De dagen van te luide voertuigen zijn geteld

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Anoniempje442

Guest
Europa wil de normen verstrengen.
Fijn nieuws voor al wie te lijden heeft onder lawaaihinder, in de stad of op het platteland. Terwijl elektrische auto’s net worden verplicht om een minimum aan geluid te maken moeten hun evenknieën met verbrandingsmotor hun stem steeds meer temperen.

Europa werkt aan wet:
In beide gevallen is een en ander het gevolg van Europese regels. Concreet wil de Unie tegen begin 2020 de maximale geluidsdruk temperen tot 74 dB, waardoor heel wat constructeurs het vocale temperament van hun meer sportieve modellen moeten minderen. Zo bevestigde de baas van de productplanning van Mercedes-AMG al dat de jongste A45 S en CLA45 S het gelag hebben moeten betalen voor deze aangekondigde aanscherping. In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn ondertussen de eerste radars geplaatst die het lawaai van passerende voertuigen meten, respectievelijk in Londen en Yvelines. Het is duidelijk dat motorrijders en eigenaars van sportwagens met een agressieve uitlaat worden geviseerd door dit nieuwe type radar.

Te luide auto’s worden voortaan ‘geflitst’ in het Verenigd Koninkrijk.
In het Verenigd Koninkrijk willen de lokale overheden een nieuw soort radars installeren en testen, die geluidsoverlast van auto’s of motoren meten. Sinds 2016 heeft de Britse overheid de wettelijke limiet vastgelegd op 74 decibel, maar dat neemt niet weg dat sommige weggebruikers hun uitlaat aanpassen om de klank ervan te ‘verbeteren’. Dat tot grote ergernis van Chris Grayling, de minister van Verkeer.

Monaco.
Na een testfase van zeven maanden wil de overheid de resultaten bekijken en eventueel nieuwe radars bestellen. Die bestaan uit camera’s en geluidsmeters, die het geluidsniveau van gemotoriseerde voertuigen meten. Als die boven de wettelijke limiet komen, wordt de overtreder meteen geflitst en krijgt hij een boete. Het initiatief blijft niet beperkt tot het Verenigd Koninkrijk. Begin juni zwierde de Monegaskische politie tijdens het Top Marques-evenement tientallen luide weggebruikers op de bon.

bron: www.vroom.be
 
Bij het stuw (de 266) Eifel staat al een geluidspaal
Geef je teveel gas krijg je een melding "etwas leiser bitte" :?
En dan heb ik standaard uitlaten
 
Bij het stuw (de 266) Eifel staat al een geluispaal
Geef je teveel gas krijg je een melding "etwas leiser bitte" :?
En dan heb ik standaard uitlaten

Gaat dat niet om de snelheid??? langzamer is ook leise

@Blackbandit4@ Welke stuw? Bij Obersee?


Ik heb zo'n open Lazer uitlaat en daarmee ga ik natuurlijk regelmatig door de vliettunnel. Die hoor je goed, zeker als ik het toerental op de resonantiefrequentie van de tunnel hou, maar als ik normaal rij en het heeft geregend hoor ik echt mijn eigen motorfietsje niet meer
 
Laatst bewerkt:
Gaat dat niet om de snelheid??? langzamer is ook leise


Ik heb zo'n open Lazer uitlaat en daarmee ga ik natuurlijk regelmatig door de vliettunnel. Die hoor je goed, zeker als ik het toerental op de resonantiefrequentie van de tunnel hou, maar als ik normaal rij en het heeft geregend hoor ik echt mijn eigen motorfietsje niet meer
Het was vlak na een haarspeltbocht en bergop
Ik kom daar best vaak, zag ‘m voor de eerste keer
 
Mwa ik vraag me af hoe dat juridisch allemaal geregeld en gedefineerd is. In tegenstelling tot de snelheid van een motor/voertuig is de hoeveelheid geluid die door de camera of omgeving wordt waargenomen afhankelijk van heel veel andere factoren:
- hoe staat de wind
- hoe is de omgeving (gebouwen etc die het geluid reflecteren)
- welke andere voertuigen zijn er in de buurt

En daarnaast heb je natuurlijk nog het feit dat je motor een maximum geluid mag maken bij een bepaald toerental. Hoezo kun je dan bekeurd worden voor een geluidsniveau bij een willekeurig ander toerental.

Al met al vind ik het een raar verhaal waarbij ik mijn vraagtekens zet (aan de andere kant kan ik de politiek nou niet echt betrappen op goed doordachte regelgeving de laatste tijd. Dus wellicht zit ik er naast)
 
Mwa ik vraag me af hoe dat juridisch allemaal geregeld en gedefineerd is. In tegenstelling tot de snelheid van een motor/voertuig is de hoeveelheid geluid die door de camera of omgeving wordt waargenomen afhankelijk van heel veel andere factoren:
- hoe staat de wind
- hoe is de omgeving (gebouwen etc die het geluid reflecteren)
- welke andere voertuigen zijn er in de buurt

En daarnaast heb je natuurlijk nog het feit dat je motor een maximum geluid mag maken bij een bepaald toerental. Hoezo kun je dan bekeurd worden voor een geluidsniveau bij een willekeurig ander toerental.

Al met al vind ik het een raar verhaal waarbij ik mijn vraagtekens zet (aan de andere kant kan ik de politiek nou niet echt betrappen op goed doordachte regelgeving de laatste tijd. Dus wellicht zit ik er naast)
Dat klopt, maar volgens mij kan ik van sommigen 3 straten verderop al horen dan ze meer geluid maken dan wat mag. De echt grote overtreders dus. Hier in de straat rijdt iemand met een motor die de glazen laat rinkelen. Daarvan mogen ze er wel een bon op gooien wat mij betreft.
 
74dba limiet? Op het typeplaatje van mijn ZRX staat dat ie 90dba bij 4250tpm mag leveren, standaard?:?
Dat bedoel ik, 74 dB is gewoon niet haalbaar. Is weer typisch bedacht door een of andere ambtenaar die geen idee heeft van de dB materie.
74dB is een gesprek met enige nadruk. Op de meeste smartphones zit een dB meter, kijk maar eens hoe weinig dat is.

90dBA is voor een motor een heel beschaafd nivo en je moet meenemen dat bij een verdubbeling van de afstand het nivo met 3 dB zakt.

Bij geluidsmeting rekenen we meestal het geluid op een meter afstand. Ik kwam een keer een zaal binnen waar The Scene speelde en bij de ingang had ik 126dBA op de meter. Ik werd naar een zaal geroepen, ze waren in paniek want een gemeenteman was metingen aan het doen omdat de buren klaagden.

Hij moest een limiter installeren en afstellen op 100 dBA. Ik wees hem op de masterfader van het mengpaneel en zei: als je die helemaal naar beneden haalt komt er geen geluid meer uit de zaalspeakers en aldus geschiedde. En toen gaf zijn metertje nog steeds meer dan 100dBA omdat het bandje op het podium al harder was met de eigen versterkers.

Ambtenaren dus.

Als men het verkeer minder dan 80dBA wil hebben moeten we allemaal aan de elektrische auto of motor en daar valt flink te verdienen.
 
Meeste lawaai van voertuigen is toch van het rollen van de banden en het verplaatsen van de lucht bij hogere snelheden ?
 
Het zal wel geen populaire mening onder motorrijders zijn maar ik moet zeggen dat het vaak ook wel wat minder kan hoor. Mijn gs500 klinkt echt als een naaimachine en ik vind het heerlijk. Ik snap prima dat een grom of een knor uit de uitlaat zo nu en dan wel lekker is maar dat mensen met de db-meter bij de knalpijp staan om te meten wie het hardste gaat dat snap ik echt niet. Of dat mensen direct zo'n vuvuzela onder hun motor schroeven. Heel gek fenomeen vind ik dat. Sta wel eens naast mensen voor het stoplicht dat ik mezelf gewoon niet meer kan horen denken, dat vind ik gewoon asociaal. Blij dat daar "flitspalen" voor komen.
 
Gaat dat niet om de snelheid??? langzamer is ook leise

@Blackbandit4@ Welke stuw? Bij Obersee?


Ik heb zo'n open Lazer uitlaat en daarmee ga ik natuurlijk regelmatig door de vliettunnel. Die hoor je goed, zeker als ik het toerental op de resonantiefrequentie van de tunnel hou, maar als ik normaal rij en het heeft geregend hoor ik echt mijn eigen motorfietsje niet meer

Nee Rob. Leise is niet langzamer.
Leise stilte
Leiser stiller
Langsamer langzamer
Ruhiger rustiger
 
Het zal wel geen populaire mening onder motorrijders zijn maar ik moet zeggen dat het vaak ook wel wat minder kan hoor. Mijn gs500 klinkt echt als een naaimachine en ik vind het heerlijk. Ik snap prima dat een grom of een knor uit de uitlaat zo nu en dan wel lekker is maar dat mensen met de db-meter bij de knalpijp staan om te meten wie het hardste gaat dat snap ik echt niet. Of dat mensen direct zo'n vuvuzela onder hun motor schroeven. Heel gek fenomeen vind ik dat. Sta wel eens naast mensen voor het stoplicht dat ik mezelf gewoon niet meer kan horen denken, dat vind ik gewoon asociaal. Blij dat daar "flitspalen" voor komen.
Ik heb 1x op een dijk gehad tijdens een toertochtje dat ik een andere motorfiets van ver achter me hoorde aankomen. Ik heb oordoppen in, helm op, motoren voor me, motoren achter me en schrok me ineens de tyfus want het klonk alsof er een vliegtuig over me heen landde. Nee hoor, een sportieve motorfiets die ons 1 voor 1 passeerde. Toen hij voor me zat was het nog erger, en deed het gewoon zeer aan mijn oren. Blij dat die snel vertrokken was. Zulke idiote niveaus mogen ze echt keihard afstraffen van mij.
 
Het zal wel geen populaire mening onder motorrijders zijn maar ik moet zeggen dat het vaak ook wel wat minder kan hoor. Mijn gs500 klinkt echt als een naaimachine en ik vind het heerlijk. Ik snap prima dat een grom of een knor uit de uitlaat zo nu en dan wel lekker is maar dat mensen met de db-meter bij de knalpijp staan om te meten wie het hardste gaat dat snap ik echt niet. Of dat mensen direct zo'n vuvuzela onder hun motor schroeven. Heel gek fenomeen vind ik dat. Sta wel eens naast mensen voor het stoplicht dat ik mezelf gewoon niet meer kan horen denken, dat vind ik gewoon asociaal. Blij dat daar "flitspalen" voor komen.

Heel gek fenomeen vind ik dat :(
 
Het gaat om geluidseisen voor nieuwe voertuigen alsof die het probleem zijn,moderne wagens en motoren zijn af fabriek al stil genoeg,
laat ze eerst maar eens de herriemakers aanpakken die veroorzaken dat mensen gaan klagen,een beetje fruitig geluid is zo erg niet
maar die met de herriepijpen zonder enige vorm van demping zouden ze strenger moeten aanpakken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan