dB-killer van aluminium?

FreekRR

MF'er
9 mei 2011
78
117
Maastricht
Heeft iemand ooit een dB-killer van aluminium gemaakt?
Zo ja, blijft dat heel?
Ik ben bang dat ie uiteindelijk te heet zal worden en zal vervormen o.i.d. maar hoor graag of iemand er ervaring mee heeft!
 
Ik heb een alu pasbus gemaakt om verschil in diameter tussen een linkpijp en de demper op te vangen, dit smelt in de praktijk enigszins aan elkaar en is dan weer lastig los te krijgen, ik raad echt RVS aan voor een Db-killer.
Zoiets was ik al bang voor... Mijn dempers zijn van RVS en het is wel de bedoeling dat de dB-killers er ook weer (makkelijk) uit kunnen.
 
Een DB killer zit aan het einde van het uitlaatsysteem. Ik weet van de Detroit Diesel dat de aluminium turbo direct achter het uitlaatspruitstuk zit. Schept dat een vergelijking?
niet echt; totaal verschillende toepassingen en bij vrachtwagens wordt de pre turbine temperatuur gelimiteerd om te voorkomen dat hij smelt; als de temperatuur te hoog wordt wordt het vermogen gereduceerd.
 
Ik verwacht dat het bij die detroit diesel echt heel heet wordt,dan zou ik zeggen achter in de demper kan prima
Ik denk dat de verbrandings temperatuur van een diesel ook hoger ligt
 
De IAT ligt bij een diesel lager ivm efficiëntie. De uitlaatzijde (turbine) van de turbo is dan ook van gietijzer en ja die kunnen rood heet worden als je een beetje je best doet.

De verbrandingstemperatuur ligt feitelijk wel hoger dan benzine. Hoewel die ook aardig gedrukt wordt door de EGR. Maar heter en sneller uitzetten is uiteindelijk koeler :)

Totaal niet te vergelijken verder.

Zo aan het einde van de motor uitlaat is het best afgekoeld maar genoeg om je klauwen aan te kunnen verbranden.

Laat aluminium nou niet zo snel zijn klauwen verbranden als wij mensen, kan dus prima voor op de openbare weg.
 
Bij hoeveel graden gaat rvs verkleuren? De uitlaattip van m'n Bos demper is best wel geel/bruin.

Uit een ander topic:

Kan het zijn dat je Harley en Duc een dubbelwandig uitlaatsysteem hebben? Dit wordt al sinds de jaren 80 toegepast in veel motoren. Het zorgt ervoor dat het RVS (of chroom) niet verkleurd en door de dubbele laag wordt weer wat geluid gedempt.

RVS verkleurt al bij krap 300 graden. Uitlaatgassen vlak bij de kop kunnen heter worden dan 600 graden.

what-is-the-heataffected-zone-3-638.jpg


Voor mijn Yamaha TT600R uit 2004 heb ik zelf een zo groot mogelijk uitlaatsysteem gelast van RVS. Daarna is het hele zaakje op een rollerbank afgesteld voor maximaal vermogen, zonder beperkingen door emissie eisen. Toch kleurt de uitlaat (uiteraard) zoals de uitlaat van de topic starter.
 
Uit een ander topic:

Zit je dus al rond de 370-390 graden, een temperatuur waar alu niet als een klontje boter in de pan weg smelt maar toch al een stuk zachter wordt, daarnaast heb je veel trillingen in de uitlaat waardoor de twee onderdelen op elkaar in gaan vreten, echt meerdere redenen om het niet uit alu te maken, zeker als het nog een keertje los moet kunnen.
 
Zit je dus al rond de 370-390 graden, een temperatuur waar alu niet als een klontje boter in de pan weg smelt maar toch al een stuk zachter wordt, daarnaast heb je veel trillingen in de uitlaat waardoor de twee onderdelen op elkaar in gaan vreten, echt meerdere redenen om het niet uit alu te maken, zeker als het nog een keertje los moet kunnen.

Ik keek net, aluminium heeft een smeltpunt bij 660. Toen ik mijn motor kocht was mijn linkpijp ook paars blauw, dus ik zou er inderdaad niet aan beginnen als je je demper niet naar de klote wilt werken.... gewoon naar pajic gaan, weet niet hoe duur ‘t kost maar bespaart de TS een hoop gezeik denk ik
 
Terug
Bovenaan Onderaan