De 2014 Zero SR rocks

Voor woon-werk lijkt mij zoiets gewoon helemaal super.

Lekker handig en goedkoop in gebruik, het enige nadeel is nog altijd de prijs.

Range maakt niet uit, want mijn woon-werk is niet zo ver.

Hoe moeilijk kan het trouwens zijn om zelf een electrische motor te maken ?
Kan je de kosten laag houden, en helemaal naar wens maken. (waarom bijvoorbeeld accu's meezeulen waarmee je 300km kan rijden, terwijl 100km bijvoorbeeld al voldoende is?)

Zelfde als dat ik een grote dakar tank van 30liter op me XT zou zetten, terwijl ik aan die 8 liter genoeg heb voor de praktijk.

Eigen snelheid bepalen, bijvoorbeeld, waarom 150km/u moeten halen/kunnen, als je toch alleen maar op de B-wegen rijd ?

En geen gekut met AC motoren en regelaars, maar gewoon lekker DC motoren erin, heb je tenminste al die electronica shit niet nodig, en bespaard je aan een controller alleen al een kleine 1000euro. (als de prijzen nog steeds hetzelfde zijn als een paar jaar geleden)

Zou voor mij in ieder geval knap zat zijn, want ik kom toch niet op de snelweg, dus 120 moeten halen is onzin, 100 is hard zat. Hoeveel kw heb je dan nodig ? 8 ofzo ?
 
Laatst bewerkt:
^^Inderdaad, woonwerk elektrisch en dan in de avonduren/weekend het vertier met benzinemotoren !

(Ik woon-werk al elektrisch... trein :+ (mja, of op spierkracht))
 
Voor woon-werk lijkt mij zoiets gewoon helemaal super.
mij ook
Lekker handig en goedkoop in gebruik, het enige nadeel is nog altijd de prijs.

Range maakt niet uit, want mijn woon-werk is niet zo ver.

Hoe moeilijk kan het trouwens zijn om zelf een electrische motor te maken ?
Kan je de kosten laag houden, en helemaal naar wens maken. (waarom bijvoorbeeld accu's meezeulen waarmee je 300km kan rijden, terwijl 100km bijvoorbeeld al voldoende is?)
er zijn nog maar weinig motoren die een (echte) range van 300 km hebben, en een beetje reserve is op zich wel lekker.

Zelfde als dat ik een grote dakar tank van 30liter op me XT zou zetten, terwijl ik aan die 8 liter genoeg heb voor de praktijk.
Dat is eigenlijk helemaal niet hetzelfde:

Een Dakar tank op je XT kost je misschien 300 euro, laat het eens 800 zijn voor iets heel erg cools van aluminium, die tank kun je leeg laten, hij neemt alleen een beetje ruimte in.
Meer accu's zijn duur en zwaar
Eigen snelheid bepalen, bijvoorbeeld, waarom 150km/u moeten halen/kunnen, als je toch alleen maar op de B-wegen rijd ?

En geen gekut met AC motoren en regelaars, maar gewoon lekker DC motoren erin, heb je tenminste al die electronica shit niet nodig, en bespaard je aan een controller alleen al een kleine 1000euro. (als de prijzen nog steeds hetzelfde zijn als een paar jaar geleden)
Dat snap ik niet, maar ik weet wel dat elke motor zijn eigen voor en nadelen heeft en dat om het verbruik een beetje redelijk te houden en je accu's even mee te laten gaan een beetje electronica geen kwaad kan.
Zou voor mij in ieder geval knap zat zijn, want ik kom toch niet op de snelweg, dus 120 moeten halen is onzin, 100 is hard zat. Hoeveel kw heb je dan nodig ? 8 ofzo ?
11kW rijders klagen al dat ze de honderd niet eens halen en die hoeven geen accu's mee te zeulen. Er is ook een groot verschil tussen nominaal en maximaal vermogen. Maximaal vermogen bij een electromotor kun je maar heel kort halen, daarna gaat hij stuk, dus zit er een beveiliging op.
Check de specs van die BMW scooter maar eens, is op papier maar 11kW (nominaal) en dus geschikt voor A1 rijbewijs maar kan kort 35kW leveren.
 
Dit apparaat kan zomaar de hemel in geprezen worden door de regering en dan krijgen we belachelijke belastingvoordelen en lage bijtellingen.

Wanneer de regering wakker wordt voor de voordelen van motorrijden in plaats van slecht gedragende motorclubs, tweetakt vijanden en de te-snel-volwassen-geworden Koosjes van de wereld, bedoel ik...
 
Laatst bewerkt:
11kW rijders klagen al dat ze de honderd niet eens halen en die hoeven geen accu's mee te zeulen. Er is ook een groot verschil tussen nominaal en maximaal vermogen. Maximaal vermogen bij een electromotor kun je maar heel kort halen, daarna gaat hij stuk, dus zit er een beveiliging op.
Check de specs van die BMW scooter maar eens, is op papier maar 11kW (nominaal) en dus geschikt voor A1 rijbewijs maar kan kort 35kW leveren.

Mah, als ik het vergelijk met mijn CB50 (80cc, snelle nok, etc.) heeft dat dingetje een geschat vermogen van 7 kw, staat nog altijd :+ beroerd afgesteld, maar haalt nu gewoon de 95km/u met wat geduld (80 rijd hij zo) , in de praktijk heel prima mee te rijden op de B-wegen, ook echt snel zat weg bij stoplichten enz. :)

11kw rijders willen op de snelweg rijden, en dan is 11kw inderdaad wel erg mager, of levensgevaarlijk eigenlijk :X Daar moet je dus gewoon niet komen met zoiets.

Uiteraard hebben we het over gewoon nominaal vermogen zodat de boel betrouwbaar en heel blijft.

Of zie ik iets over het hoofd ?

Gewicht.. ja, maar speelt dat ook echt mee voor de topsnelheid ?

Belangrijkste voor mij is om gewoon comfortabel 80~85km/u te kunnen rijden, dus hou dan 100km/u als max. aan. Sneller is niet nodig.
Range ? 70km zou ruim voldoende zijn, dus een accu pakket van 200km is echt helemaal nergens voor nodig, 100km zou ik trouwens al teveel vinden, gewoon simpelweg niet nodig.
 
Mah, als ik het vergelijk met mijn CB50 (80cc, snelle nok, etc.) heeft dat dingetje een geschat vermogen van 7 kw, staat nog altijd :+ beroerd afgesteld, maar haalt nu gewoon de 95km/u met wat geduld (80 rijd hij zo) , in de praktijk heel prima mee te rijden op de B-wegen, ook echt snel zat weg bij stoplichten enz. :)

11kw rijders willen op de snelweg rijden, en dan is 11kw inderdaad wel erg mager, of levensgevaarlijk eigenlijk :X Daar moet je dus gewoon niet komen met zoiets.

Uiteraard hebben we het over gewoon nominaal vermogen zodat de boel betrouwbaar en heel blijft.

Of zie ik iets over het hoofd ?

Gewicht.. ja, maar speelt dat ook echt mee voor de topsnelheid ?

Belangrijkste voor mij is om gewoon comfortabel 80~85km/u te kunnen rijden, dus hou dan 100km/u als max. aan. Sneller is niet nodig.
Range ? 70km zou ruim voldoende zijn, dus een accu pakket van 200km is echt helemaal nergens voor nodig, 100km zou ik trouwens al teveel vinden, gewoon simpelweg niet nodig.
Ik heb nu geen zin om te zoeken, maar Hellforleather had op een gegeven moment een Zero (of Brammo ofzo) als testmotor en die hadden het erover dat je echt een flink stuk extra actieradius nodig hebt omdat je niet even snel ergens kunt tanken.
 
Ik heb nu geen zin om te zoeken, maar Hellforleather had op een gegeven moment een Zero (of Brammo ofzo) als testmotor en die hadden het erover dat je echt een flink stuk extra actieradius nodig hebt omdat je niet even snel ergens kunt tanken.

Ja, maar ik weet exact wat mijn routine is door de week.
Ik heb het dan puur over woon-werk verkeer, geen vakantie's of andere luxe tripjes.

Doe die routine nou al ruim 10jaar, precies hetzelfde, zo goed als iedere dag :/ (wat klinkt dat toch heerlijk saai *D :+ )
Want me werk is nou eenmaal op dezelfde plek, en verhuizen doe ik ook niet :+

Dus ik weet precies wat ik nodig heb, een motor met een actieradius van 150km en een topsnelheid van 120km/u heb ik absoluut niet nodig.

Ik zou het wel wat vinden als je gewoon je eigen electro-bike kan samenstellen, zo moeilijk kan dat voor een fabrikant niet zijn, gewoon wat minder accu's erin om je actieradius te bepalen, en keus uit meerdere electro motoren voor de topsnelheid, zodat die niet onnodig hoog is.
Niet dat ik dan iets zou kopen bij een fabrikant, want waarschijnlijk wordt het feest dan alsnog te duur.
Maar het is maar een idee, ik heb iets op maat nodig, en meestal draait het er dan op uit dat je het zelf moet maken, omdat service bijna een uitgestorven gewoonte is geworden.
 
Ach.. opzich lijken ze wel erg veel op de huidige benzine stokers, en zo weinig onderhoudswerkzaamheden/kosten en betrouwbaarheid is opzich harstikke mooi natuurlijk. Zelfs ik zou later de aanschaf van een elektrische motor kunnen overwegen, maar het GELUID moet er wel zijn! Voor mij is dat motorgeluid ook echt een deel van die passie en kan echt genieten van die dikke uitlaten..dus daar moeten ze eens een optie voor verzinnen op die elektro motoren..
 
Ja, maar ik weet exact wat mijn routine is door de week.
Ik heb het dan puur over woon-werk verkeer, geen vakantie's of andere luxe tripjes.

Doe die routine nou al ruim 10jaar, precies hetzelfde, zo goed als iedere dag :/ (wat klinkt dat toch heerlijk saai *D :+ )
Want me werk is nou eenmaal op dezelfde plek, en verhuizen doe ik ook niet :+

Dus ik weet precies wat ik nodig heb, een motor met een actieradius van 150km en een topsnelheid van 120km/u heb ik absoluut niet nodig.

Ik zou het wel wat vinden als je gewoon je eigen electro-bike kan samenstellen, zo moeilijk kan dat voor een fabrikant niet zijn, gewoon wat minder accu's erin om je actieradius te bepalen, en keus uit meerdere electro motoren voor de topsnelheid, zodat die niet onnodig hoog is.
Niet dat ik dan iets zou kopen bij een fabrikant, want waarschijnlijk wordt het feest dan alsnog te duur.
Maar het is maar een idee, ik heb iets op maat nodig, en meestal draait het er dan op uit dat je het zelf moet maken, omdat service bijna een uitgestorven gewoonte is geworden.
Ok, dat heb ik ook, ik rij 20 km heen, 20 km terug en 1x per jaar naar de HEMA om vlaai te halen.. ;)


En wat dat geluid betreft: ik heb eens een uurtje met een Quantya gestuurd (wat een hok overigens) en ik vond het echt cool dat ik de vogels kon horen fluiten en mensen bij het stoplicht kon horen praten. Ook een beetje door een (stads) bos gereden en niemand die reageert, mensen registreren het gewoon niet als storend omdat het geen herrie maakt.

Alleen wat maakt een ketting dan (in vergelijking) een herrie zeg!
 
Ok, dat heb ik ook, ik rij 20 km heen, 20 km terug en 1x per jaar naar de HEMA om vlaai te halen.. ;)


En wat dat geluid betreft: ik heb eens een uurtje met een Quantya gestuurd (wat een hok overigens) en ik vond het echt cool dat ik de vogels kon horen fluiten en mensen bij het stoplicht kon horen praten. Ook een beetje door een (stads) bos gereden en niemand die reageert, mensen registreren het gewoon niet als storend omdat het geen herrie maakt.

Alleen wat maakt een ketting dan (in vergelijking) een herrie zeg!

Dat met die ketting is in mijn hoofd al lang opgelost door gewoon een ouderwetse riem te gebruiken ;)
Liefst een simpele V-snaar die je bij de trekker boer haalt, wel een spatscherm maken voor de nattigheid zodat het niet meteen gaat glijden als je 3 druppels regen hebt. :)
 
Deze motor doet alles wat ik zoek in een motor, hier kan ik prima mee uit de voeten. Alleen die prijs, inderdaad.

Actieradius is voor mij zat, anders kan ie op de bestemming altijd nog even aan het infuus; laden gaat immers best snel.
De cijfers die je altijd ziet zijn vanaf helemaal leeg, dat doe je toch nooit. En hélemaal vol is onderweg ook niet echt nodig dus valt het best mee met die laadtijd.

Die enkele keer dat ik nóg verder wil pak ik de andere motor wel... Hoewel, elektrisch rijdt beter dan benzine ooit zal kunnen.
Bovendien, als je gewend bent aan het stopcontact te tanken doe je alles om weg te blijven van het benzine tankstation.
 
Geinig ding om te zien en technologisch gezien de toekomst van het rijden natuurlijk. Toejuichen en promoten svp :)

Voor een ieder die zegt "die range is te weinig voor woon-werk" heb ik een boodschap: Wat wonen jullie idioot ver van je werk :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan