De ANWB, de Kampioen en motorrijders

Even geheel off-topic: leuke ads door google! Dankzij de discussie over gedoogbeleid krijg ik deze ad: 'Twijfels over je wietgebruik? Stop met joints en blowen...' _O-
 
Laatst bewerkt:
Ow.... zit daar nog weer verschil in dan :?

Dawissiknie :N
Heeft te maken met de afstand tussen de voorwielen..
Bij de LT is die meer dan xx,xx cm, en dus zijn het twee lossen wielen, dus een voertuig met drie wielen, dus een "auto".
Bij die andere, staan de wielen minder dan die afstand uit elkaar, en wordt het geziel als één wiel. Dus tweewieler, dus motor.
 
@Pommel: Ik denk dat een aantal inderdaad meteen wegzappen, maar een aanzienlijk deel leest alles wat er in staat (denk ik) en als er regelmatig iets in staat over motoren dan zal toch geleidelijk aan een steeds groter deel er iets van meekrijgen. Als het 1-2 keer per jaar zou lukken, heb je dan toch een wat breder publiek bereikt dan nu, met 0 artiekelen.

Voorts denk ik dat de gemiddelde niet tweewieler berijder geen onderscheid maakt tussen wat voor soort tweewieler er op t ploatie bij staat, het zijn beide wezens van een andere planeet voor hen.
 
Ow.... zit daar nog weer verschil in dan :?

Dawissiknie :N

De oorspronkelijke versie was en is gewoon een motor. Toevallig met twee wielen voor, maar een zijspan heeft ook 3 wielen en wordt toch als motorfiets gezien.

Maar om het aantal potentiële klanten te verhogen, wilden ze ook een versie die je met je B rijbewijs mag berijden. En dat is de LT versie geworden. Zo even uit het hoofd zijn de grootste verschillen: iets bredere wielbasis, wat kleine puntjes bij de verlichting en een voetrem (!) rechts die hetzelfde doet als je linker rem op het stuur. Die voetrem schijnt wel aardig nauwkeurig op de plek te zitten waar je eigenlijk het liefst je voet zou willen neerzetten, dus om nou te zeggen dat het een geslaagd project is......
 
Die voetrem schijnt wel aardig nauwkeurig op de plek te zitten waar je eigenlijk het liefst je voet zou willen neerzetten, dus om nou te zeggen dat het een geslaagd project is......

Ja, daar heb ik bij Arie Molenaar ook met verwondering naar gekeken. Die rem zit op een heel verradelijke plaats!

On-topic: misschien inderdaad een artikel met wat een motorrijder zoal ziet, en vooral hoe makkelijk het als automobilist is om die motorrijder niet te zien. Bijvoorbeeld door de raamspijlen of een verkeersbord of paal (hoewel die motorrijder dan ook boter op het hoofd heeft natuurlijk). En misschien wijzen op het feit dat de snelheid van motorrijders (één koplamp) soms moeilijk in te schatten is.
 
Laatst bewerkt:
Ach, ik heb ook enkele keren positieve dingen (ook ingezonde brieven van 'brave burgers) over motorrijders gezien in de Kampioen.
 
Om toch nog maar even terug te komen op het filerijden...
Als ik puur naar de RVV kijk, staat er dus nergens dat ik tussen de twee meest links gelegen rijstroken moet inhalen... waar is dát dan op gebaseerd??? Overigens wordt in motortheorieboeken niet gesproken over een wet of gedoging, maar over een 'gedragsregel'... Het maakt het allemaal niet makkelijker...
 
Om toch nog maar even terug te komen op het filerijden...
Als ik puur naar de RVV kijk, staat er dus nergens dat ik tussen de twee meest links gelegen rijstroken moet inhalen... waar is dát dan op gebaseerd??? Overigens wordt in motortheorieboeken niet gesproken over een wet of gedoging, maar over een 'gedragsregel'... Het maakt het allemaal niet makkelijker...
De regel om tussen de twee meest linker rijstroken door te gaan is gewoon een "afspraak" die "met elkaar" gemaakt is om het wat overzichtelijker te houden. Het is niet wettelijk geregeld, wettelijk mag je tussen elke rijstrook doorrijden. Ook links van de meest linker, of rechts van de meest rechter (zolang je maar niet op de vluchtstrook terecht komt, dát mag dan weer net niet.

De "gedragscode" die wordt gehanteerd zijn, zoals eerder gezegd, dus geen wettelijke regels, en je kunt er dus niet op bekeurd worden o.i.d., net zo min als dat je er rechten aan kan ontlenen. Maar in geval van bijvoorbeeld een ongeval is het wel een houvast om te bepalen of de motorrijder zich veilig heeft gedragen, en dus niets verweten kan worden.
Als jij met 70 km/h door een stilstaande file sjeest, is dat (zolang er geen matrix- of andere borden zijn die een lagere maximum snelheid aangeven) in theorie niet verboden. Wisselt er dan een auto vlak voor je van rijstrook en jij klapt daar bovenop, dan heeft de bestuurder van de auto een punt op het moment dat hij aangeeft daar geen rekening mee gehouden te kunnen hebben. Een rechter zou hem daar dan over in het gelijk kunnen stellen, aangezien de gedragscode "algemeen bekend" is. Dus de automobilist houd rekening met motorrijders tussen strook 1 en 2, die met maximaal 10 km/u verschil tussen de auto's doorrijd zolang deze minder dan 40 km/u rijden. Ga jij daar (extreem) vanaf wijken, dan "verwacht niemand dat" en loop je dus het risico op een overtreding van artikel 5: Het hinderen en/of in gevaar brengen van het verkeer.
 
De regel om tussen de twee meest linker rijstroken door te gaan is gewoon een "afspraak" die "met elkaar" gemaakt is om het wat overzichtelijker te houden. Het is niet wettelijk geregeld, wettelijk mag je tussen elke rijstrook doorrijden. Ook links van de meest linker, of rechts van de meest rechter (zolang je maar niet op de vluchtstrook terecht komt, dát mag dan weer net niet.

De "gedragscode" die wordt gehanteerd zijn, zoals eerder gezegd, dus geen wettelijke regels, en je kunt er dus niet op bekeurd worden o.i.d., net zo min als dat je er rechten aan kan ontlenen. Maar in geval van bijvoorbeeld een ongeval is het wel een houvast om te bepalen of de motorrijder zich veilig heeft gedragen, en dus niets verweten kan worden.
Als jij met 70 km/h door een stilstaande file sjeest, is dat (zolang er geen matrix- of andere borden zijn die een lagere maximum snelheid aangeven) in theorie niet verboden. Wisselt er dan een auto vlak voor je van rijstrook en jij klapt daar bovenop, dan heeft de bestuurder van de auto een punt op het moment dat hij aangeeft daar geen rekening mee gehouden te kunnen hebben. Een rechter zou hem daar dan over in het gelijk kunnen stellen, aangezien de gedragscode "algemeen bekend" is. Dus de automobilist houd rekening met motorrijders tussen strook 1 en 2, die met maximaal 10 km/u verschil tussen de auto's doorrijd zolang deze minder dan 40 km/u rijden. Ga jij daar (extreem) vanaf wijken, dan "verwacht niemand dat" en loop je dus het risico op een overtreding van artikel 5: Het hinderen en/of in gevaar brengen van het verkeer.

Nou, en dat dan in de vorm van een artikel :+
 
Jongelui de discussie over de gedragscode en filerijden is echt al 10.594 keer gevoerd in andere topics. Hier haddden we het over de ANWB en wat die voor ons zou kunnen betekenen.
Kaap Faithy's topic niet met het voor de zoveelste keer leuteren over dit onderwerp. Bovendien mag dat alleen op vrijdag :)
 
Jongelui de discussie over de gedragscode en filerijden is echt al 10.594 keer gevoerd in andere topics. Hier haddden we het over de ANWB en wat die voor ons zou kunnen betekenen.
Kaap Faithy's topic niet met het voor de zoveelste keer leuteren over dit onderwerp. Bovendien mag dat alleen op vrijdag :)

Het was een serieuze opmerking :(

Kan helemaal geen kwaad om het in de Kampioen (weer) eens te hebben over filerijden, vanuit het gezichtspunt van motorrijders en automobilisten.

En als je het positief opschrijft haal je misschien wel een paar blikkers over om ook het A-tje te halen *D
 
Jongelui de discussie over de gedragscode en filerijden is echt al 10.594 keer gevoerd in andere topics. Hier haddden we het over de ANWB en wat die voor ons zou kunnen betekenen.
Kaap Faithy's topic niet met het voor de zoveelste keer leuteren over dit onderwerp. Bovendien mag dat alleen op vrijdag :)
Zo, dat hou je wel nauwkeurig bij zeg... :+

Ik ben het met Pommel eens dat het filerijden één van de onderwerpen zou kunnen zijn om onder de aandacht van het Kampioen-publiek te brengen. Door het hier neer te zetten, voorzien we Faithy van inhoud voor haar artikel ;)

Iets met mes en 2 kanten ofzo...

@Rhonus: bedankt voor je uitgebreide antwoord
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het onderwerp loud pipes save lifes minder geschikt zal zijn :X
:^
Dan weet je zeker dat elke motorrijder vervolgens met de handen over de oren "begroet" gaat worden. })

@Pommel: bedankt voor je uitgebreide antwoord
Pommel!?!?! :o
Dat was ik ja! :(




:+

Jawel, prima onderwerp voor artikel, maar niet hier weer de discussie voeren.
Was niet zozeer discussie, als wel even uitleg over hoe en wat, en het beantwoorden van de vraag van lichthuis. En zoals gezegd, het zou een goed stukje input zijn voor een artikel, aangezien je hier wel duidelijk ziet wat nou precies het probleem is: Mensen zijn er onvoldoende mee bekend, en zo krijg je onduidelijkheid en scheve gezichten.

Maar ok, ik begrijp je punt... :Y
Rhonus denkt dat het inmiddels wel weer duidelijk is, dus gaat weer terug in z'n hoekje.. :X

Ik ben benieuwd wat de reactie gaat zijn van de ANWB, en wanneer we het eerste stukje van Faithy kunnen verwachten. Ik ben het niet altijd eens met de mening van onze geitenwollensokkenkoningin (welk topic was dat ook al weer :+ ) Maar hier heeft ze wel een goed initiatief! *O*
 
Alleereerst: Goed idee!! :Y In de ingezonden brieven staat regelmatig ongenuanceerd geklaag over motorrijders. Zelden zie ik daar een reactie van een motorrijder. Toch denk ik dat er genoeg zijn die reageren. Ikzelf heb ook al 2 maal eens gereageerd op zo'n klaagbrief. Maar mijn reactie werd niet geplaatst -O-
(boycot van de motorrijders.... :? )
Daarbij kreeg ik beide keren dezelfde melding dat mijn reactie naar de redactie werd gestuurd.
Als je een thema wil schrijven is het misschien het beste om een soort twee-luik te doen. Een bepaald onderwerp (maakt eigenlijk niet uit wat; filerijden, "geluidsoverlast", gebruik van ruitensproeiers (en ook alles wat uit raampjes gegooid word enz, enz, kortom alles waar wij als motorrijders over klagen) en dit dan vanuit 2 perspectieven belichten enerzijds de blikker anderzijds de motorrijder. wat vinden wij van hun gedrag en wat vinden zij van ons gedrag. Alleen artikel over motoren (en hun berijders) zullen de meeste kampioen lezers overslaan en dan mist het zijn doel.
 
heeft de anwb niet een gewoon een magazine voor alleen motoren?

of ben ik de enige die dat weet?
Promotor heet dat.
:W slotjuhh
 
Laatst bewerkt:
Maar dan heb je weer over een ander blad, is het niet gewoon leuk dat je niet gelijk de kampioen de prullenbak in hoeft te bonjouren om dat er allemaal saaie dingen in staan. Ze hebben vaak genoeg ge-emmer over sleurhutten in de kampioen waarom dat niet over motoren
 
ik vraag me af en toe werkelijk af of sommigen een topic wel lezen voordat er een bericht wordt gedumpd, want plaatsen is het niet.

nogmaals, namens faithy denk ik, punt is om de "kampioen lezer" te bereiken niet dat wij hem gaan lezen, want daar zijn andere blaadjes voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan