De dagen van te luide voertuigen zijn geteld

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hele goede zaak dat onnodige takken-herrie van motorfietsen wordt aangepakt!
Gewoonweg belachelijk dat je sommige motorfietsen tot een paar km verder kan volgen vanwege alle herrie!
Voor velen is de motor kennelijk pas leuk als de demper eruit is gehaald. Wat een onzin!!
De lol voor ééntje, dat is de ergernis voor veel anderen................... :X
Nee, zelf heb je er ook geen lol van, maar ontwikkel je alleen tinnitis!

Goede geluidsregels heeft voordeel dat iedereen weet waar je aan toe bent.
Ook niet meer toestaan dat zware motoren meer herrie mogen maken.
Waarom zou een solo-motorrijder die op een 1500cc-motor zit extra veel graf-herrie mogen maken?
Ook veel geluidsdruk-meters toepassen voor controle. Flink handhaven!
Geen overlast voor omwonenden en ook geen dijk-afsluitingen meer nodig.

Er zijn maar 2 plaatsen waar achterlijke uitlaat-herrie een leuke kant heeft.
1 Ja, het is leuk als je in een tunnel zit om effe te bleren.
2 Als je door de file aan het filteren bent geldt idd de regel: 'Loud pipes, save lives'.

Mijn oude FZ heeft natuurlijk ook een pijp van 35 jaar oud.
Daar wil tijdens het seizoen nog wel eens een gaatje in roesten. De extra herrie daarvan ben ik echt niet blij mee.
Altijd weer fijn als er een plaatje op het gat is gelast!
 
Laatst bewerkt:
Er zijn maar 2 plaatsen waar achterlijke uitlaat-herrie een leuke kant heeft.
1 Ja, het is leuk als je in een tunnel zit om effe te bleren.
2 Als je door de file aan het filteren bent geldt idd de regel: 'Loud pipes, save lives'.

Of
3 Op het circuit, wat bedoeld is om je op uit te leven

.....oh, wacht effe B|
 
Veel euro 4 motoren, vanaf 2016, maken meer en een mooier geluid dan hun voorgangers.
 
Even uit het blote hoofd, want het is een tijd geleden: de gehoorgrens van een mens met een onbeschadigd gehoor, dus het moment dat hij een geluid van 1000 Hz hoort ligt op twee honderdduizendste pascal en de pijngrens ligt op 200 pascal, dat is volgens mij even snel uitgerekend een miljoen maal zoveel.

Voorwaar een vrij aardig bereik en boven die 200 pascal gaat het echt pijn doen en schade oplopen.

Voor de rest is de gehele discussie over het al dan niet leuk zijn van lawaaipijpen volkomen kansloos. Op fakebook kom je ze overal tegen en als je het leuk vindt om veel lawaai te maken, moet je dat vooral doen en geniet er van, maar doe het ergens waar niemand er last van heeft.

En kom niet met die afgezaagde kreet van 'loud pipes saves lives' , want links op je stuur zit een klein knopje en als je daar op drukt maakt je motor heel veel lawaai in een gebied waar het menselijk gehoor gevoelig is. Ze noemen het clackson en als je het nodig vindt om lives te saven, daar is dat ding voor.

Maar als je onterecht op de knopje drukt en de pliesie hoort dat, dan krijg je een heel vette boete. met andere woorden: je mag alleen lawaai maken als dat echt nodig is om iemand te waarschuwen, ergo, loud pipes maken continu herrie en dus heb je continu recht op de vette boete.

Capice?
 
Wat een geneuzel... Laten we het gewoon basic houden. De een heeft een luide motor, de ander vindt het irritant. De een heeft een gele kleur op zn huis, de ander die er tegen aan kijkt irriteert zich eraan.

Bottom line, houd het leuk en wees met z'n allen een beetje tolerant. Niks is leuker dan wanneer er een jongetje voor je motor een foto staat te maken en dat je hem erop laat zitten, vervolgens dat er nog een beetje leuk geluid uit komt waardoor zijn dag niet meer beter kan dan dat. Enjoy the little things

Als je zit te zeiken om geluid, ga bij een jeu de boules club. Daar heb je vrienden om mee te zeiken.
 
Wat een geneuzel... Laten we het gewoon basic houden. De een heeft een luide motor, de ander vindt het irritant. De een heeft een gele kleur op zn huis, de ander die er tegen aan kijkt irriteert zich eraan.

Bottom line, houd het leuk en wees met z'n allen een beetje tolerant. Niks is leuker dan wanneer er een jongetje voor je motor een foto staat te maken en dat je hem erop laat zitten, vervolgens dat er nog een beetje leuk geluid uit komt waardoor zijn dag niet meer beter kan dan dat. Enjoy the little things

Als je zit te zeiken om geluid, ga bij een jeu de boules club. Daar heb je vrienden om mee te zeiken.

Ik zei al dat die discussie kansloos is.
 
Wat een geneuzel... Laten we het gewoon basic houden. De een heeft een luide motor, de ander vindt het irritant. De een heeft een gele kleur op zn huis, de ander die er tegen aan kijkt irriteert zich eraan.

Bottom line, houd het leuk en wees met z'n allen een beetje tolerant. Niks is leuker dan wanneer er een jongetje voor je motor een foto staat te maken en dat je hem erop laat zitten, vervolgens dat er nog een beetje leuk geluid uit komt waardoor zijn dag niet meer beter kan dan dat. Enjoy the little things

Als je zit te zeiken om geluid, ga bij een jeu de boules club. Daar heb je vrienden om mee te zeiken.
Rijden met een te luide motor is een overtreding, evenals onnodig lawaai maken. Dat kan ook met een geheel originele motor.
Dat is iets anders dan de kleur van een huis.
 
Hoe willen zij dat juridisch dicht krijgen?
Mijn fiets van 2019 is goedgekeurd voor o.a. de Europese weg en heeft hiervoor een e-keurmerk.
Sticker op het frame staat ook dat mijn fiets 99dB produceert bij 6750 rpm.
 
Hoe willen zij dat juridisch dicht krijgen?
Mijn fiets van 2019 is goedgekeurd voor o.a. de Europese weg en heeft hiervoor een e-keurmerk.
Sticker op het frame staat ook dat mijn fiets 99dB produceert bij 6750 rpm.
Het gaat om de geluidsdruk gemeten tijdens het voorbijrijden en dat is bij jouw motor 78dB. Die 99dB is voor statische controle door de bevoegde autoriteiten. Het gaat ook over een mogelijke toekomstige eis voor nieuwe voertuigen. Overigens denk ik dat een Tesla op de snelweg nog meer geluid maakt dan een motorfiets met standaard uitlaat. Het lawaai bij hoge snelheden komt bij auto's voornamelijk van de banden.
 
Dat moet wel de Obersee zijn
1565676180963.png


deze dus :?

laermschutzdisplays-soll-motorradfahrer-zuegeln
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mij in de straat reed ook iemand met open uitlaten. Om 5 uur naar het werk en soms nachtdienst. Totdat zijn dochtertje mij vroeg : jij hebt toch ook een motor? Kun jij ook eens gasgeven als mijn vader slaapt? Zeg ik dat mijn motor niet zo hard klinkt. Zij: kun je dat niet aanpassen? 10 jaar oud.
Dat kun je toch niet weigeren 😇.
Tot slot vader boos naar buiten en dochtertje blij. Andere mensen uit de straat stonden te klappen. Nu heeft hij een stillere uitlaat met een lekker geluidje hoor.
Hij wist niet dat zijn dochtertje het geluid vervelend vond. Hij schaamde zich daarvoor
 
Natuurlijk kunnen we als fervente motorrijders bij elkaar uithuilen dat het allemaal belachelijk is, en dat mensen ook overal om zeuren.

Feit is, dat het niet-motorrijdende volk rondom ons er nu definitief klaar mee is, redelijk of niet.

..met als gevolg dat het logge politieke apparaat nu langzaam maar onverzettelijk in beweging komt om op de te verwachtte manier te overreageren. De binnenkort toch weer dreigende APK voor motoren is daar ook een bewijs van.

Ikzelf kan een beetje karaktervol uitlaatgeluid best appreciëren, maar de rest van het volk kennelijk niet.

En wees eerlijk: ikzelf heb een Tracer 900, en op het bijbehorende forumdeel is het zeer ongebruikelijk nog met de standaard uitlaat rond te rijden. Veel discussies gaan over een "geluidsverbetering", met als hoogtepunt die leuke blauwe vlammen uit de peperdure Akra-zonder-DB-killer. Bij andere motortypen zal dat niet heel anders zijn.
"Niet harder, maar mooier!" yeah right..

Ik snap dat, ik zie (en hoor) de bekoring, maar we zijn op monumentale schaal onszelf in de voet aan het schieten.

Ik woon op ~3km afstand van de A16 (Breda), en sommige motoren zijn werkelijk minutenlang akoestisch te volgen.

Yep, we zijn omringd door zeikers, maar ze zijn sterk in de meerderheid.
De stoomwals der wet is reeds aan de horizon! (sorry, poëtisch moment)
 
Sinds 2016 heeft de Britse overheid de wettelijke limiet vastgelegd op 74 decibel
Dus dat is nu al actief daar? :?

Volgens mij is er niet 1 motorfiets die standaard dat doet... ik meen dat er zelfs 100 op 't typeplaatje van m'n V-Strom staat. Zal vanmiddag eens checken. Hij maakt iig met standaard uitlaat een stuk meer herrie dan de ZRX met een Bos demper doet.

Maar een getal van 74 toont toch aan dat iemand erover heeft nagedacht, toch? Anders zouden ze wel een mooi rond getal hebben gepakt. :?
 
I really do not give a rats ass.

:]

Ik mag ook niet sneller dan 120 km\h rijden op de route waar ik rij. })

Ik voel mij nu een echte rebel op de motor. Stoute jongeman ben ik! (terwijl ik dit type, op kantoor, achter mijn veilige toetsenbord)
 
Natuurlijk kunnen we als fervente motorrijders bij elkaar uithuilen dat het allemaal belachelijk is, en dat mensen ook overal om zeuren.

Feit is, dat het niet-motorrijdende volk rondom ons er nu definitief klaar mee is, redelijk of niet.

..met als gevolg dat het logge politieke apparaat nu langzaam maar onverzettelijk in beweging komt om op de te verwachtte manier te overreageren. De binnenkort toch weer dreigende APK voor motoren is daar ook een bewijs van.

Ikzelf kan een beetje karaktervol uitlaatgeluid best appreciëren, maar de rest van het volk kennelijk niet.

En wees eerlijk: ikzelf heb een Tracer 900, en op het bijbehorende forumdeel is het zeer ongebruikelijk nog met de standaard uitlaat rond te rijden. Veel discussies gaan over een "geluidsverbetering", met als hoogtepunt die leuke blauwe vlammen uit de peperdure Akra-zonder-DB-killer. Bij andere motortypen zal dat niet heel anders zijn.
"Niet harder, maar mooier!" yeah right..

Ik snap dat, ik zie (en hoor) de bekoring, maar we zijn op monumentale schaal onszelf in de voet aan het schieten.

Ik woon op ~3km afstand van de A16 (Breda), en sommige motoren zijn werkelijk minutenlang akoestisch te volgen.

Yep, we zijn omringd door zeikers, maar ze zijn sterk in de meerderheid.
De stoomwals der wet is reeds aan de horizon! (sorry, poëtisch moment)

Mooi toch. Ik heb dat ook.
ik kan ervan genieten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan