De dagen worden weer kouder en natter, dus sleuteltijd! Husqvarna tweetakt naar SUMO (of eigenlijk meer flattracker...)

GsxrEd

Die hard MF'er
25 apr 2017
400
64
Schijndel
Het is weer de tijd van koude en natte dagen dus sleuteltijd!
Het slachtoffer:
W0d4USm.jpg

Een 2005 WR250 tweetaktje die ik klaar ga maken voor straat gebruik, dus straatbandjes erop. Ik kan namelijk nergens meer fatsoenlijk in de bossen rijden, iedereen is opeens zo pro-milieu... Een paar maanden geleden heb ik namelijk de staatskas gesponserd, ik kreeg een geel briefje met een acceptgiro omdat ik zgn. aan het wildcrossen was. Dus ik ben er klaar mee, geen crossen in de bossen meer voor deze jongen maar lekker het asfalt op. (en zandpaadjes ofzo... ;) )

In eerste instantie wilde ik Honda CBR wielen gebruiken want deze had ik nog liggen.
De tandwieldrager had ik al afgedraaid, zodat de cush drive behouden kon blijven. 160/60/17 past prima!
xGooHrF.jpg

Maar op de een of andere manier vind ik 17" wielen op een crossmotor eigenlijk niet zo mooi... Het oogt net en tikkeltje te klein IMO.
Het rijdt super op asfalt, ik heb al wat ervaring opgedaan met een eerdere Sumo maar toch...
YVkoWho.jpg


Ik ga de 17" wielen maar overslaan en ga voor zoiets:
J3mNhYY.jpg

dXAV6Ha.jpg

jbRVLPM.jpg


Maar goed, voordat ik de boel pas ga maken, eerst het motortje maar eens aanpakken.
Ik wil de motor een facelift geven, ik heb een 2005 model maar wil naar een nieuwer model Husky. Helaas is dit niet een kwestie van even nieuwer plastic en een nieuwer model tank, het frame moet aangepast worden. Nu is dit bij een Husqvarna niet zo moeilijk, het is een kwestie van een paar busjes verlassen en de tankgeleiderbussen lager op het frame verplaatsen.
Dus eventjes het stof van het lasapparaat blazen en de motor gestript tot het frame. Eerst begonnen met het afslijpen van de tankgeleiderbussen en deze 4 cm naar boven verplaatst.
GDLVHYB.jpg

TclUks4.jpg

Busje voor de tankbevestiging bovenop het frame gelast
RiUNhYI.jpg

XJCrdYf.jpg

De nieuw model tank past nu als gegoten!
coHMfyu.jpg

cbAm255.jpg

13Fc3u0.jpg

En kaarsrecht ;)
0pkBgse.jpg

izc4knN.jpg

Frame een likje verf gegeven
KTrl1EA.jpg

Gelijk maar een andere zuiger erin
BZobqWX.jpg

Was wel nodig, had er geen uurtje langer mee moeten rijden...
a7HU85F.jpg

Goed kijken, er zit een haarscheurtje in de zuigerwand (piston skirt)
NJkYaqW.jpg

Dit is een Vertex zuiger (OEM kwaliteit) en is volledig van aluminium. Zuigertje zat er 40 uur in, maar ik ga nu voor een gesmede (Wossner) en hopelijk kan ik nu wel 60 uurtjes rijden hahaha
93dZ1qU.jpg

En blokje weer in elkaar
iAXCMwo.jpg


Mijn achterbrug heeft ook wel wat te lijden gehad, de kettinggeleider was flink versleten en had een mooie groef in het aluminium van de achterbrug gezaagd.
xxhtCG7.jpg

Even het TIG machientje van stal gehaald en weer opgelost
I6C58Ak.jpg

QsqxQ1H.jpg

Het subframe had ook een lelijke hap uit het aluminium
irGplML.jpg

1teZqcH.jpg

Maar nu niet meer;)
gTXF7qM.jpg


Volgende dingetje om te doen, een KTM LC4 achterwiel pas maken... Waarom een KTM LC4??? Omdat deze een cushdrive naaf heeft en ik ga zonder cush rubbers echt niet rijden ;)
snosczX.jpg

Ik heb een 18" 3.5J velg op Ebay gekocht en ga mijn standaard 18" achtervelg omspaken naar het voorwiel.
Dat is het even voor nu
 
Leuk topic. Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Die Husqvarna flat tracker in je OP is wel een vette machine om te zien...
 
Leuk project, Cushdrive is echt niet nodig, heel de wereld rijd supermoto zonder cushdrive. Lees ik nu dat je met 18 inch velgen gaat rijden?
Waarom dan niet gewoon Supermoto wielen :D Ik snap het niet echt.
 
Als je echte flattrack banden wil zit je vast aan 19 inch voor en achter.


Leuk project, Cushdrive is echt niet nodig, heel de wereld rijd supermoto zonder cushdrive. Lees ik nu dat je met 18 inch velgen gaat rijden?
Waarom dan niet gewoon Supermoto wielen :D Ik snap het niet echt.

17" vind ik niet mooi smoelen (rijdt wel lekker weet ik uit ervaring) te klein... en met 19" ga je minder lekker de bocht om ;)

Met 17" en echte straatbanden is het offroad een beetje ploeteren en ik wil heus nog weleens de "buiten baan" opzoeken.

Dus ik dacht, ik ga in het midden zitten dus 18" . De bandenkeuze is dan ook wat makkelijker in vergelijking tot 19" en ondanks mijn staatskas sponsoring wil ik stiekem ook wel offroad nog een beetje sturen met de motor, maar zeker ook op asfalt. Mbt cush kan ik kort zijn; ja er zijn tegenwoordig zat motorfietsen met ingebouwde cush op de koppeling maar dat heeft deze Husky niet en aangezien onderdelen niet al te goedkoop zijn voor het blok en sommige onderdelen gewoon lastig te krijgen zijn is cush a cheap insurrance
 
met 19" ga je minder lekker de bocht om ;)

19" is een verplichting in de sport. En de velgen zijn breder dan die van een crosser. De banden zijn ook veel boller. Suren gaat idd zwaarder dan de 17" van een supermoto. Maar als je toch alleen op straat gaat rijden en je de vering daarop ook aanpast (op een flattrack zie je ook geen bulten) is dat geen probleem.

Op mijn eigen (klassieke flat/ street tracker) heb ik ook grote wielen. Een zandpad is geen enkel probleem hoor. En driften gaat ook fijner met zwaardere grote wielen.
 
19" is een verplichting in de sport. En de velgen zijn breder dan die van een crosser. De banden zijn ook veel boller. Suren gaat idd zwaarder dan de 17" van een supermoto. Maar als je toch alleen op straat gaat rijden en je de vering daarop ook aanpast (op een flattrack zie je ook geen bulten) is dat geen probleem.

Op mijn eigen (klassieke flat/ street tracker) heb ik ook grote wielen. Een zandpad is geen enkel probleem hoor. En driften gaat ook fijner met zwaardere grote wielen.

Hihi daarom ook de topic titel Sumo/Flat tracker, want het wordt geen sumo (met 17" wielen) en geen flattracker (met 19"wielen). Misschien moet ik mijn topic titel maar aanpassen naar SuperTracker ofzo haha want die 18" komen eronder! ;) En ja, mocht ik het nu helemaal niks vinden qua rijgedrag dan koop ik wel weer 17" velgen en nieuwe spaken.
 
Vandaag eventjes verder gegaan.

Blokje en achterbrug erin
ne4i0Qg.jpg

LIo3Rei.jpg


Ik heb een beetje een vreemde tik, als ik een motor demonteer en weer opbouw, dan ram ik gelijk overal nieuwe lagers in...
Dus zo ook met het balhoofd (en achterbrug), straks is de motor weer als nieuw.
8RKHyJL.jpg


En ja, het blokje had ik ook al uit elkaar getrokken met nieuwe krukaslagers etc etc
PjMGhbB.jpg


Voorvork erin, achterschokker erop en het begint weer op iets te lijken
CsTDCui.jpg

dOoNhOq.jpg

En ja, die crosswielen gaan er weer onder uit ;)
 
Ik heb een beetje een vreemde tik, als ik een motor demonteer en weer opbouw, dan ram ik gelijk overal nieuwe lagers in...
Dus zo ook met het balhoofd (en achterbrug), straks is de motor weer als nieuw.

Prima tik toch :P Misschien wat minder minder voor de portemonnee. De (achterbrug/linkage)lagers die in mijn projectmotor moeten zijn duurrrrr.
 
En vandaag weer vrolijk verder gegaan, eerst de carburateur maar eens schoongemaakt
A7DCeqr.jpg

Jq0JroA.jpg


En ja, voordat je gaat zeggen/denken van "waar zijn die sproeiers nu?!?"... die zitten er niet in _O-_O-_O-

Het is namelijk een "Smart Carb" en waarschijnlijk de beste €€€ die ik ooit in een motor gestopt heb!

Even nog een paar foto's om de werking een beetje uit te leggen:
De naald van een 'normale' carburateur is rond, die van een SC is aan een zijde rond en aan de andere zijde vlak
Xj57vX0.jpg

Doordat de vlotterkamer 'onder druk' staat (zie de twee slangen aan de buitenkant van de SC, de SC ventileert nergens met de buitenlucht) wordt het brandstofmengsel met kracht langs de naald gestuurd en door de vorm van de naald, wordt het mengsel verneveld a la injectie.

En werkt dat??? JAAAAA!!! Mijn Husky reed voorheen 1 op 7 en tegenwoordig kan ik iets meer dan 100 km rijden op een tankje van 10 liter.

Nu denk je, dat ding loopt veels te arm en daarom istie zo zuinig... Of je hebt flink ingeleverd op top!

Nee, hoor ding is super af te stellen (armer of rijker) dmv een draaiknop bovenop de SC.
Feitelijk beweegt dat ding de gasnaald omhoog of omlaag, zie dat ronde ding met borgclip en inkeping op de vlakschuif
fjV01O4.jpg


Hier is de draaiknop bovenop te zien
GldMM66.jpg


Het mooie van dit systeem is dat je 'on the fly' het mengsel kan aanpassen en sinds ik de SC heb heb ik het idee dat de motor net even ietsje lekkerder door de powerband heenschiet...

Maar omdat je immers nooit genoeg power kan hebben met een oliestoker, heb ik besloten om mijn oude WR ontsteking en vliegwiel eruit te gooien en deze te verwisselen voor een wildere uit een Husky CR (ja de crosser).
L6KWLOW.jpg


Het is jammer voor de lichtspoel, want die heb ik nu niet meer maar dat ga ik wel oplossen op de een of andere manier ;)

Verder het subframe even geborsteld (zodat mijn laswerk straks niet meer opvalt) en de luchtfilerkast gemonteerd
jarLhJP.jpg


De tank en het zitje even gepast, nu wordt het echt wat :)
YJUrtTh.jpg

hMi32tK.jpg
 
En weer verder met het projectje;

De CR ECU aangesloten en gemonteerd, en wel ja de bougie vonkt en volgens mij ook nog op het juiste tijdstip dus dat moet goed komen! :]
9BIFnbT.jpg

Ook maar gelijk de radiateurtjes aangesloten met nieuwe slangetjes, verse koelvloeistof erin en het blok voorzien van verse olie
wBoCDY1.jpg

Nieuwe ketting geleider op de achterbrug en nieuwe kettingrollen op het frame
epx4iWl.jpg


En nu pure porno... 8-)8-)8-)
oCbFDNM.jpg

ZFjfvyF.jpg


Hopelijk gaat die Gnarly pijp mij onderin wat extra poelie geven en hoef ik niet teveel in te leveren op top... Maar we gaan het allemaal ervaren... ;)
 
Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen met die cross ontsteking. Hij zal wel een betere gasreactie hebben want crossers hebben normaal een lichter vliegwiel alleen het nadeel is dan weer dat hij bij lage toeren ook eerder af zal slaan en dat je dus de koppeling elke keer erbij moet pakken.
 
Vanavond niet zo heel veel gedaan, klein alu beugeltje gelast zodat de tank net even ietsje netter op het frame komt te liggen
7A8WrC8.jpg

qb56F7u.jpg

pvMlhgh.jpg


Verder heeft de Husky een enorm smalle achterbrug (de tweetakt) en daarom moest de tandwieldrager worden afgedraaid
Links de afgedraaide, rechts de originele hoogte
loyWKIn.jpg

Hier precies andersom, rechts de afgedraaide
uvMnYDz.jpg


Het tandwiel (of kettingwiel) wordt straks op de achterzijde gemonteerd om zo de ketting kaarsrecht te laten verlopen.
Natuurlijk ook een flensrand voor het tandwiel laten frezen
hnVxlUR.jpg


Tandwieldrager in kleur met nieuw tandwiel
y6bCmex.jpg

Met een nieuw lagertje erin
BQRINR4.jpg


Dat gaat straks wel werken! :)

Morgen ben ik vrij, dus dan ga ik mijn spaakwieltjes op een goede, maar ook goedkope manier tubeless maken. Ik wissel mijn banden namelijk altijd zelf en heb altijd een haat liefde verhouding met een binnenband. De manier die ik gebruik zien jullie morgen wel ;)

Ow ja, de spaakjes kunnen dan ook straks nog gewoon gesteld worden en eventueel vervangen worden alhoewel dat laatste een pain in the *ss is...
 
