De bouten van de alternator staan los(virago 535)

allex

MF'er
2 mrt 2008
43
0
Hallo geachte, ik heb een vraagje.
IK rijd met een virago 535 van 1993.
en mijn bouten van de alternator staan los.
Heb mijn deksel losgedaan waar de alternator op zit, de bout waar de klok met vast zit.losgedaan.
maar NU moet ik de klok loskrijgen want de bouten zitten aan de binnen kant vast gezet
de klok van de altenator zit er konisch op de as gezet, en heb al met een polytrekker proberen los tekrijgen maar géén geluk.
Heeft daar iemand raad bij???
dank bij voorbaat.Allex.
 
Niet met een twee- of driepoottrekker aan je vliegwiel sjorren!
Er zitten drie tapgaten in het vw waarop een vlakke plaattrekker past, zodat je middels het middengat op de trekker een bout tegen de de krukas kan daaien, om zodoende het vliegwiel te verwijderen.
Ik heb in het verleden zelf wat draad gesneden/gaten geboord in een stalen plaatje van 8..10 mm dikte, als je niet te hard staal kiest dan is e.e.a. met normaal gereedchap goed te doen.
 
Alvast bedankt voor de uitleg.
Het zijn tapgaten van M8.
nb dacht niet dat het vliegwiel er zo vast op zat!!!
Nog een geluk dat ik dit eens losgedaan heb er zitten twee van de drie bouten los.
Heb dit hoort als ik hem op rolentie deed draaien.
Nu maar aan een sleutel geraken?
alvast bekankt voor de uitleg.
Allex
 
Je hebt geen sleutel, maar een trekplaatje nodig, let ook even op de 3 kleine imbusjes op je startkoppeling als je toch bezig bent, die heb ik al meerdere malen af zien breken of los raken.
Er hoort overigens borgingsvloeistof op.
 
Laatst bewerkt:
Wel Ja het zijn die drie bouten van m8 die los staan.
Maar doorvoor moet ik het vliegwiel los maken.
de bouten zitten er achter.
nb Zal eens inv in een garage van yamaga voor die trekker te lenen zal zien wat ze zeggen.
Is dit normaal dat het vliegwiel er zo vast op zit???
vgr
 
Exactemundo! Dat tooltje bedoelde ik, makkelijk te maken.
Het was overigens niet de bedoeling om de TS af te zeiken! Ik wilde meer even duidelijk maken wat voor sentimenten er leven. Kan er over en weer even rekening mee gehouden worden.
 
Verder denk ik dat Gassen dit bedoelt:

Doe eens wat meer moeite: omschrijf je probleem!

Succes met je motor!


Nee, ik bedoel dat het lijkt dat het volledig lang elkaar heen gaat.
Jij omschrijft hoe je het vliegwiel moet verwijderen, hij omschrijft hoe het vast zit.

(Straks draait hij 3 M8 bouten in zijn vliegwiel zo vast aan dat deze IN het blok uitkomen)

Drijvertje begreep ik dus goed.'

(Met dank aan Theaterbeest)

full
 
Laatst bewerkt:
Daarom haalde ik dat topic over duidelijkheid ook aan: er is sprake van 6* m8: 3* voor de trekker en 3* voor de inbusboutjes waarmee de startkoppeling aan het vliegwiel zit.
Als ik dit niet ooit voor een vriendinnetje uit elkaar getrokken had, dan had ik ook niet gereageerd. Alleen de voorkennis die ik had stelde me in staat om te begrijpen waar 't over ging.
Maar genoeg zeikverhalen over duidelijkheid, TS succes met je xv , laar maar weten of het je gelukt is
 
hallo Heren, alvast bedankt voor de reactie, en de tekening.
Het is een beetje mijn fout.Een goede uitleg is goud waard.
Dus al ik het goed begrijp Drie boutjes van m8 ong 1 cm in het vliegwiel draaien, zoals op de tekening, dat heb ik wel begrepen.Zal iets laten horen als het gelukt is.
nb men had mij ook al gevraagd of er géén draad binnen in de as van de krukas is,vb m18 x1,5 maar dit is niet zo.
Met vriendelijke groeten Allex.
 
Heb het viegwiel los gekregen.
heb mij een trekertje gemaakt zoals op de tekening en zonder probleem losgekregen.
Ik was niet zeker dat ik mijn 3 bouten van m8 in het vliegwiel mocht draaien en zo lostrekken.
maar eind goed al goed......voor het vliegwiel toch.
de startkoppeling is naar de vaantjes.(zat maar met één bout nog vast.)en de rest is al doorgedraaied.Allex
 
Wat bedoel je met de rest is is doorgedraaid? In principe zou je met nieuwe boutjes om de koppeling te bevestigenklaar moeten zijn!
Of heb je het over die chroomkleurige 'schaal' die de rollen v.d. starter vasthouden? is die soms verdraaid t.o.v. de 'rollenhouder'?
 
ik wens je veel suc6 met het er weer goed opzetten van de rotor........
het handboek volgen is niet genoeg, dat kan ik je wel vertellen. ALLE timingtandwielen moet je bekijken en OOK de timing van de voorste cilinder als je de rotor eraf gehaald hebt.
ik weet het nu.....
simpel is anders.

als je bij de dealer staat en die laat het je zien hoe het wel moet, voel je je maar een hele kleine jongen.......

(heb de foutmelding in het andere topic even bijgewerkt voor juiste omschrijving probleem)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de rotor kan er op 2 manieren op, maar op de verkeerde manier loopt de motor nooit meer......
afijn, als je de rotor op de as van de krukas zet en zo draait dat de spie naar het onderste tandwiel van de nokkenasketting wijst, dan verdraai je ook het moment van ontsteken van de voorste cilinder.
als bijv de voorste cilinder ontsteekt, wat moet dan de achterste cilinder doen ?? dat samenspel kun je dus ook ontregelen als je maar lukraak de rotor een slag draait om de timing van de achterste cilinder goed te zetten.
dat bedoel ik.
 
Ja heren hier ben .
ik heb vandaag de bouten gemonteerd.dus de snelkoppeling aan het vliegwiel gemonteerd met 3 inbus bouten van m8 met wat loctite nr243 (blauwen).
Dan heb ik het vliegwiel weer gemonteerd op de krukas(die zit met een (splitpen of hoe noemen jullie dit??een klevet?? en dat kunt ge niet verkeerd monteren.en dan de bout in het midden van de krukasvastgezet.
begrijp niet goed wat mr hierboven wilt zeggen met rotor.
 
als het deksel er opzit zal ik het jullie laten weten of alles goed loopt.
zeg drijvertje.de drie gewichtjes met de veertjes erbij die zijn nog ok.
Maar hoe werkt dit juist????middelpuntvliegende kracht Is dit om te helpen de motor rond te krijgen???
enfi ik heb geluk gehad.2bouten zaten er afgebroken.moest dit in de carter komen??ik weet het dan niet goed hoor,met alle gevolgen van dien!!!!!!
 
Dat pennetje heet in Nederland een spietje.
Wat Yamatwin zegt over de ontsteking snap ik wel, maar 't kan niet als het vliegwiel daadwerkelijk maar op een manier past (dus geen dubbele spiebaan zoals ik zelf ook al dacht, maar dat zou jij zelf al gezien moeten hebben)
Loctite 243 houdt het goed, dat heb ik indertijd ook gebruikt.
Heb je wel de originele inbussen teruggezet? Volgens mij waren het bovengemiddeld goede boutjes..geen Gamma spul
 
Beste , ik heb bouten van 8.8 genomen toch niet te hard???
[]Die koppeling dient dit nu om de moter rond te krijgen???~[/]zijn er zo nog punten waar ik op moet letten bij de chopper??heb deze nog maar 3 maand.
deze mh waar ik hem gekocht heb ,zou die dat niet geweten hebben???
maar ik had een ander 535 horen draaien en daarmee vond ik dat mijn 535 een ander lawaai had.
En die mh had mij gezegd dat zijn motor dit ook voorhad(ziekte van virago??)
 
Nou die bouten breken zowieso vaker af. Lijkt me een kwestie van goed in de gaten houden.
Ik weet niet of 8.8 juist is, maar misschien heb je geluk en blijven ze met een andere spec. :)
Ander aandachspuntje is de spanningsregelaar, die zit achter het blok in de warmte en in het straatvuil en spatwater, die heeft daar geen makkelijk leven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan