De bocht in....hoe en wat ???

ik heb net weer geprobeerd te downloaden, en werkt gewoon.

Niet klikken op link, maar "Doel opslaan als"
 
Buitenkant van de bocht bedoel je :z


Skoezie, om je motor te laten insturen kan je druk geven op het steppie welke aan de binnenbocht zit, zit je echter in de bocht, dan moet je druk zetten op je buitenste steppie.
 
Uhm zijn die boeken van Twist of the wrist er ook in het Nederlands???? (zo ja ISBN nummer???) Niet da'k het in 't Engels erg vind, maar het leest net ietsje makkelijker... :)
 
Skoezie, om je motor te laten insturen kan je druk geven op het steppie welke aan de binnenbocht zit, zit je echter in de bocht, dan moet je druk zetten op je buitenste steppie.

Het bekende verhaal van de klok en de klepel. Stupid ikke |(
 
hoe kan dat nou als je je binnenbochtbeen gestrekt naar voren hebt? :? })


Doe je dat dan al VOORDAT je instuurt?????

Guz rijdt 300 meter voor de bocht, been gestrekt vooruit O-)

ps: lees quote goed

Op woensdag 27 november 2002 08:58 schreef Gizzmo het volgende:kan je druk geven op het steppie
 
Laatst bewerkt:
hoe kan dat nou als je je binnenbochtbeen gestrekt naar voren hebt? :? })

Sm stijl is anders Guzz. Door je been naar buiten te brengen doe je eigenlijk hetzelfde, namelijk gewicht verplaatsen naar de kant van de bocht. Tijdens het glijden wel druk op de buitenste voetsteun zetten.

Ro
 
Maar voor echte snelheidsduivels is zo'n stuur eigenlijk nutteloos want dat gebruiken ze niet. Immers, boven een bepaalde snelheid (zeg zo'n 50 km/h al) is het voldoende de fiets een beetje uit balans te brengen. Dat kan door hangen, duwen en trekken.

Wat een onzin |(
Het is juist precies omgekeerd.

Bij de California Superbike School hebben ze een motor die dit fabeltje 100% tegenspreekt. Zonder stuur is het (op snelheid) onmogelijk om met je gewicht je motor in te sturen.

Maar gelukkig spreek je jezelf hier tegen:

Leuk truukje; als je rechtuit rijdt en je duwt tegen je rechter stuurhelft dan ga je ook naar.... rechts. Trek je juist aan je rechter stuurhelft dan ga je vanzelf naar links.
Pas wanneer je eerst de verkeerde kant op gestuurd hebt en de fiets begint om te vallen dan heeft het zin om mee te sturen (voor als de bocht toch scherper is dan je dacht).

Dit klopt wel, en dit is ook de enige manier waarop je een motor krijgt ingestuurt. Gewicht verplaatsen helpt hierbij, maar met alleen gewichtverplaatsen bereik je niks.
 
Juist....

Op je steppie drukken, tsss, wat een nonsens!
Die kracht helpt nog niet eens 10% bij aan het hele insturen; ten eerste het hoogtepunt van de kracht tov de motor is veels te laag.

Ik stuur alleen in met m'n stuur (ja ja, sturen met je stuur, dat zegt het al :z )
Drukken tegen je stuur aan (inmiddels welbekend verhaal hier) en als je de bocht niet schijnt te halen, moet je gewoon verder weg kijken en/of harder drukken tegen je stuur!!
Of zachter rijden natuurlijk })
 
Zodra je gaat nadenken gaat het fout, hahaha. Maar een beetje bedachtzaam (op een leeg stukkie) sturen kan geen kwaad.

Je motor is een gyroscoop (moeilijk woord voor iets dat niet uit z'n baan te brengen is) door de roterende wielen. Maar alleen maar rechtdoor is niet leuk. Dussss wat hebben ze bedacht?? Een stuur!!!!!!

Maar voor echte snelheidsduivels is zo'n stuur eigenlijk nutteloos want dat gebruiken ze niet. Immers, boven een bepaalde snelheid (zeg zo'n 50 km/h al) is het voldoende de fiets een beetje uit balans te brengen. Dat kan door hangen, duwen en trekken.

Leuk truukje; als je rechtuit rijdt en je duwt tegen je rechter stuurhelft dan ga je ook naar.... rechts. Trek je juist aan je rechter stuurhelft dan ga je vanzelf naar links.
Pas wanneer je eerst de verkeerde kant op gestuurd hebt en de fiets begint om te vallen dan heeft het zin om mee te sturen (voor als de bocht toch scherper is dan je dacht).

Ook als de bocht scherper is dan je dacht ga je niet meesturen. Ook dan moet je weer naar buiten sturen om platter te kunnen. Juist door het sturen krijg je namelijk de gewichtsverplaatsing.

Bij langzaam rijden is het gyroscopisch effect verdwenen en heeft tegensturen geen enkele zin.

Sturen heeft in dit topic weinig met gyroscopisch effect te maken, maar puur met gewichts verplaatsing. De snelste manier om je gewicht te verplaatsen is door te sturen. Door te sturen gaat de motor onder jouw vandaan en verplaatst het gewicht zich dus naar 1 kant van de motor. Daardoor val je letterlijk in de bocht.


Ro
 
Op woensdag 27 november 2002 19:13 schreef Yzf1kr het volgende:
Wat een onzin |(
Het is juist precies omgekeerd.

Bij de California Superbike School hebben ze een motor die dit fabeltje 100% tegenspreekt. Zonder stuur is het (op snelheid) onmogelijk om met je gewicht je motor in te sturen.
Alleen gewicht verplaatsen werkt uitstekend! Anders zou je zonder handen op je stuur nooit de hoek omkunnen (kan écht hoor ;) ) Maar de oorzaak hiervan is dat het wiel toch "stuurt" door je gewichtsverplaatsing (wiel wil rechtopp blijven ofzo?) Als je het voorwiel écht fixeert, dan werkt gewichtsverplaating opeens een stuk minder. Dus de stelling dat je geen stuur nodig hebt om de hoek om te kunnen klopt aardig, maar dat betekent niet dat er geen countersteer-beweging plaatsvindt... :)
 
Het gyroscopisch effect heeft wel degelijk effect. Dit effect zorgt ervoor dat de motor kantelt en we de bocht kunnen maken.

Kijk maar eens naar het plaatje. Je kijkt boven op het wiel en de rode pijltjes geven de reactiekrachten weer als gevolg van de zwarte pijlen. Dit is de as en daarop zit de voorvork bevestigd. Zoals je kunt zien veroorzaak het aangebrachte moment (druk op rechter stuurhelft) er voor dat het wiel wil kantelen en het neemt daarbij via het balhoofd de rest mee. Daarom heeft de balhoofdhoek zo'n grote invloed op de snelheid van kantelen. Hoe kleiner de hoek hoe directer de kracht overgebracht word.

full


Gewichtsverplaatsing veroorzaakt dus niet het kantelen maar zorgt er alleen voor dat het krachtenspel in de bocht gunstiger uitpakt.

Frank
 
Het gyroscopisch effect heeft wel degelijk effect. Dit effect zorgt ervoor dat de motor kantelt en we de bocht kunnen maken.

Kijk maar eens naar het plaatje. Je kijkt boven op het wiel en de rode pijltjes geven de reactiekrachten weer als gevolg van de zwarte pijlen. Dit is de as en daarop zit de voorvork bevestigd. Zoals je kunt zien veroorzaak het aangebrachte moment (druk op rechter stuurhelft) er voor dat het wiel wil kantelen en het neemt daarbij via het balhoofd de rest mee. Daarom heeft de balhoofdhoek zo'n grote invloed op de snelheid van kantelen. Hoe kleiner de hoek hoe directer de kracht overgebracht word.

(Afbeelding)

Gewichtsverplaatsing veroorzaakt dus niet het kantelen maar zorgt er alleen voor dat het krachtenspel in de bocht gunstiger uitpakt.

Frank


Lees het nog eens.


Sturen heeft in dit topic weinig met gyroscopisch effect te maken, maar puur met gewichts verplaatsing. De snelste manier om je gewicht te verplaatsen is door te sturen. Door te sturen gaat de motor onder jouw vandaan en verplaatst het gewicht zich dus naar 1 kant van de motor. Daardoor val je letterlijk in de bocht.


Ro
 
Hoor veel verschillende verhalen hoe de bocht in te gaan, want gewoon gassen en aan je stuur trekken is wel heel er kort door de .... :9
wat is nu wel een goede manier ???

-Insturen en druk uitoefenen op de betreffende step van welke kant je op gaat
-Of het tegenovergestelde van bovenstaand dus bochie naar rechts en druk op de linker step.
-Zodanig druk op je tank uitoefenen met je knie zodat ie ook een bochie wil maken
-Of een combintaie van step en knie ??

Kan me voorstellen dat het misschien per fiets verschild, maar er is waarschijnlijk wel een gulde middenweg :]

Niet nadenken en in de verte kijken naar dat punt waar je uit wil komen; ik zou circuitcursus doen op leystad via MRO (anwb, promotor) hebben ook een website, naam weet ik niet maar met zoeken op MRO en motor - rijopleidingen kom je vast een eind. Ik heb circuitmodule A en B gedaan: erg aan te raden, niet om te leren racen, maar wel om hoe een bocht goed aan te snijden en nog veeel meer
 
Nee, ik heb alleen het boek zelf....
Goed boek heb ik gehoord. De Duitse tegenhanger van Keith Code, maar dan nog uitgebeider, schijnt. Maar waar heb je die gehaald? Gewoon de locale boekhandel? Moest hier besteld worden... Word je niet blij van... Om voor een boek van plm. 25 euro 18 euro (!) "bestelkosten" te dokken, wordt me te gek...
 
Terug
Bovenaan Onderaan