Hoe ga je het tandwiel nu centreren? Je hebt veerringen en moeren in een verzonken gat gemonteerd zoals ik het zie? Zelfs als je het (bij benadering) zo zou centreren denk ik niet dat dat lekker op zijn plek blijft zitten als de ketting eraan begint te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Hoe ga je het tandwiel nu centreren? Je hebt veerringen en moeren in een verzonken gat gemonteerd zoals ik het zie? Zelfs als je het (bij benadering) zo zou centreren denk ik niet dat dat lekker op zijn plek blijft zitten als de ketting eraan begint te trekken.

Daarom heb ik ook deze rand:
jbkFxzf.jpg


Aan de onderzijde laten frezen (2.5mm hoog), wel goed kijken! ;)
nOt3O9Z.jpg

8Eq3rUG.jpg


Het kettingwiel kan er zo worden 'opgeklikt', deze blijft namelijk ook zitten zonder bouten en moeren dus is super nauwkeurig gefreest en wel om door jouw genoemde reden. Weet ook dat de niet zichtbare zijde van het kettingwiel gewoon 8 mm gaten heeft, de tandwiel bevestigingsgaten zijn natuurlijk taps geboord.
En daarom ook de veerringen in deze tapse gaten, ik wilde net even ietsje meer vlees hebben in het kettingwiel zelf.

Overigens dient een tandwieldrager/wielnaaf (de naam zegt het al) het kettingwiel te centreren op de naaf en niet de bouten die het kettingwiel (tandwiel) vast zetten. Ik weet zo al een aantal motorfietsen (Honda CB, Kawa Ninja etc) die GEEN verzonken montagegaten hebben in het kettingwiel dus hierbij wordt het kettingwiel dus koud op de naaf gemonteerd met een simpele bout en/of moer en de naaf centrering doet de rest. Ik zal niet ontkennen dat het beter had geweest om gewoon tapse bouten te gebruiken maar het kan nu eenmaal niet anders vanwege de ruimtegebrek in de achterbrug... En nog een belangrijke reden; ik wil cushdrive hebben en een cushnaaf is nu eenmaal iets breder dan een conventionele EN ik wil het achterwiel ook graag centraal in de achterbrug hebben en niet teveel naar links of naar rechts.
 
Vandaag heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel gedaan, maar eigenlijk ook niks... _O-_O-

Ik heb mijn spaakwielen tubeless gemaakt, en mijn achterrem in orde gemaakt, nieuwe remolie en blokken gemonteerd, stepjes zwart gespoten en gemonteerd en weer hier en daar nieuwe boutjes gemonteerd.

Ziet er weer fris uit zo
sK7D2Uz.jpg

jZYL74a.jpg


Vanmiddag heb ik foto's gemaakt van het tubeless maken van de spaakwielen en zal straks in dit topic wel een 'how to' schrijven maar eerst eten! :YY
 
Even de "how to" voor een tubeless wiel.

Wat heb je nodig:
-spaakwielen
-2 ventielen voor een tubeless velg
-strijkkit
-kwastje voor de kit
-plamuur rubber


En als je net als ik van opschieten hou dan ook het volgende (maar dat omschrijf ik verderop);
-schilderstape
-ducktape
-plastic band
-spuitbusje verf

Voor de goede orde, ik heb foto's gemaakt tijdens de werkzaamheden van beide wielen, dus de ene keer zie je een smalle voorvelg en de andere keer de bredere achtervelg!

Eerst maak je de binnenkant van het velgbed goed schoon, vetvrij is hierbij heeeeeeeeeel belangrijk!
Dan monteer je het ventiel (wss moet je het velgbed een beetje bewerken ter hoogte van het ventielgat, een verzinkboor biedt uitkomst!)
2ZYXbI1.jpg

A5UpvAN.jpg


Velg afplakken en een DUN laagje strijkkit erop smeren, probeer de spaakgaten zo goed mogelijk dicht te smeren. Let op, strijkkit altijd in 1 richting aanbrengen!
Lj1RSh7.jpg


Ter hoogte van het ventiel de boel eventjes dik aanblubberen met name rondom de voet van het ventiel
sH7JUCH.jpg


Nu de boel laten drogen en omdat je de eerste laag er dun op hebt gesmeerd, kan je een halfuur later al weer de volgende laag erop smeren ;)

Nu snij je even een dun pijpje alu die net zo hoog is als de rand van het velgbed en een net grotere binnen diameter heeft als de ventielvoet
xieMlWu.jpg


Aangezien je rondom het ventiel iets driftiger gekliederd had met strijkkit, is dat gedeelte nog zacht/plakkerig.
En daar druk je het pijpje in vast
cWyj9fu.jpg

tfCwG9d.jpg

tfCwG9d.jpg


Nu kan de tweede laag erop
uuiEgjT.jpg

lOGp5Em.jpg


Even een uurtje wachten totdat de toplaag van de kit niet meer aan je droge vingers blijft plakken, maar wel zacht is. Dan weer de velg afplakken en blubber je het velgbed bijna vol en strijk je de kit zo netjes mogelijk vlak met een plamuur rubber
uuiEgjT.jpg

eKYM9ni.jpg


Als je tijd zat hebt (lees een goede week!!!) om de kit te laten uitharden dan ben je nu klaar. Als je geen week hebt en morgen al banden wil monteren lees dan even verder ;)

Pak een willekeurig spuitbusje met verf en spuit de velg op het moment dat de kit niet meer aan de vingers blijft plakken
a2MfHx3.jpg


Doe dit 2x en wacht totdat de verf (stof)droog is.

Dan pak je een stukje plastic en draai dit LOSJES om het wiel heen, maar zorg er wel voor dat het velgbed (dus waar je gekit hebt) zo goed als mogelijk bedekt wordt. Ik gebruik hiervoor dubbelgevouwen afzetlint.
OBOSG9B.jpg

pnWJ8mD.jpg


In principe kan je alles gebruiken, zolang het maar geen plakband/tape is. Dit heeft te maken met het oog op de toekomst, dus mocht je ooit een kapotte spaak hebben en deze willen vervangen. Het idee achter mijn manier van tubeless maken heeft alles te maken met die dikke kitlaag in het velgbed. Strijkkit zal altijd iets wat zacht blijven en daardoor is het gemakkelijk om het te bewerken zodra het 'uitgehard' is. Als er een spaak kapot is, dan kan je gemakkelijk ter hoogte van de kapotte spaak het gebied eromheen makkelijk uitsnijden. Oude spaak eruit, nieuwe spaak erin en het onstane gat vul je gewoon weer op met nieuwe strijkkit zonder dat je alle kit hoeft te verwijderen. Spaken stellen kan ook, want je zult zien dat de nippels straks gewoon kunnen draaien (de eerste keer spaken stellen zal wel even een uitdaging worden, want de spaken zitten dan vast) zonder dat je bang hoeft te zijn voor lucht lekkage. De dikke laag heeft immers ook hechting aan de zijkant van het velgbed dus geen stress! Het probleem is echter dat de kit de komende dagen nog (te) zacht zal blijven maar ik wil graag verder zonder wachten... Dus daarom de verf (zorgt ervoor dat de kit niet meer plakt) en het plastic lint (hecht niet zo lekker aan de kit).

Dan pak je de schilderstape en de eerste laag met tape gaat ook losjes erom heen, de tweede laag ietsje strakker en dan per laag steeds strakker trekken
1kQ7k7N.jpg


Dan steeds meer lagen met schilderstape erom heen, je probeer hoogte te krijgen maar niet hoger dan de rest van het velgbed
npmUdsT.jpg


Zoals je kunt zien is er een stukje afzetlint onder het schilderstape te zien, maar geen nood, netjes afsnijden die boel (rechts gedaan, links moet nog)
WPkzzua.jpg


Als dat gedaan is, de eerste laag ducktape eroverheen, ook hierbij, de eerste laag wat losjes en dan per laag (3 a 4) net strakker trekken
hOQfvte.jpg


Dan de ducktape tegen het opstaande richeltjes plakken aan de binnenzijde velg (links gedaan, rechts moet nog)
Yze02KW.jpg


Nu beide kantjes gehad
Wd8c6Ka.jpg


Nog twee a drie laagjes over het midden van de velg en uiteindelijk het gaatje van het ventiel open prikken
pd3T157.jpg


Klaar!!!

Nu nog even kijken waar het gele stipje van de band moet gaan komen (en ja, het ventiel is niet het zwaarste punt bij dit wiel hahah)
fGRZsqt.jpg


PCuwfHI.jpg


Hopelijk krijg ik de band zo gemonteerd zodat ik geen tot weinig plaklood hoeft te gebruiken...

OWWWWW... JA, ik heb helaas geen 18" wielen... die 3.5J x18" zwerft nog ergens in Frankrijk en krijg ik wss nooit meer... Dus daarom maar gewoon "Sumo" en geen Flattrack... :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan