De bocht in....hoe en wat ???

schoutje

MF'er
17 okt 2002
87
0
Dordrecht
Hoor veel verschillende verhalen hoe de bocht in te gaan, want gewoon gassen en aan je stuur trekken is wel heel er kort door de .... :9
wat is nu wel een goede manier ???

-Insturen en druk uitoefenen op de betreffende step van welke kant je op gaat
-Of het tegenovergestelde van bovenstaand dus bochie naar rechts en druk op de linker step.
-Zodanig druk op je tank uitoefenen met je knie zodat ie ook een bochie wil maken
-Of een combintaie van step en knie ??

Kan me voorstellen dat het misschien per fiets verschild, maar er is waarschijnlijk wel een gulde middenweg :]
 
Op zondag 24 november 2002 09:35 schreef schoutje het volgende:
--Of het tegenovergestelde van bovenstaand dus bochie naar rechts en druk op de linker step.
Dat is 'm... Zo blijft je motor stabieler gedurende de bocht...

...en het beste is, veel oefenen.. :) Circuittraining is niet alleen voor wannabe coureurs hoor, daar leer je echt mooie bochies pikken :P
 
als je goed kijkt gaat het automatisch... :]

ik hou me iig nooit bezig met hoe ik op mijn stepjes duw.. :? :?
 
Insturen gaat het snelst door de tegenovergestelde kant op te sturen en tegelijkertijd druk op de voetsteun te zetten die aan de binnenkant van de bocht zit.
 
Gewoon veel oefenen... niet bij nadenken. Ben zelf ook niet bewust hoe ik een bocht neem, heb ik niet genoeg tijd voor.

Leer eerst maar vertrouwen te krijgen in banden en motor...daarna kan je gaan experimenteren. Circuittraining zal vast ook wel helpen.
 
vind het een goede topic....

dope wilt ook leuke bochtjes meepikken op zijn nieuwe gsx r :]
 
In het begin niet te veel bij nadenken. Gewoon doen wat jou het beste voelt. Daarna na de pro's luisteren en hun adviezen in de praktijk proberen te brengen.

[*]Laat insturen
[*]Druk op buitenste stepje
[*]Buitenste arm tegen de tank
[*]Etc.
 
Koop het boek Twist of the Wrist..
Dat wil helpen.. En volg je gevoel zoasl guz al zei..
NIet bij nadenken.. Als je dat wel doet gaat het eerder fout..
 
En alweer een mailtje verzonden. :]
Misschien is het mogelijk het ergens op het forum te zetten? Scheelt wat mailtjes te versturen. ;)
 
Knorrie, klasse man, hartstikke bedankt.

Ik heb maar meteen het document online gezet, nu kan iedereen hem hier zelf downloaden.

Motorrijtechniek.doc

ps: even met rechtermuisknop "doel opslaan als"
 
Deze???



full


De Duitse bijbel.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knorrie lief :+

Knorrie mij ook leesvoer sturen })

Dank vast!

Edit:
Laat maar.
Gizz heeft hem online gezet.

Edit 2:
Hoop dat ik nog genoeg inkt heb voor 61 pagina's ;)
Wat te lezen als me fiets bij Paul R. staat over twee weken.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zodra je gaat nadenken gaat het fout, hahaha. Maar een beetje bedachtzaam (op een leeg stukkie) sturen kan geen kwaad.

Je motor is een gyroscoop (moeilijk woord voor iets dat niet uit z'n baan te brengen is) door de roterende wielen. Maar alleen maar rechtdoor is niet leuk. Dussss wat hebben ze bedacht?? Een stuur!!!!!!

Maar voor echte snelheidsduivels is zo'n stuur eigenlijk nutteloos want dat gebruiken ze niet. Immers, boven een bepaalde snelheid (zeg zo'n 50 km/h al) is het voldoende de fiets een beetje uit balans te brengen. Dat kan door hangen, duwen en trekken.

Leuk truukje; als je rechtuit rijdt en je duwt tegen je rechter stuurhelft dan ga je ook naar.... rechts. Trek je juist aan je rechter stuurhelft dan ga je vanzelf naar links.
Pas wanneer je eerst de verkeerde kant op gestuurd hebt en de fiets begint om te vallen dan heeft het zin om mee te sturen (voor als de bocht toch scherper is dan je dacht).

Bij langzaam rijden is het gyroscopisch effect verdwenen en heeft tegensturen geen enkele zin.

Om in een bocht niet onderuit te gaan moet je wel je zwaartepunt wat verleggen. Dus je lichaam maakt een tegengestelde beweging. Sommige motorrijders kijken te veel naar Eurosport en leggen hun knie bijkans op de grond. Staat stoer, maar heeft meestal weinig nut. Tenzij je van paaltjes happen houdt (maar die staan niet langs de renbaan). Zoiets lukt alleen als je veel grip hebt met je banden en een laag zwaartepunt wilt hebben om met de naar buiten werkende kracht harder tegen het wegdek gedrukt te worden.

Ik zou zeggen, neem de bochten op een zo natuurlijk mogelijke manier. Dat is meestal het beste. Want als je echt gaat nadenken gaat het echt een keertje mis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan