De eerste km op mijn eigen motor. (Als ik later groot ben, wat duurde tot ik 65 jaar was)

Volgens mij is Bert allang thuis in de motorwereld.
En BMW rijders, of hesjes heb ik niets tegen, moet iedereen lekker zelf weten waar ze mee rijden, of wat ze dragen.

Mijn devies: Rij wat je wilt, maar geniet van elke kilometer. *O* :]
Oh je ik heb geen geel hesje,
Moet je overigens met een motor hesjes bij je hebben?
 
Oh je ik heb geen geel hesje,
Moet je overigens met een motor hesjes bij je hebben?
Goede vraag! Dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb er wel 1 in de auto, voor als ik met pech kom te staan.
Dat gebeurd nooit, maar ik kom ook wel eens in België en Frankrijk en daar is het wel verplicht, hier volgens mij ook.
Of dat met een motor ook zo is weet ik niet.
 
Volgens mij is Bert allang thuis in de motorwereld.
En BMW rijders, of hesjes heb ik niets tegen, moet iedereen lekker zelf weten waar ze mee rijden, of wat ze dragen.

Mijn devies: Rij wat je wilt, maar geniet van elke kilometer. *O* :]
oh ik dacht pas sinds december .....oops
 
Zo’n hesje moet je in de omringende landen bij je hebben. Ik heb er ook eentje in een koffer zitten. Die lijst is verder al wel weer verouderd want die alcoholtester in Frankrijk is eigenlijk nooit ingevoerd en uiteindelijk is die wet weer geschrapt.
In Nederland is een hesje niet verplicht, ook niet in de auto.
Ik heb een paar keer onderweg in het buitenland geassisteerd bij ongevallen, neergestorte fietsers enz. en dan is zo’n hesje wel fijn. Je bent toch wat zichtbaarder voor het overige verkeer. Opvallend is dat automobilisten weinig genijgt zijn hulp te verlenen bij ongevallen en graag de plooien uit je broek rijden. Een keer vonden we, in een groepje rijdend een fietser die was gevallen en er matig aan toe was. Ze bleek daar al een kwartiertje te liggen. Er was niemand gestopt en ook de hulpdiensten waren niet gebeld. Wij hebben toen aan weerskanten een motor schuin op de weg gezet en iemand met een hesje erbij om het verkeer te laten afremmen. Daarna de hulpdiensten gebeld om haar af te laten voeren. Ik kan een hoop EHBO verlenen, maar fracturen dat is lastig 😥 Ik heb wel ook altijd een EHBO kit bij me.

Reflecterende kleding is ook niet verplicht in Frankrijk. Er is wel een verplichting om reflecterende stickers op je helm te hebben, maar die geldt alleen voor in Frankrijk verkochte helmen. Dus als buitenlander heb je daar geen last van.
 
Laatst bewerkt:
Zo’n hesje moet je in de omringende landen bij je hebben. Ik heb er ook eentje in een koffer zitten. Die lijst is verder al wel weer verouderd want die alcoholtester in Frankrijk is eigenlijk nooit ingevoerd en uiteindelijk is die wet weer geschrapt.
In Nederland is een hesje niet verplicht, ook niet in de auto.
Ik heb een paar keer onderweg in het buitenland geassisteerd bij ongevallen, neergestorte fietsers enz. en dan is zo’n hesje wel fijn. Je bent toch wat zichtbaarder voor het overige verkeer. Opvallend is dat automobilisten weinig genijgt zijn hulp te verlenen bij ongevallen en graag de plooien uit je broek rijden. Een keer vonden we, in een groepje rijdend een fietser die was gevallen en er matig aan toe was. Ze bleek daar al een kwartiertje te liggen. Er was niemand gestopt en ook de hulpdiensten waren niet gebeld. Wij hebben toen aan weerskanten een motor schuin op de weg gezet en iemand met een hesje erbij om het verkeer te laten afremmen. Daarna de hulpdiensten gebeld om haar af te laten voeren. Ik kan een hoop EHBO verlenen, maar fracturen dat is lastig 😥 Ik heb wel ook altijd een EHBO kit bij me.

Reflecterende kleding is ook niet verplicht in Frankrijk. Er is wel een verplichting om reflecterende stickers op je helm te hebben, maar die geldt alleen voor in Frankrijk verkochte helmen. Dus als buitenlander heb je daar geen last van.
toch als de winkels weer open zijn even 2 extra hesjes kopen voor in de kofffers;)
 
Ik heb er ook in de auto 1, en in het bagagevakje van m'n ZRX, wat verbazend groot is overigens, ook 1.
Voor de veiligheid, mocht ik met pech komen te staan, of voor een ander die met pech staat stop om te helpen.
Alle beetjes helpen, dat weet ik, maar als een automobilist je niet ziet, omdat ie met z'n app of telefoon bezig is helpt een hesje je ook niet.
Helaas zijn veel mensen in het verkeer meer met andere dingen bezig dan rijden..
Daarom ben ik in de 37 jaar er zonder ongevallen door heen gekomen, waarom? Omdat je zelf zeer scherp op moet blijven letten.
Anticiperen op de anderen op de weg, en wat ze doen, of gaan doen, wat je vaak al uit de rijstijl kunt afleiden helpt.
 
Wat is de definitie van een "reflecterend hesje"? Ik draag over mijn leren motorjas een spijkerhesje, met op de achter- en zijkant verticaal twee reflecterende strips genaaid (thanks, oma!). En op de voorkant horizontaal, boven de borst. Vraag me af of dat voldoende zou zijn. Ik lees bij Frankrijk "Op deze motorkleding moet reflectiemateriaal zijn aangebracht van minimaal 150 cm2". Da's nondedju een aardig vlak, dat red ik al niet.
 
Laatst bewerkt:
op mijn werkvestje zie je van die brede strepen zokom je denk ik aan het aantal cm2 reflecterend materiaal
 
Laatst bewerkt:
Effe fotootje gemaakt, was vergeten dat er ook nog strepen oppe zijkant zitten. Ik heb mijn geodriehoek even niet bij de hand, maar zal morgen eens uitrekenen hoeveel cm² dit is. Kijken of 't allemaal zou mogen van de gendarmerie.


IMG_4806.JPG


IMG_4807.JPG
 
Wat is de definitie van een "reflecterend hesje"? Ik draag over mijn leren motorjas een spijkerhesje, met op de achter- en zijkant verticaal twee reflecterende strips genaaid (thanks, oma!). En op de voorkant horizontaal, boven de borst. Vraag me af of dat voldoende zou zijn. Ik lees bij Frankrijk "Op deze motorkleding moet reflectiemateriaal zijn aangebracht van minimaal 150 cm2". Da's nondedju een aardig vlak, dat red ik al niet.
Voor de paar euro die een officieel nood hesje kost koop ik er denk ik gewoon een paar om permanent in een koffer te leggen.. Maar Oma's werk zou ik ook honoreren zeker als het dicht genoeg te gen de maat zit;)
 
Daar is hij dan mijn eigen eerste echte motorfiets, mijn eigen BMW R1200RT
Bekijk bijlage 1577539Bekijk bijlage 1577540
Ik moet eerlijk bekennen dat mijn zoektocht ca 6 maanden heeft geduurd en ik in mijn hoofd heel wat km heb gemaakt eer ik tot een definitieve keuze kwam. Voor ik een jaar geleden begon (pre corona) met lessen was ik niet eens van plan om hier in Nederland te aan rijden, want ik wilde eigenlijk de A voor de vakanties op de Griekse eilanden. Ik was die oude knetterende scootertjes na meer dan 25 jaar zat en de modernere die niet meer opgevoerd mochten/konden worden zonder in de problemen te komen konden het in de Griekse heuvels niet meer waarmaken:o.

Al bij de eerste les gebeurde er iets bij me en ik kreeg de kriebels. De eerste rondjes op een groot parkeerterrein en de eerste rem oefening maakten iets in mij los. Ik voelde een soort van "power' die ik lang niet meer gevoeld had. Niet dat ik een saai leven heb want ik heb best een boeiend bestaan, maar dat ter zijde;)

Na de tweede les wist ik het zeker, dit wil ik niet alleen voor de Grieken bewaren, dit wil ik ook de rest van het jaar gaan beleven en ik wil een eigen motor hebben. Ik kreeg toen een best mooie Honda Deaville aangeboden en had deze bijna overgenomen van mijn inmiddels ex-zwager maar ik had toen geen idee of ik dat wat zou vinden een aangezien hij in de kop van Nederland woont is het er toen niet van gekomen.
IK heb toen een beetje mijn budget bepaald en een topic op dit forum gestart over mijn zoektocht, waar ik een hoop nuttige reacties en adviezen kreeg, Dit topic groeide uit tot 11 pagina’s op dit forum :S

Op aanraden van andere leden ben ik wat motoren gaan huren via Motor share en gaan ontdekken wat ik eigenlijk voor motorfiets ik zou willen hebben. De ene motor voelde wel OK maar was het nog niet, een andere reed goed maar vond ik niet mooi. Andere vond ik er gaaf uit zien maar voelde ik niets bij maar uiteindelijk kwam ik uit bij mijn definitieve keuze, een BMW RT. Mede omdat een vriend van mij net een bijna nieuwe R1250RT had gekocht en ik dar erg van onder de indruk raakte.
Daar wat proef ritjes mee gemaakt, de eerste was geen succes, maar de andere gaven me steeds beter het gevoel dat dit de motor was die ik wilde maar moest wel even gaan graven voor wat aanvullend budget, Ik was er al achter gekomen dan ik geen model van voor 2010 wilde en heb daar mijn zoektocht ook op gebaseerd.
Nu is het zo ver, hij is net voor kerstmis afgeleverd en ik heb mijn eerste km’s gereden in een kort ritje van ca 20 km hier in de buurt.
Het gevoel van de eerste keer opstappen en de startknop indrukken van mijn eigen motor. Het heerlijk diepe gegrom van de boxer met zijn specifieke geluid klonk als muziek in mijn oren. Op de foto’s die door mij vriendin gemaakt zijn straalt de blijdschap door de helm heen. *O* :]

Rustig even weg rijden :] op ons woonerf en de eerste bochtjes draaien op weg naar de eerste rotonde. Het kan verbeeldding zijn maar het leek wel of ik kon voelen dat de motor nog voor aflevering een grote beurt had gekregen. Alles klopte voor mijn gevoel, de motor loopt heerlijk en reageert goed.
Om te wennen lekker via een paar extra zigzag straatjes naar de provinciale weg N219 gereden.
Het eerste stukje wat file verkeer maar dan bij het laatste verkeerslicht, einde bebouwde kom en de file was gelukkig op de kruisingen al helemaal afgebouwd de wijken in. De auto voor me trok lekker op en ik kon nu zelf ook de PK’s onder me even wat meer aan het werk gaan zetten en lekker soepel optrekken naar 80 km/h. Wat een geweldig gevoel was dat! Het besef landde dat ik nu eindelijk echt op mijn eigen motor reed en dat voelde super, een soort van droom die ik als 20 jarige al had en dan nu na 45 jaar eindelijk waar geworden was. Het winterzonnetje straalde maar ik straalde daar denk ik nog overheen.

Precies op de helft van mijn geplande eerste korte ritje brak er een serieuze winterbui door en voor ik het wist kletterde er hagel op mijn helm. Ook dit kon de pret niet drukken en ik ben via een iets andere weg terug gegaan. Heerlijk te merken hoe fijn je afgeschermd zit op deze motor. Scherm lekker in de hoogste stand en net over de ruit door mijn vizier de weg bekijkend.
Halverwege kwam k nog even een stukje weg tegen waar ik tijdens mijn eerste lessen heb gereden, Een paar lekkere bochten en dan terug naar de N219 en het laatste stukje ook nog even omgereden en het 70 km stukje gepakt en bij de verkeerslichten genoten van het gevoel bij het wegtrekken.
En via de 4 rotondes weer op weg naar huis.
Ik zou maar een kort ritje gaan maken want we kregen nog wat visite maar ik kijk al uit naar de volgende rit. Deze wordt beslist wat langer, maar daar later meer over.
Een beetje laat inmiddels maar alsnog gefeliciteerd met jouw speeltje!

Leeftijd is maar een getal zeggen ze.

Boys will be boys! Only the toys get bigger! :]:]
 
Zo’n hesje moet je in de omringende landen bij je hebben.
Ja, nu ik het zo lees, heb ik ook altijd een geel hesje mee op de motor.

Met mijn FZ750 doe ik nog wel eens een paar 'buitenlanden'.
Het hesje zit al enkele jaren in een plastic tasje achter een kuipdeel boven het blok op de motor.
Ze kunnen me er nooit op betrappen dat ik 'm niet bij me heb.
Het zal wel een heel gedoe worden om 'm tevoorschijn te krijgen in geval van nood. <ga ik dus niet doen>
De vraag is ook of ie nog steeds geel is en mss wel volledig uit elkaar valt na zo'n lange tijd vlak boven het blok.
 
Voor de paar euro die een officieel nood hesje kost koop ik er denk ik gewoon een paar om permanent in een koffer te leggen.. Maar Oma's werk zou ik ook honoreren zeker als het dicht genoeg te gen de maat zit;)
Ja, en als het in orde is dat er verder geen geel in het hesje zit. Ik prop inderdaad wel een extra hesje onder het zadel. En een reservebril, wat weer nodig is in o.a. Duitsland.
 
reserve bril?
Ja in een aantal landen, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Oostenrijk, Zwitserland en de Scandinavische landen zijn brildragers verplicht om een reservebril of lenzen bij zich te hebben. Nu is de kans op controle niet zo groot, maar het is formeel wel verplicht.
 
Ja in een aantal landen, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Oostenrijk, Zwitserland en de Scandinavische landen zijn brildragers verplicht om een reservebril of lenzen bij zich te hebben. Nu is de kans op controle niet zo groot, maar het is formeel wel verplicht.
Wat er formeel allemaal verplicht is..... De ANWB heeft ook jarenlang iedereen die er in trapte een alcoholtester aangepraat, bleek dus achteraf helemaal niet nodig. Zelfde met dat winterbanden verhaal. Niemand durfde de Duitse grens over in de winter zonder winterbanden, ook niet waar. Een hesje ligt gewoon in mijn topkoffer. Niet omdat het moet, maar omdat ik het wil. Zelfde met een klein eerste hulpsetje van 4,95 van het Kruidvat. Omdat een pleister soms makkelijk is als je je ergens aan gesneden of geschaafd hebt. Voor de rest gewoon rijden toch?
 
Beetje kort door de bocht. De alcholtester is altijd verplicht geweest tot en met mei 2020. Je kreeg er alleen geen boete voor. en wat betreft winterbanden. Als je een ongeluk krijgt in Duitsland onder winterse omstandigheden en je hebt er zomerbanden onder liggen, dan ben je toch echt wel de Sjaak. Nu mag je dus best met zomerbanden in de sneeuw rijden in duitsland, maar als het fout gaat........
Maar met zo'n redenering zou je dus ook net zo goed zonder autoverzekering kunnen rondrijden. Want zolang je geen ongeluk krijgt hebt is er niets aan de hand
 
Terug
Bovenaan Onderaan