De "domme vraag"; welke kant moet mijn choke hendel op?

Niolo9

Rookie
29 sep 2019
5
1
Ik heb een oude BMW F650 die altijd prima koud start, behalve toen de vlotternaald eens bleef hangen, zie m'n andere post ;). De choke gebruik ik dan ook nauwelijks. Nu ik me meer verdiep in techniek wil ik toch een vraag stellen over de hendel zelf. Ik weet volgens mij redelijk hoe een choke werkt (dicht voor rijker fuel mengsel en dus makkelijker koud starten). Op m'n stuur zit een hendel (zie bijgevoegde afbeelding). De hendel kan naar voren wijzen bij een symbooltje van een diagonaal half dichte valve ("A"), of naar achterin richting mijzelf ("B"). Maar weet iemand welke kant nu choke dicht/choke aan is, en welke kant choke valve open/choke uit is? De verkoper vertelde het een, de garage weer wat anders, en ik ben nu zelf ook wel benieuwd.
 
1570220462299698423505601301044-jpg.1433663
 

Bijlagen

  • 1570220462299698423505601301044.jpg
    1570220462299698423505601301044.jpg
    51,6 KB · Weergaven: 203
Ok, nou verwachtte ik dus geen schematische voorstelling op een whiteboard, maar gewoon een foto van je hendel.

Normaal gesproken is van je af normaal, en naar je toe choke actief.

Wat zegt de owners manual (zie zo gauw geen hits op Google)?
 
Ok, nou verwachtte ik dus geen schematische voorstelling op een whiteboard, maar gewoon een foto van je hendel.
_O-



Je geeft al aan dat hij "dicht een rijker mengsel geeft", maar dat is bij de meeste motoren net andersom. Ik denk dat je gegoogled hebt op auto chokes, die vroeger de luchtstroom afknepen en daardoor een rijker mengsel gaven. Op de meeste motoren opent het een extra sproeier die gewoon meer benzine geeft, dus open = rijker. Verder, de richting van de pijl is open, dus choke actief, rijker mengsel, voor starten.
 
Deze meneer trekt het hendeltje naar zich toe voor koude start. Dat lijkt me ook wel te kloppen, in deze staand staat het uitsteekseltje in het zicht, in de "rust" stand staat hij dan weggedraaid.


Ik denk overigens, dat het logootje alleen de functie van het hendeltje aangeeft, en niet de werkingspositie. De pijl geeft de werkingsrichting aan.
 
_O-



Je geeft al aan dat hij "dicht een rijker mengsel geeft", maar dat is bij de meeste motoren net andersom. Ik denk dat je gegoogled hebt op auto chokes, die vroeger de luchtstroom afknepen en daardoor een rijker mengsel gaven. Op de meeste motoren opent het een extra sproeier die gewoon meer benzine geeft, dus open = rijker. Verder, de richting van de pijl is open, dus choke actief, rijker mengsel, voor starten.

Idd, vaak is de choke een "by pass" systeem en daarom moet je ook van het gashandvat afblijven tijdens het starten.
 
Nog even verder gezocht op Youtube, en deze meneer laat zien hoe je de carburateur verwijdert en reviseert:
Hier zie je hoe de gaskabel en choke aangesloten zijn. Ik heb alleen ervaring met het "luchtweg blokkeren" type (van mijn Div destijds), maar dit ziet er anders uit, dus ik vermoed dat dit het "extra brandstof toevoegen" type is (maar dat is puur omdat ik het niet herken, niet gehinderd door enige kennis van zaken :+
Bij mijn (injectie)BMW is de "choke" overigens slechts een stationairtoerentalverhoger, die effectief de gaskleppen gewoon wat beperkt in hoever ze dicht kunnen (dus verhindert dat je het gas helemaal dichtdraait.) Het mengsel verrijken regelt hij met een temperatuursensor. Bij nieuwere modellen wordt ook het stationairtoerental elektronisch verhoogd, maar dit was de allereerste motor met elektronische injectie.
 
Idd, vaak is de choke een "by pass" systeem en daarom moet je ook van het gashandvat afblijven tijdens het starten.
Nou ja dat maakt dus een stuk minder uit als het gewoon een extra sproeier is :)

Op m'n KTM kan ik hoog of laag springen, choke aan of uit, er moet altijd een klein beetje gas bij om vlot aan te slaan. En daarmee bedoel ik dat dat ook moet als ik de choke gebruik, anders slaat ie gewoon kut aan.
 
Nog even verder gezocht op Youtube, en deze meneer laat zien hoe je de carburateur verwijdert en reviseert:
Hier zie je hoe de gaskabel en choke aangesloten zijn. Ik heb alleen ervaring met het "luchtweg blokkeren" type (van mijn Div destijds), maar dit ziet er anders uit, dus ik vermoed dat dit het "extra brandstof toevoegen" type is (maar dat is puur omdat ik het niet herken, niet gehinderd door enige kennis van zaken :+
Bij mijn (injectie)BMW is de "choke" overigens slechts een stationairtoerentalverhoger, die effectief de gaskleppen gewoon wat beperkt in hoever ze dicht kunnen (dus verhindert dat je het gas helemaal dichtdraait.) Het mengsel verrijken regelt hij met een temperatuursensor. Bij nieuwere modellen wordt ook het stationairtoerental elektronisch verhoogd, maar dit was de allereerste motor met elektronische injectie.
Dat ding dat je bij 26 minuten ziet is de choke naald, die uittrekken is dus die extra sproeier. De variant met extra sproeiers zit altijd ná de gaskleppen/schuiven (dus tussen de carbs en het blok), degene die de luchtstroom blokkeert ervoor (dus luchtfilterkant).
 
De letterlijke vertaling van choke is smoorklep. Dat duidt op die ouderwetse variant waarmee de lucht toevoer gewoon afgeknepen werd. CV carburateurs hebben altijd een omloopkanaal, de smoorkleppen zijn ergens in de jaren '70 uitgestorven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan