De Aprilia LAMA uit 1993!!!!

Moto65Man

Die hard MF'er
In memoriam
22 mei 2017
764
623
Gouda
Als Aprilia-liefhebber (en dus ook geintresseerd in de geschiedenis van Aprilia) ben ik gecharmeerd van een prototype wat helaas nooit het productiestadium heeft bereikt. Ik heb het over de scooter LAMA (125cc).

50cc en 125 cc Lama - 1992
Philippe Starck is de sterontwerper van deze hype van 'nineties’.

Meer dan biodesign
Het resultaat, gepresenteerd eind 1992, is een duo van scooters (in 50cm3 en 125 cm3) op basis van de Amico-scooterserie, en gedoopte Lama. Van dit dier wilde Starck de nonchalance, de sympathieke, de ontroerende en de vertederende facetten lenen, de "teddybeer" -kant van een groot pluche konijn of het Andesgebergte dier de Lama. Door ronde zachte vormen, spiegels in Mickey-oren (of konijn ...) stelde de ontwerper voor de intrinsieke agressiviteit van twee wielen te wissen ten gunste van een meer vriendelijke met een vleugje humor en dierlijke warmte.
Het ontwerp is bij twee prototypen gebleven en staat nu in het Aprilia-museum in Noale (vlak bij Venetië).

Het ontwerp kon destijds de kritiek van de Apriliadealers niet doorstaan en Beggio besloot daarop te stoppen met het project. Het was de tijd te ver vooruit helaas.

Maar wat vinden jullie er van? Op het Internet is niet veel informatie te vinden, maar misschien dat iemand nog wat weet te vinden. Laat maar weten. Graag zelfs!
50860012_1367102700098071_8961229575526809600_n.jpg
c216bf064998ac611d47fd92f03871af.jpg
fullsizeoutput-10ac-1.jpg
2.jpg
442910-3001-big-starck-004-1.jpg
 
Ik probeer de vergelijking te snappen...;-)
 

Bijlagen

  • fullsizeoutput_10cc.jpeg
    fullsizeoutput_10cc.jpeg
    7,4 KB · Weergaven: 3
  • Image.aspx.jpeg
    Image.aspx.jpeg
    37,2 KB · Weergaven: 6
De Aprilia dealers waren er niet enthousiast over, dus na lang denken besloot Ivano Beggio (eigenaar Aprilia) te stoppen met het ontwikkelen. Maar het team Philippe Starck en de constructeurs van Aprilia hadden zo goed samengewerkt dat ze besloten door te gaan met de grote wens van Beggio een motor te ontwerpen. Dat werd uiteindelijk de Aprilia Moto 6.5
 

Bijlagen

  • Unknown-5.jpeg
    Unknown-5.jpeg
    62,4 KB · Weergaven: 6
Er bestaat ook nog 1 folder van de Lama. Deze is uit 1992 dus. Voor Aprilia is deze Lama wel de beginfase geweest voor het anders denken in de ontwerpstrategie. De Japanners hielden Aprilia angstvallig in de gaten omdat Aprilia toen echt voorop liep in de motor-design-wereld.


lama-1.jpg
fullsizeoutput-f12.jpg
 
Misschien ook leuk te vertellen. Ik ben deze Lama nu op schaal 1:12 na aan het maken. Eerder had ik al de Aprilia Moto'6.5 op schaal nagemaakt en dat was redelijk goed gelukt. Nu deze Lama dus. Is wel een leuke uitdaging....Haha!
 
De Aprilia dealers waren er niet enthousiast over, dus na lang denken besloot Ivano Beggio (eigenaar Aprilia) te stoppen met het ontwikkelen. Maar het team Philippe Starck en de constructeurs van Aprilia hadden zo goed samengewerkt dat ze besloten door te gaan met de grote wens van Beggio een motor te ontwerpen. Dat werd uiteindelijk de Aprilia Moto 6.5
Die Aprilia Moto 6.5 van Starck vond ik dan weer wel een geslaagd ontwerp.
 
De brommer (50cc) uitvoering heeft daar model voor gestaan, zo lijkt het! Maar het spatbord boven het voorwiel en het stuur met koplamp is iets anders. De kleurstelling is beter. Vooral het zadel. Wel goed gevonden...Haha!
 

Bijlagen

  • Unknown-3.jpeg
    Unknown-3.jpeg
    29,5 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Zoals ik al eerder aangaf, ben ik ook bezig met het maken van een schaalmodel van de LAMA 1:12.

De basisvulling van de body is piepschuim. Vervolgens omkleed ik het met DAS-klei. Andere elementen hebben geen vulling van piepschuim. Wordt keihard door 24 uur te laten drogen. Daarna gewoon te schuren tot gewenste maat en model.

"Work in progress"

IMG_20200116_143024_BURST001_COVER.jpg

IMG_20200121_110920.jpg
 
Hij zit in elkaar! Nu nog beter drogen en dan krijgt hij een schildergeurtje.....

(De tweede foto is wat wazig, maar het idee is zichtbaar...)

IMG_20200122_141950.jpg
IMG_20200122_214154.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan