De dagen van te luide voertuigen zijn geteld

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Vanmorgen weer heerlijk genoten van mijn Yoshimura slip on.

Sinds kort ook een quickshifter op de straatfiets en sindsdien pruttelt die ff wat wanneer we van de 1 naar 2 schakelen. Met of zonder koppeling.

Heerlijk!
Voel met net een MotoGP toerist die naar zijn werk raced. 8-):]

Straks weer lekker schreeuwen naar huis. Ik zit al te genieten bij de gedachten.
 
Vanmorgen weer heerlijk genoten van mijn Yoshimura slip on.

Sinds kort ook een quickshifter op de straatfiets en sindsdien pruttelt die ff wat wanneer we van de 1 naar 2 schakelen. Met of zonder koppeling.

Heerlijk!
Voel met net een MotoGP toerist die naar zijn werk raced. 8-):]

Straks weer lekker schreeuwen naar huis. Ik zit al te genieten bij de gedachten.
#yoshimuratokkie :}
 
Vanmorgen weer heerlijk genoten van mijn Yoshimura slip on.

Sinds kort ook een quickshifter op de straatfiets en sindsdien pruttelt die ff wat wanneer we van de 1 naar 2 schakelen. Met of zonder koppeling.

Heerlijk!
Voel met net een MotoGP toerist die naar zijn werk raced. 8-):]

Straks weer lekker schreeuwen naar huis. Ik zit al te genieten bij de gedachten.

Isle of (vul woonplaats in) tt })
 
Nou keek ik eens op ovi van RDW naar mijn toegestane dB niveau. Nou staat er 96 dB voor stationair bij 5250 toeren maar 80 dB voor rijdend. Mijn motor moet kennelijk stiller worden als ik rij en meer gas geef? Of is de afstand van het meten verder weg voor rijdend? :?
 
Nou keek ik eens op ovi van RDW naar mijn toegestane dB niveau. Nou staat er 96 dB voor stationair bij 5250 toeren maar 80 dB voor rijdend. Mijn motor moet kennelijk stiller worden als ik rij en meer gas geef? Of is de afstand van het meten verder weg voor rijdend? :?

Grappig is mij nooit opgevallen, ik mag met mijn Versys...

Geluidsniveau stationair | 89 dB(A)
Geluidsniveau rijdend | 72 dB(A)
 
Wat een geleuter weer : ik vraag me af hoe ze dit allemaal juridisch dicht denken te spijkeren.
De ene motor mag meer herrie produceren dan de andere..
 
Grappig is mij nooit opgevallen, ik mag met mijn Versys...

Geluidsniveau stationair | 89 dB(A)
Geluidsniveau rijdend | 72 dB(A)

72 dBA? op welke afstand? Is bij een motor op 30 cm van de uitlaat niet haalbaar, althans voor de meeste motoren.
 
Wat een geleuter weer : ik vraag me af hoe ze dit allemaal juridisch dicht denken te spijkeren.
De ene motor mag meer herrie produceren dan de andere..
Ben het met je eens, maar met de milieuzones is het ze ook gelukt.
Roodlichtcamera's zijn in de plaats gekomen van in Kevertjes postende agenten...
Tachograven meten wat een truckchauffeur uithaalt

Maar of ze dit werkelijk willen...
 
Nog eens over nagedacht, is het niet andersom? Stationair 72?

Bij mijn andere motor, een Super Magna, staat dat ik maximaal 0 dB mag produceren tijdens het rijden. En 94 dB bij 4750 toeren stilstaand. Staat momenteel stil voor reparatie in de schuur dus over het rijdende dB niveau hoef ik mij geen zorgen te maken. :')
 
Nog eens over nagedacht, is het niet andersom? Stationair 72?

Nee denk nog maar eens na....

Stationair wordt gemeten op een bepaalde afstand en onder een bepaalde hoek tov de uitlaat. Het is allemaal omschreven hoe de meting genomen moet worden. Maar er zit dan nog geen meter(afstand) tussen de uitlaat en de geluidsmeter.
En bij rijdend gaat dat wat moeilijk...... dit is dan ook een meting die wordt gedaan terwijl de motor voorbij rijdt tov de geluidsmeter. Ook hier is weer duidelijk omschreven waar de meter moet staan en onder welke hoek, maar nu tov de rijbaan. Groot verschil aangezien de afstand nu veel groter is ook op het moment dat de motor de meter passeert. En de meter hangt volgens de omschrijving hoger dan een meter, ook dit vergroot weer de afstand.
En bij stationair gaat de geluidsbron geen kant op, maar bij rijdend (of eigenlijk beter "voorbijrijdend") is het meer een piek meting en niet alleen van de uitlaat maar ook banden en turbulentie die wordt veroorzaakt door het rijden.
Daarom valt zo'n meting voor motoren, zelfs met een niet originele uitlaat, vaak best mee. Vrachtwagens en pick-ups(bijv) daarin tegen..... :X
 
In de typegoedkeuring van vrijwel alle voertuigen worden 2 verschillende dB-waarden genoemd.
De laagste waarde is het zgn. pass-by noise. Hierbij wordt het geluidsniveau gemeten terwijl het voertuig tussen 2 microfoons doorrijdt. Die microfoons staan op 15 mtr. afstand van elkaar (dat is dus een flinke afstand!). Het terrein waar dit gedaan wordt moet volledig open zijn.

De hoogste waarde is zgn. Stationary noise (dat slaat dus op een stilstaand voertuig; niet dat het toerental stationair is!).
Hierbij wordt de motor op een bepaald toerental gehouden en de microfoon op 50 cm afstand van de uitlaatopening. Dus heel dicht bij!
Die 2 geluidswaarden hebben nix met elkaar te maken.

Er is een wettelijk maximum gesteld aan het pass-by noise; mogelijk wil men nu dus die geluidswaarden verder omlaag schroeven voor nieuwe voertuigen.
Er is nooit een maximum gesteld aan het stationary noise. Dit werd alleen vastgelegd in het kentekenregister om de Politie een mogelijkheid te geven om open pijpen aan te pakken.
 
Laatst bewerkt:
Nog eens over nagedacht, is het niet andersom? Stationair 72?

Nee zo staat het bij de RDW vermeld, voor mij is het ook nieuw maar ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht of naar gekeken.
Mede omdat ik eigenlijk nooit met illegale herrieuitlaten heb rond gereden sinds 1978, mensen die dat wel doen zijn tokkies.
Harley rijders heb ik er wel eens naar gevraagd, a way of life werd mij dan verteld, nou het zal wel....ik ben geen meeloper.
 
Nee zo staat het bij de RDW vermeld, voor mij is het ook nieuw maar ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht of naar gekeken.
Mede omdat ik eigenlijk nooit met illegale herrieuitlaten heb rond gereden sinds 1978, mensen die dat wel doen zijn tokkies.
Harley rijders heb ik er wel eens naar gevraagd, a way of life werd mij dan verteld, nou het zal wel....ik ben geen meeloper.

#denietmeelopert.
 
IF_IT_IS_TO_LOUD_YOU_R_TOO_OLD.jpg



:t
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan