dB-killer van aluminium?

FreekRR

MF'er
9 mei 2011
78
117
Maastricht
Heeft iemand ooit een dB-killer van aluminium gemaakt?
Zo ja, blijft dat heel?
Ik ben bang dat ie uiteindelijk te heet zal worden en zal vervormen o.i.d. maar hoor graag of iemand er ervaring mee heeft!
 
het gaat om een dB-killer, geen enkele reden om die perse dunwandig te maken.

vroeger met mijn ZXR4/600 met aftermarket Ducati 900SL dempers had ik ook gewoon van een volle baar alu 1cm dikke ringen gedraaid met een kleinere binnendiameter om op Zolder op geluidsarme dagen te kunnen rijden. lichte perspassing en dan met 1 boutje op zijn plaats houden. geen enkel probleem. zaten iedere keer even vast, versleten/vervormden niet. kortom : heel simpele goedwerkende oplossing.
 
Ook aluminium;
1591271810060.png

 
Mijn eerste post, nog niet voorgesteld maar lees al jaren mee.

Hierop wou ik toch even reageren, ook een paar jaar geleden een Aluminium dB killer laten draaien op het werk.
Ook met smeltpunten bezig gehouden en het zou goed zijn.

Na een lange rit (+- 150km) kwam ik niet meer boven de 140km/h uit en liep de motor slecht.

Wat bleek , dB killer gesmolten en die brok lag onder in de uitlaat van de motor.

Uiteraard zaten er gaatjes geboord in de dB killer.
 

Bijlagen

  • [000287].jpg
    [000287].jpg
    1,4 MB · Weergaven: 11
  • [000288].jpg
    [000288].jpg
    2,5 MB · Weergaven: 13
  • [000449].jpg
    [000449].jpg
    913,8 KB · Weergaven: 13
ik vermoed dunwandig ? dat was geen goed idee.

iemand er al eens bij stil gestaan dat zuigers van alu zijn en niet van RVS ? meer heb ik er niet meer over te zeggen.
Dat zei ik al over de cilinder kop. Mezelf op dat moment wel realiserend dat het een legering is waar ruggelings ook nog een koele golfstroom langs loopt. En de omstandigheden voor een zuiger comfortabel genoemd mag worden met 6000 keer per minuut een zucht koude wind door de open voordeur, als het al geen twee voordeuren zijn.

Groet, Fred Kroket
 
Volgens mij koelt hij alleen af als de inlaatklep open staat,als hij op en neer gaat is er ook wrijvings warmte,maar dat vergeet je allemaal maar

Ik vergeet dat niet hoor, wrijving van een zuiger in een cilinder gesmeerd door een oliefilmlaag is een verwaarloosbare factor in vergelijking met een verbrandingscyclus die bij een krap afgestelde motor kortstondig rond de 2000 graden kan bereiken.

Feit blijft dat alu zuigers heel blijven onder normaal gebruik of probeer je dat te weerleggen???
 
In ieder geval grote dank voor reacties! 👍
Waarom aluminium? Waar ik werk wordt zo'n beetje alles wat de toko verlaat van alu gemaakt. Materiaal in overvloed en het laat zich makkelijk bewerken.
Na wat wikken en wegen (reacties op m'n vraag meegenomen 😁) vandaag wat plaatjes en pijpjes RVS bij elkaar geschraapt en ben begonnen....
(wat niet betekent dat ik ze helemaal niet meer van alu zal maken..... eigenwijs is ook wijs... 😉)
 
Laatst bewerkt:
Moet kunnen smeltpunt aluminium is 660 gr aluminium oxide 2200gr
Ze hebben bij mijn oude werkgever wel eens laten zien wat er gebeurd als je aluminum te heet stookt met een brander.
Dat duurde niet lang, een paar minuten.
Het leek wel een ijsje wat aan het smelten was. _O-

Bij een andere werkgever deden we vlamspuiten, maar alleen voor RVS.
Dat moet op 1100°C, en bij iets grotere werkstukken konden we die temperaturen erg lastig halen.
Soms uren werk. _O-
 
Dat de alu zal gaan smelten dat geloof ik niet zo.
Tegen de tijd dat de uitlaatgassen de demper verlaten dan is de temp echt niet gruwelijk hoog.
Ik zou zeggen doe vooraf een temp.test met een infra-rood temp-meter op de plek van straks de dB-killer.

Maar waarom zelf maken.
Kommer-Parts in Kootwijkerbroek (maar er zullen er nog wel meer zijn) heeft dB-killers in vele maten.
 
Dat de alu zal gaan smelten dat geloof ik niet zo.
Tegen de tijd dat de uitlaatgassen de demper verlaten dan is de temp echt niet gruwelijk hoog.
Ik zou zeggen doe vooraf een temp.test met een infra-rood temp-meter op de plek van straks de dB-killer.

Maar waarom zelf maken.
Kommer-Parts in Kootwijkerbroek (maar er zullen er nog wel meer zijn) heeft dB-killers in vele maten.

Er staat een paar posts boven deze een foto van een gesmolten alu Db-killer. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan