De ANWB, de Kampioen en motorrijders

Faithy

MF veteraan
3 feb 2006
30.323
13
Ik heb zojuist een mailtje gestuurd naar de ANWB, onder het kopje ' Suggestie' voor de Kampioen:

Graag zou ik iets kwijt willen over de Kampioen.

Gisteren zat ik mij nog te bedenken 'Jemig, er staat echt helemaal nooit iets over motoren in...'.
Toen ik de Kampioen opensloeg, zag ik dat ik dit keer ongelijk had. Er stond wel degelijk IETS in: een ingezonden brief met daarin een klacht over motoren, zonder enige vorm van nuance en antwoord... toch jammer..

Als fervent motorrijder door weer en wind ben ik al jaren lid van de ANWB, jullie hebben mij reeds in zowel binnen als buitenland zeer goed geholpen en daar ben ik ook zeer dankbaar voor: goede en snelle service!!

Wat me echter wel opvalt, is dat de hele Kampioen gericht is op auto's: autotesten, autovakanties, auto-nieuws, auto-dit, auto-dat.
Opvallend, want er zijn ook genoeg motorrijders die lid zijn van de ANWB en daarover valt nooit iets te lezen, behalve dan deze ingezonden klachtenbrief.

Omdat er zoveel mensen zijn die lid zijn van de ANWB, zowel auto- als motorrijders, zou ik het leuk en nuttig vinden om in de Kampioen wat meer aandacht te besteden aan de groep tweewielers. Zo kunnen bijvoorbeeld autorijders misschien lezen dat het al jarenlang in de wet toegestaan is dat wij door de files heen mogen rijden op de meest linker doorgang tussen de rijstroken door en dat het niet slechts ' gedoogd' is. Ook een verslag van een mooie motorreis of een aanbieding hiervoor door bijvoorbeeld VrijUit-reizen zou helemaal leuk zijn. Er zijn zowel speciale auto- als motorbladen als men meer wil weten over een van beide voertuigen, waarom dan niet in de Kampioen ook deze leden iets meer belichten?
  • Zet eens twee mensen tegenover elkaar in een discussie met een bepaald onderwerp waarover het vaak botst tussen automobilisten en motorrijders (zoals bijvoorbeeld de discussie over filerijden) en maak daar een verslag van.
  • Neem een automobilist mee tijdens een ritje in de spits om te laten ervaren hoe het is als motorrijder om over het hoofd gezien te worden, etc.
  • Test welke motor het zuinigst en milieuvriendelijkst is, zoals ook vaak bij auto's wordt gedaan.
  • Test wie er sneller is op verschillende momenten in en buiten de spits, auto of motor en hoeveel dit scheelt.
  • Maak mensen er op attent dat er motorrijders ZIJN: we worden zo vaak over het hoofd gezien, ondanks felle kleding, verlichting dag en nacht aan..
  • Een column van een motorrijder zo nu en dan met wat leuke anekdotes uit 't verkeer vanuit onze kant bekeken.
  • Etc.

Kortom: wij zijn er ook en wij zijn ook ANWB-lid! Misschien niet de grootste groep, maar ik ben zeker niet de enige.

Ik zou het leuk vinden als jullie hier wat mee zouden kunnen doen, dan lees ik het blad wellicht met nog iets meer plezier dan nu.

Met vriendelijke groet,

Ben ik de enige die dit jammer vindt?
Het is natuurlijk zo dat de grootste groep wel uit automobilisten bestaat, simpelweg omdat er meer automobilisten zijn dan motorrijders, maar van wat ik zo hoor is het gros van de motorrijders ook lid van de ANWB.

Heb verder niets aan te merken op hun service (althans, zelf nooit problemen met ze gehad en zeer tevreden over ze, ook na hulp ergens midden in Schotland!) maar ik denk dat als er in een blad als de Kampioen meer aandacht wordt besteed aan motorrijders, dat dit een hoop vooroordelen kan verminderen of zelfs wegnemen en wie weet wat meer aandacht op ons in het verkeer kan vestigen :)

Ik denk, ik deel het even met jullie :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog niet erg lang lid van de ANWB, en krijg sinds enkele maanden pas de Kampioen. je hebt inderdaad wel gelijk dat er vrijwel niets over motoren instaan, behalve de klacht van afgelopen keer.

trouwens een tip voor de leden die zo'n jongerenpakket hebben: die wordt stilzwijgend verlengd, en je krijgt dan meteen het duurste pakket.. dit hebben ze ook bij mij geflikt. ik betaalde eerst 25euro (geloof ik) en toen ik van de jongerenservice moest overstappen naar een gewoon pakket, was ik ineens rond de 90euro kwijt!
 
