De CBR 600 F3 van René

Bollenkar

MF'er
29 jan 2022
63
36
Velserbroek
Facebook
WhatsApp Image 2022-01-29 at 22.18.55.jpeg

Apetrots ben ik op mijn nieuwe CBR 600 F3 uit 1997 met ruim 40K op de klok.
De motor ziet er voor z'n leeftijd goed uit, maar er zijn natuurlijk irritaties.
Ik denk dat het voorwiellager gaar is, want bij 60KM/u met uitgeschakelde motor en de bak in vrij, komt er geluid van het voorwiel.
Lagers zijn besteld.

Het andere probleem is de koppeling,
Deze maakt geluid die zelfs in het stuur en buddyseat voelbaar is.
En dat is irritant.
Ik heb een filmpje gemaakt.
Zou het het druklager zijn, of de naaldlagers in de korf? Wie komt dit geluid bekend voor.
 
Ik heb het alleen bij mijn F2 als het blok koud is zodra de choke eraf is loopt het blok met ietsjes rammel.
Moet nog een keer de carburateurs goed synchroon afstellen .
Kan zijn dat de korf iets ingeslagen is en ja het is idd irritant en zeker als die rammel blijft bij warm blok.

PS gaaf ding hoor, mooie kleurstelling :t
 
De rammel blijft inderdaad bij een warm blok aanwezig. je hoort eigenlijk het geluid van een korf die speling op z'n as heeft.
Ik weet niet of dat zo is, maar het klinkt zo en je voelt het ook zo.
 
Rammel is normaal,dat is speling ,maar mag natuurlijk niet te erg worden,kan ook zijn dat er een of meerdere veren gebroken zijn die in de korf zitten,of ze hebben te veel speling,kortom een inspectie kan geen kwaad.De carbs synchroniseren helpt vaak ook een boel.
 
De Carbs wil ik ook doen. Er is wel onderhoud geweest, maar volgens mij alleen maar olie en bougies.
Dus eerdaags maar eens op zoek naar iemand die de spullen er voor heeft en me wil helpen.
De koppeling haal ik er gewoon een keer uit om te kijken. De korf kan ik eventueel nog oplassen
 
De vorige eigenaar weet niet precies welke olie er in is gegooid. "10w40 of 15w40" zegt hij.

Ook wist hij niet of er half of vol synthetisch in is gegaan.
Zaterdag vervang ik de voorwiellagers en zal de olie er uit halen en naar de koppeling kijken.
Als die er goed uit ziet, gooi ik er Motul 5100 10W40 semi synthetisch in.

 
Het is er nog niet van gekomen. Maar hij staat toch op de brug, want ik bouw meteen wat extra rotzooi in.
Een alarm, een klokje en een GPS snelheidsmeter. Ik hoop dit weekend de koppeling er uit te halen. De olie haal ik er gewoon uit. Dat lust de kymco denk ik wel.

Hij staat in ieder geval klaar in mijn werkplaatsje. De FS1 is weer lekker thuis.

 
Nou, het ligt uit elkaar.
De koppeling ziet er erg goed uit. Het naaldlager hoor je wel als je hem over de bus laat draaien, maar geloof niet dat dit verkeerd is.
Ik vind het wel gek dat de ketting van de oliepomp zo slap staat. Dat is volgens mij ook niet te verstellen.
 

Bijlagen

  • 20220218_160952.mp4
    4,4 MB
  • 20220218_161000.jpg
    20220218_161000.jpg
    236,9 KB · Weergaven: 31
  • 20220218_155816.jpg
    20220218_155816.jpg
    240,7 KB · Weergaven: 32
Op de foto lijkt het dat de koppeling wel is ingeslagen, maar dit is niet echt zo. Het is zwarte afzetting van de platen.
 

Bijlagen

  • 20220218_154837.jpg
    20220218_154837.jpg
    244 KB · Weergaven: 28
volgens mij is dat slappe oliepomp kettinkje wel een honda ding, die van mn CB500 hoor je ook wel een beetje.. :)

Op de foto lijkt het dat de koppeling wel is ingeslagen, maar dit is niet echt zo. Het is zwarte afzetting van de platen.

Op die foto lijkt het helemaal niet alsof de korf is ingeslagen :+
 
Dank je! ik heb hem ook gevonden. En besteld. Meteen ook maar nieuwe olie en een oliefilter. Aangezien de vorige eigenaar mij niet kon vertellen welke olie er in zit, zou het zo maar eens action kunnen zijn :}
 
Nou, geen vijf sterren voor CMS
Ik heb de ketting besteld en ze zouden die pas 28 februari verzenden. Toen ik daar overheen was, zag ik tot mijn schrik dat elke dag de verzenddatum ook een dag opschuift. Ik heb maar een mailtje gestuurd, maar ik geloof niet dat dit mijn vaste onderdelenleverancier wordt.
 
Cms is ook afhankelijk van toeleveranciers, meeste spullen komen uit Japan, en als er hier geen voorraad is… dan gaat het langer duren. ( zeker als het op back order staat, dan weet je van te voren dat het een lange adem zaak word)
Edit: ik zie bij een andere leverancier dat de levertijd ligt tussen de 2 en 6 weken.
 
Ik zou hem lekker laten zitten als er echt 40k op de teller staat. Als je er 140k op heb staan zou ik nog is gaan kijken;)
 
Dat zou zonde zijn. De ketting komt hopelijk binnen voordat het mooi weer gaat worden.
In de tussentijd maak ik Haarlem onveilig met de FS1. Die is ook leuk 🚀
 
Je kan wel vast een blokje aluminium (laten) zagen gelijk de afmeting spanningregelaar 8 mm dik heb ik ook gedaan.
Resulteert in een handwarme regelaar ipv loeiheet op zo`n dun gelast honda plaatje.

Misschien nog wat benzine slangetjes of nu de carburateurs eraf zijn de O ringetjes vervangen van de T stukjes die waren bij mij bijna vergaan of ingescheurd. ( had revisie kit gekocht bij ten kate oem honda )
verder ziet het frame etc netjes eruit !
 
Laatst bewerkt:
Dat is echt een geweldig goed idee! Bedankt! Ga ik morgen maken.
Ik zal hem alleen niet zagen, want hier staat een lasersnijder :}
En laat ik nou net die rommel programmeren *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan