De 2021 Suzuki Hayabusa

GewoonQ

Rookie
14 mei 2018
25
8
Love it or hate it, maar imposant is ie zeker...

IMG_3113_M.jpg


Ik had met Motorstof.nl de kans om de derde generatie van deze Busa te testen, en ik moet zeggen, hij is me echt alles meegevallen.
Voordat de discussie losbrand dat ie wel een turbo had moeten hebben: ja, misschien wel, maar dan leg je ook wat meer knaken neer natuurlijk.
Wat is jullie kijk op deze nieuwe Suzuki GSX-1300R?

Kijk hier de video op Youtube
Lees hier het testverslag

Edit: Rijder met rooie handschoentjes is m'n fotograaf, heeft nog niet zo heel lang z'n rijbewijs, dus niet gemeen doen :+
 
Ik wil er eentje. Alleen is ie een half jaar te laat, staat zijn zadel weer te kort bij zijn voetsteunen en kunnen er nog niet direct koffers op.
 
Hele andere motor, met focus op circuit, waar de busa nu al even resoluut straat gefocust is. Op straat zal de busa dan ook makkelijker zijn om mee te leven dan die 1000, vermoed ik.

Ik had ook wel verwacht dat ze een serieuzere gooi naar de kroon van de h2sx zouden gedaan hebben, maar suzuki is duidelijk het suzuki van voor 2008 niet meer. De motor in de V strom had in de jaren 90 in de TL ook meer karakter.
 
Ik vind het een tegenvaller

Net zoveel PK als de 4 jaar oudere 1000 en 50kg zwaarder
Ik snap de vergelijking, hij wordt door Suzuki zelf op de website nota bene als Supersport neergezet. Toch is het zoals @Hubertje terecht meldt geen circuitfiets, maar hoort ie wat mij betreft gewoon thuis in het sport-toer segment.
 
Ik snap de vergelijking, hij wordt door Suzuki zelf op de website nota bene als Supersport neergezet. Toch is het zoals @Hubertje terecht meldt geen circuitfiets, maar hoort ie wat mij betreft gewoon thuis in het sport-toer segment.

Het is de GT van de toer-sports
De Hayabusa is altijd het summum geweest
Nu is het een logge 1000
 
sport-toer? buiten de H2, maar die is supercharged. En daarmee, samen met de 1290 GT de enige échte concurrent van de busa denk ik op dit moment.
 
Laatst bewerkt:
sport-toer? buiten de H2, maar die is supercharged. En daarmee, samen met de 1290 GT de enige échte concurrent van de busa denk ik op dit moment.

Ik vind de Hayabusa in huidige trim geen concurrent van die 2
Zeker niet gezien wat z'n voorganger was: de absolute Top van het segment
 
Dan is een 1000 sportmachine toch al helemaal geen concurrent?

Wat wel? K1600? Z1000SX?

Nu goed, ik begrijp helemaal waar je vandaan komt. Eigenlijk had ie minstens 250 pk moeten hebben en geavanceerde aero om een echte spirituele opvolger te zijn van de busa.

Maar dan had ik m niet gewild.
 
Laatst bewerkt:
Dan is een 1000 sportmachine toch al helemaal geen concurrent?

Wat wel? K1600? Z1000SX?

Wat comfortabeler zadel, risers en lagere steppers en ik heb een prima toer-sport gemaakt van een Superbike
...waarschijnlijk nog goedkoper ook
Nu goed, ik begrijp helemaal waar je vandaan komt. Eigenlijk had ie minstens 250 pk moeten hebben en geavanceerde aero om een echte spirituele opvolger te zijn van de busa.

Maar dan had ik m niet gewild.

De vraag is nu 9f de oude fans deze willen
Want die hebben voorgaande modellen zo'n succes gemaakt Omdat het zo'n karakteristieke fiets is
 
De concurrentie tegen de Suzuki hayabusa kwam van de toen nog leverbare Kawasaki zzr 1400.
Die zat in de zelfde klasse.
Die is nu niet meer leverbaar in Nederland wegens euro 5 millieu eisen.
Maar in het buitenland wel leverbaar.
Misschien dat Kawasaki dit weer opkrikt naar euro 5 eisen.
De andere Kawasaki,s h2 etc zijn weer van andere orde met hun turbo charger.
De Kawasaki zzr 1400 en net als de Suzuki hayabusa hebben injectie etc maar geen turbo maar wel veel vermogen .
De kawasaki zzr 1400 had 200 pk en meer.
Dus die overtrof de hayabusa weer als het aankwam op de pk,s.

Vind de nieuwe Suzuki hayabusa heel mooi om te zien ook de kleurstelling zoals op de foto.
Geplaatst door topic starter in het begin in het zwart maar zo veel motorrijders zo veel meningen erover.
 

Bijlagen

  • IMG_8236.PNG
    IMG_8236.PNG
    290,6 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook een hele mooie fiets

...ik vind het alleen geen Hayabusa

En gezien de lauwe reacties overal, kunnen we wel toegeven dat deze fiets absoluut de impact mist van z'n voorgangers
 

standaard 185PK aan het achterwiel.
Moore Mafia beweerd dat ie met een remap makkelijk de 200PK op het achterwiel haalt.
wat ook gaat resulteren in een nog sterkere mid range en uiteraard eindschot.
Busa is gewoon hard geknepen door de Euro5 emissie.

Blok is bulletproof en werd nog versterkt, Suzuki ging er ook al van uit dat er door eigenaars eventueel een turbo word opgeschroefd.

kunt een +200 supersport niet gaan vergelijken met een busa of een H2sx.
totaal verschillende machines.
 
Laatst bewerkt:
Mag ik even tussendoor met een vraag?

Is er überhaupt nog een algemeen Hayabusa topic op MF?
Ik kon niet echt iets vinden 🤔

Edit: Ik vind de eerste gen trouwens nog steeds de mooiste, staat al jaren op mijn verlanglijstje :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan