verminderen.

Is een DB-killer iets wat echt veel nut heeft? Of is de standaard uitlaat er op gooien de enige optie voor een aanzienlijke vermindering?

Kijk eerst eens bij het rdw op je kenteken wat de waarde is die de motor mag hebben.
Dan weet je het aantal db's wat je moet overbruggen.
Mocht dit bv 90 db zijn dan moet je 28db naar beneden, dat zal kansloos met een db-killer zijn.

Misschien zijn er ook wel goedgekeurde highmounts? Je hoeft niet gelijk naar origineel uiteraard.
 
Kijk eerst eens bij het rdw op je kenteken wat de waarde is die de motor mag hebben.
Dan weet je het aantal db's wat je moet overbruggen.
Mocht dit bv 90 db zijn dan moet je 28db naar beneden, dat zal kansloos met een db-killer zijn.

Op het typeplaatje (ergens op het frame) behoort ook het aantal dB te staan.

Politie en RDW hanteren een marge i.v.m. afwijkingen in de manier van meten en de nauwkeurigheid van de meetketen. Dus je kan er al 3-4-5 dB bij tellen. En met een goede dB killer kom je ver. Ik had op mijn vorige gixxer een volledig open AKRA race systeem. Een goede dB killer deed enorm veel. Regelmatig rond de Nordschleife staande gehouden bij controles langs de weg en nooit problemen mee gehad.

Overigens is een goede dB killer (waar je zelfs mee binnen de norm blijft) geen garantie op het niet krijgen van een prent. Men kan het altijd nog gooien op het voeren van een demper die geen E of ABE keur heeft ....
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
118db :X..

Een snelle zoek geeft aan dat deze motor "92db" mag hebben.
Dat ga je niet redden met alleen een killer.

Geen idee hoe je van 92 > 118 komt met alleen een einddemper? of is de catalysator er ook onderuit? .. (of was dat nog geen ding bij deze motoren?)
 
Overigens is een goede dB killer (waar je zelfs mee binnen de norm blijft) geen garantie op het niet krijgen van een prent. Men kan het altijd nog gooien op het voeren van een demper die geen E of ABE keur heeft ....
Precies de reden dat ik voor een set dempers met E-keur ben gegaan.
 
Op het typeplaatje (ergens op het frame) behoort ook het aantal dB te staan.
Klopt maar de politie houd met een meting sowieso rdw aan.
Politie en RDW hanteren een marge i.v.m. afwijkingen in de manier van meten en de nauwkeurigheid van de meetketen. Dus je kan er al 3-4-5 dB bij tellen. En met een goede dB killer kom je ver. Ik had op mijn vorige gixxer een volledig open AKRA race systeem. Een goede dB killer deed enorm veel. Regelmatig rond de Nordschleife staande gehouden bij controles langs de weg en nooit problemen mee gehad.
Op mijn VFR zat een Akra ik heb voor de grap eens gevraagd (staat uiteraard nergens) wat dat scheelt de db killer die er in zat.
En op het gehoor scheelt het best veel.
Antwoord:
Dear Sir,

Sorry for our late reply.
We have measured 5 dB more without the dB killer.

Kind regards,
Akrapovič Team
Overigens is een goede dB killer (waar je zelfs mee binnen de norm blijft) geen garantie op het niet krijgen van een prent. Men kan het altijd nog gooien op het voeren van een demper die geen E of ABE keur heeft ....
Dat klopt helemaal.
Maar zeker in Nederland denk ik dat het geluid wel bepalend is, wanneer je niet boven de wettelijke grens van je motor komt krijg je volgens mij niet snel een prent. Maar garantie is er niet idd.

En inderdaad staat hier boven klopt die 118 db wel?
Geen telefoon voor je uitlaat houden maar hou even die meting aan onder de hoek en afstand.
 
Klopt maar de politie houd met een meting sowieso rdw aan.

Op mijn VFR zat een Akra ik heb voor de grap eens gevraagd (staat uiteraard nergens) wat dat scheelt de db killer die er in zat.
En op het gehoor scheelt het best veel.
Antwoord:


Dat klopt helemaal.
Maar zeker in Nederland denk ik dat het geluid wel bepalend is, wanneer je niet boven de wettelijke grens van je motor komt krijg je volgens mij niet snel een prent. Maar garantie is er niet idd.

En inderdaad staat hier boven klopt die 118 db wel?
Geen telefoon voor je uitlaat houden maar hou even die meting aan onder de hoek en afstand.
Telefoon (iphone, misschien boeiend, misschien niet) misschien te dicht bij de uitlaat gehouden als ik iedereen hier er over zie spreken. Ik ga straks even opnieuw meten, maar hij is echt veel te luid, doet al bijna pijn aan je oren als dat ding idle bij een muurtje staat te draaien. Kan zeker ook dat de uitlaat slecht geisoleerd is.. Het liefste zou ik die stock demper op de bocht van de huidige willen hebben voor de high mount.

Bedankt voor jullie reacties alvast. :)
 
Nou wil ik niet vervelend doen, maar weet je zeker dat dit niet de standaard uitlaat van de Triumph is? De modellen die ik gezien heb, hebben allemaal deze demper erop zitten. Beetje zoeken op Google levert ook vele foto's van deze motor met demper op, helemaal gek ben ik dus niet ;).
Dat gezegd hebbende, kijk eens op je uitlaat of er geen e-keur in zit. Of wellicht een kenmerk van Triumph zelf, ze verkopen volgens mij ook speciale systemen waarbij het geluid niet geheel standaard meer is (race use only).
Mocht je een stillere demper willen hebben, gewoon zoeken op je type motor en demper met e-keur. Dan zal je vast al snel wat vinden.
 
Nou wil ik niet vervelend doen, maar weet je zeker dat dit niet de standaard uitlaat van de Triumph is? De modellen die ik gezien heb, hebben allemaal deze demper erop zitten. Beetje zoeken op Google levert ook vele foto's van deze motor met demper op, helemaal gek ben ik dus niet ;).
Dat gezegd hebbende, kijk eens op je uitlaat of er geen e-keur in zit. Of wellicht een kenmerk van Triumph zelf, ze verkopen volgens mij ook speciale systemen waarbij het geluid niet geheel standaard meer is (race use only).
Mocht je een stillere demper willen hebben, gewoon zoeken op je type motor en demper met e-keur. Dan zal je vast al snel wat vinden.
Nee het is zeker niet de originele, deze heeft ook geen e-keur. De originele is zwart, low mount en maakt niet zoveel herrie. Heb een paar van deze modellen horen lopen, dit is veelste luid.
 
Laatst bewerkt:
Klopt maar de politie houd met een meting sowieso rdw aan.

Op mijn VFR zat een Akra ik heb voor de grap eens gevraagd (staat uiteraard nergens) wat dat scheelt de db killer die er in zat.
En op het gehoor scheelt het best veel.
Antwoord:


Dat klopt helemaal.
Maar zeker in Nederland denk ik dat het geluid wel bepalend is, wanneer je niet boven de wettelijke grens van je motor komt krijg je volgens mij niet snel een prent. Maar garantie is er niet idd.

En inderdaad staat hier boven klopt die 118 db wel?
Geen telefoon voor je uitlaat houden maar hou even die meting aan onder de hoek en afstand.
Nee, je hebt gelijk! Klopte niet, de meting. Ik heb de motor nu in een open plek neergezet, de telefoon ongeveerd op een meter naast de motor gehouden, nu kwam hij op 98 decibel. 118 db kwam misschien door de dicht bij een muur van een steeg.. ofzo.. Wel een groot verschil :?
 
Nee het is zeker niet de originele, deze heeft ook geen e-keur. De originele is zwart, low mount en maakt niet zoveel herrie. Heb een paar van deze modellen horen lopen, dit is veelste luid.
@RR. maakte voor mij de juiste opmerking, Triumph heeft de TOR uitlaten (was de term vergeten).
Beetje Googelen aangezien ik er echt van overtuigd ben dat de uitlaat "standaard" is, zie hier, standaard in het Triumph pakket: Uitlaatdempers Sport TOR Carbon Hoog

Wat je kan doen is kijken naar de standaard glanzend zwarte Triumph demper en deze passend laten maken op je high mount. Of kijken naar een vervangingsdemper die wel een e-keur heeft.
 
Nee, je hebt gelijk! Klopte niet, de meting. Ik heb de motor nu in een open plek neergezet, de telefoon ongeveerd op een meter naast de motor gehouden, nu kwam hij op 98 decibel. 118 db kwam misschien door de dicht bij een muur van een steeg.. ofzo.. Wel een groot verschil :?
Bij je tweede meting reflecteerde er dan veel minder geluid inderdaad :t

Als je in je handen klapt in een lege kamer met veel harde wanden, klinkt het ook heel anders (echo).. dan bijvoorbeeld een kamer vol met kleed, meubels, gordijnen en boekenkasten.
 
Als je gaat zoeken naar losse dB killers, meet goed je binnendiameter en beschikbare lengte. Open variant met een “knikje” voldoen vaak goed. Het kan wel iets vermogen kosten. Bij het meten van je dB wel het toerental aanhouden welke op je plaatje/kenteken staat, vaak de helft van het Max. Toerental. Bij bv. HDM kun je ook een dB meter kopen, heb ik ook gedaan, veel motormaatjes hebben hem al geleend. Dan heb je een iets meer betrouwbare meting. Verschil met en zonder dB killer scheelt behoorlijk, beter voor jou en je omgeving.
 
Laatste tip, welllicht is er iemand in dit topic die met je wil ruilen van demper. Of een andere oplossing weet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan