De dagen van te luide voertuigen zijn geteld

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier (artikel uit 2018, 2 jaar nadat die limiet van 74dB in zou gaan) hebben ze het over 82-86dB en oom agent zou 90 aanhouden ivm mogelijke slijtage. Is nog steeds vrij zacht, maar is nogal een behoorlijk verschil met 74dB...
 
90dBA is voor een motor een heel beschaafd nivo en je moet meenemen dat bij een verdubbeling van de afstand het nivo met 3 dB zakt.
6. En de officiële geluidsmetingen zijn aan de achterkant van de motor, waar de meeste herrie hoorbaar is. De afstand motor <--> "flitspaal" is groter en de hoek is ongunstiger.
 
Het gaat om geluidseisen voor nieuwe voertuigen alsof die het probleem zijn,moderne wagens en motoren zijn af fabriek al stil genoeg,
laat ze eerst maar eens de herriemakers aanpakken die veroorzaken dat mensen gaan klagen,een beetje fruitig geluid is zo erg niet
maar die met de herriepijpen zonder enige vorm van demping zouden ze strenger moeten aanpakken.

:^

En eigenlijk heb ik nog niet eens probleem met voertuigen die veel lawaai maken.
Meer met de bestuurders daarvan die het dan ook graag nog even overdrijven.

Bij ons in het dorp rijdt er zo'n grote Dodge RAM rondt, klinkt erg lekker,
maar die kerel die wil, juist in de stille uurtjes, nogal flink rondracen,
veel te snel door het dorp, teveel gassen, met dus veel lawaai tot gevolg.
Dan klinkt het niet meer, beetje jammer...
 
In veel dorpen in Duitsland en Frankrijk moet je al naar 30 km/u vanwege het geluid
 
Bij mij in de straat reed ook iemand met open uitlaten. Om 5 uur naar het werk en soms nachtdienst. Totdat zijn dochtertje mij vroeg : jij hebt toch ook een motor? Kun jij ook eens gasgeven als mijn vader slaapt? Zeg ik dat mijn motor niet zo hard klinkt. Zij: kun je dat niet aanpassen? 10 jaar oud.
Dat kun je toch niet weigeren 😇.
Tot slot vader boos naar buiten en dochtertje blij. Andere mensen uit de straat stonden te klappen. Nu heeft hij een stillere uitlaat met een lekker geluidje hoor.
Hij wist niet dat zijn dochtertje het geluid vervelend vond. Hij schaamde zich daarvoor

Stoere actie :}
 
Ze moeten eigenlijk een regel invoeren van de eerste maal een waarschuwing word je daarna nog een keer betrapt
op te veel herrie dan voertuig in beslag nemen voor een jaar en de derde keer betrapt het voertuig de pletter in.
Ik denk dat het dan een stuk stiller word op de weg. :Y
 
Wat een geneuzel... Laten we het gewoon basic houden. De een heeft een luide motor, de ander vindt het irritant. De een heeft een gele kleur op zn huis, de ander die er tegen aan kijkt irriteert zich eraan.

Bottom line, houd het leuk en wees met z'n allen een beetje tolerant. Niks is leuker dan wanneer er een jongetje voor je motor een foto staat te maken en dat je hem erop laat zitten, vervolgens dat er nog een beetje leuk geluid uit komt waardoor zijn dag niet meer beter kan dan dat. Enjoy the little things

Als je zit te zeiken om geluid, ga bij een jeu de boules club. Daar heb je vrienden om mee te zeiken.

Motoren valt in de grote meerderheid wel mee, echt luide motoren hoor ik niet vaak meer. De standaard uitlaten van bepaalde auto's (M2, 45 AMG,..) is gewoon irritant, zeker die scheten tussen her schakelen door.
 
Rijden met een te luide motor is een overtreding, evenals onnodig lawaai maken. Dat kan ook met een geheel originele motor.
Dat is iets anders dan de kleur van een huis.

Mijn buurman rijdt in een rs6, prachtige auto. Akra eronder en gaan. Maar die is niet in overtreding terwijl zijn auto met een beetje gas/ toeren ver over mijn geluid heen komt. Daar hoor je geen gezeik over, dat vinden velen mooi om te zien (waaronder ik)

Beetje tolerant zijn met zn allen, de groep motorrijders die zo extreem veel geluid maken, is volgens KNMV ook max 5 op de 100. Je kan niet de meerderheid duperen terwijl een minderheid extreem veel geluid produceert.

Maar genoeg geneuzel en gezeur, ik ga een ritje doen nu het weer lekker droog is. Challas
 
Op het gevaar af een oude zeur of moraalprediker genoemd te worden:

Geluid (in het algemeen en van het verkeer in het bijzonder) is oorzaak van veel leed, ook al is het geluid binnen de normen.
De gevolgen van geluid zijn allerlei klachten, waarvan meestal niet direct aan geluid wordt gedacht. Hartklachten zijn daar een bekend voorbeeld van.
Geluid is vaak niet de hoofdoorzaak van die klachten, maar maakt ze wel erger.

Als zo'n paal als instrument voor opsporing van de ergste boosdoeners wordt gebruikt, kan dit mogelijk onnodig leed voorkomen en heeft het mijn zegen.
Ok: ook mijn motor maakt af fabriek meer lawaai dan ik nodig vind (94 dBa volgens de voorgeschreven methode, overigens wel bij een toerental die ik nooit bereik).
 
Beetje tolerant zijn met zn allen, de groep motorrijders die zo extreem veel geluid maken, is volgens KNMV ook max 5 op de 100. Je kan niet de meerderheid duperen terwijl een minderheid extreem veel geluid produceert.

Maar genoeg geneuzel en gezeur, ik ga een ritje doen nu het weer lekker droog is.

Dat is nu juist het probleem. Ik wil -vele motorrijders met mij- best tolerant zijn. Geen enkele moeite mee.
De grote massa echter niet. Lezen ook dit forum niet.
Intolerantie is een beetje een volksziekte aan het worden. Zeer irritant (voor ons), maar deal with it..

5 op de 100? zou best kunnen, misschien nog wel minder.

Als ik op een zomeravond in de voorstad van Breda mijn hondje uitlaat, dan wordt het geluidsbeeld vol continue beheerst door voortdurend optrekkende motoren. Misschien zijn het er maar een paar - maar de hele stad hoort het.
Accident waiting to happen, en draconische eisen zijn straks ons deel.
Als motorrijders zijn we kennelijk niet "zelfreinigend".
 
Als motorrijders zijn we kennelijk niet "zelfreinigend".
Hoe zie je dat? Wij kunnen er toch weinig aan doen dat anderen teveel lawaai maken? :?
En een luide pijp mag dan wel geen levens redden, je raakt er ook niet eerder van bij een ongeluk betrokken.

...hoewel... toen de luide Mivv nog onder m'n ZRX zat had ik 't idee vaker een auto op mijn rijstrook te krijgen dan vanaf 't moment dat de milde Bos-demper erop ging. 🤔
 
Hoe zie je dat? Wij kunnen er toch weinig aan doen dat anderen teveel lawaai maken? :?
Ga maar eens winkelen in dit forum, en wat de algemene opinie is over after market uitlaten.
Je bent gemiddeld een beetje sneu als de std pijp er nog opzit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
In real live spreekt niemand je erop aan ,hier zijn we allemaal braver dan braaf en veel beter dan de rest ,dat zie je bijna bij elk topic.
Ik rijd met open pijp en heb nog nooit iemand er wat over horen zeggen ,hier de moraalridders w.s wel ,zolang ze achter t toetsenbord zitten.
 
Er wordt veel geroepen dat we maar wat toleranter moeten zijn want we mogen toch ook wel wat.
Zelf woon ik langs een dijk waarbij nu ook borden staan of het wat zachter mag.

Het hoeft echt niet geluidloos maar het hoeft ook niet zo te zijn dat we in onze eigen tuin tegen elkaar moeten schreeuwen om verstaanbaar te zijn als er weer zo'n debiel met een open- of blerpijp langs komt. Zelfs met een legale pijp is het niet nodig om tegen de rev limiter fietsen in te halen. De gehele dijk is immers een 60km zone en dat is met een reden. Als je 100+ wilt rijden in scherpe bochten dan doe je dat maar op het circuit maar niet op een dijkje met veel onoverzichtelijke bochten en veel voetgangers, fietsers en ander verkeer.

Veel denken ook dat ze de enige zijn die zoveel herrie maken en die ene keer per dag maakt dan toch niet uit.
Op een mooie zondag komen er echter vele tientallen in een uur zo voorbij die je meerdere km's lang hoort waardoor het effectief nooit "stil" is.

Ook zijn er die roepen "ik heb er nog nooit iemand over gehoord dat ik met een openpijp rij en dus zal het wel meevallen".
De overgrote massa weet gewoon hoe dat zo'n gesprek gaat. Wanneer je er wat van zegt krijg je een grote bek terug en doen ze er toch niets mee.
Het is dan ook zonde van je energie en dus gaan ze klagen bij de overheid in de hoop dat die gaan doen waar ze voor zijn en dat is handhaven.

Ook zijn er genoeg die wijzen op ander geluid als of het minder erg is als er twee debielen zijn die overlast geven dan wanneer er maar één is.
Die andere debiel mogen ze van mij ook best aanpakken.

Je kunt zeuren over tolerantie wat je wil maar als je de ander doelbewust gaat irriteren dan komt dat vanzelf een keer terug en dan moet je niet gaan janken.
 
Hele goede zaak dat onnodige takken-herrie van motorfietsen wordt aangepakt!
...
Nee, zelf heb je er ook geen lol van, maar ontwikkel je alleen tinnitis!

Tinnitus krijg je echt van slecht materiaal, en door de wind. De pijp zit vaak achter je en de rijder achter je krijgt er wel iets meer van mee.
Tinnitus probeer ik hard te voorkomen met oordoppen en proberen de turbulentie van je ruitje, kleding en helm te verminderen.

Ik ben het eens dat motoren soms wat rustiger mogen doen, maar motoren zijn net als sportauto's, nekkendraaiers. Altijd even omkijken wat het nou was.

Maar in de tuin hoor je wel eens op kilometers afstand een motor de rondweg rondbléren, als daar een bijbehorende snelheid bij zit, wat je toch vermoed aan het hoorbare toerental, rijden ze ook 120+. De combinatie geluid + snelheid vind ik asociaal en ik rijd zelf motor.

Ik wilde graag een aftermarket uitlaat, maar ik laat mijn stofzuiger toch maar even zitten.
Mijn andere motor heeft een heerlijke brul en aftermarket pijpen, maar eerlijk gezegd voel ik me bezwaard als ik na 10'en de 30 wijk in kom rijden, of iemand achteraf een concert geef. Al moet ik zeggen is dat meer een mij probleem.

Het is net als de zwarte pieten discussie, er zijn sowieso verliezers, maar we moeten gewoon een regenboog uitlaat verzinnen, of extra geluid door de helmspeakers bijpompen haha. Een beetje aanpassen kan best. Geluid in het dorp met klep in de uitlaat minimaliseren, buitenaf nog lekker brullen en de fabrikanten niet de meest extreme db grenzen op laten zoeken. Dit doen ze in Duitsland ook door de maximum snelheid te minderen in de avonduren, langs natuurgebieden geloof ik, in ieder geval een neveneffect.
Maar hoe doe je dit met oude motoren?
Politiek die zegt 76dB gaat vast voor een algeheel verbod, wat natuurlijk een niet gewenste kutoplossing is.

Snelheid handhaven is een optie, maar van die prenten worden we ook niet blij..
 
Overigens denk ik dat een Tesla op de snelweg nog meer geluid maakt dan een motorfiets met standaard uitlaat. Het lawaai bij hoge snelheden komt bij auto's voornamelijk van de banden.

Ik zou zeggen plan eens een bezoekje aan de Tesla fabriek in Tilburg daar hebben ze een indoor testbaan waar ze met >120km even door de fabriek scheuren.
Hiervan hoor je vrijwel niets. Als ze daarna van de testbaan komen dan gaan ze ook nog even op de Dyno waarop ze nog even de 180+ aantikken.
De Dyno maakt dan aanzienlijk meer herrie dan de auto die erop staat.

Nu staat een Tesla ook op speciaal voor Tesla door Michelin gemaakte banden om extra stil te zijn en zorgt de stroomlijn ervoor dat er nauwelijks een turbulente luchtstroom ontstaat die anders ook herrie maakt.
 
Laatst bewerkt:
Ga maar eens winkelen in dit forum, en wat de algemene opinie is over after market uitlaten.
Je bent gemiddeld een beetje sneu als de std pijp er nog opzit.

Dat veel mensen een aftermarket uitlaat monteren wil niet zeggen dat ze de dB killer er ook maar meteen uit slopen omdat het alleen maar om het geluid gaat, je kan ook een aftermarket uitlaat monteren omdat de originele demper gewoon lelijk is.
 
Er zijn lijkt mij wel belangrijke zaken te regelen dan luide pijpen. :?.
Gisteren Jinek gezien over klimaat beheersing wat een lachertje daar gingen ze een aantal Europese landen langs die grote woorden hebben over klimaat maar totaal niet aan de eisen toekomen ook niet in 2030. Overigens was Nederland het slechtste jongetje van de klas. _O-.
Kortom zoals het er nu uitziet gaan we naar de klote !
 
Ik zou zeggen plan eens een bezoekje aan de Tesla fabriek in Tilburg daar hebben ze een indoor testbaan waar ze met >120km even door de fabriek scheuren.
Hiervan hoor je vrijwel niets. Als ze daarna van de testbaan komen dan gaan ze ook nog even op de Dyno waarop ze nog even de 180+ aantikken.
De Dyno maakt dan aanzienlijk meer herrie dan de auto die erop staat.

Nu staat een Tesla ook op speciaal voor Tesla door Michelin gemaakte banden om extra stil te zijn en zorgt de stroomlijn ervoor dat er nauwelijks een turbulente luchtstroom ontstaat die anders ook herrie maakt.
Je zou een goeie Loekie zijn voor Tesla :} :t
 
Dat bedoel ik, 74 dB is gewoon niet haalbaar. Is weer typisch bedacht door een of andere ambtenaar die geen idee heeft van de dB materie.
74dB is een gesprek met enige nadruk. Op de meeste smartphones zit een dB meter, kijk maar eens hoe weinig dat is.

90dBA is voor een motor een heel beschaafd nivo en je moet meenemen dat bij een verdubbeling van de afstand het nivo met 3 dB zakt.

Bij geluidsmeting rekenen we meestal het geluid op een meter afstand. Ik kwam een keer een zaal binnen waar The Scene speelde en bij de ingang had ik 126dBA op de meter. Ik werd naar een zaal geroepen, ze waren in paniek want een gemeenteman was metingen aan het doen omdat de buren klaagden.

Hij moest een limiter installeren en afstellen op 100 dBA. Ik wees hem op de masterfader van het mengpaneel en zei: als je die helemaal naar beneden haalt komt er geen geluid meer uit de zaalspeakers en aldus geschiedde. En toen gaf zijn metertje nog steeds meer dan 100dBA omdat het bandje op het podium al harder was met de eigen versterkers.

Ambtenaren dus.

Als men het verkeer minder dan 80dBA wil hebben moeten we allemaal aan de elektrische auto of motor en daar valt flink te verdienen.
En dat laatste willen ze juist, hoe dan ook moeten we op en in die stofzuigers gaan rijden.
 
Als ik wat zeg over schreeuwende kinderen savonds om 22.00 dan zeggen ze ,agh t zijn kinderen he´,als ik me b.v erger aan t geschreeuw van een voetbalveld 2km verderop ,zeggen ze , agh die zijn aan t sporten ,vanaf donderdag t/m zondagnacht komt hier tot ca 0400 uitgaanspubliek langs uitgelaten schreeuwend ,agh je bent jong en je doet maar wat *O* :t ,last van uitlaatgeluid ? ik vind t heel best ,de groeten ermee :t
 
Als ik wat zeg over schreeuwende kinderen savonds om 22.00 dan zeggen ze ,agh t zijn kinderen he´,als ik me b.v erger aan t geschreeuw van een voetbalveld 2km verderop ,zeggen ze , agh die zijn aan t sporten ,vanaf donderdag t/m zondagnacht komt hier tot ca 0400 uitgaanspubliek langs uitgelaten schreeuwend ,agh je bent jong en je doet maar wat *O* :t ,last van uitlaatgeluid ? ik vind t heel best ,de groeten ermee :t

Amen @jan
:}

Ook helemaal klaar met dat gepeupel hier in dit land.
Mooi voorbeeld:

MIjn toenmalige brommer had een Takkoni er onder zitten (DB killer onder het zadel).
Maat had zo'n elect. ding
Rijden weg, wil er een auto uit het parkeer vak rijden, (raampje stond open van de beste man).
Hij hoort mij aan komen en stopt keurig, ik ben voorbij en mijn maat achter mij werd haast van zijn
elect. ding afgereden omdat de beste man hem niet HOORDE en niet zag (dooie hoek....)

Dus ja....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan