DB killers van verschillende lengtes is 2 pijpen

Peter Tez

Rookie
15 jul 2017
5
0
Edegem, België
Ik heb net een Honda vt750c2 gekocht waar aftermarket uitlaten van highway Hawk op staan. Ik vind ze wel mooier dan de originele, maar veel te luid.
Ik had al gezien dat de db killer in de uitlaat een open einde had, dus ik heb 2 nieuwe DB killers besteld. Maar nu heb ik ze eruit gehaald, en de 2 DB killers hebben heel verschillende lengtes. De 2 pijpen zijn ook niet even lang...

Dus, is het nodig om 2 verschillende lengtes te hebben bij pijpen die niet even lang zijn? Kan ik best de bestaande DB killers laten dicht lassen? Of kan het geen kwaad 2 dezelfde nieuwe DB killers erin te steken?

IMG_20200811_183220843.jpg
 
Verschillende lengtes is geen probleem, ook niet noodzakelijk.

Dichtlassen lijkt me niet nuttig. Zeker omdat je twee nieuwe hebt besteld.

Doe die er in, en kijk maar wat t geeft.
 
Bedankt voor de reacties. Ik was al aan het rondkijken om de originele uitlaat aan te schaffen. Ik ga de nieuwe DB killers er eens in steken met wat dempend materiaal er rond, maar als het nog te luid is gaan de originele er toch op. Deze zijn mooi, en ik hou wel van het geknal, maar aangenaam is het zeker niet altijd, nog voor de buren, nog voor langere ritten...
 
Bedankt voor de reacties. Ik was al aan het rondkijken om de originele uitlaat aan te schaffen. Ik ga de nieuwe DB killers er eens in steken met wat dempend materiaal er rond, maar als het nog te luid is gaan de originele er toch op. Deze zijn mooi, en ik hou wel van het geknal, maar aangenaam is het zeker niet altijd, nog voor de buren, nog voor langere ritten...
Natuurlijk, netjes.

Er is best wat te doen met deze db killers, of je nieuwe.


Wikkel er demperwol omheen,gaat al schelen.
 
Als ik zo naar de foto kijk zit en helemaal niks wat enige vorm van demping geeft, is gewoon een gebogen stuk pijp. (geen absorbsiemateriaal of een dempings ruimte) dus een zg killer erin sluit de doorgang alleen maar af.
Wat niet ten gunste komt voor de loop van de motor, ook vraag ik me af of de cilinderkoppen niet oververhit raken als je op die manier de boel "afsluit".
 
Als ik zo naar de foto kijk zit en helemaal niks wat enige vorm van demping geeft, is gewoon een gebogen stuk pijp. (geen absorbsiemateriaal of een dempings ruimte) dus een zg killer erin sluit de doorgang alleen maar af.
Wat niet ten gunste komt voor de loop van de motor, ook vraag ik me af of de cilinderkoppen niet oververhit raken als je op die manier de boel "afsluit".
Klopt. Het is inderdaad gewoon een stuk gebogen versmalde buis. Ik zal zien wat het geeft met de nieuwe DB killers. En ik kan er inderdaad dan nog wat dempingswol omheen draaien.

Wat is eigenlijk het idee achter deze "dempers" die erin zaten? Hier is een duidelijkere foto. Het is eigenlijk enkel een versmalling van de pijp. Dient dit dan enkel om een beetje tegendruk te geven?
 

Bijlagen

  • IMG_20200812_211241572.jpg
    IMG_20200812_211241572.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 7
  • IMG_20200812_211301419.jpg
    IMG_20200812_211301419.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 11
In principe hoeft een db killer geen geperforeerd stuk te hebben wanneer het op de juiste manier ontworpen is om resonanties om specifieke frequenties op te vangen. Maar die rechte pijp zoals jij hebt heeft wel wat demping nodig om er geen ontzettende herrie uit te laten komen. Dus in het geval van een geperforeerd deel kan je daar zoals Martell al zei wat demperwol omheen doen en dan zal je wel een verschil gaan merken.
Of je gebruik je nieuwe db killers wanneer die het gewenste resultaat geven,.
 
Allemaal leuk en aardig maar de uitlaat van TS bestaat uit een pijp met wat bochten erin gebogen.
Daar moet de demping al plaatsvinden dmv een verdikking en daarin een geperforeerd stuk pijp omgeven door demper wol, en dat is er niet.
Ik vermoed dat er op deze manier nauwelijks resultaat te halen valt.
 
Als je dempingswol om de geperforeerde delen heen doet, dan gaat hij niet zozeer minder hard klinken maar wel minder schel.
Ik heb tig van die killers gemonteerd op harley's en ze werden geen van allen stiller. Het geluid is daarentegen wel aangenamer.

Daarnaast kun je ze misschien ook nog aanpassen zodat de uitlaatgassen omgeleid worden. Dit helpt wel wat (zie foto)
985839.png_deepzoom_9.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan