De bezem door oude topics?

superfrog

MF veteraan
7 aug 2002
2.894
0
Ljubljana
Jajajaja ik weet het, ik had de grootste lol om een zo oud mogelijk topic te zoeken en die vervolgens omhoog te schoppen. :X Sorrie sorrie sorrie :9

Maar wat ik wil vragen, kan het niet zo zijn dat het forum sneller wordt als stokoude topics misschien worden verwijderd? Ik denk dat er zát topics zijn die heel groot zijn, maar noooooit meer bekeken worden. Is het wat om die te verwijderen? Of maakt dat niks uit kwa snelheid vanhet forum...... :?

[me]superfrog is een computer no-no...[/me]
 
Dat is niet van belang op performance van dit systeem; wat niet geactiveerd wordt vraagt geen CPU-aandacht. De documenten (bijv. foto's van mooie vrouwen) op je pc vreten ook geen CPU, zolang je ze niet opent of bewerkt.
 
Jajajaja ik weet het, ik had de grootste lol om een zo oud mogelijk topic te zoeken en die vervolgens omhoog te schoppen. :X Sorrie sorrie sorrie :9

Maar wat ik wil vragen, kan het niet zo zijn dat het forum sneller wordt als stokoude topics misschien worden verwijderd? Ik denk dat er zát topics zijn die heel groot zijn, maar noooooit meer bekeken worden. Is het wat om die te verwijderen? Of maakt dat niks uit kwa snelheid vanhet forum...... :?

[me]superfrog is een computer no-no...[/me]
Die oude topics, die worden ook nog gelezen hoor. Mensen komen daar vaak terecht via de http://www.motor-forum.nl/forum/search.php (search), bijvoorbeeld.

Topics weggooien, dat doen we eigenlijk nooit. En dat moeten we ook niet willen, want het is een stukje van Motor-Forum en bevat daarnaast ook vaak interessante informatie!

De snelheid: nee, dat maakt niet uit. Ok het maakt wel iets uit, maar het zet geen zoden aan de dijk. Zeker als we dadelijk meer geheugen in de nieuwe database-server hebben maakt het al helemaal niet meer uit.

Maar: bedankt voor het idee! Voor hetzelfde geld had het wél gewerkt en hadden wij er b.v. niet aan gedacht.
 
Op dinsdag 27 mei 2003 13:28 schreef Tensive het volgende:
De documenten (bijv. foto's van mooie vrouwen) op je pc vreten ook geen CPU, zolang je ze niet opent of bewerkt.

Dat was dus niet het probleem op mijn pc... Pfooeii :9
 
Dat is niet van belang op performance van dit systeem; wat niet geactiveerd wordt vraagt geen CPU-aandacht. De documenten (bijv. foto's van mooie vrouwen) op je pc vreten ook geen CPU, zolang je ze niet opent of bewerkt.
:^ Idd.

Het maakt in de praktijk toch wel iets uit: hoe meer topics er zijn, hoe meer er 'kris kras door elkaar' gelezen kan worden en hoe minder goed de database software kan cachen. Maar in het geval van MF maakt dat niet uit: ik gok dat 99% van de opgevraagde topics zeer recent is en dus door veel mensen wordt gelezen => goede caching.

En zeker als we dadelijk dus meer geheugen in de db server hebben zitten kan alles weer beter gecached worden, dus komt alles toch nog goed ;)
 
Op dinsdag 27 mei 2003 13:34 schreef Bananeman het volgende:
dus komt alles toch nog goed ;)
:) Da's mooi.

Nee okee, ik dacht er net aan, misschien had het wat uitgemaakt.

Mag op slot :) THanks for de uitleg.
 
Misschien is het een idee om oude topics te markeren met een knipperende tekst ("Dit is een oud topic") ofzo om te voorkomen dat mensen een oud topic onbedoeld omhoog schoppen?


ps. dat heb ik natuurlijk niet zelf bedacht maar op een niet nader te noemen forum gezien. Onnodig natuurlijk om te vermelden welk forum dat was ;)
 
Misschien is het een idee om oude topics te markeren met een knipperende tekst ("Dit is een oud topic") ofzo om te voorkomen dat mensen een oud topic onbedoeld omhoog schoppen?


ps. dat heb ik natuurlijk niet zelf bedacht maar op een niet nader te noemen forum gezien. Onnodig natuurlijk om te vermelden welk forum dat was ;)
Wordt daar vaak het volgende geroepen "RTFM" en "UTFS" als je dan de FS gebruikt hebt je op je flikker krijgt dat je in een te oud topic post? Want zo'n soort forum ken ik niet... ;)
 
ik vind dat de oude topics moeten blijven.
zoeken in het archief is ontzettend handig. de zoekengine mag wel verbeterd worden...beetje google lookalike...

tis heel lastig om goed te zoeken in oude topics.
maar oude topics niet weggooien...t wordt zo een grote knowledgebase :)
 
En bedoeld omhoogschoppen dan? ;)

bedoeld omhoog schoppen is natuurlijk geen probleem zolang het maar functioneel is. Ik begrijp best dat iemand de search gebruikt, ergens een oud topic vindt en daar nog vragen over heeft. Die moet je dan best kunnen posten vind ik. Een ander verhaal is het als iemand een oud topic vindt over een crash van sigma en hem vervolgens een jaar later nog een keer beterschap wenst en vraagt wanneer ie oud het ziekenhuis komt. Das niet functioneel, das gewoon lomp.
 
maar wanneer is iets oud? Als ie een jaar geleden is geopenend of als de laatste post meer dan 6 maanden geleden is of als...
Als de laatste post een x tijd geleden is. En dan denk ik aan een maand of zelfs twee weken. Topics blijven meestal heel actief tot ze vanzelf doodbloeden en dan 'onaangeroerd' blijven tot iemand het per ongeluk weer omhoog schopt.
 
Verwijderen van topics staat haaks op het principe van een forum, namelijk het vormen van een database over een bepaald onderwerp (oa).

Oftewel, niet verwijderen... :+
 
:^ Idd.

Het maakt in de praktijk toch wel iets uit: hoe meer topics er zijn, hoe meer er 'kris kras door elkaar' gelezen kan worden en hoe minder goed de database software kan cachen. Maar in het geval van MF maakt dat niet uit: ik gok dat 99% van de opgevraagde topics zeer recent is en dus door veel mensen wordt gelezen => goede caching.

En zeker als we dadelijk dus meer geheugen in de db server hebben zitten kan alles weer beter gecached worden, dus komt alles toch nog goed ;)

[nog meer nerd taal, voor de liefhebber]

Naast het verhaal over caches is er toch wel een 2e factor waardoor veel forums 'pruning' ondersteunen (=het verwijderen/archiveren van oude topics).
Hoe meer posts er zijn hoe lastiger het wordt om een post tussen al die andere posts te vinden. Ik doel dan vooral op het zoeken op tekst in een topic titel. Nog erger wordt het bij het zoeken op tekst IN posts. Dan moeten al die duizenden posts doorzocht worden :z Het verschil hoeft echter niet zo ontzettend groot zijn bij een juist database ontwerp en goed gebruik van keys en indexes. Voor het zoeken op woorden kan je ook nog speciale tables maken met keywords uit posts.

p.s.: heb net m'n tentamen databases verknalt dus eigenlijk moet ik m'n mond gewoon houden :X
 
Enne als het nou topics zijn die in "G&G" staan, en het gaat over een item wat verkocht is? Dan kan ie toch weg? :?
 
Enne als het nou topics zijn die in "G&G" staan, en het gaat over een item wat verkocht is? Dan kan ie toch weg? :?
Als ik het zie dat het item verkocht is, dan doe ik het topic meestal op slot (tenzij er nog over gediscussieerd wordt). Maar meestal is dat niet nodig omdat zo'n topic toch al snel wegzakt.
 
Meestal wel leuk om de prijs de weten, en wat je voor die prijs krijgt.
(ok dat ZOU je ook kunnen zien op marktplaats enzo)
Ik ben erg tevreden over het forum, alleen heeft ie af en toe zn kuren (langzaam, of dubbelpast etc), maargoed met de komst van "een meer geheugen :P "
 
Dat is niet van belang op performance van dit systeem; wat niet geactiveerd wordt vraagt geen CPU-aandacht. De documenten (bijv. foto's van mooie vrouwen) op je pc vreten ook geen CPU, zolang je ze niet opent of bewerkt.

Het gaat ook niet om het bezoeken, maar om het doorzoeken van de database. Hoe groter de inhoud, hoe meer performance het kost om te zoeken.

Maarre....

Als de topics nu eens gecached worden, dat zou toch moeten schelen (of wordt dat al gedaan?) Als er een reactie wordt gewijzigd of toegevoegd, gooi je de cache leeg en de volgende bezoeker bouwt hem weer op. Alhoewel, met gepersonaliseerde instellingen wordt dat al lastig :?

[niet goed gelezen]er is al over cache geschreven :X :X :X :X :X [/niet goed gelezen]
 
Laatst bewerkt:
Op maandag 02 juni 2003 16:38 schreef Lecram het volgende:Het gaat ook niet om het bezoeken, maar om het doorzoeken van de database. Hoe groter de inhoud, hoe meer performance het kost om te zoeken.
Niet als je index in de db plaatst... en dat is dus ook gebeurd :)

Als de topics nu eens gecached worden, dat zou toch moeten schelen (of wordt dat al gedaan?) Als er een reactie wordt gewijzigd of toegevoegd, gooi je de cache leeg en de volgende bezoeker bouwt hem weer op. Alhoewel, met gepersonaliseerde instellingen wordt dat al lastig :?
Ik had een compleet caching-systeem gebouwd, waarbij ook die lastige zaken waren opgelost. Dat was nogal lastig idd, maar helaas ging het feest uiteindelijk niet door vanwege slechte Javascript ondersteuning door de verschillende browsers. Ik had namelijk enkele zaken naar de clientside verplaatst maar dat ging dus niet overal even soepel, en da's zacht uitgedrukt '(


edit: er was idd al over caching geschreven, maar er is caching op database-niveau (dat wordt gedaan door de db software) en caching op forum-niveau. Dat laatste wordt dus niet gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan