De CrazyK (BMW K100)

crazy987

MF veteraan
7 mei 2012
2.141
3
regio moerdijk
Voor de 500 euro challenge van vorig jaar heb ik een BMW K100 gekocht voor 350 euro, deze heeft zich in de vakantie prima gehouden, en ook daarna is die nog veelvuldig gebruikt.
Nu ik volgend jaar weer op vakantie wil, en het plan met mijn FZS1000 gefaald is, moet ik wat nieuws hebben.
De BMW voelde zich alleen niet lekker ervoor, maar met nog 4 maanden te gaan voor het MF Test Weekend wordt het tijd om de handen uit de mouwen te steken en eens aan de slag te gaan.

Ter Info: wat hieraan voorafging kan je o.a. hier lezen: 500 euro challenge 2014: Crazy aan zijn eerste BMW K100RT!

Het album met alle foto's van nu zijn hier te vinden (ik ga niet elke foto plaatsen) :
Voor nu is de checklist wat gedaan moet worden

Het grote werk
- Hij draait soms op 3 pitten, hier moet naar gekeken worden, waarschijnlijk een probleem met de injectoren
- De kleppen moeten gesteld worden, deze waren een half jaar geleden al allemaal buiten speling maar hij bleef rijden dusja.....
- De startkoppeling moet nagekeken worden, deze weigert soms
- De versnellingsbak moet nagekeken worden, hij valt soms tussen en soms uit de versnelling
- Preventief olie/water keering vervangen in de pomp

Wat kleiner werk
- De cardanas maar even opnieuw insmeren
- De remmen nakijken (lijkt me erg handig)
- Rubbers van de dynamo nakijken (resoneren)
- Uitlaatbuis nr.2 maar weer eens goed vast zetten (tapeind afgebroken vorig jaar)
- Kijken waarom de telleropname maar de helft registreert & waarom de naalden dansen

Klein werk
- Remlicht schakelaar handrem fixen
- Afgebroken bouten uitboren her en der, helicoil plaatsen en weer door
- Spatbord vastzetten
- Zadel fixen
- Oliebeurt (deze keer WEL inclusief de versnellingsbak olie)

Al met al een flinke lijst, maar als verandering van vorig jaar, heb ik nu wel een fatsoenlijke werkplaats:
NxAFvYQ.jpg


Dus maar gelijk de handen uit de mouwen gestoken, en binnen no-time stond die er zo bij:
2e1fKhY.jpg


Met de onderdelen netjes in een rek opgeborgen, dit is ook een flink verschil met eerst waar ik alles ergens in de schuur moest plaatsen.
o76b38G.jpg


En aan het eind van de dag was ik hier al:
A2cNS56.jpg


De injectoren liggen al bij de dealer, en de cardanas smeren was inderdaad geen overbodige luxe, deze was weer aardig droog.
Wel was er 1 boutje die me wat problemen gaf, deze was te lang aan de kant van de laatste foto waardoor die tegen de cardanas aanbeukte. Geen probleem, boog vanzelf mee, en dacht dat die bout er nooit meer uithoefde.
Helaas, deze zagen was nog best een opgave maar ik geef niet op en deze bout heeft het dan ook afgelegd.

Morgen ga ik verder het blok vrij maken voor uitbouw, deze kan dan op de werkbank makkelijker ontleed worden ipv dat ik er moeilijk onder moet gaan liggen.
 
Laatst bewerkt:
Als je eventueel nog onderdelen voor bijvoorbeeld de startkoppeling hebt dan kunnen die mogelijk wel van pas komen.
Verder weet ik nog niet, prober zo veel mogelijk te fixen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan