db-killer

Kawa2010

Rookie
12 apr 2016
11
0
Dag iedereen,

er is mij enorm veel onduidelijkheid omtrent de db-killer. Mag je zonder een db-killer rijden?
 
Vorig jaar ben ik hierop gecontroleerd...

Het verhaal was dat als je zonder db-killer reed je onnodig geluid produceerde, met db-killer erin is je motor immers stiller. Bekeuring lag volgens de agent rond de €400,-.

Mij db-killer zat er gelukkig in.
 
Ja hoor als het geheel maar niet boven de decibellen komt waarop hij zijn goedkeuring heeft gekregen . Staat op je typeplaatje .
 
Het aantal DB heeft er niets mee te maken. Een agent hoeft niet eens een meting te doen om je een bekeuring te geven voor het maken van onnodig geluid d.m.v. het rijden zonder db-killer.

WAHV 108.003.854
29 juli 2008
CJIB 59103157434
Gerechtshof te Leeuwarden

5. Voor de vaststelling of er sprake is van onnodig geluid in de zin van artikel 57 RVV 1990 is niet bepalend of het bij de typegoedkeuring vastgestelde geluidsniveau – in meer of mindere mate – wordt overschreden. Een en ander volgt reeds uit het aangehaalde voorbeeld van onnodig geluid in de Nota van toelichting op artikel 57 RVV 1990 (het telkens gas geven bij het stilstaan). Ook bijvoorbeeld het in een te lage versnelling en daardoor met een hoger toerental dan gebruikelijk rijden kan onnodig geluid opleveren, evenals een aan een goedgekeurd type uitlaat aangebrachte wijziging, die het geluid – op het gehoor – onnodig maakt.

Meer info: Forum Infopolitie
 
Laatst bewerkt:
Het aantal DB heeft er niets mee te maken. Een agent hoeft niet eens een meting te doen om je een bekeuring te geven voor het maken van onnodig geluid d.m.v. het rijden zonder db-killer.Meer info: Forum Infopolitie
Dit geldt alleen als je gepakt wordt voor het maken van onnodig geluid.
 
De meeste agenten letten er niet echt op maar mocht je in een controle rijden waar ze alles langs gaan of gaan ze echt zoeken om ''iets'' om je bekeuren dan hang je.
Het mag idd niet maar als het niet extreem luid is zal je heus niet een bekeuring krijgen door de eerste beste agent.
 
Nee, het mag niet. De E-keur is gebaseerd op gebruik met DB-killer. Dus zonder DB-killer is niet goedgekeurd. Mijn Akra rijd ik ook zonder, maar maakt door de katalysator niet extreem veel lawaai.
Maar voor de overijverige agent heb ik de DB-killer onder het zadel altijd bij me. Kan ik hem altijd er weer in zetten om in ieder geval verder te kunnen rijden. Hopelijk, zonder bekeuring omdat ik de overtreding ter plekke ongedaan maak.
DSC_0114_zpsd23f6048.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mijn Akra rijd ik ook zonder, maar maakt door de katalysator niet extreem veel lawaai.
Maar voor de overijverige agent heb ik de DB-killer onder het zadel altijd bij me. Kan ik hem altijd er weer in zetten om in ieder geval verder te kunnen rijden. Hopelijk, zonder bekeuring omdat ik de overtreding ter plekke ongedaan maak.
[afbeelding]

De meeste agenten zullen je wel laten gaan maar een overijverige agent zal je gewoon je boete geven. De overtreding ter plekke ongedaan maken geldt alleen als het iets is wat je niet wist zoals een kapot achterlicht.
Maar ik zal het bij mijn volgende staande houding eens proberen. "mijnheer, u reed 180". Ja agent maar nu sta ik stil dus ik heb de overtreding ongedaan gemaakt. Mag ik dan nu mijn rijbewijs terug? :+
 
De meeste agenten zullen je wel laten gaan maar een overijverige agent zal je gewoon je boete geven. De overtreding ter plekke ongedaan maken geldt alleen als het iets is wat je niet wist zoals een kapot achterlicht.
Maar ik zal het bij mijn volgende staande houding eens proberen. "mijnheer, u reed 180". Ja agent maar nu sta ik stil dus ik heb de overtreding ongedaan gemaakt. Mag ik dan nu mijn rijbewijs terug? :+

DB-Killer bij je hebben zonder het te gebruiken is nog een beter bewijs voor een boete aangezien de bestuurder blijkbaar weet dat de DB-Killer verplicht is maar er bewust geen gebruik van maakt, waarom zou je het anders bij je hebben. Als je de DB-Killer thuis laat dan kan je tenminste nog de 'zo heb ik de motor gekocht' kaart trekken. Maarja, verstandiger is om gewoon de killer erin te laten.
 
Zonder db killer rijden en dat een agent dan zegt dat je onnodig geluid produceert is grote onzin. Uitspraak dat geen hout snijdt. Elk oor is weer anders qua geluid beleving. Dus daar mag een agent sowieso nooit een bekeuring op baseren.

Ze behoren bij het bepalen een echte goede degelijke geluidsmeting te doen die voldoet aan de juiste voorwaarden. Daarvoor hebben ze speciale apparatuur nodig. Je mag wettelijk 2 dB boven je toegestane typegoedkeuring uitkomen (staat als goed is op typeplaatje van je motor).

Verder is het zo, dat de uitlaat in eerste plaats volledig gasdicht moet zijn. Dat is het aller belangrijkste! Een E-keur of db-killer zegt eigenlijk niet zoveel of helemaal niks.

Ik rijdt met een Remus Grandprix uitlaat waar een vaste db killer inzit (ouder model) die kan ik er niet uithalen. Maar die is zonder E-keur. Als ik de motor stationair heb lopen en iemand staat naast de uitlaat kan ik nog gewoon praten met die persoon. Dus helemaal geen asociaal hard geluid.

Voorts is het zo dat je de dans vaak kan ontspringen als je veel kuipwerk op je motor hebt zitten. Dan kunnen ze geen fatsoenlijke meting doen en dan ga je vrijuit. Zoals bij de tankstations rondom de TT assen vaak is.

Een bekeuring die je zou krijgen omdat een agent vindt dat jouw uitlaat onnodig herrie maakt is naar mijn mening volstrekt onterecht. Een fatsoenlijke meting hoort ter plekke in dat geval uitsluitsel te geven. Geen apparatuur om te meten? Jammer dan, dan ook geen bekeuring, en gewoon lekker verder rijden.

Verder is het ook nog zo, dat je echt moet opvallen op de weg voordat je aangehouden wordt. Vaak is er wat mis met je verlichting, je rijdgedrag dat gevaarlijk is of iets in die richting.
Plotseling aan de kant moeten voor controle uitlaatherrie komt nauwelijks voor.

Heb genoeg motoragenten in de buurt van mijn motor gehad (Naast en erachter) bij verkeerslichten en zelf vlot opgetrokken. Maar gewoon normaal doen in het verkeer dus gaan wheelies enzo.

Dan is er niks aan de hand.

Zolang er nog motoragenten zijn die privé een sport/supersport motor rijden met een illegale demper maak ik mij helemaal geen zorgen. *O*
 
Laatst bewerkt:
Er is een verschil tussen het overtreden van de geluidsnorm en geluidsoverlast veroorzaken. Voor de een moeten ze een meting verrichten voor de ander is een constatering voldoende. Zoals hierboven al ergens werd aangegeven gaat het dan bijvoorbeeld over "revbomben", onnodig gasgeven als je stilstaat, in een te lage versnelling rijden etc...
In zo'n geval heb je dus niks aan dB-killers en E-keur maar gaat het gewoon over je foute gedrag.
 
Nogmaals; Het waarnemen van onnodig geluid op basis van het gehoord van een agent kan nooit een goede constatering zijn. Immers het is een oor van een persoon en dat verschilt per persoon wat de beleving is.

Wel ben ik het eens met de stelling dat onnodig veel gasgeven wel een bekeuring kan opleveren. Maar als je gewoon normaal doet en je motor een keer goed doortrekt met meer toeren tijdens het rijden (terwijl je je aan de max. snelheid houdt) moet ook geen probleem zijn. Dat is een eigenschap die gewoon bij een motor hoort. Een motor heeft nou eenmaal een hoogtoerig karakter in vergelijking met een auto.
 
Nogmaals; Het waarnemen van onnodig geluid op basis van het gehoord van een agent kan nooit een goede constatering zijn. Immers het is een oor van een persoon en dat verschilt per persoon wat de beleving is.

Wel ben ik het eens met de stelling dat onnodig veel gasgeven wel een bekeuring kan opleveren. Maar als je gewoon normaal doet en je motor een keer goed doortrekt met meer toeren tijdens het rijden (terwijl je je aan de max. snelheid houdt) moet ook geen probleem zijn. Dat is een eigenschap die gewoon bij een motor hoort. Een motor heeft nou eenmaal een hoogtoerig karakter in vergelijking met een auto.

Ja, maar zo werkt het nu eenmaal, een agent mag al zijn kennis op gehoor en op zijn zicht en ervaring beslissen, zou lekker zijn dat oom Agent voor alles wat hij doet een meter of tester of wetboek(?) bij hem moet hebben.

politie houd tassen dief aan, heeft u dat ook op film? :P
 
Verder is het zo, dat de uitlaat in eerste plaats volledig gasdicht moet zijn. Dat is het aller belangrijkste!

:+
Dan doet je motor het niet. Je bedoelt van begin tot eind gasdicht.

Een E-keur of db-killer zegt eigenlijk niet zoveel of helemaal niks.

Die E-keur bepaalt wel of er mee de openbare weg op mag.

Een bekeuring die je zou krijgen omdat een agent vindt dat jouw uitlaat onnodig herrie maakt is naar mijn mening volstrekt onterecht.

Dat is inderdaad een mening, meer niet.

Een fatsoenlijke meting hoort ter plekke in dat geval uitsluitsel te geven. Geen apparatuur om te meten? Jammer dan, dan ook geen bekeuring, en gewoon lekker verder rijden.

Wel een bekeuring, je kunt hoogstens in bezwaar gaan.

Verder is het ook nog zo, dat je echt moet opvallen op de weg voordat je aangehouden wordt. Vaak is er wat mis met je verlichting, je rijdgedrag dat gevaarlijk is of iets in die richting.
Plotseling aan de kant moeten voor controle uitlaatherrie komt nauwelijks voor.
Heb genoeg motoragenten in de buurt van mijn motor gehad (Naast en erachter) bij verkeerslichten en zelf vlot opgetrokken. Maar gewoon normaal doen in het verkeer dus gaan wheelies enzo.
Dan is er niks aan de hand.

Volledig met je eens.


Zolang er nog motoragenten zijn die privé een sport/supersport motor rijden met een illegale demper maak ik mij helemaal geen zorgen. *O*

Die houden je ook niet aan. Dat doen anderen.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals; Het waarnemen van onnodig geluid op basis van het gehoord van een agent kan nooit een goede constatering zijn. Immers het is een oor van een persoon en dat verschilt per persoon wat de beleving is.

Wel ben ik het eens met de stelling dat onnodig veel gasgeven wel een bekeuring kan opleveren. Maar als je gewoon normaal doet en je motor een keer goed doortrekt met meer toeren tijdens het rijden (terwijl je je aan de max. snelheid houdt) moet ook geen probleem zijn. Dat is een eigenschap die gewoon bij een motor hoort. Een motor heeft nou eenmaal een hoogtoerig karakter in vergelijking met een auto.

Als je normaal doet kan je nog steeds gepakt worden als je geen DB-Killer hebt:
Motor in beslag genomen wegens rijden zonder dB-killer
 
Ik verander niet van mening : Een agent kan en mag niet beoordelen op zijn eigen gehoor dat er teveel lawaai geproduceerd wordt. Dat moet ter plekke gemeten worden punt.

Een agent die een bekeuring wil geven voor het overschrijden van de geluidsnorm moet de benodigde apparatuur bij zich hebben om dat goed te kunnen vaststellen. Dat kan geen mens op gehoor betrouwbaar doen.

Verder heeft een luidere uitlaat helemaal niks maar dan ook niks met gevaarsetting te maken. Het is voor jou als motorrijder veel veiliger om meer herrie uit de uitlaat te hebben. Dus het wordt er niet onveiliger door op de weg. Dus zou het erg vergezocht vinden als een modale overtreder van de geluidsnorm een prent hiervoor krijgt.
Het is pas wetenschappelijk aan te tonen of de geluidsnorm wordt overschreden door ter plaatse een technische meting te doen anders kan het niet (andere omgeving, je weet niet hoe ze testen etc..)

Het zijn ook vaak die agenten, die even willen laten weten dat zij boven de wet staan, gewoon omdat het kan. Van die ambtenaren die je dag even willen verpesten. Agentje spelen.

Politie is al schaars als je ze echt nodig hebt. Ze kunnen zich beter bezig houden met belangrijkere zaken dan uitlaten controleren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan