De 1e versnelling

Kammetje

MF veteraan
13 apr 2019
2.274
2.474
Beste forummers,

Mij is altijd geleerd dat de 1e versnelling een opstart en geen rij-versnelling is.
Op mijn Honda Crosstourer schakel ik dus snel naar de 2e versnelling bij lage snelheid en hoewel het koppel er natuurlijk is "vindt ie" het niet echt fijn.
Ook met filteren bij files merk ik het. In z'n 1 gaat het beter.

Kan ik langdurig in de 1e versnelling rijden of is dat inderdaad slecht?
Bij voorbaat dank.
 
Kan beide, en je kunt het zelfs gekker maken: stationair toerental in 4, 5 of 6 is geen probleem met dat blok.

Maar wat je wss voelt, bij heel weinig toeren in de 2e versnelling, is dat er bij de CT behoorlijk wat speling in de aandrijving zit. Dat is in elk geval wat ik me kan herinneren van de VFR1200F met hetzelfde blok en aandrijving. Het rukkerige rijden wat dat bij hele lage toeren tot gevolg heeft neemt toe naarmate je een hogere versnelling kiest, omdat het effect van die speling i.v.m. de overbrenging dan groter wordt (en het wordt ook erger als de gasklephuizen gesynchroniseerd willen worden). Je kunt het dempen door de achterrem iets te laten slepen als het echt langzaam moet, of je schakelt idd terug naar 1, zodat je gemakkelijker de motor trekkend kunt houden. Wat jij wilt ;)
 
Laatst bewerkt:
Een iedere bedankt. Ik houd em voortaan langer in 1. Het is idd de aandrijflijn die het niet fijn vindt om langzaam in 1 te rijden.
Fijne avond......
 
Beste forummers,

Mij is altijd geleerd dat de 1e versnelling een opstart en geen rij-versnelling is.
Op mijn Honda Crosstourer schakel ik dus snel naar de 2e versnelling bij lage snelheid en hoewel het koppel er natuurlijk is "vindt ie" het niet echt fijn.
Ook met filteren bij files merk ik het. In z'n 1 gaat het beter.

Kan ik langdurig in de 1e versnelling rijden of is dat inderdaad slecht?
Bij voorbaat dank.
Ik weet niet waarom mensen dat zeggen maar dit is niet zo.
Meestal kunnen die mensen gewoon niet rijden (in eerste versnelling) Omdat ze geen goede voertuigbeheersing hebben.
 
1e versnelling is inderdaad best nerveus en springerig met gas geven. Daarom doe ik bij stapvoets rijden alleen voorzichtig spelen met de koppeling rond het aangrijpingspunt, zonder gas te geven. Motor trekt dan gewoon op het stationair toerental.
 
Hoezo is dat ALTIJD geleerd, is een keer niet genoeg dan??
Maar even zonder dollen, hoe is de staat van onderhoud, staan de gaskleppen goed synchroon , dat kan ook een onrustig rijgedrag veroorzaken bij lage toeren...een beetje "zagen" zeg maar
 
Ik schakel eigenlijk altijd vrij vlot naar z'n 2, en nooit meer terug naar de 1 tot ik stil sta. Ik denk dat elk blok een beetje anders is, en is een kwestie van gevoel en ervaring. Maar ik deel de mening dat het weinig kwaad kan om gewoon in de 1 te rijden.
 
Bij een supersport of superbike is de eerste versnelling vaak een lange, en de rest close ratio - dus kort op elkaar.
Maandag op Zandvoort nog in de eerste versnelling beland toen ik een ander kort voor de bocht nog niet in wilde halen.
Merkte er verder weinig van, het was slechts een korte blik naar de versnellingsindicator.
Het zal ergens rond de 90 km/u geweest zijn. ;)

Bij mijn andere motor (Boxer) had ik waarschijnlijk dwars op de weg gestaan. _O-
 
Beste forummers,

Mij is altijd geleerd dat de 1e versnelling een opstart en geen rij-versnelling is.

Kan ik langdurig in de 1e versnelling rijden of is dat inderdaad slecht?
Bij voorbaat dank.
1e versnelling is inderdaad best nerveus en springerig met gas geven. Daarom doe ik bij stapvoets rijden alleen voorzichtig spelen met de koppeling rond het aangrijpingspunt, zonder gas te geven. Motor trekt dan gewoon op het stationair toerental.
Natuurlijk is 't niet echt slecht om langdurig in de 1 te rijden.
De 1 is net als andere versnellingen gewoon een verhouding van tandwielen. Ja idd is de 1 heel kort.
Je moet (normaal) weg kunnen rijden, zonder de koppeling overmatig te belasten. Rijd maar eens weg in de 3.

De 1 is zeker heel erg nerveus. Daarom iha niet prettig om als rij-versnelling te gebruiken.
Toch echter is het soms WEL nodig om in de 1 te rijden.
Op Alpen-passen zal je daar niet snel last van krijgen maar in Noord-Spanje zijn de wegen aanmerkelijk steiler en de bochten korter.
Je moet daar soms wel heel langzaam rijden om de scherpe bochten te kunnen maken. Kom je heel laag in de toeren te zitten van de 2. Dan blijkt dat je geen koppel meer hebt, zodat je moet terugschakelen naar 1. Het wordt dan een rij-versnelling!
Mijn motor (FZ750 106pk) die trok het dus niet met deze lage toeren in de 2. Het nadeel van terugschakelen naar 1 is dat de motor heel nerveus wordt. Je klimt daar meer dan eens een helling van 20+%, dus heeeeeeel beheerst gas geven in de 1 want anders staat de motor zo op het achterwiel.

Al heel wat cols gereden in Europa, maar de Picos de Europa en Cantabrische bergen waren voor mij de grootste uitdaging.
Afdalend op dit soort weggetjes had ik pijn in de armen, na veelvuldig straf remmen voor de te nemen scherpe bochten in steile afdalingen. Daar heb ik in de Alpen of Pyreneeën nog nooit last van gehad!
 
Terug
Bovenaan Onderaan