Laatst bewerkt:
Tja, de wegenwacht van ANWB is inderdaad prima, ze hebben mij ook wel eens goed geholpen toen ik ze nodig had. Maar ik zie de ANWB ook als autorijders-vereniging en niet als motorrijders-vereniging. Dat neemt niet weg dat ik je suggesties graag ook zou willen zien in de Kampioen :).
 
Mee eens, ik ook lid, maar ontvang volgens mij geen kampioen?

anders ligt ie in mijn andere huis en moet ik die maar eens ff opzoeken.

wat voor klacht stond er in? filerijden?

goed initiatief!! groeten
 
Mee eens, ik ook lid, maar ontvang volgens mij geen kampioen?

anders ligt ie in mijn andere huis en moet ik die maar eens ff opzoeken.

wat voor klacht stond er in? filerijden?

goed initiatief!! groeten

heb jij zeker zonder jongerenpakket? jongerenservice ofzo? dan krijg je de kampioen ook niet..
 
Dab blad lees je toch niet, kom op zeg, dat is voor zeurkousen en 80+
En die brieven dan, ik ben belazerd bij een benzinepomp in een dorpje bij Perpigna doordat ze mosterd op m'n poeperd hebben gespoten en toenzeiden ze dat ik m'n pincode moest intoetsen op een apparaatje en toen ik thuis kwam was de bankrekening leeg. Weest gewaarschuwd...
 
Pff, de Kampioen is voor 50-plussers die met de caravan op vakantie gaan. Daar zit het geld (mbt de adverteerders en de ANWB-shops) want die baby-boomers geloven de ANWB nog op hun woord. Of dacht je echt dat dat blad een service is :)
 
de kampioen :') das toch zon geitenwollen sokken-blad voor bejaarden die met 2 indentieke fietsen achterop naar de veluwe gaan...
 
maar het zijn wel de 50+ers en caravanners waar we over 'klagen' als motorrijders. Die lezen het blad wel. Als zij er eens op attent worden gemaakt dat wij er OOK zijn, dan scheelt dat wellicht iets in onze veiligheid :)

niet geschoten is altijd mis.

Daarbij zijn er wellicht ook 50+ motorrijders die het blad wel lezen ;) je weet wel, de BMW-rijders enzo [/grapje!]
 
Ik lees misschien 10 pagina's van de Kampioen (en dat is al veel). De rest heb ik niets aan.
Promotor is het blad van de ANWB, maar inderdaad, er mag best wat meer over motoren in. Desnoods 1 artikel uit de Promotor ofzo per keer, maken ze meteen een beetje reclame.
 
Ik lees misschien 10 pagina's van de Kampioen (en dat is al veel). De rest heb ik niets aan.
Promotor is het blad van de ANWB, maar inderdaad, er mag best wat meer over motoren in. Desnoods 1 artikel uit de Promotor ofzo per keer, maken ze meteen een beetje reclame.
ik lees 'm zelf ook amper nu, blader er doorheen op zoek naar eventueel iets nuttigs of interessants. Daardoor belandt hij na 1 minuut (hoogstens) al onderop de WC-stapel :')

Soms wel eens een leuke test (tijd geleden met auto's in de file, 3 tactieken: links, rechts en wisselen van baan. Kijken wie het snelst is) maar verder is het om te huilen, om over de TellSell reclames nog maar te zwijgen.

Dat neemt niet weg, dat ik 't wel zou lezen als er een leuk artikel over motorrijden in zou staan, of dat ik het nuttig zou vinden als de 'klagers' eens zouden lezen hoe het is om op de motor te zitten, of dat het is toegestaan, WETTELIJK, dat we door de file mogen, dat soort zaken.

Het gros van de automobilisten is lid van de ANWB en ontvangt de Kampioen, waarom daar niet wat meer propaganda voor onze eigen veiligheid? :)
 
Laatst bewerkt:
Ik lees misschien 10 pagina's van de Kampioen (en dat is al veel). De rest heb ik niets aan.
Promotor is het blad van de ANWB, maar inderdaad, er mag best wat meer over motoren in. Desnoods 1 artikel uit de Promotor ofzo per keer, maken ze meteen een beetje reclame.

Dat zouden ze nog best kunnen doen. Alleen denk ik dat het dan gezapige stukjes worden over Ep en Bep die na hun vervroegd pensioen op hun glimmende cruisers alle hotels in Noorwegen af gaan. De meeste motorrijders zullen zich dan niet echt aangesproken voelen. 'Tis ook niet echt een homogene doelgroep, motorrijders. Lastig om in de kantlijn iets te doen dat iedereen aanspreekt.
 
ik lees 'm zelf ook amper nu, blader er doorheen op zoek naar eventueel iets nuttigs of interessants.

Soms wel eens een leuke test (tijd geleden met auto's in de file, 3 tactieken: links, rechts en wisselen van baan. Kijken wie het snelst is) maar verder is het om te huilen, om over de TellSell reclames nog maar te zwijgen.

Dat neemt niet weg, dat ik 't wel zou lezen als er een leuk artikel over motorrijden in zou staan, of dat ik het nuttig zou vinden als de 'klagers' eens zouden lezen hoe het is om op de motor te zitten, of dat het is toegestaan, WETTELIJK, dat we door de file mogen, dat soort zaken.

Het gros van de automobilisten is lid van de ANWB en ontvangt de Kampioen, waarom daar niet wat meer propaganda voor onze eigen veiligheid? :)

Als jij zelf een leuk artikel schrijft en instuurt, willen ze em vast wel publiceren. Die gasten moeten elke keer weer nieuwe dingen bij elkaar verzinnen en zijn denk ik dolblij met leuke input. In mijn ervaring zijn ze goed benaderbaar (heb daar wel es gezeten). Wel die doelgroep in je achterhoofd houden en die gasten niet afschrikken: daar hebben ze niks aan.
 
Ik zou best een leuk verslagje willen schrijven voor ze, no problemo :) Vind schrijven leuk (zie mijn posts hier :') ) en zou dan graag jullie hulp willen vragen om een zo toegankelijk mogelijk artikel neer te zetten waarin zonder gezeur en gezever en vooroordelen de boel wat wordt uitgelicht, maar ik wacht eerst wel even een reactie af.

Ben zeer benieuwd of ze mijn idee steunen willen :)
 
Ik zou er nog een mailtje achteraan sturen met dit voorstel. Of zelfs even de redactie zelf bellen (gewoon hoofdkantoor in Den Haag en dan vragen naar de redactie). Verhaal uitleggen en zeggen dat je een gepassioneerde redacteur bent die kostenloos een item in wilt sturen. Of ze er naar willen kijken. Zou hier op het forum alleen de thema's verzamelen en geen feedback op het stuk zelf, persoonlijk ;)
 
Zoals eerder gezegd over Ep en Bep: dit is de generatie van Easy Rider en roadtrips :) Ik zou een niet-al-te-ingeslapen roadtrip door Nederland beschrijven en daarin wat items laten voorkomen als veiligheid, kwetsbaarheid en begrip (op een positieve, blije-onderbuik manier :))
 
Dat zouden ze nog best kunnen doen. Alleen denk ik dat het dan gezapige stukjes worden over Ep en Bep die na hun vervroegd pensioen op hun glimmende cruisers alle hotels in Noorwegen af gaan. De meeste motorrijders zullen zich dan niet echt aangesproken voelen. 'Tis ook niet echt een homogene doelgroep, motorrijders. Lastig om in de kantlijn iets te doen dat iedereen aanspreekt.
Reisverslagen zijn misschien wel lastig, omdat de een voor het uitzicht en de ander voor de bochten gaat, zeg maar, maar veiligheid en zichtbaarheid is iets wat ons allemaal aangaat..

Ook de vooroordelen die ons in een verkeerd daglicht stellen zijn niet bevorderlijk voor de toegeefelijkheid in het verkeer :)

Dus ik denk dat je 't vooral in die richting moet zoeken: veiligheid, zichtbaarheid en weetikveelwat..

Wat echter wel zo is: je kunt niet iedereen pleasen in 1 keer. De ene keer een verslag over/voor de wat sportievere rijder, de andere keer voor de cruiser.. Zo is het voor wat betreft auto's nu ook. De ene keer zijn het de huisvrouwen met hun Alto's, de andere keer de leasebakken die getest worden.

Dat zou ook nog kunnen, leasemotoren aanprijzen en dat soort zaken? :?
 
Ik zou als anwb zijnde het blad optioneel maken voor leden. Zonder de kosten uiteraard maar nu draaien ze voor x-duizend leden teveel dat vod af.
Zouden ze een aardige deal mee kunnen maken, daarnaast is die website van hun ook al heel erg uitgebreid en informatief.

Verder past dat blad in de categorie voor de tros-generatie, de grootste reden om niet lid te worden van die lui, tenzij het niet anders kan langs de weg. :X
 
Zoals eerder gezegd over Ep en Bep: dit is de generatie van Easy Rider en roadtrips :) Ik zou een niet-al-te-ingeslapen roadtrip door Nederland beschrijven en daarin wat items laten voorkomen als veiligheid, kwetsbaarheid en begrip (op een positieve, blije-onderbuik manier :))
gamma :) :P
 
Ik zou als anwb zijnde het blad optioneel maken voor leden. Zonder de kosten uiteraard maar nu draaien ze voor x-duizend leden teveel dat vod af.
Zouden ze een aardige deal mee kunnen maken, daarnaast is die website van hun ook al heel erg uitgebreid en informatief.

Verder past dat blad in de categorie voor de tros-generatie, de grootste reden om niet lid te worden van die lui, tenzij het niet anders kan langs de weg. :X
die tros-lui zien ons wel vaak over 't hoofd -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan