Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
WAHV 108.003.854
29 juli 2008
CJIB 59103157434
Gerechtshof te Leeuwarden
5. Voor de vaststelling of er sprake is van onnodig geluid in de zin van artikel 57 RVV 1990 is niet bepalend of het bij de typegoedkeuring vastgestelde geluidsniveau – in meer of mindere mate – wordt overschreden. Een en ander volgt reeds uit het aangehaalde voorbeeld van onnodig geluid in de Nota van toelichting op artikel 57 RVV 1990 (het telkens gas geven bij het stilstaan). Ook bijvoorbeeld het in een te lage versnelling en daardoor met een hoger toerental dan gebruikelijk rijden kan onnodig geluid opleveren, evenals een aan een goedgekeurd type uitlaat aangebrachte wijziging, die het geluid – op het gehoor – onnodig maakt.
Dit geldt alleen als je gepakt wordt voor het maken van onnodig geluid.Het aantal DB heeft er niets mee te maken. Een agent hoeft niet eens een meting te doen om je een bekeuring te geven voor het maken van onnodig geluid d.m.v. het rijden zonder db-killer.Meer info: Forum Infopolitie
Om een heel technisch verhaal kort en duidelijk te maken: Nee, dat mag niet.Dag iedereen,
er is mij enorm veel onduidelijkheid omtrent de db-killer. Mag je zonder een db-killer rijden?
Met zo'n boxer kun je zonder demper rijden en nog komt er amper geluid uit
Bij onze R1150R is ook de katalysator vervangen door een Y-pijp maar nog steeds komt er weinig geluid uit.Ligt er aan of de katalysator er nog onder hangt.
Mijn Akra rijd ik ook zonder, maar maakt door de katalysator niet extreem veel lawaai.
Maar voor de overijverige agent heb ik de DB-killer onder het zadel altijd bij me. Kan ik hem altijd er weer in zetten om in ieder geval verder te kunnen rijden. Hopelijk, zonder bekeuring omdat ik de overtreding ter plekke ongedaan maak.
[afbeelding]
De meeste agenten zullen je wel laten gaan maar een overijverige agent zal je gewoon je boete geven. De overtreding ter plekke ongedaan maken geldt alleen als het iets is wat je niet wist zoals een kapot achterlicht.
Maar ik zal het bij mijn volgende staande houding eens proberen. "mijnheer, u reed 180". Ja agent maar nu sta ik stil dus ik heb de overtreding ongedaan gemaakt. Mag ik dan nu mijn rijbewijs terug?
DB-killer ............daar kun je mee thuis komen
Dat is wel zo lief voor de/je buren
Nogmaals; Het waarnemen van onnodig geluid op basis van het gehoord van een agent kan nooit een goede constatering zijn. Immers het is een oor van een persoon en dat verschilt per persoon wat de beleving is.
Wel ben ik het eens met de stelling dat onnodig veel gasgeven wel een bekeuring kan opleveren. Maar als je gewoon normaal doet en je motor een keer goed doortrekt met meer toeren tijdens het rijden (terwijl je je aan de max. snelheid houdt) moet ook geen probleem zijn. Dat is een eigenschap die gewoon bij een motor hoort. Een motor heeft nou eenmaal een hoogtoerig karakter in vergelijking met een auto.
Verder is het zo, dat de uitlaat in eerste plaats volledig gasdicht moet zijn. Dat is het aller belangrijkste!
Een E-keur of db-killer zegt eigenlijk niet zoveel of helemaal niks.
Een bekeuring die je zou krijgen omdat een agent vindt dat jouw uitlaat onnodig herrie maakt is naar mijn mening volstrekt onterecht.
Een fatsoenlijke meting hoort ter plekke in dat geval uitsluitsel te geven. Geen apparatuur om te meten? Jammer dan, dan ook geen bekeuring, en gewoon lekker verder rijden.
Verder is het ook nog zo, dat je echt moet opvallen op de weg voordat je aangehouden wordt. Vaak is er wat mis met je verlichting, je rijdgedrag dat gevaarlijk is of iets in die richting.
Plotseling aan de kant moeten voor controle uitlaatherrie komt nauwelijks voor.
Heb genoeg motoragenten in de buurt van mijn motor gehad (Naast en erachter) bij verkeerslichten en zelf vlot opgetrokken. Maar gewoon normaal doen in het verkeer dus gaan wheelies enzo.
Dan is er niks aan de hand.
Zolang er nog motoragenten zijn die privé een sport/supersport motor rijden met een illegale demper maak ik mij helemaal geen zorgen.
Nogmaals; Het waarnemen van onnodig geluid op basis van het gehoord van een agent kan nooit een goede constatering zijn. Immers het is een oor van een persoon en dat verschilt per persoon wat de beleving is.
Wel ben ik het eens met de stelling dat onnodig veel gasgeven wel een bekeuring kan opleveren. Maar als je gewoon normaal doet en je motor een keer goed doortrekt met meer toeren tijdens het rijden (terwijl je je aan de max. snelheid houdt) moet ook geen probleem zijn. Dat is een eigenschap die gewoon bij een motor hoort. Een motor heeft nou eenmaal een hoogtoerig karakter in vergelijking met een auto.